שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

חידוש – ומעבר סיטרואן C4 קקטוס CITROEN CACTUS

סיטרואן קקטוס עבר מתיחת פנים והיא הרבה יותר מכך. העיצוב שעודכן משרת את מיצובו החדש, והטכנולוגיה החדשה התחברה לראלי פריז-דאר

שלג על מרסי, לא עניין רגיל בעיר ים-תיכונית. גם השקה למתיחת פנים, שהיא הרבה יותר מאשר חידוש דרך פנסים מעוצבים ומסך מגע, אינה עניין רגיל. ובכלל, סיטרואן קקטוס היא לא רכב רגיל.

לא להאמין שעברו ארבע שנים מאז פרץ לכאן הקקטוס הזה, שהביא הופעה שובת לב בחוץ, עיצוב פנים שיקי במיוחד במיני, נוחות נסיעה טובה. הקקטוס היה כמה דברים, גם בהגדרתו. על בסיס גלגלים בין סופרמיני למשפחתית (260 ס"מ), התמקם משהו שנראה פה ושם האצ'בק, קצת מיניוואן (מחליף את C3 פיקאסו) ומזוויות מסוימות גם פנאי-אבל-לייט.

ענייני סטטוס

כעת סיטרואן קקטוס משנה את מינו. אין שינוי בממדים, אבל עם רכב פנאי חדש בממדים דומים (C3 אירקרוס), סיטרואן יכולה להתמקד, ואגב כך לעשות עוד תרגילים במיצוב. עם רכב שנראה כל כך הרבה דברים, אין בעיה שיעשה תורנות בכל מיני מקומות.

ולמרות הבסיס הנ"ל, סיטרואן ממקמת את הקקטוס המחודש בין המשפחתיות הקומפקטיות, ובמסיבת העיתונאים משווה אותו למאזדה 3 וחברותיה. לכן מסילות ההטענה על הגג נעלמו, כריות האוויר שכיסו מחצית משטח הדלתות, קטנו מאוד וירדו אל תחתיתן – ובכלל, הקקטוס התברגן.

מבחן דרכים - קקטוס של סיטרואן עם גיר אוטומטי
מבחן דרכים השוואתי סיטרואן קקטוס טורבו - בנזין מול דיזל

חבל פרובנס – פתח תקווה

השלג פסק והשמיים מתבהרים בחבל פרובנס. הקקטוס שלי משייט בנעימות. ממש בנעימות. אנשי סיטרואן פמפמו מההתחלה את המילה 'קומפורט', וכעת הכל מסתדר. זה התחיל עם פתיחת הדלת, כאשר פגשתי במושבים מרופדים מאלו שהיו בקקטוס טרום המתיחה. אז המושבים בהחלט נוחים יותר, אבל זה רק קצה הקרחון. תצורת המתלים נשארה זהה, אבל הצטרפו אליהם בולמים הידראוליים עם שיכוך פרוגרסיבי; הפטנט אינו חדש, והופיע לראשונה בהקשר מאתגר בהרבה.

אני יורד מהכביש המהיר ועולה על זה הכפרי, המפותל. וכן, חיפשנו שברי כביש ומהמורות חדות בכדי לאתגר את הבולמים האלה. הקקטוס הצליח להעלים את רוב מפגעי הקרקע, ורק ירידה מפסי האטה אלימים כמו שיש בצרפת העמיסה מדי על אותה רכות. מצד שני, כבישי צרפת, גם השבורים שבהם, אינם משתווים לכבישי פתח תקווה, לדוגמה. הבולמים האלה בהחלט שדרוג מבורך.

שינויים ושדרוגים

סביבת הנהג נראית דומה למדי, אך גם בה נערכו שינויים: תנוחת הנהיגה טובה מבעבר, כאשר בניגוד לקקטוס טרום המתיחה, זה החדש מצויד בגלגל הגה המתכוונן גם פנימה-החוצה, אלא שהמהלך קצר יחסית. צגי המידע מנפקים יותר מידע, בורר ההילוכים נראה טוב מזה היוצא וגם קונסולתו חדשה לגמרי. יש אפילו התנעה ללא מפתח, תענוג. עם זאת, נשמר החיסכון בחומרי התא, לנוסע רק פתח מיזוג יחיד, והחלונות האחוריים אינם נעים מעלה/מטה אלא מוזחים (קצת) החוצה.

השמיים כבר בהירים לגמרי, אין זכר למזג האוויר המושלג. אני מגלה שחלון הגג הפנורמי אינו כולל סגירה פנימית, ומאוחר יותר ייאמר לי כי גם לא יגיע ארצה. חלונות הצד האחוריים הוכהו להגנה מהשמש. מבט החוצה מלמד כי בעוד כשלושה חודשים בצדי הדרכים יהיו הכרמים והמטעים בשיא אונם. חבל פרובנס הוא מקום נאה מאוד ובין כפר עתיק למשנהו, אני מתרשם גם מבידוד הרעשים ששופר, הן ברצפה והן באיטום הדלתות והחלונות.

סוסים ותיאטרון

בהשקה נהגתי רק עם מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר המנפק 120 כ"ס המשולב עם תיבה אוטומטית שישה הילוכים, כך שבגזרה זו אין שינויים. אני לא יודע אם נעשה כיול מחודש בתיבת ההילוכים, או שזה משקל הרכב שצמח ב-45 קילוגרמים, אבל עברות ההילוכים כעת חלקות יותר.

הביצועים טובים, אך ללא דרמה – וזה בסדר; מי שמעוניין בדרמה שיקנה מכונית ספורטיבית, או שיעשה מנוי להבימה. ובאותו עניין נספר כי האחיזה טובה בהחלט, ההתנהגות בטוחה וזוויות הגלגול סבירות. אולי סבירות מינוס.

זה בסדר להתברגן

אין שום דבר רע בהתברגנות, אפילו עבדכם הנאמן התברגן, התחתן והקים משפחה. אז אולי העליתי מעט במשקל, והפכתי פחות מושך, אבל היי, הבת שלי מאוד נהנית להניח את ראשה על בטני, נחמדה לה הרכות הזאת ומצב זה עדיף מבחינתי עשרות מונים על אחרים.

סיטרואן קקטוס המחודש אולי התברגן, ובדומה לשינויים שעברו עלי – הוא נוח יותר מאשר קודם. הקקטוס המחודש מציג אופי ממוקד יותר, הקקטוס המחודש מביא חדשנות, הקקטוס המחודש מפגין כי השינוי שעברה סיטרואן – יצירת רכב מקורי, במיטב היצירתיות של פעם – הוא לא עניין חד-פעמי. שלושה עיתונאים, מתוך ארבעה נטולי עורלה שהגיעו להשקה, שוקלים לרכוש אחד. לאחד מהם יש ילדה שנהנית להניח את ראשה על בטנו.

וגם:
מבחן דרכים - טור דה איירקרוס - סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן מרחיבה את היצע הקרוס-אוברים

בולמים חדשים והיסטוריה

אין שינויים בתצורת המתלים, כולל קורת המתח האחורית הפשוטה (בתכנון ובעלות) הדומה לזה שהיה ב-306 מנוחתה עדן ולחילופין באחותה מבית סיטרואן, ה-ZX זיכרונה לברכה. השינוי הוא בבולמים, שהם כעת הידראוליים עם שיכוך פרוגרסיבי. בכל בולם שלושה תאים, שבהם קפיצים המעדנים את פעולת הבוכנה הן בשיכוך והן בהחזרה. על ייצור הבולמים הופקדה חברת קאיאבה (Kayaba; המוכרת לרוכבי אופנועים). יצוין כי הקפיצים בתוך הבולם אינם מחליפים את קפיצי הסליל המקוריים "העוטפים" את הבולם בתצורה זו (תמוכות מקפרסון מלפנים). קפיצים אלו, אגב, רכים כעת יותר (בגרסה האוטומטית).

בולם זה אינו חדש, וכבר ב-1994 הביאה סיטרואן לראלי פריז-דקאר ZX עם בולמים כאלה כדי להפגין את יכולתה. ה-ZX לא הייתה בדיוק ZX; לא עם שלדת צינורות, מנוע מרכזי, רוחב מעל 2 מטרים ועוד. חלק מאותו "עוד" היו בולמים שהיו לראשונה עם תאים פנימיים עם קפיצים לשיכוך והחזרה. בפועל, הפטנט הגדיל את מהלך הבולם, עם יכולת עדיפה בגיהוץ מפגעים קטנים וגם גדולים, שזה אתגר של ממש. ה-ZX ההיא ניצחה כאשר מאחורי ההגה לא אחר מפייר לרטיג (Lartigue) שזכה גם בשנתיים שלאחר מכן. תופתעו (אולי) לשמוע כי אותו פטנט נמצא עד היום בדגמי המירוץ של הקונצרן (PSA), וגם זה מפגין את תרומת עולם המירוצים לדגמי היומיום.

חידושים ובטיחות

הקקטוס המחודש עבר מתיחת פנים מקיפה; מלפנים חזית חדשה לגמרי, מכסה המנוע, השבכה, הפגוש ויחידות התאורה ומאחור יחידות תאורה מוארכות ולא ריבועיות. כריות האוויר הכה בולטות קטנו מאוד וירדו לתחתית הדלתות. הקקטוס החדש מוצע ב-96 שילובי צבעים.

לפי דברי מנהל מותג סיטרואן בישראל, יריב קריים, חבילת הבטיחות שהופיעה בהשקה – בלימה אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי עייפות נהג ואי שמירת מרחק – תוצע במלואה כבר בגרסה הבסיסית. הקקטוס המחודש צפוי להגיע ארצה רק בתחילת 2019. הדור הבא של הקקטוס יוצג ב-2020 ויעלה על הכביש ב-2021.

קרוס-אובר חדש של סיטרואן יוצג בתערוכת ג'נבה הקרובה

סיטרואן קקטוס 1.2 ל' טורבו, אוט'

מנוע- טורבו בנזין, 3 ציל', קדמי, רוחבי, 1199 סמ"ק

תזמון- 12 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 110 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד- 20.9 קג"מ/1500

תמסורת- אוט' 6 היל', הנעה קדמית

קוטר סיבוב- (בין מדרכות) 10.9 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון

מתלים אחוריים- קורת פיתול

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורי מהירות

צמיגים- 205/50-17

בסיס גלגלים- 259.5 ס"מ

אxרxג- 417x171.5x148 ס"מ

משקל- 1070 ק"ג

תא מטען- 358 ל'

מיכל דלק- 50 ל'

מהירות מרבית- (יצרן) 188 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש- (יצרן) 9.9 ש'

צריכת דלק- (ממוצעת, יצרן) 21.7 ק"מ/ל'

ציון מבחן ריסוק- 4 כוכבים (2014) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 82%

בטיחות ילדים- 79%

הולכי רגל- 80%

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - אלי סלע

23 בפברואר 2019 ב 13:10

קקטוס 2018 רכב אדיר.

2

אורח/ת - תומי.

25 בפברואר 2019 ב 10:01

חבל ממש מבחינה עיצובית, איבדו את המעוף.
הרכב אנמי ומשעמם, העיצובים הקודמים היו מיוחדים וייחודיים.
חבל!

3

אורח/ת - ע

25 בפברואר 2019 ב 12:04

אחרי 2 רכבי פיג'ו (אותו בית), הספיק לי

4

אורח/ת - יורם

03 במרץ 2019 ב 13:21

ידני פנטסתי

5

אורח/ת - בקרת שיוט

05 במרץ 2019 ב 21:08

למה אין בקרת שיוט?
ולמה אתם כותבים "בלימה אדפטיבית"? - אין דבר כזה!
במקום להמציא מושגים מהאויר תביאו מערכות מקוריות בשלמותם, לא מובילאיי ולא עציצים...

6

Ogash Ofer

06 במרץ 2019 ב 07:03

בלימה אדפטיבית - זו בלימת חירום אוטומטית, ללא התערבות נהג.
זו מערכת אחת מתקדמת מעל מוביילי שרק מתריעה.
מערכת אדפטיבית מתריעה ואז גם בולמת באופן אדפיטיבי/עצמאי.

7

אורח/ת - גלעד

23 במרץ 2019 ב 15:51

אחרי 307 אחת....
למדתי לקח:
לעולם לא עוד!
אמינות אפס
שירות אפס