שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

לעונג לנו - ב.מ.וו X3 M40i

דור שלישי לרכב הפנאי השני של ב.מ.וו – וכולו בסימן גרסת ביצועים עתירת יכולת ורבת מעש, כולל קשר ישיר להיפותלמוס
צילומים: פלרמן, יצרן

ב.מ.וו אחראית לפשלה. בהשקת X3 הראשון, אי אז ב־2003 בספרד, עם ניווט לפי ספר־דרך, גילינו שהתברברנו (טוב, אני). הצעתי הגאונית: "נחזור לשם, נפגוש משתתף נוסף ונאפס". תוך שלוש דקות התבייתתי בכיכר אחרי רכב הפנאי החדש של ב.מ.וו, רק כדי לגלות בהמשך שזה X5. הדמיון אז היה רב — וכך גם היום, בדור השלישי של רכב הפנאי הבינוני הזה; "אותה נקניקייה, גדלים שונים".

זכות ראשונים

אבל חיסרון בעיני עיתונאי רכב שוחרי קדמה הוא יתרון בעיני היצרן ולקוחותיו. עובדה: מאז ועד היום נמכרו כ־1.5 מיליון יחידות של ה־X3, שהיה במובנים רבים חלוץ — למרות שהיה שני אחרי X5 הגדול (1999; מבוסס סדרה 5), ודווקא בגלל זה.

עם דגם זה, רכב פנאי בינוני ראשון של מותג יוקרה (מבוסס סדרה 3), נוצר בפועל הסידור שרכבי פנאי של מותגי יוקרה ייווצרו לפי קטגוריות, כמו מכוניות נוסעים; ב.מ.וו הייתה ראשונה גם עם רכב פנאי קומפקטי, X1 (מבוסס סדרה 1, 2008). כיום ובעקבות, מוצעים בישראל לבדה לא פחות מ־11 דגמים של רכבי פנאי בגודל בינוני של מותגי יוקרה.

החידוש והחידושים

ב־2010 הוצג הדור השני וביוני 2017 הכריזה ב.מ.וו על הדור השלישי של X3. בנוסף לגרסאות הרגילות הוצגה גם M40i (360 כ"ס). גרסת ביצועים זו — בסדרת M Performance החדשה, שמתייצבת בין הרגילות ובין M — היא ראשונה מסוגה ל־X3 (ל־X5 היו ויש כמה וכמה גרסאות ביצועים). ה־M40i הייתה היחידה בפועל בהשקת הדגם, ודיזל 3.0 ליטר (265 כ"ס) קפץ להופעת אורח ב"שטח"; מצוין להפגנת יכולת ולעשיית רושם.

בכל הקשור להופעה, ה־X3 החדש נראה כמו מתיחת פנים לקודם — וכמו תמיד, דומה ל־X5 — עם שבכה מובלטת יותר, עוד קימור אחד שניים במכסה המנוע ובצידי הרכב; תאורת לד מלפנים ומאחור בפנסים מוגדלים מוסיפה למופע העדכני.

כמה פרטים נוספים

ל־M40i נתונים חביבים: מנוע 3.0 ליטר, 2 מגדשים, 360 כ"ס ב־5500-6500 סל"ד, 51 קג"מ ב־1580-4800 סל"ד; 4.8 שניות ל־100 קמ"ש, 250 קמ"ש, מוגבלים אלקטרונית(!). יצוינו: מתלים עם שיכוך מתכוונן אלקטרונית, כיול ייעודי להם ולהגה, בלמים משופרים עם קליפרים כחולים, מערכת פליטה ייחודית (עוד תישמע בחוצות פורטוגל), חישוקים רלוונטיים ("20) וצמיגים כנדרש (245/45 מלפנים ו־275/40 מאחור).

הדרך המפותלת לעדן

אחר צהריים של פורטוגל, שקט, רגוע. מתניעים — ותרועה כבירה עולה. המסר הווקאלי רם וברור: גרסת ביצועים המכריזה על הווייתה. לאחר מספר שניות משתרר שקט, אבל איזו הבטחה. הדרך לשער מלון הגולף בהווה/מנזר לשעבר, איטית וזרועה בליטות אספלט וגם בפסי הרעדה רעים, ועליהם מתגלה כי מכונת הביצועים הזו נוחה ביותר. בהמשך, לקראת באמפ מופרך במיוחד, לא התאפקתי והרצתי את ה־X3 קדימה; "ואוו", סיכמתי באופן מעמיק את רמת הנוחות. וזו, חשוב לציין, הייתה מעולה בהמשך, עם רפרטואר מכובד של אבנים משולבות, כבישים מחוטטים, טלאים פה ושם, עוד המון באמפים, במהירות נמוכה וגבוהה (וגבוהה מאוד) ופניות משובשות, במצב 'נוחות' כשצריך, ובמצב 'ספורט', כי מה שצריך — צריך. לא "אתגר ישראל" — ובכל זאת.

הפנייה שמאלה מובילה מעלה, בכביש צר מאוד, עתיר פיתולים — והשילוב של כוח כביר ללא כל מגבלה מעשית, המתגבר מיידית ככל שרוצים יחד עם כושר פנייה פנטסטי, כזה המאפשר לשמור על הנתיב הצר גם במהירויות שאסור לומר אותן בקול רם בפורטוגזית, היה מעורר והאיץ לעוד. ועוד. אבל ה־X3 הזה הוא הרבה מעבר ל"רכב בעל יכולת דינמית גבוהה". כיף לנהוג בו, וחמור יותר: מפתה לדבר נהיגה הגובלת בעבירה. ובנוסף ליכולת המתלים לתמוך ברכב באופן מדויק ונכון בכל פנייה, ולרמת האחיזה שהעניקו הצמיגים (Pirelli P Zero), יש לו הגה הראוי לציון.

גלגל ההגה שקוטרו ועוביו ממש נכונים הוא רק המתאבן ליחסים ההדוקים בין הנהג למכונה. שילוב של משקל נכון (ומשופר ב'ספורט'), מעט שטח מת, מעבר ברור ממנו למצב הפניה הנעשית בדיוק מרגש (יש דבר כזה, עובדה) וכמעט תחושה של היזון חוזר (אין; אבל התנהלות הרכב מספקת משהו דומה), הוא מהסוג המחבר, פיזית, את הנהג לנהיגה ולרכב.

וכמובן, זמרת המנוע. הצליל הנובח בקול של גרגור עמוק (זו ההגדרה המדעית המדויקת) או היבבה בסל"ד גבוה, שלא לדבר על פצפוצי המפלט — כולם מתחברים בצימוד ישיר להיפותלמוס, בלוטת העונג במוח. וגם הוא אחראי להתנהגות (של הנהג); "האצה דרך המוח", תופעה קשה וידועה. אגב הילוכים: מהר ומיידי, חלק ורצוף, וכיף לתפעל אותם דרך ההגה.

בכבישים המהירים ה־X3 מאיץ באופן פנומנלי גם ב־150 קמ"ש גם ב־170 קמ"ש. ולא רק זה. לקראת פניות עקלתון ובתוכן הוא הגיע קרוב ל־190 קמ"ש, ואפילו לא התייחס לכך. לא המשכתי מעבר, כי לא נעים מהסביבה (גנטיקה פולנית) ויכול להיות לא נעים מהמשטרה (נורא יקר). השאר שקט. רעש רוח החל להישמע, בעדינות, מעל 135 קמ"ש וקצת יותר מ־150 קמ"ש, ורעש הכביש היה יותר (או בעצם פחות. תלוי איך מודדים) מסביר.

הפרמיום והמודרנה

בעיצוב סביבת הנהג נעשו שינויים מעט יותר בולטים מאשר בעיצוב החיצוני, ואלה מודגשים במרכז במשטחים בוהקים (מדי) דמויי אלומיניום. מסך "10.2 ניצב, וניתן לשלוט בו לא רק דרך חוגת i-Drive אלא גם באמצעות מגע, קול ומחוות ידיים. חומרי דיפון מעולים, עור בתפירה כפולה, והאיכות הכוללת מכובדת מאוד, כמו גם איכות הפקדים ותפעולם.

המרחב מלפנים טוב, תנוחת הישיבה מעולה והמושבים משובחים ואלה כוללים את כל סוגי הכוונון והפינוק. התצוגה העילית מרשימה בגודלה ויעילה מאוד והמחוונים משנים תצוגה לפי מצבי הניהוג.

לא הכל מושלם. תחתית המשטח הבוהק, מפתחי האוורור, עד מעל תא הכפפות ובפס בהמשך, חדה באופן תמוה; שיכוך פתיחת תא הכפפות אינו חלק; מיקום הכפתורים למצבי הניהוג (משמאל לבורר) ותפעולם לא ממש "נופל" ליד; המרווח לברך ימין יהיה גבולי לאחדים.

מאחור, מרווחי ראש וברכיים מעולים ומרווח כפות הרגליים גבולי. המושבים נוחים אך בסיס מעט גבוה יותר יוסיף. תא המטען גדול, מרשים, עשוי היטב וכולל בוכנה(!) להרמת הרצפה.

ביער, מחוץ לכביש

בתכנית: נסיעת מבחן בשטח. המסלול, שביל כבוש, מתאים לכל מכונית נוסעים; המורד היה כה קצר שייתר את הצורך בבקרת גלישה. בקיצור: נסיעה כן, מבחן שטח לא ממש. הרכב למשימה היה X3 דיזל 3.0 ליטר, ובמרחק הקצר בו נהגנו בו בכביש (מפותל), ניתן היה להתרשם כי הוא שקט, נוח (גם בשביל), ומתנהג ממש יפה בפניות.

רב רושם, נדיר

ב.מ.וו X3 החדש הוא רכב פנאי מכובד ביותר. הופעתו נאה (אם כי לא מקורית), פנימיותו מכובדת, מרווח ושימושי יותר (קטע חדש בב.מ.וו), האבזור עשיר ומערכות הבטיחות מהמעלה הראשונה. עד כאן טוב ויפה. אלא שגרסת M40i מציעה שילוב מרשים ונדיר של נוחות נסיעה, שקט, ביצועים, יכולת דינמית, הגה — ליצירת רכב שנעים מאוד לנסוע בו וכיף אדיר לנהוג בו.

זו גרסה למעטים, יקרה משמעותית מהרגילות — אבל ככל שמדובר ב־M40i של X3, זה רכב הראוי מאוד לתשומת ליבו של מי שיכול להרשות לעצמו ומוקיר תכונות שכאלה.

עיקר החידושים

שינויים מקדם גרר של 0.29 (0.35 קודם; הטוב בקטגוריה, נאום ב.מ.וו); בסיס גלגלים ומרכב ארוכים ב־5 ס"מ ל־286.4 ס"מ ול־471 ס"מ (רוחב וגובה כמעט ללא שינוי); משקל מופחת ב־55 ק"ג (1790-1855 ק"ג); תאורת לד סביב; זכוכית אקוסטית; מולטימדיה משופרת בהרבה; תצוגה עילית ענקית; אופציה ללוח מחוונים דיגיטלי; אבזור בטיחות עשיר במיוחד, כולל יכולות חצי־אוטונומיות; מטהר אוויר בפנים; בקרת אקלים תלת־אזורית; פתיחת דלת תא מטען בחיווי רגל.

גרסאות, אבזור

גרסאות, רמות גימור בנוסף
ל־M40i, ל־X3 שלוש גרסאות מנוע: בנזין 2.0 ליטר טורבו (184 כ"ס) ודיזל 2.0 ליטר (190 כ"ס) ו־3.0 ליטר (265 כ"ס); לכולן תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה כפולה; לבנזין החלש אופציה להנעה אחורית.
ל־X3 שלוש רמות גימור: xLine, Luxury Line, M Sport.

אבזור בטיחות ה־X3 עדיין לא נבחן במבחן יורו NCAP. הדגם מוצע עם שפע מערכות בטיחות עכשוויות (חלקן אופציה) וניהוג חצי־אוטונומי; בקרת שיוט כולל תנועה/עצירה בפקק, ניטור שטחים מתים ותיקון, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, התרעת התנגשות מלפנים ומהצד, עזר להתחמקות, התרעות תנועה חוצה מלפנים ומאחור, קריאת תמרורים והתרעה, תצוגה עילית גדולה, עקיפה אוטומטית, תצוגה היקפית בתלת־ממד, תאורת לד אדפטיבית ועוד.

ב.מ.וו X3 3.0 ל' טורבו, אוט', 4x4

מנוע טורבו-בנזין, 6 ציל' טורי, קדמי, אורכי, 2998 סמ"ק

תזמון 24 שס', גל זיזים כפול, תזמון משתנה

הספק/סל"ד 360 כ"ס/5500-6500

מומנט/סל"ד 51 קג"מ/1520-4800

תמסורת אוט' 8 היל', הנעה כפולה קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 12.1 מ'

מתלים קדמיים עצמות עצה כפולות

מתלים אחוריים רב-חיבוריים

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר התרעה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בלימה אוטונומית במהירות עירונית (כולל התחמקות ממכשול), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה חוצה מאחור

צמיגים ק'/א' 245/45-20 / 275/40-20

בסיס גלגלים 286.5 ס"מ

אxרxג 167.5x190x471.5 ס"מ

משקל 1810 ק"ג

תא מטען 550 ל'

מיכל דלק 65 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 250 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 4.8 שנ'

צריכת דלק (ממוצע יצרן) 12 ק"מ/ל'

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) טרם נבחן