שטח 4X4 > כתבות > חדשות

סיאט ארונה - המילה האחרונה מספרד

סיאט ממשיכה להרחיב את היצע רכבי הפנאי שלה, ומציגה רכב פנאי קטן בעל הנעה קדמית בלבד.
כתב: אליק פרומצ'נקו
צילומים: יצרן

סיאט לא מיהרה לקפוץ על עגלת רכבי הפנאי האופנתית — מפתיע כשמדובר במותג שאמור להיות הבן הצעיר והאופנתי בקונצרן פולקסווגן. אולם בשנה האחרונה נראה כי אנשי סיאט נחושים להדביק את הפער. לאחר שהציגו את האטקה הקומפקטי בשנה שעברה, מגיע תורה של קטגורית רכבי הפנאי הקטנים.

בהזמנה לאירוע בברצלונה דובר על "השקה סטטית" של רכב הפנאי הקטן החדש של סיאט, משמע בלי נהיגה. מדובר בעניין יוצא דופן — מכוניות מציגים "באופן סטטי" בדרך כלל בתערוכות, ואילו אירוע השקת הרכב, על כל העלויות הכרוכות בכך, כולל נהיגה. לרוב, "אירוע סטטי" נערך לכבוד ספינת דגל של היצרן או כאשר הרכב עמוס בהרבה טכנולוגיה, גם כדי לא להעמיס יותר מדי מידע על העיתונאים והקוראים. 

אז מדוע הקדימה סיאט להזמין אותנו לברצלונה להצגת דגם חדש — עוד לפני שניתן לנהוג בו?

פנאי פנאי פנאי

סיאט, כמו כל היצרנים, רוצה פרוסה כמה שיותר גדולה מעוגת הפנאי. זו צמחה פי ארבעה מאז 2015 וממשיכה לצמוח, והיא לא רק להוטה לסגור את הפער — אלא גם דואגת שכולם ידעו שהיא עובדת על כך.

וכך מצאנו עצמנו בהשקה לארונה, לפני שיושק רשמית בתערוכת פרנקפורט וחצי שנה (בערך) לפני שיגיע לשווקים באירופה ואלינו. המטרה מבחינת סיאט כפולה — גם שנכיר מקרוב את הרכב, וגם להבהיר שזו ממש לא המילה האחרונה שלה בתחום.

נשיא סיאט — לוקה דה מיאו, שנראה טיפוס קליל יותר מהמנהלים הבכירים בקונצרן הגרמני — מדבר כבר על רכב שלישי של סיאט בקטגוריית הפנאי. רכב גדול מהאטקה, שיושק באמצע שנה הבאה, מה שיהיה ככל הנראה האח מבית סיאט לקודיאק. הנשיא מזמין גם את הציבור להשתתף בבחירת השם של רכב הפנאי השלישי דרך הרשתות החברתיות. דה מאיו מוסיף ומציין כי ״זוהי הייתה השנה הטובה ביותר בהיסטוריה של סיאט ואנו נציג עוד שישה דגמים עד 2020״.

וחזרה לארונה; מדובר ברכב הפנאי הראשון שמבוסס על הפלטפורמה ה"קטנה" של הקונצרן, MQB A0. פלטפורמה זו משמשת דגמים רבים — למשל איביזה ופולו של פולקסוואגן החדשות, וכן, גם את דגם הפנאי המקביל והחדש של סקודה, קארוק — ותשמש עוד רבים בעתיד.

קצת יותר גובה

עיצובו של הארונה ממשיך את הקו העכשווי של סיאט, כפי שרואים באיביזה ובאטקה. לארונה חזית מרשימה, עם מסגרת פנסי לד קדמיים ואלמנטים עיצוביים מעולם הפנאי, כגון המיגון לפגושים (שתורם לתחושת גובה ומרווח גחון), קשתות שחורות בבתי הגלגלים ומסילות גג מאלומיניום. המעצב הראשי של סיאט, אלחנדרו מסונירו, גאה במיוחד באפשרויות ההתאמה האישית שמציע הארונה: ״יש כאן יותר משישים שילובי צבעים שונים, צבע גג שונה והתאמות שיכול לבחור הלקוח, ועם זאת אני גאה לומר שלא התפשרנו בצד הפרקטי״.

הארונה מבוסס כאמור על אותה פלטפורמה המשרתת את האיביזה, אך הוא ארוך יותר  (414 ס"מ; כ־8 ס"מ יותר) וכמובן גבוה יותר, בכ־10 ס"מ. תוספת הגובה מאפשרת גם ליצור תנוחת נהיגה גבוהה יותר — אחת הסיבות לפופולאריות של רכבי פנאי, וכאן המושב גבוה בכחמישה ס"מ מזה שבאיביזה. הישיבה הזקופה יותר אמורה לשפר גם את מרווחי הברכיים לנוסעים מאחור. תא המטען גדול ומציע נפח מכובד מאוד ביחס למקובל בקטגוריה: 400 ליטר.

עיצוב סביבת הנהג דומה מאוד לזה של אחיו הגדול — האטקה. התכנון פרקטי והמערכות נוחות לתפעול, עם מסך מגע מצוין בגודל "8. תאורת אווירה דו־גונית תורמת לתחושה נעימה. מצד שני וכמו באטקה, העיצוב לא ממש מלהיב וכולל הרבה מדי שחור, בטח עבור רכב המיועד לצעירים.

הכניסה לרכב והיציאה ממנו נוחים מלפנים וגם מאחור, ומרווחי הראש והכתפיים מספקים בהחלט אם כי אינם יוצאי דופן. המושב האחורי מציע מספיק מקום לשני מבוגרים ומאפשר להם לשבת בנוחות, וממד הגובה מקל גם על חגירת ילדים במושבי בטיחות. סיאט רואה במשפחות צעירות חלק נכבד מקהל היעד.

הארונה, כך מבטיחים אנשי סיאט, יציע תקנית  מערכות התרעה על אי שמירת מרחק וזיהוי עייפות תקניות.
אבזור נוסף שיוצע כאופציה כולל התרעה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים ומערכת סיוע לחנייה, אבזור בטיחותי נאה שאינו חריג. גם באבזור הנוחות לא תפרוץ הארונה את גבולות המוכר — מערכת מולטימדיה שיודעת להתממשק עם טלפונים חכמים ואפשרות לטעינה אלחוטית הם כבר עניין נפוץ. את האופי הצעיר המבוקש אפשר למצוא במערכת השמע האופציונאלית, שפותחה בשיתוף עם  BeatsAudio האופנתית, וזו כוללת שישה רמקולים וסאבוופר בתא המטען.

הנעות

הארונה יוצע עם שלושה מנועי בנזין. שני הראשונים חולקים בסיס זהה: 3 צילינדרים מוגדשים בנפח 1.0 ליטר. הראשון מפיק 95 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית, ולא בטוח שישווק בישראל; השני מפיק מאותו נפח 115 כ"ס, והוא משודך לתיבה ידנית או רובוטית דו־מצמדית עם 7 הילוכים, והוא זה שצפוי להגיע ארצה. המנוע הבכיר בהיצע הוא מנוע ה־1.5 ליטר טורבו החדש, שמפיק 150 כ"ס ומאפשר ניתוק שני צילינדרים בשיוט לחסכון בדלק. הוא יוצע ברמת גימור FR  ועם תיבה ידנית בלבד, וגם עתידו הישראלי לא ברור.

בגזרת מנועי דיזל מוצעות שתי גרסאות הספק של מנוע בנפח 1.6 ליטר — 95 כ"ס ו־115 כ"ס, שכנראה לא רלוונטיות עבורנו. בשנה הבאה יגיע אל הארונה מנוע הגז הטבעי הדחוס החדש של הקונצרן — אותו 1.0 ליטר תלת־צילינדרי, שיעבור התאמה לגז ויפיק 90 כ"ס.

סיכויים בלבנט

קטגורית רכבי הפנאי הקטנים אומנם לא "התפוצצה" בארץ בדומה למה שקרה בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים, ואחת הסיבות לכך היא מחיר הקרוב מדי לזה של רכבי הפנאי הגדולים יותר. אבל אם לשפוט על פי דוגמאות העבר, ובעיקר האיביזה, הרי שאנשי היבואן חזקים בתמחור אגרסיבי. עכשיו רק נשאר לחכות להשקה הדינמית — כנראה לקראת סוף השנה — כדי להתרשם האם יש לארונה את מה שנדרש כדי להצליח.

נתונים טכניים: סיאט ארונה 1.0 ליטר טורבו, אוטוטמטי

מנוע טורבו-בנזין, 3 ציל', קדמי, רוחבי, 999 סמ"ק
תזמון 12 שס', גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה
הספק/סל"ד 115 כ"ס/5000-5500
מומנט/סל"ד 20.4 קג"מ/2000-3500

תמסורת רובוטית דו-מצמדית 7 היל',
הנעה קדמית,
אורך 414 ס"מ,
גובה 154 ס"מ, 
תא מטען 400 ל'

תגובות

0 תגובות