שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

שיפורים קטנים, שינוי גדול - לקסוס NX300h lexus

רכב הפנאי הקומפקטי של לקסוס עבר מתיחת פנים. זו כללה לא רק שדרוג אופייני של מופע החוץ והדקורציה בפנים, אלא גם טיפול עומק בעניינים חשובים

טויוטה, יודע כל אחד, הייתה זו שיצרה את רכב הפנאי הראשון, ראב4 (94'). למרות שבתחום היוקרה מרצדס הייתה ראשונה עם ML (1997), לקסוס – מותג היוקרה של טויוטה - היה ממש קרוב; לקסוס RX הוכרז בינואר 98' (מבוסס טויוטה הארייר שהוצג חודש קודם) – אבל בניגוד ליצרנים אחרים, הוא נעצר אז.

דגם נוסף, NX, הוצג 16 שנים אחרי, ב-2014. רכב הפנאי הקומפקטי הזה היה גם אחד הראשונים של לקסוס שהציג לעולם את המופע החדש והאגרסיבי של המותג. NX היה לרב המכר של המותג, בעולם וגם בישראל; מיום השקתו בארץ נמכרו בממוצע כ-500 יחידות מדי שנה, ו-NX אוחז ב-35% ממכירות המותג בארץ.

לפני כשנה עבר NX מתיחת פנים, ולקסוס דיווחה על ריענון עיצוב החוץ מלפנים ומאחור ליצירת מופע יותר ספורטיבי, שיפור עיצוב הפנים ואיכות החומרים והגדלת הצג מ-"7 ל-"8 ברמת הגימור הנמוכה ול-"10.3 (בשאר). המתלים כוילו חדש לנוחות ולעידון משופרים, ומערכות בטיחות עדכניות מוצעות בכל הגרסאות. שיווקו של הדגם המחודש בישראל החל לקראת סוף חודש מרץ, והוא מוצע עם אבזור משודרג ובמחיר מופחת מאשר קודם.

לקסוס Lexus RX350
לקסוס לוקחת את ה-LF-NX לפס הייצור
מבחן דרכים: לקסוס Lexus NX

החידושים הנראים

מעצבי לקסוס לקחו את שפע הקפלים והקווים המחודדים שהיו ל-NX ומתחו אותם עוד יותר. מלפנים שינויים אלה ניכרים באזור פנסי הערפל ובשבכה הקדמית המוחצנת, ומאחור באזור הפנסים האחוריים ובתחתית הפגוש. התוצאה כמו קודם, אבל עוד, ליצירת מראה אגרסיבי וכוחני אפילו יותר. לטעמי, התוצאה מושכת ביחס לעיצוב המקורי.

כאשר נכנסים פנימה, במבט ראשון נראה כי ההבדלים לא דרמטיים. עיקרי השינויים הם כאמור הגדלת צג המולטימדיה, עדכון אזור בקרת האקלים, ובנוסף שימוש בחומרי דיפון רכים יותר בחלקים בתא הנוסעים. העיצוב לא השתנה ומציע אותם מדרגות ומפלסים שונים שיוצרים מעט עומס על העין. אבל, ככל שחלפו הקילומטרים, היה ברור לי כי השינויים האלה היו בדיוק מה שהדגם היה צריך: שיפור באיכות החומרים ושדרוג ההידור, ליצירת תחושת פרמיום של ממש.

תפעול המערכות נוח ברובו אבל לא הכל מושלם. גלגלת השליטה של מערך המולטימדיה הוחלפה במשטח מגע; תפעולו נוח כאשר הרכב בעמידה, אבל פחות כשהרכב בתנועה; נסו לכוון את הסמן על צג המולטימדיה לתפריט המדויק תוך כדי נסיעה ותבינו את הבעיה.

מושב הנהג מעט צר, אבל המרחב טוב מאוד, הישיבה גבוהה ושלטת ויחד עם טווח כיוון גדול יותר להגה (הוא כעת יוצא יותר החוצה) ומרכב גבוה, מתקבלת עמדת פיקוד שלטת ונוחה לאורך זמן. מאחור אין שינוי; מרווח הראש מעט מוגבל ברכב בו מותקן גג שמש, ונוסע חמישי זוכה למושב מעט נוקשה יותר ומרווח ברכיים מצומצם בגלל פתחי המיזוג הבולטים.

במסגרת מתיחת הפנים צויד NX בחבילת הבטיחות של לקסוס שמכונה 'LSS', תקנית בכל טווח ההיצע של הדגם. המערך כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים ועמעום אוטומטי. ברמת הגימור 'היי פרימיום' מתווסף גם ניטור שטחים מתים.

מבחן דרכים: לקסוס Lexus NX

השיפורים המורגשים

במסגרת חידוש הדגם, טיפלה לקסוס גם במתלים וגם בבידוד הרעשים. הדגם המקורי ספג ביקורת על נוחות הנסיעה הבינונית ועל רמת הרעש בתא הנוסעים – ולקסוס עמדה במשימת השיפור. אם בדגם המקורי התקשה NX להתמודד עם שיבושים בינוניים וגדולים, כעת הוא מטפל בהם טוב יותר ובצורה פרוגרסיבית יותר. גבעות אספלט גדולות עדיין מאתגרות אותו מעט, אבל הוא מגהץ טוב יותר שברי אספלט, ובסיכומו של דבר התוצאה הרבה יותר טובה מאשר קודם.

בנוסף, הדגם המחודש שקט משמעותית מקודמו. הדבר נכון לבידוד רעשי המנוע, אבל בעיקר לרעשי הכביש והרוח. כך שיחד עם נוחות נסיעה משופרת, מתקבלת איכות נסיעה טובה משמעותית מאשר בדגם המקורי.

מבחן דרכים: לקסוס Lexus RX
ענק עם לב קטן - לקסוס RX

עוד כמה דברים

לקסוס לא שינתה את ההיצע והנתונים בגרסאות השונות. הגרסה שנבחנה היא ההיברידית – מנוע בנזין 2.5 ליטר, המייצר יחד עם המנוע החשמלי 200 כ"ס – עם תיבה רציפה והנעה כפולה. לחיצה עד אמצע מהלך הדוושה, ויחידת הכוח פועלת שקט וחלק. בלחיצה עמוקה יותר המעלה את הסל"ד, ולמרות הבידוד הטוב, צליל המנוע נשמע ומעט מפריע. עם אותה לחיצה נחושה, הקצב משתפר והיכולת טובה בהחלט. עם זאת גם אז לא נוצרת תחושה שהתפוקה חזקה במיוחד. צריכת הדלק הממוצעת היא כ-10.5 ק"מ לליטר ובשיוט 12.0 ק"מ/ל'.

ההנעה הכפולה העניקה ל-NX יכולת דינמית טובה, אך זוויות גלגול גדולות מדי וריסון בינוני של תנועת הבולמים פגמו בהתנהלות מהירה בפניות. שיפור המתלים לא הפך את ה-NX למכונת נהיגה, וגם כעת, קטע גלי בתוך פנייה הוא שילוב שהרכב לא אוהב. גלגל ההגה נותר אנמי לתחושה; המשקל נכון אבל התחושה מלאכותית, כך שנהיגה מערבת אינה הצד החזק של המכונית.

תוכן חדש למשוואה

NX המחודש שופר ביחס לקודמו – בדיוק במקומות בהם היה צריך לשפרו. איכות החומרים, רמת האבזור, נוחות הנסיעה ואיכותה – כל אלה טובים מאשר לפני מתיחת הפנים. התוצאה המתקבלת מחזקת גם את מרכיב הפרמיום הנדרש ברכב של מותג כזה.

יחד עם השיפורים האלה באבזור, באיכות ובהתנהלות, הוזל ה-NX בשיעור של כ-20,000 שקלים לערך, ומחיר הרכב הנבחן (היברידי, 'היי פרמיום') הוא 330,000 שקלים. הדגם המחודש של NX טוב מקודמו וגם זול ממנו, כך שצידה השני של המשוואה שווה תמורה טובה יותר. וכל אלה עושים אתNX המחודש תחרותי יותר בשוק רכבי הפנאי הקומפקטיים של מותגי היוקרה.

גרסאות, רמות גימור, מחירים

לקסוס NX מוצע בגרסת בנזין – מנוע מוגדש, תיבה פלנטרית, הנעה קדמית – ובגרסה היברידית: בנזין/חשמל, תיבה רציפה, הנעה כפולה. הדגם מוצע בארבע רמות גימור – 'לקשרי', 'פרמיום', 'היי פרמיום' (חדשה), 'F ספורט' – וטווח המחירים המעודכן נע בין 275,000 שקלים ל-335,000 שקלים. האבזור המועשר כולל תאורת לד, מפתח חכם, תפעול חשמלי, חימום ומיזוג למושבים הקדמיים ועוד. ברמת הגימור החדשה גם חישוקים בעיצוב שונה, משטח טעינה אלחוטי, כיוון חשמלי להגה, זיכרונות לכיוון מושב הנהג וגלגל ההגה ועוד.

מבחן השוואתי פנאי פרמיום: ב.מ.וו, אודי, וולוו ולקסוס

לקסוס NX 2.5 ל' היברידי, 4x4

מנוע - בנזין 4 ציל', קדמי, רוחבי, 2494 סמ"ק; שני מנועים חשמליים

סוללה - ניקל-מטאל, 1.3 ק"ו/שעה

תזמון - 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד (משולב) - 200 כ"ס/ –

מומנט/סל"ד (משולב) - – קג"מ/ –

תמסורת - אוט' (מפצל כוח), הנעה כפולה קבועה

מתלים ק'/א'>מקפרסון/עצמות עצה כפולות

בלמים ק'/א' - דיסקים מאוורים/דיסקים

בסיס גלגלים/צמיגים - 266 ס"מ

אxרxג - 164.5x184.5x464 ס"מ

משקל/תא מטען - 1905 ק"ג/475 ל'

מהירות מרבית - 180 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש - 9.2 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) - 10.5 ק"מ/ל'

מחיר - 330,000 שקלים

אחריות - 36 חודשים/ 100,000 ק"מ

ציון מבחן ריסוק 5 כוכבים (2014) E-NCAP

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - יוסי

04 ביולי 2018 ב 14:43

זו בדיחה !! היברידי שעושה 10 וחצי ק"מ לליטר

2

אורח/ת - ל1

04 ביולי 2018 ב 14:50

המשקל 1900 ק"ג, ה IS300h עם אותה מערכת אבל הנעה אחורית עושה 15-16 ק"מ/ל בקלות

3

אורח/ת - אני רק שאלה

14 ביולי 2018 ב 18:09

כמה עולה ביטוח? וטיפול שנתי? הצמיגים כמה עולה? כמה עולה הדלק לשנה בהערכת מרחק של 18000 ק"מ?
שאלות פשוטות שמאפשרות לעמוד את התקציב חעלות הריכשה האמיתית.