שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מאבריק XRS - מכונת המלחמה של CAM-AM

קבוצת עופר אבניר, יבואנית BRP CAN-AM בישראל הזמינה שורה של עיתונאים מהתחום המוטורי לחוות את דעתם על סדרת MAVERICK  X3  MAX  XRS TURBO. אתר השטח הישראלי שלח את עבדכם הנאמן לסקר את אחת מהחוויות המוטוריות החזקות והמפתיעות של השנה

 

טיסה X3 של חברת מאבריק מקבלת אישור המראה

רבים מאיתנו חוו את הרגע הזה שבו המטוס מתגלגל על המסלולים המשניים של שדה התעופה בדרכו למסלול ההמראה הראשי ואז המטוס נעמד וממתין לאישור ההמראה ממגדל הפיקוח. כשהטייס מקבל את האישור הוא מזרים דלק למנועים והנוסעים נדבקים למושב מעוצמת התאוצה - מי שזוכר את ההרגשה והעוצמה הזו של הטיסה קרוב לוודאי שייזכר בה שוב כאשר יעלה על "מכונת המלחמה" של CAN-AM.

אקדים ואומר - איני עובד של חברת עופר אבניר, היבואנית, אך מלווה את ההשקות ואת המועדון של החברה מזה מספר שנים - ידענו להעיר הערות שהיה צריך וידענו להעביר ביקורת שהיה צריך ועשינו זאת בדרכים המקובלות.
אבל כפי שתראו בכתבה זו, אין ספק כי חייבים הפעם לפרגן ובגדול.
 

דגמי 2018 החדשים מציעים מנוע ROTAX בנפח 900 סמ"ק עם מגדש טורבו ומצנן ביניים וההספק החזק ביותר בקטגוריה עם 172 כ"ס - תוספת של כ- 12% בהשוואה למפלצת הטורבו של הסדרה הקודמת. מכונת המלחמה של מאבריק - X3 מאיצה מ 0-96 קמ"ש ב- 4.4 שניות בלבד!

רכב סופר ספורטיבי ל 4 נוסעים

08:30, לאחר תדריך קצר והסברים על נתוני הכלי, התפזרו העיתונאים בין המפלצות שחיכו לנו בחוות הבודדים בנגב שאירחה את יום ההשקה. 5 כלים של 2 רוכבים וכלי אחד של 4 מקומות. מבין שש האופציות בחרתי דווקא לנהוג ברכב של 4 המקומות ה- MAX XRS. הדגם הזה מציע את כל היתרונות של ה- X3 עם בסיס גלגלים ארוך יותר של 342 ס"מ (לעומת 259 ס"מ בגרסת 2 המקומות) - מי שיביא את המפלצת הזו לרף העליון של היכולות, יבין עד כמה מרחק הסרנים הזה מסייע ליציבות הכלי.

חברת CAN-AM חיברה לשלדת הכלי מערכת מתלים אחורית מתקדמת עם מהלך של עד 61 ס"מ, מתלים קדמיים שנפתחים עד 55.9 ס"מ, בולמי FOX ברמה גבוהה ביותר ושלדה חדשנית - כל המכלול הזה מביא את הכלי לרמת יציבות שקשה לתאר. במהלך עשרות הקילומטרים שנהגנו, במספר תאי שטחם, הבאנו את הכלי למצבי קיצון בהם באו המכלולים לידי ביטוי - אין ספק כי הטכנולוגיות בהן השתמשה CAN-AM מאפשרות לנהגים להרגיש בטוחים גם במצבי הקיצון. את בולמי הזעזועים ניתן לכוון בהתאם לאופי הנסיעה ותא השטח בו בוחרים לנסוע - רכים לנסיעה רגועה, וקשיחים לנהיגה ספורטיבית ואגרסיבית. 

בולמי פוקס

בולמי פוקס

לאחר זמן מה עברתי לנהוג ברכב הזוגי - אין ספק כי התחושה שמשדר הכלי הזה  היא שהוא מתאים לנהיגה ספורטיבית הדורשת מהנהג אינסטינקטים בריאים. לנוהג בכלי, שאגב נתוניו זהים מבחינת עוצמת המנוע לזה בעל ארבעת המושבים, אין ספק שהכלי יכול לתת הרבה יותר ממה שנהגים "רגילים" יכולים להוציא ממנו - ובמילים אחרות, סבורני כי מעט מאוד אנשים בארץ יכולים לנהוג על הכלי העוצמתי הזה ולהביא אותו לקצה גבול היכולת שלו - ההיפך הוא הנכון, הכלי הזה, הוא זה שיביא את הנוהג בו לקצה גבול היכולת.

הכלי, כעקרון, עביר במים ורכיביו השונים, בדגש על השלדה, עמידים במים. עם זאת חברת CAN-AM לא מתיימרת להפוך את הכלי החדש לאמפיבי ואכן מעבר במים שיגיעו לרצועת ההינע יגרמו לה להחליק מעט עד שהמערכת "תזרוק" את המים החוצה.
 

החלפת גלגל

רצועת הוריאטור בכלי - אותה רצועה שעומדת בעומס עצום ומעבירה את הכח מהמנוע לגלגלים - עברה שדרוג ותחזיק כעת שעות רבות יותר של נהיגה וכן תחזיק מעמד בעומסים גדולים יותר שמעבירים לה 172 הסוסים. כל מי שנסע מספיק שעות בכלי וחווה את החלפת רצועת הוריאטור הגיע מהר מאוד למסקנה כי למהנדסי CAN-AM לא נקרעה הרצועה מעולם - אחרת לא ברור למה מיקמו אותה במקום כ"כ מורכב ומסורבל להחלפה.

השנה, בדגמי 2018, הוכיחו המהנדסים כי הם קשובים ורגישים לרחשי הלקוחות והפכו את החלפת רצועת הוריאטור - אותו "פיוז" שמחבר את המנוע למערכת ההנעה, לידידותית ומהירה. אין ספק כי החלפה מהירה דורשת מיומנות וניסיון - אך מאחר והבאנו את הכלים למצבי קיצון, נסיעות מהירות (מאוד), עומסים גבוהים על הרצועה בנסיעה בחולות, תחילת נסיעה בלחיצה מהירה ועוד - חווינו גם אנחנו קריעת רצועה (למען ההגינות יש לציין כי הרצועה נקרעה ברכב שכבר חווה 50 שעות של נסיעות מבחן בהם עמד הכלי בעומסים - ומכאן שאין המדובר ברצועה חדשה). החלפת רצועת הוריאטור ארכה כ 8 דקות!!! מפתיחת מכסה הרצועה ועד סגירתו. נכון - ה"פנצ'ר מאכר" שלנו היא מיומן ומקצועי ועל כן  יש לנהוג בחוכמה ולהחזיק בארגז הכלי - שאגב מגיע כחלק מחבילת הפינוקים שהחברה נותנת (חבילה שארחיב עליה בהמשך) - מברגת אימפקט עם ראש כוכב תואם וכן ראש תואם למותח הרצועה.  מברגה כזו תקצר את החלפת רצועת הוריאטור לכ-10 עד 15 דקות לכל היותר.

מי שחווה החלפת רצועה בדגמים הקודמים מבין כי אין מה להשוות וקיצור הזמנים נוסע בעיקר בשל מיקום רצועת הוריאטור במקום נגיש ללא צורך בפירוק מכלולים מיותרים.

חבילת פינוקים ועוד

סדרת ה-XRS מגיעה עם חבילת פינוקים כגון מיגון מקורי, מערכת שמע בלוטוס (עם שלוחה ואחורית לרכבי ה- 4 מושבים) עם הכנה לתקשורת בין הנוסע לנהג ובין רכב לרכב, הגה מחומר מיוחד המונע החלקה של היד ומאפשר אחיזה חזקה, פלסטיקה מהודרת סביב הכלי ובדלתות, חגורות רגילות של רכבים אך במבנה של רכבי ספורט (החגורה מתאימה את עצמה לגודלו של הנהג), מראות צד ומראה ראשית פנורמית, גג ספורט מהודר, ארגז מקורי וצבעוני, חצי חלון קדמי. בסדרה החדשה ניתן למצוא את כפתור ה- over drive המאפשר נסיעה אחורנית במהירות רגילה ולא זו המוגבלת והמוכרת מהסדרות הקודמות. ענייני בטיחות מתבקשים כגון נסיעה איטית בהיעדר חגירת חגורת הבטיחות שודרגו ל- 2 סוגי מפתחות, האחד ירוק המגביל את מהירות הנסיעה ל 70 קמ"ש והשני ללא הגבלה. כיוון חשמלי של רכות סיבוב ההגה המוכר מהסדרות הקודמות נותר גם בסדרה זו.

אין ספק כי סדרת הפינוקים הנ"ל מביאה את הנוהג ברכב לרמה לה הוא זקוק אך אלו שירצו להשקיע, הרי שהשמיים הם הגבול - החברה דאגה לרשימה ארוכה של אפשרויות שדרוג החל מחבילות אסטטיקה וכלה בשדרוגים מכניים. 

לסיכום

אין ספק כי הסדרה החדשה ודגמי 2018 השאירו מאחור את יתר הכלים הקיימים בינתיים בארץ מהרבה בחינות - אך אנו לא עושים כאן מבחן השוואתי. כל מי שינהג בכלי הזה בנהיגת מבחן - אין ספק שלא יעמוד בפיתוי (אם יוכל לעמו במחירו...). עם זאת יש לקחת בחשבון כי המדובר בכלי עוצמתי במיוחד ואדם ללא ניסיון שמעט יתגרה ויבדוק את יכולות הכלי אל מול יכולותיו הוא (של הנהג) ימצא מהר מאוד כי יכולות הכלי עולות על יכולותיו בוודאי במצבי קיצון. מזלו של הנהג כי הטכנולוגיה בה השתמשו בחברה בסדרה זו, לא אחת, מפצה על טעויות של נהג, אך שימו לב - לא כדאי לסמוך על זה. טעויות מסוימות יגרמו לכלי להתהפך והדבר, בעיקר, יכאב בכיס. יש לומר כי מחירי הכלים בהחלט לא מתאימים לכל כיס - מתחיל בכ- 165,000 ש"ח לדגם הבסיס X3 R עד 212,000 ל X3 MAX XRS עם ארבעת המושבים - ואלו מחירי השקה כמובן.

חברת CAN-AM יצרה כלי עוצמתי שכמוהו לא נראה עדיין בארץ, מהיר מאוד, בטוח מאוד, מפנק עם הנדסת אנוש נכונה וחשיבה על הנהג באספקטים  רבים.

אז הפעם מגיע כל הפירגון כי אכן מדובר בכלי אדיר.

קישורים נוספים:

מאווריק ויקנד 3 Maverick weekend

הדרכות, טיולים וכתבות בנושא טקרטורונים

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - עמית

20 באוקטובר 2017 ב 18:15

עד לא מזמן אחרי כתבה כזו ישר היו עשרות תגובות מתלהמות של נהגי המותג המקביל.
הx3 על כל גרסאותיו שינה את כללי המשחק וכל רוכבי הקצה עברו לרכב על הx3...
אין ספק שזו מכונת מלחמה!!!