שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מסלול טיול המטפס את דרך בורמה

מסלול טיול ברוח 70 שנה למדינה. המסלול בעבירות קלה מטפס את "דרך בורמה" אשר נפרצה בשנת 1948 ע"י סיירי הפלמ"ח, חיברה את ירושלים למרכז הארץ ואפשרה העברת אספקה, נשק וכוח אדם בין שפלת הארץ לעיר הנצורה ע"י הלגיון הירדני וערביי הכפרים העוטפים את הבירה

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת נחשון, צומת לטרון, מושב בקוע, קיבוץ הראל, חרבת בית ג׳יז, מצפה הראל, עיינות סוסין, הסרפנטינות, נחל מאיר, שער הגיא, מסילת ציון, משלט 16, שלוחת שיירות, שמורק המסרק, בית מאיר, שורש, שואבה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול נוסע על שבילים טובים ומסומנים חלקם בתחום של שמורות טבע ובעבירות קלה לרכב שטח עם הילוך כוח ועבירות בינונית לרכבי שטח רכים (ג'יפונים) ללא הילוך כוח.

שמירת טבע - המסלול נוסע רק על שבילים ברורים ומסומנים ואין כל סיבה וגם אסור ע"פ החוק לרדת מהשבילים המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בשדות.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-25 ק"מ בשטח והוא יארך כ-4 עד 5 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט במסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אך יעזור לשמור על הכיוון,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.

קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח

תחילת מסלול הטיול:

במחלף הקטן של מושב בקוע שעל כביש 3, בין צומת נחשון לצומת לטרון.

נ.צ. 1 - גשרון בקוע

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים מזרחה על כביש 3 מהמחלף הקטן של בקוע לכיוון צומת לטרון.

לאחר כ-800 מטרים מהמחלף מאטים לשול של הכביש המהיר – זהירות!!!

1.1 ק”מ בדיוק בפתח הראשון של גדר הבטיחות פונים ימינה לשביל מסומן באדום, בכניסה למבנה צבעוני של מקורות שלצידו שני עמודי חשמל.

נ.צ. 2 - תחילת דרך בורמה

מאפסים מד אוץ

נוסעים דרומה עם השביל הצר והסימון האדום, שלא בולט בקטע זה.

0.1 ק”מ צומתT , בחיבור עם שביל מסומן בכחול המגיע מימין לדרך, בו פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום וממשיכים דרומה בין מטע "רזה" של עצי הזיתים.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה עם הסימון האדום.

1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון האדום.

1.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.

1.6 ק”מ צומתT בו פונים ימינה ובצומת הקרוב מיד שמאלה.

1.7 ק”מ צומתT בו פונים שמאלה לכיוון המבנה המאורך הנמצא על הגדר של קיבוץ הראל.

2 ק”מ כשהשביל מתחיל לרדת רואים מימין את חרבת בית ג׳יז – שרידי כפר ערבי עוין שתושביו גורשו במבצע בן נון ב-25.5.1948. לפי זאב וילנאי ז"ל המקום נזכר במקרא כישוב ישראלי בשם גיזו. במבנה הקשתות נורה מאיר טוביאנסקי - קצין צה"ל שהואשם בבגידה ובמשפט שדה ייחודי (לא קרה יותר בהיסטוריה של מדינת ישראל) הוחלט להוציאו להורג, מאוחר יותר זוכה מאיר מכול אשמה, אך את העוול לא ניתן היה לתקן.

2.2 ק”מ צומתT בכניסה למבנה הקשתות של חרבת בית ג׳יז (השער מימין).

נ.צ. 3 - חרבת בית ג׳יז

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על דרך כורכר אפורה.

0.3 ק”מ צומת נוסף בו פונים שמאלה עם הדרך האפורה.

0.4 ק”מ צומת לפני המטע בו פונים ימינה לשביל לא ברור ומיד שמאלה עם השביל.

0.8 ק”מ צומת בו פונים ימינה לשביל המסומן באדום.

0.9 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן באדום.

1.3 ק”מ צומת בו פונים ימינה לכיוון קו המתח הנמוך.

1.4 ק”מ השביל מתחבר לכביש האספלט הפנימי המטפס מכיוון כביש 44 (כפר אוריה) למצפה הראל.

נ.צ. 4 - כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על הכביש ומטפסים לכיוון מצפה הראל.

0.3 ק”מ צומת בו פונים שמאלה לכיוון המצפה.

0.4 ק”מ התצפית הבנויה של מצפה הראל לכיוון צפון – חרבת אבימור שעל הגבעה, מושב נחשון ונווה שלום. כאן אפשר לקרוא ולהבין את סיפורה של "דרך בורמה" – הדרך החליפית לירושלים, אותה אתרו סיירי הפלמ"ח, בלילה של ה-10 ליוני 1948. באמצעות מכושים וכלי עבודה ידניים פרצו את השביל ואפשרו למשאיות של אז להוביל לוחמים ואספקה לעיר הנצורה ע"י הלגיון הירדני. את שמה קיבלה הדרך מהמעקף הבריטי-אמריקאי האדיר שהקיף את הצבא היפני במטרה לאפשר אספקה לאזור סין במלחמת העולם השנייה.

נ.צ. 5 - מצפה הראל

מאפסים מד אוץ

חוזרים לצומת ולמרגלות עמוד החשמל שבצומת מאפסים מד אוץ.

פונים שמאלה ויורדים על כביש האספלט מזרחה.

0.1 ק”מ הכביש הופך לשביל ומשמאל וקדימה על הגבעה של חרבת אבימור דמויות ברזל של לוחמי פלמ״ח מ-1948.

0.6 ק”מ השביל האדום הופך שוב לאספלט.

0.8 ק”מ מימין לשביל - חניון עינות סוסין. מקום מטופח של קק"ל שמתאים לפיקניק. בעבר היה כאן ועל אדמות מושב תעוז כפר ערבי עוין שתושביו השתתפו בפרעות תרפ"ט ואשר נכבש בבמצע בן נון לפתיחת הדרך לירושלים.

נ.צ. 6 - עינות סוסין

מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה על כביש האספלט הצר.

0.7 ק”מ צומת עם שביל בו ממשיכים ישר וימינה על הכביש שהופך לשביל בהמשך.

1.3 ק”מ מימין לשביל חניון ספסלים מוצל שהוקם, כמו שאר המתקנים, הכבישים והשבילים ביער ע"י קק"ל. ממשיכים ישר ומזרחה ומטפסים לעוד קטע אספלט.

1.8 ק”מ צומת גדול של שבילים ואספלט.

נ.צ. 7 – צומת הסרפנטינות

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וימינה היישר לשביל הסרפנטינות - קטע אמיתי שנשמר מדרך בורמה ההיסטורית ולאורכו פזורות עוד כמה "שפאלות" – סולם בהולנדית, לוח ברזל המשמש לגישור לגלגלי רכב על בורות ותעלות.

0.1 ק”מ בצומת הראשון פונים ימינה ומתחילים בירידה מחורצת הדורשת נהיגה מעט טכנית. לג'יפונים מומלץ להיעזר ב"מכוון קרקעי" על מנת שלא לגרום נזק לפגושי הרכב.

0.4 ק”מ צומתT בתחתית הסרפנטינות והקטע הטכני הקל היחיד במסלול. משמאל לצומת קטע מצינור השילוח – צינור המים הראשון לירושלים.

נ.צ. 8 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם הסימון האדום (שלא נראה בשטח).

0.3 ק”מ צומת מרובה שבילים בו פונים ימינה, מימין לעמוד חשמל, ועם השביל המסומן באדום.

ומיד צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון האדום.

1.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה ולמעלה עם הסימון האדום.

1.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם האדום.

2.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם האדום.

2.4 ק”מ צומת שבילים לפני השער הכחול (השביל הישר מטפס למסילת ציון).

נ.צ. 9 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה, חוצים את הערוץ של נחל מאיר, ומיד מגיעים לצומת נוסף בו פונים שוב שמאלה לכיוון צפון. ממשיכים על השביל הראשי שמשמאל הגדר של כרם הענבים.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל הברור.

0.8 ק”מ צומת T.

נ.צ. 10 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה עם הסימון האדום ושביל ישראל.

נוסעים ישר ומזרחה לאורך השביל הראשי שלצידו שלטי אזהרה על "רצועת צינורות."

0.7 ק”מ מימין לשביל אתר קמפינג ארוך עם שולחנות ומתקני משחקים לילדים.

1.2 ק”מ עולים על הכביש וממשיכים ישר - חוצים תחת הגשר החדש מתחת כביש 38.

1.4 ק”מ צומת T קטן על הכביש.

נ.צ. 11 – צומת T במחלף כביש 38

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ל"דרך הגיפים" ועוברים לנסיעה על השביל המסומן באדום.

3 ק”מ צומת שבילים כשמשמאל הדרך המטפסת לשלוחת השיירות.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומטפסים למעלה.

0.5 ק”מ צומת המשלטים בו פונים ימינה לכיוון משלט 16 עם השביל המסומן בירוק וסימון שביל ישראל.

1.2 ק”מ תצפית מדהימה מראש המשלטים על כביש 1.

נ.צ. 13 - תצפית

מאפסים מד אוץ

ממשיכים במעלה השביל הירוק.

0.4 ק”מ מימין לשביל - משלט 16 ואנדרטת זיכרון של הפלמ"ח. משמאל תצפית נוספת מעל כביש 1.

ממשיכים מזרחה על השביל המסומן בירוק ומכאן מתחילה הירידה.

0.8 ק”מ חניון וצומת רמת השיירות בו פונים ימינה לשביל המשלב כורכר ואספלט.

1.2 ק”מ צומת בחזרה לדרך הג'יפים המסומנת באדום בו פונים שמאלה ולמעלה.

1.4 ק”מ כביש בית מחסיר המחבר את בית מאיר למחלף שורש.

נ.צ. 14 – כביש בית מאיר

מאפסים מד אוץ

חוצים את הכביש לשביל המסומן בכחול עליו ממשיכים ישר ומיד ימינה ולמטה עם הסימון הכחול והסימון של שביל ישראל.

0.1 ק”מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה ומיד עוד צומת בו פונים ימינה.

0.3 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון הכחול ומגיעים מיד לצומת שבילים גדול המסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 15 – צומת כחול שחור

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל התחתון המסומן בשחור לכיוון "דרך נוף שואבה".

1.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השחור.

2.9 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון השחור.

4.2 ק”מ צומת שבילים גדול עם שבילים מסומנים בשחור ובירוק (הירוק יורד לנחל כסלון) בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון השחור.

4.4 ק”מ עוד צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק בו ממשיכים על השחור.

4.6 ק”מ תחילת האספלט של שואבה.

4.7 ק”מ צומת בו פונים שמאלה על האספלט.

4.9 ק”מ שער הכניסה האחורית לשואבה.

נ.צ. 16 – שער שואבה

מאפסים מד אוץ

0.1 ק”מ צומת T בתוך שואבה בו פונים ימינה.

0.3 ק”מ כיכר הכניסה לשואבה.

נ.צ. 17 – כיכר שואבה

עד כאן 24.8 ק”מ של מסלול הטיול בשטח

ממשיכים ישר בכיכר לכביש 1 לכיוון תל אביב.

פונים ימינה ומתחברים לכביש 1 במחלף שורש לכיוון ירושלים.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

מפת מסלול הטיול בקנ"מ 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנ

קובץ למכשירי GPS ורשימת נקודות ציון

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קובץ בפורמט TWL למכשירי GPS ולתוכנת נביגייד ולעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1136841

143636

2

1137058

144729

3

1135509

145774

4

1134969

146445

5

1135009

146706

6

1135229

147604

7

1135026

149299

8

1135044

149572

9

1134889

150512

10

1135522

150589

11

1135152

151939

12

1133803

154072

13

1134198

154264

14

1133293

154338

15

1132994

154223

16

1133848

157450

17

1133919

157313




מסע של עמותת "אחים לחיים" בטיפוס "דרך בורמה"


"אחים לחיים" - לוחמים פצועי צה"ל בפעילות מבצעית העושים אחד למען השני - במסע ג'יפים מיוחד במעלה דרך בורמה יחד עם לוחם הפלמ"ח והפלי"ם הגיבור ממלחמת העצמאות - ברוך בוטרוס תירוש (בן ה-90, יבל"א) אשר סיפר לנו מניסיונו ומניסיון חבריו לנשק על הלחימה ההירואית, גילוי ופריצת "דרך בורמה" ועל "הנס" בהקמת מדינת ישראל והנצחון של מלחמת העצמאות.


מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת
מיוחדים:
כללי ומיוחד | נקודה בשטח | עבירות

קישורים לטיולים והדרכות של אתר השטח בארץ ובעולם:

טיולי ג'יפים בארץ | הדרכות נהיגה וניווט

מסעות ג'יפים בעולם | טיפוס הרים | טיולי אופנועים | טיולי כביש בעולם

תגובות

8 תגובות

1

מדר זיו

07 במאי 2019 ב 07:48

4.5.19 עשינו את המסלול.
מפורט מדוייק.תענוג של נוף בהמשך.
אחרי נ.צ 15 1.4 ירידה ימינה,קק"ל סגר את הדרך מטעמי בטיחות.
ממשיכים ישר וימינה ויוצאים לכביש.

2

אורח/ת - יאיר

12 באפריל 2021 ב 13:00

הטיול עביר לרכבי קרוס-אובר כגון אוטלנדר וכו' ללא 4*4?

3

Ogash Ofer

12 באפריל 2021 ב 18:33

אורח/ת - יאיר כתב/ה:
"

הטיול עביר לרכבי קרוס-אובר כגון אוטלנדר וכו' ללא 4*4?

"
גבולי ביותר!
בקיץ אפשר לנסוע את המסלול עם רכב גבוה עם הנעה קדמית - אבל צריך לדעת לנהוג טוב.
ולהגיע עם רכב נוסף וציוד חילוץ וגרירה.

בכול אופן זה מה שרשמתי על רמת העבירות:
המסלול נוסע על שבילים טובים ומסומנים חלקם בתחום של שמורות טבע ובעבירות קלה לרכב שטח עםהילוך כוחועבירות בינונית לרכבי שטח רכים (ג'יפונים) ללא הילוך כוח.

4

אורח/ת - דנה רוזינר

05 ביוני 2021 ב 16:34

יופי של מסלול. מדויק מאוד !
רק שימו לב, לפחות בשבת השער לשואה סגור, אז ירדנו לנחל כיסלון ולמטה המשכנו מזרחה לעין-ראפא ודרכו יצאנו.

5

אורח/ת - דנה רוזינר

05 ביוני 2021 ב 16:35

השער לשואבה ....

6

Ogash Ofer

05 ביוני 2021 ב 19:30

אורח/ת - דנה רוזינר כתב/ה:
"

השער לשואבה ....

"
אכן - השער כנראה סגור בשבתות.

7

אורח/ת - יוני

23 באפריל 2023 ב 09:37

לא מתאים בכלל לרכבים רכים. יש כמה קטעים שיהיו קשים לרכבים כאלה כמו הספרטינות, והירידה ממשלט 16 חזרה למטה בשביל הירוק.

8

Ogash Ofer

23 באפריל 2023 ב 09:43

אורח/ת - יוני כתב/ה:
"

לא מתאים בכלל לרכבים רכים. יש כמה קטעים שיהיו קשים לרכבים כאלה כמו הספרטינות, והירידה ממשלט 16 חזרה למטה בשביל הירוק.

"
אנחנו יורדים, עם הכוונה מהקרקע, בסרפטינות וגם ממשלט 16 גם עם ג'יפונים (רכבי 4X4 ללא הילוך כוח), מסובארו ועד מרצדס.
אבל אכן לנהגים מתחילים בשטח ועם כלי רכים זה יכול להיות קשה!
תודה על הפידבק