שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה - מועדון סוזוקי, יער בן שמן 12/1/2018

9:00 בבוקר ובנוהל הקבוע אני מגיע ליער בן שמן עם אוטו נודף ריח של מאפים טובים. כמה עשרות מטרים מימין, חבר שהוא מדריך נוסף של אתר השטח אוסף קבוצה של מועדון רכב אחר. החבורה שלי מתקבצת די מהר. לפי מזג האוויר שכאילו הוזמן במיוחד והשלוליות שממאנות להתייבש אחרי מה שהלך כאן לפני שבוע בדיוק, מחכה לנו הדרכה מהסרטים.

עשינו סיבוב הכרות קצר בו כל אחת ואחד סיפרו מעט על עצמם, מאיפה באו, מה עושים בחיים ובעיקר מה ניסיון הנהיגה שלהם בשטח. יש כאן כמה שזה לא רכב השטח הראשון שלהם והם כבר צברו לא מעט קילומטרים מחוץ לאספלט, אחרים חדשים לגמרי והמשותף לכולם שהם מאוהבים ברכב החדש שלהם. מה שעוד משותף להם זה שבעוד כמה שעות, הם יאהבו אותו יותר.

בזמן שהסיבוב הראשון של הקפה חולק בין החברים, אני התחלתי בהרצאה. הרצאה מקיפה על נהיגה בשטח עם דגשים לרכבי סוזוקי ולמצב הקרקע שנפגוש היום. צמיגים, אחיזה ואי אחיזה, מרכז כובד והעברות משקל, שיפועי צד והצלבות, דיפרנציאל והילוך כח ומעל כולם- היכולת של הנהג לקרוא את השטח ולדעת מה לעשות, איך לעשות ואם צריך, אולי לחזור קצת אחורה ולחפש המשך מסלול אחר שמתאים לניסיון והיכולות שלו ושל הרכב. רגע לפני שיוצאים לדרך עברנו על כללי הישיבה הנכונה ואחיזת ההגה. קבעתי סדר תנועה ויצאנו לתת בראש.

תרגול ראשון בעליה מחורצת, דגשים על מבט רחוק קדימה ובחירת נתיב התקדמות נכונה, כזו שתאפשר לרכב לטפס בצורה חלקה ויעילה תוך כדי שמירה על כל המכלולים. עלינו וירדנו, הרגשנו את יתרונו של הילוך הכוח ועד כמה הטיפוס יכול להיות קליל וזורם.

המשכנו לתרגול של שיפוע צד, הבנו עד כמה הוא יכול להיות מסוכן ומה צריך לעשות במקרה שנתקלנו באחד כזה. הקרקע שרק ברובה נראתה יבשה, אפשרה לנו להבין עד כמה שיפוע צד יכול להפתיע שכן מידי פעם התגלה בוץ דביק וחלקלק, כזה שהכריח את המודרכים לפעול בניגוד לאינסטינקט שלהם ולהגיב נכון. תרגול שאני ממליץ לכל מי שנכנס לשטח לחוות ולהכיר בהקדם.

עצרנו תחת שמש נעימה וריח של טבע להפסקת צהריים קלה לקפה ופירגונים שכל אחת ואחד הביאו מהבית. קצת שאלות והסברים לגבי מה שעברנו עד עכשיו והרבה שאלות לגבי טיולים בהמשך ויאללה, ממשיכים לתרגל כי לרכבים לא נשארה סבלנות לעמוד בחוסר מעש.

אם השטח היה חלק ושטוח ההדרכות שלנו היו קצרות הרבה יותר. לשמחתנו עליות וירידות הן חלק גדול מהעניין בטיולי שטח וכח המשיכה שתמיד רוצה אותנו למטה מקבל כאן פייט רציני. כדי לטפס צריך אחיזה ונתיב נכון, צמיגים טובים וכח מנוע יקלו על המשימה אך שוב, הנהג כאן הוא העיקר, יכולת קריאת השטח והניסיון הם אלו שיעלו אותו פעם אחר פעם ליעד הבא. אותם עקרונות אגב, עם שינויים קלים, הם אלו שיאפשרו לנו גם לרדת בקצב נכון ולא סתם להדרדר במהירות מסוכנת למטה. החבר'ה תרגלו קריאת שטח בעליות וירידות שונות, למדו לטפס ולרדת בצורה בטוחה ומהנה וכמו כן ידעו לזהות כבר די מהר לאן לא כדאי להם להכנס ומתי עדיף לוותר ולבחור נתיב חלופי.

מאחר והקבוצה היתה קטנה היה לנו זמן להמשיך אז יצאנו לטיול בקצב קצת יותר מהיר, מעין סיכום לכל מה שעשינו היום בתוספת שלוליות בוץ מלכלכות במיוחד וביקור בנקודת תצפית יפהפיה.

חזרנו לנקודת המפגש בבוקר, מילות סיכום שלי, המשתתפים לפי תורם ציינו מה הם לקחו איתם מהיום, עניין אחד, קטן או גדול אבל כזה שלא הכירו קודם. החלפנו מספרי טלפון והבטחנו להפגש בטיולים הבאים.


היה תענוג.

להתראות
קובי.

קישורים לסיכום ההדרכה:

ויקישטח: דיפרנציאל , ירידה , עלייה , שיפוע , שיפוע צד , בקרת אחיזה , בקרת יציבות , ESP , ABS

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל

מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

טיפים לנהיגה בשטח :
טיפ לטיפוס עלייה
טיפ לירידה תלולה
טיפ לשבילים המהירים
טיפ שיפוע צד
טיפ ציוד בשטח





















לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - יניב

15 בינואר 2018 ב 23:14

היה ממש מהנה ומועיל. אחלה קבוצה ותודה מיוחדת לקובי על ההדרכה המקיפה והמקצועית. נתראה בטיולים...

2

אורח/ת - רויטל

16 בינואר 2018 ב 16:30

היה מהממם! נהיגה חוויתית, אדרנלין מטורף ומדריך-קובי...מספר 1 , תותח, יחיד ומיוחד! תודה רבה על הכל אין ספק שניפגש בטיולים הבאים!

3

pelegw

19 בינואר 2018 ב 00:18

הייתה אחלה הדרכה, בוץ כיפי ומדריך נהדר! מה עוד צריך?