שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מוחצן ונינוח - מיצובישי אקליפס קרוס Mitsubishi Eclipse Cross

מיצובישי משיקה את אקליפס קרוס – פנאי-קופה בעיצוב לא שגרתי

במשך שש השנים שחלפו, לא הציגה מיצובישי אפילו דגם חדש אחד; אקליפס קרוס הוא החדש הראשון מאז 2011. מדובר ברכב פנאי היושב על אותה רצפה (GS) המשרתת את האאוטלנדר הגדול ממנו וה־ASX הקטן יותר — שניהם דגמים וותיקים. הראשון הוא רב מכר בארצנו, האחרון עשה עלייה רק עתה.

במיצובישי טוענים כי אקליפס קרוס הוא פנאי־קופה — כמו, להבדיל, ריינג' רובר איווק וב.מ.וו X4. ואם הדגם חדש, השם לא; מיצובישי ייצרה מכונית ספורט בשם "אקליפס" (Eclipse; ליקוי חמה) בגרסאות קופה וקבריולה בשנים 1989-2011. כעת השם מוחזר, והתוספת "קרוס" מכריזה כי הדגם החדש ממלא אחרי צווי השוק והאופנה.

לא שגרתי

כל רכבי הפנאי בהשקה היו צבועים אדום; צביעה מורכבת במיוחד בת שישה שלבים, טוענים במיצובישי, והיא נראית נהדר. הצבע האדום רק הדגיש את הופעתו של הקרוס — וזו די מוחצנת; אתה יכול לאהוב אותו, אתה יכול לשנוא אותו, אתה לא יכול להתעלם ממנו. החזית אגרסיבית, צדודית הצד נראית דחוסה והישבן לא נראה כמו שום דבר אחר, לטוב ולרע.

גם תא הנוסעים אינו שגרתי במראהו, עם קונסולה מרכזית ה"נשפכת" מטה, ואם תשאלו את המעצב הוא יספר לכם שהיא אמורה לדמות מפל. רכבי ההשקה היו מאובזרים למדי: צג מידע (ומגע) בחלקו העליון של הדשבורד, משטח כתיבה ליד בורר ההילוכים, שני גגות שמש הנשלטים בנפרד, ריפוד עור לכל המושבים, חימום לשני הקדמיים ותפעול חשמלי לזה של הנהג ועוד. לרכב לא מעט תאי אחסון, אם כי אלה לא ממש מרשימים בנפחם. תא המטען מחולק לשתי קומות, למען הסדר הטוב.


לקריאה נוספת:
המיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש הושק בישראל
מבחן דרכים - מיצובישי אאוטלנדר Mitsubishi Outlander
שני הסעיפים - מיצובישי ASX

הראות טובה, המרחב פחות

תנוחת הנהיגה סבירה בהחלט וקל להגיע לכזאת שתתאים לכל אחד. גלגל ההגה מעט אופקי, מרווח הראש סביר ורק הקונסולה הרחבה בין המושבים גוזלת מעט מהמרחב לרגליים. הראות החוצה טובה לפנים, מעט פחות לאחור עקב חלון אחורי מפוצל. המושבים מעט צרים וקצרים וגדולי ממדים לא ירגישו בנוח.

בסיס הגלגלים (267 ס"מ) זהה כאמור לזה של האאוטלנדר, כך שמרחב הרגליים סביר בספסל האחורי, ולכך מצטרפת אפשרות הזחה לפנים/אחור של 20 ס"מ על חשבון תא המטען. עם זאת המרווחים לכתפיים לא מרשימים, ומרווח הראש לוקה בחסר, תוצאה של הגג המשתפל (קופה או לא קופה?). ייתכן וללא גג שמש אחורי המצב יהיה טוב יותר.

על מראות ענקיות ומתאבדים

המסלול שנקבע כלל מעט כבישים מהירים ומעט כבישים כפריים, ביניהם איטיים ומפותלים. היעד הוא המלון בו נלון בלילה, הנמצא בקאלדס דה מלאוולה (Caldes de Malavella), שזה אומר 15 דקות מהעיר חירונה ו־20 מקוסטה בראווה.

יוצאים מברצלונה אל הכביש המהיר ואני מפעיל את בקרת השיוט האדפטיבית, המזהה גם כלים דו גלגליים. עוד במערכות הבטיחות ניטור שטחים מתים, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון) והתרעת קרבה, וגם תצוגה עילית בה מוקרנת המהירות, ההילוך ובקרת השיוט. לאקליפס קרוס מתלים רכים והוא נינוח בנהיגה; המנוע נח על כ־2000 סל"ד בשיוט ב־100 קמ"ש. עם זאת, בידוד רעשי הכביש והרוח פחות מרשים. זה האחרון הוא תוצאה, בין היתר, של מראות הצד הענקיות; מערכת השמע הטובה מבית 'רוקפורד' התגברה עליהם.

בכבישים הכפריים, על מהמורות בינוניות, שברים או תיקוני כביש, חשף הקרוס פעולה לא רהוטה של מתליו וזו נשמעה גם בתא הנוסעים. בכבישים הללו מוכיחה מערכת הבלימה האוטונומית שהיא מזהה גם אופניים וגם הולכי רגל; ותודה למתאבדים הספרדיים שנרתמו לניסוי.

לא מרגישה פלנטארית, לא מרגיש טורבו

המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, המפיק 163 כ"ס, וזה משודך לתיבה אוטומטית־רציפה עם שמונה יחסי העברה קבועים מראש. למיצובישי היה חשוב מאוד להעניק את התחושה של תיבה פלנטרית — "הלקוחות מעדיפים תחושה כזו", אמרו אנשיה מאוחר יותר. ואכן, התחושה היא כמו בתיבה פלנטרית, נעימה וללא אותה היתקעות בסל"ד גבוה. פקדי הילוכים מאחורי גלגל ההגה מוסיפים אף הם.

הכוח מועבר לארבעת הגלגלים, כאשר החלוקה היא 80% לפנים ו־20% לאחור. במצבי קיצון (בכביש) המערכת תעביר עד 45% מהכוח אל הסרן האחורי. ברכב המבחן היה בורר מצבי נהיגה שאיפשר לבחור בין שלושה מצבים — 'אוטומט', 'שטח' ו'שלג'. שטח לא ראינו, אך נוכל לספר שבמצב זה המערכת תעביר עד 55% לאחור. במצב השלג לא התעמקתי — עם תושבי מג'דל שמס ונווה אטי"ב הסליחה.

הביצועים סבירים בהחלט. היצרן טוען ל־9.8 שניות מעמידה ל־100 קמ"ש, ולא אתפלא אם נתון זה יתברר כמדויק. המנוע המוגדש אינו מודיע שהוא כזה — לא תרגישו בבעיטת טורבו או תבחינו בהשהיה בתגובת הדוושה. לצד זאת, בידוד רעשי מערכת ההנעה — במיוחד מכיוון התיבה הרציפה — לא מוצלח, אך עד 4000 סל"ד מדובר במצב בהחלט נסבל. מחשב הדרך הצביע על ליטר לכל 8.8 קילומטרים. עם כתיבת שורות אלו, נודע כי האקליפס קרוס קיבל 5 כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של Euro Ncap.

קופה? כבישים מפותלים!

מתלים רכים הם בדרך כלל לא המתכון ליכולת דינמית מהנה, אולם בהשקה גילה אקליפס קרוס צד "שובב" בנהיגה שכזו, עם הידוק של הישבן בתגובה להעברות משקל, ליצירת כושר פיתולים מעלה חיוך. למרות זאת, כאשר דוחקים אותו יותר, אל המגבלות, המתלים נכנעים להתנהגות מעט נמרחת עם תת היגוי צפוי. ההיגוי קל, התיבה אדישה והבלמים סבירים בתחושה שהם מעניקים, מעט פחות בעוצמת העצירה. טוב, עם כל הכבוד ל"קופה", זה עדיין רק רכב פנאי.

בעומס נשמעו גם צקצוקים מהקונסולה הקדמית, מעידים על איכות הרכבה לקויה. בהמשך שמעתי כי אלו מכוניות טרום ייצור. איכות החומרים טובה, יותר בחלקו העליון של התא, ופחות ככל שיורדים מטה.


וגם:
מיצובישי Eclipse Cross הושק בישראל
מקצוען שטח - מיצובישי פאג'רו דקאר פרו

היישר אל גוב האריות

קטלוניה. הכבישים חסומים, הנשיא נמצא מאחורי סורג ובריח, העם מוחה — וגם אני מוחה. דמעה (אני מאחר לטיסה). בזמן הזה אני מפנים כי רכב הפנאי קופה הזה אמנם צעקני למראה אך נינוח באופיו, ומסכם לעצמי כי הראות החוצה טובה והתיבה נעימה וכי נוחות הנסיעה, בידוד הרעשים ומרווח הראש מאחור פחות הרשימו.

ישראל היא השלישית ברווחיותה ליצרן היפני בשוק האירופאי, מקדימות אותה רק אנגליה וגרמניה, ולכן הציפיות מהאקליפס קרוס להצלחה מקומית גבוהות עד מאוד. הרכב יוצע עם מנוע טורבו ותיבה רציפה, עם הנעה קדמית או כפולה שתהיה בראש ההיצע והמאובזרת ביותר — ובכולן כל מערכות הבטיחות כפי שפגשנו. הקרוס צפוי להגיע אלינו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018; רמות אבזור ומחירים טרם נמסרו.

מצד אחד, האקליפס ייכנס אל גוב (אין קשר משפחתי לח"מ) האריות, לתחרות מול תריסר דגמי פנאי קומפקטיים מבוססים היטב. מצד שני, הוא מביא לקטגוריה הלוהטת הזאת מבנה קופה מקורי.

מיצובישי אקליפס קרוס 1.5 ל' טורבו, אוט' (4x4)

מנוע טורבו בנזין 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1499 סמ"ק

תזמון 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד 163 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד 25.5 קג"מ/1800-4500

תמסורת אוט'-רציפה, הנעה קדמית (כפולה קבועה)

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.6 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים רב-חיבוריים, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימת חירום אוטונומית, ניטור שטחים מתים, התרעת סטייה מנתיב, התרעה על סכנת התנגשות

צמיגים 225/55-18

בסיס גלגלים 267 ס"מ

אxרxג 168.5x180.5x440.5 ס"מ

משקל 1490 ק"ג (1550 ק"ג)

תא מטען 341 ל'

מיכל דלק 63 ל' (60 ל')

מהירות מרבית (יצרן) 200 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 9.3 שנ' (9.8 שנ')

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 8.8 ק"מ/ל'

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) 5 כוכבים (2017)

בטיחות מבוגרים 97%

בטיחות ילדים 78%

הולכי רגל 80%