שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול לאורך הגבים של נחל צין

טיול מאתגר לג'יפים (כלי רכב 4X4) עם הילוך כוח לאורך הגבים והצמחייה הפורחת במורד נחל צין – הנחל היחיד במדבר הנגב הזורם כל השנה!
מסלול הטיול משלב כבישים צדדיים, תצפיות מרהיבות, נסיעה מאתגרת בנחל צין עם מעברי מים, טיפוסים טרשיים (המחייבים הילוך כוח) ושממה מדברית מיוחדת בצפון מזרח מדבר הנגב

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

דימונה, צומת רותם, צומת יורקעם, מעלה עקרבים, מכתש קטן, מעלה עלי, נחל צין, שער אשמדאי, הר ההר, נחל גוב, מעלה עקרבים הרומי, ציר המצלעות, צומת עיר אובות, מפעלי צין, עין עקרבים, עין צין, גבי צין, גבי שיש, נחל חצרה, מכרה עורץ, נחל צפית, דרך הפוספטים, כביש 25.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית ומחייב רכב שטח (ג'יפ) עם הילוך כוח!
שימו לב כי בחורף בשעת "סכנת שיטפונות" אין להיכנס למסלול – סכנת חיים!
קישור לטיפים לנהיגה בשטח
המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף המדברי המיוחד ובשמורת הטבע הייחודית של צפון מזרח הנגב.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
טיפ שטח - שמירת טבע
המסלול אינו עובר ליד או בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול כ-50 ק"מ והוא יארך כ-5 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו - מומלץ לשלב את הילדים בניווט ולתת להם לקרוא את סיפור הדרך ולעקוב אחר ההתקדמות בשטח.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 14 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בהמשך כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשירGPS מוסיף לביטחון העצמי אך אפשר להסתדר כאן רק עם סיםור הדרך והמפה.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS (למי שיש) והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 14 (צפון הערבה ומזרח הנגב),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום טיול בשטח.
טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת המסלול בצומת הכניסה לכביש 227 – כביש מעלה עקרבים

כ-160 ק"מ מתל אביב נמצאת צומת רותם שעל כביש 25, כ-7 ק"מ מזרחית לדימונה.

בצומת רותם פונים דרומה לכיוון "מכתש גדול" או "מפעלי אורון ומפעלי צין" ונוסעים 9.5 ק"מ עד הפנייה שמאלה ומזרחה לכביש 227 לכיוון מעלה עקרבים.

למי שמגיע מירוחם, עלי לרדת לתוך המכתש הגדול ולחצות אותו 15 ק"מ עד לצומת יורקעם בו פונים שמאלה וצפונה, 3 ק"מ עד הפנייה ימינה ומזרחה לכביש 227.

נ.צ. 1 צומת כביש 227

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מזרחה ונוסעים על כביש 227 לכיוון מעלה עקרבים – שימו לב שהכביש צר, לפעמים מוגבל בשדה הראייה ויש תנועה נגדית, אמנם דלילה אבל גם הם בטוחים כי הם לבד על הכביש... זהירות!

10.5 ק”מ על קו הרכס צומת כביש ושביל – להלן: צומת מעלה עקרבים.

נ.צ. 2 – צומת מעלה עקרבים

פונים שמאלה בצומת על שביל כורכר עם השלט לכיוון המכתש הקטן.

0.7 ק”מ צומת בו פונים ימינה ויורדים מהשביל הכבוש לשביל בשטח, מסומן בסימון שבילים אדום והנוסע לעבר מעלה עלי.

1.7 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה לכיוון תצפית המכתש הקטן.

2.2 ק”מ סוף השביל בקצה המצוק עם תצפית על כל המכתש הקטן.

נ.צ. 3 – תצפית המכתש הקטן

המכתש הקטן

המכתש הקטן הוא תוצר בלייה של ההר הבנוי מסלע משקע הימי, מידותיו כ-8 ק"מ לרוחב של 6 ק"מ ועומקו כ-350 מטרים. נחל חצרה המנקז את המכתש הקטן זורם מזרחה ויוצא דרך המפער (פתח היציאה של המכתש) הידוע גם כשער אשמדאי. קירותיו הזקופים של המכתש הקטן מהווים כמו חלון תצפית לשכבות גיאולוגיות עתיקות והנוף בסביבתו מיוחד ואין שני לו.

לפני כ-30 מיליון שנה היה כאן הר. בזכות המים הרבים נסחף חלקו הפנימי של ההר וה"חומר" הפנימי יצא דרך המפער לעבר נחל צין. מאוחר יותר "הגג" של המכתש התמוטט ונפל פנימי ובזכות שינוי מזג אוויר קיצוני (האזור הפך ליבש) הקירות הזקופים נשארו עומדים ולא קרסו, כמקובל במקומות אחרים בעולם. וכך נוצר לו המכתש המיוחד והמזרחי ביותר במדינת ישראל ובעולם.

חוזרים על השביל לאחור - כלעומת שבאנו.

1.5 ק”מ מתחברים לשביל הראשי ופונים שמאלה לכיוון צומת מעלה עקרבים.

2.2 ק”מ צומת שביל – כביש, צומת מעלה עקרבים.

נ.צ. 2 – צומת מעלה עקרבים

פונים שמאלה על הכביש לכיוון מעלה עקרבים. שוב יש להיזהר מתנועה נגדית במיוחד ב"סיבובים העיוורים".

3 ק”מ ראש מעלה עקרבים בתצפית על נחל צין ולצד האנדרטה של פורצי הדרך מחיל הנדסה.

במרץ 1954 התרחש כאן אחד מהפיגועים האכזריים של הפאדיון באוטובוס של אגד שחזר מאילת (זו הייתה הדרך מאילת לדימונה לפני שפרצו את כביש 25). כאן בראש המעלה חיכו לאוטובוס מחבלים והם רצחו בדם קר 12 מנוסעי האוטובוס – חיילים, נשים וטף ולאחר מכן התעללו בגופות.

יורדים במעלה המפותל, לא לפני שעוצרים לתצפית על נחל צין, מפעלי צין (מזהים לפי האבק העולה מהארובה), ו"הר ההר" הוא הר צין הבולט במרכז נחל צין.

4.8 ק”מ לצד הכביש מקום לתצפית נמוכה ויפה על נחל צין ונחל גוב היורד ממעלה עקרבים הרומי העתיק.

6.6 ק”מ הקצה התחתון של מעלה עקרבים וצומת החיבור לנחל גוב והשביל המטפס את מעלה העקרבים הרומי.

נ.צ. 4 – צומת נחל גוב

מאפסים מד אוץ וממשיכים בירידה עם כביש האספלט

0.3 ק”מ משמאל לכביש הכניסה לשביל המסומן בשחור המוביל לעבר ציר המצלעות, ממשיכים ישר על הכביש.

2 ק”מ צומתT עם נחל צין, והציר הראשי המגיע מצומת עיר אובות לעבר מפעלי צין, בו פונים שמאלה לכיוון הערבה.

2.5 ק”מ משמאל לכביש ירידה לשביל מסומן באדום הנכנס לנחל צין.

נ.צ. 5 – צומת נחל צין

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום ונוסעים במורד נחל צין.

1.5 ק”מ לצד ערוץ הנחל המדברי מתחילה צמחייה עבותה בזכות הנביעה הנקראית עין עקרבים.

2.7 ק”מ משמאל לדרך ובלב הצמחייה העבותה של נחל צין אפשר לזהות את הדקלים של עין צין. כדאי לעצור כאן, שימו לב שלא לרדת מהשבילים, ולרדת ברגל לתוך נחל צין לעבר הצמחייה והמים הזורמים שבו.

3.5 ק”מ הבשיל חוצה את הנחל לעבר הגדה הצפונית.

4.2 ק”מ תחילת המעלה הטרשי לחלק העליון של הגדה הצפונית של נחל צין.

4.3 ק”מ בראש המצוק ומעל הנחל.

נ.צ. 6 – ראש המצוק

עין עקרבים, עין צין והמים הזורמים בנחל צין

הרבה סיפורים ואגדות נוצרו בזכות המים הזורמים בלב המדבר, גם בשיאו של הקיץ.

המים המגיעים לכאורה מתוך מעיינות בנחל (עין עקרבים ועין צין), מפריחים את השממה של נחל צין, מצמיחים צמחייה עבותה, מספקים מים לחיות המדבר ומשובבים את לב המטיילים בנחל.

בפועל צבעם של המים צהבהב ומקורם כנראה במי השטיפה של מפעל צין, הנמצא במעלה הנחל, ובו שוטפים את הקרקע על מנת לסנן מתוכה את הפוספט.

במפעל צין (ובפעל אורון שמעליו) מפיקים את הפוספט מהקרקע המדברית העשירה בסידן בזכות היווצרותה בים טטיס הגדול (סלעי משקע ימיים). כריית הפוספט משאירה הרס רב על פני הקרקע ומחייבת גריפה של השכבות העליונות של המדבר. הפוספטים, יחד עם האשלג הנכרה בים המלח, הם תוצר בסיסי לשימוש חקלאי ותעשייתי בתחום המזון והם מהווים סוג של דשן כימי לשדות. מחד יש בנגב מדבר מיוחד בסלעיו ובנופו ומנגד תעשיית המזון המודרני אשר לא יכולה בלעדי הפוספט... התנגשות אינטרסים אדירה. לאור המחדל הגדול בנחל אשלים (תחילת 2017) לא בטוח כי "רשלנות (רשות) הטבע והגנים" יודעת לפקח ולשמור על האינטרס הציבורי ועל המדבר.

ע"פ האגדות (והמקורות הזרים) המים הצהובים מכילים זרחן וחומרים רדיו-אקטיבית בשל היותה עשירה גם באורניום... בכל מקרה אין לשחות במים האלו, אבל נראה שאפשר לטבול את הרגליים במים – הצמחייה ובעלי החיים במדבר יודעים לחיות גם עם הצבע הצהוב והמפחיד הזה.

ממשיכים על השביל המסומן באדום מעל גדת נחל צין.

0.9 ק”מ השביל יורד לכיוון ערוץ הנחל.

1 ק”מ השביל חוצה את הזרימה הקלה של נחל צין.

3.3 ק”מ יורדים שוב לערוץ נחל – שימו לב לסיבוב הפרסה הנועד להקל על הפנייה שמאלה.

3.5 ק”מ חוצים את נחל ליד הסכר ועמוד המדידה שלפני גבי צין.

נ.צ. 7 – גבי צין

ממשיכים על הציר מעל גבי צין – שימו לב למדרגה ביציאה מהגבים – ניתן לבחור אחת מהשתיים ובכול אופן יש "לבנות" מעט בכניסה למדרגות ולתכנן היטב את הטיפוס מעלה.

2.7 ק”מ צומת בתוך ערוץ נחל צין עם שביל, המסומן בכחול, שמגיע משמאל מקצה "ציר המצלעות".

נ.צ. 8 – צומת המצלעות

קישור למסלול היורד את ציר המצלעות

ממשיכים עם הציר המסומן באדום במורד נחל צין. אפשר לעצור לקפה או ארוחת צהרים בצל של המצוק.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום בכחול.

נצ 9 – צומת שבילים

פנייה ימינה על השביל הכחול ונסיעה של 350 מטרים במורד הנחל תביא אתכם לריכוז גבים מלאים במים הנקראים "גבי שיש" - רב השנה אלו מים העולים מתוך הנחל ומקורם במי שטיפת הפוספטים ולאחר השיטפונות במי השיטפונות.
לאחר ביקור במקום יש להסתובב ולחזור לצומת השבילים כחול - אדום.

ממשיכים ישר (או פונים ימינה למי שחוזר מגבי שיש) צפונה ומזרחה על השביל המסומן באדום, לאורך של כמה קילומטרים של עליות ומורדות (שימו לב לשלב הילוך כוח היכן שצריך).

3.6 ק”מ עמוד חשמל ותחנת שאיבה בקצה הדרך העולה והיורדת, ממשיכים על הציר המסומן באדום.

4.5 ק”מ צומת שבילים קטן בו ממשיכים ימינה ומזרחה על השביל הטוב המסומן באדום.

5 ק”מ צומת שבילים בלב ערוץ נחל חצרה.

נ.צ. 10 – צומת שבילים

קישור למסלול בעבירות קלה היורד לאורך נחל חצרה

פונים שמאלה במעלה נחל חצרה על דרך המחייבת נהיגה מעט מהירה על מצע ה"זיפזיף" של הערוץ.

0.5 ק”מ פנייה חדה ימינה וטיפוס לגדת הנחל.

0.7 ק”מ קידוח מכתש 3 עם שני עמודי מתח ולאחריו מתחיל כביש אספלט צר.

0.9 ק”מ צומת T עם הכביש/שביל המגיע מתוך המכתש הקטן.

נ.צ. 11 – צומת T

פונים ימינה על הכביש הצר (מי שרוצה לבקר במכתש הקטן מוזמן לפנות שמאלה ולנסוע כק"מ מערבה לתוך שער אשמדאי).

1.3 ק”מ צומת T במפגש שביל/כביש מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 12 – צומת T

פונים שמאלה לכיוון כביש 25 על השביל המסומן באדום.

0.5 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ומיד ימינה לדרך עפר המובילה לכביש 25.

2.3 ק”מ צומת T.

נ.צ. 13 – צומת T

פונים שמאלה וצפונה עם השביל המסומן באדום.

1.2 ק”מ למרגלות המצפה של מכרה עורץ - אפשר לטפס מעלה לתצפית המוצלת שנבנתה כחלק מהשיקום של "דרך הפוספטים".

2.6 ק”מ הדרך, המסומנת באדום, חוצה את ערוץ נחל צפית ועולה על שביל/כביש אספלט צפונה.

5.6 ק”מ סוף "דרך הפוספטים" במפגש עם כביש 25 (כביש דימונה – צומת הערבה).

נ.צ. 14 – כביש 25

עד כאן 50 ק”מ של מסלול טיול ג'יפים

פונים ימינה ויורדים עם כביש 25 לכיוון צומת הערבה, אילת וים המלח.

פונים שמאלה ומטפסים על כביש 25 לכיוון דימונה, ערד ומרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש

קובץ בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת