שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פסגה בגבעה - סיטרואן C5 איירקרוס

חשיפת C5 איירקרוס על גבעה הצופה לפאריז, הייתה הזדמנות למפגש נינוח עם ראשי סיטרואן. היה מעניין

פארק סן קלו. ביום בהיר רואים מכאן את פאריז ואני בטוח שגם ביום מעונן. מגדל אייפל, הכדור הפורח שמרחף מעל פארק אנדרי סיטרואן ועוד סימנים מובהקים של עיר האורות נראים היטב מהפארק. אנחנו מגיעים אליו בזכות סיטרואן, מותג הרכב שלפי ראשיו נתפס כצרפתי ביותר.

הבחירה בפארק אינה מקרית. מצד אחד נשקף נוף אורבני מפורסם ביותר, מצד שני פארק גדול שופע שבילים, המעניק סמליות ל"פנאי אורבני", האמור לאפיין את C5 איירקרוס החדש. וכדי להעצים את המסר, בנתה סיטרואן מאהל מודרני – ולגמרי לא ממוזג.

סיטרואן הזמינה אותנו לכאן כדי לחשוף את הרכב החדש ולספר על התנופה ועל הכיוון. הרכב החשוב ביותר עבור סיטרואן בהקשר הגלובלי, הושק בסין כבר לפני שנה, אבל הגיע רק כעת לאירופה. המטרה, כך סיטרואן, להשיק כל שנה דגם חדש אחד בכל שוק יעד גדול; באירופה למשל, הושק בשנה שעברה הדגם הקטן יותר, C3 איירקרוס.

פסגה בגבעה: מבחן דרכים סיטרואן C5 איירקרוס
חידוש – ומעבר סיטרואן C4 קקטוס CITROEN CACTUS

המראה

על הדשא ניצבות יחידות ראשונות שירדו מפס הייצור הצרפתי. רכב הפנאי הקומפקטי מעוצב היטב ונראה שייך באופן מובהק לסיטרואן המתחדשת. הוא דומה, כמובן, לרכב הפנאי הקטן ממנו, ומשדר, כמובן, שהוא הרבה יותר גדול, חסון ובולט.

קצת לפני הפתיחה אני פוגש באלכנסדר מלוואל, האחראי על העיצוב בסיטרואן, שנראה כאדם שהשלים משימה; המבחר של סיטרואן נראה מגובש מאי פעם. "לפני שנה וחצי לא היו לנו רכבי פנאי וכעת יש שניים" הוא מחייך בסיפוק, ואני מזכיר את מכונית התצוגה מבייג'ינג 2015.

"כאשר עושים מכונית תצוגה לפני המכונית הרגילה יש לנו הרבה חופש, והמטרה היא לחקור את השוק או לבדוק כיוונים בעיצוב. מכונית כזו היא לרוב גדולה יותר ומצוידת בחישוקים ענקיים, כי היא צריכה להרשים בתערוכה; כאשר באים לתכנון הדגם הסדרתי ישנן מגבלות הפלטפורמה. מכונית התצוגה הייתה גדולה יותר מכל כיוון, וכאשר התחלנו לעבוד עליה ב-2013 לא ידענו שנייצר אותה, ודווקא התוצאה עזרה להחלטה. היינו צריכים להראות להנהלה שאפשר ליצור רכב כזה, להראות איך האסתטיקה של הקקטוס עוברת לפנאי".

קקטוס של סיטרואן עם גיר אוטומטי
סיטרואן מרחיבה את היצע הקרוס-אוברים

ההשראה

"היה קשה לקבל השראה מהעבר כשניגשנו לעצב את שני האיירקרוס, C3 ו-C5. לסיטרואן לא היה רכב פנאי בשנות השמונים והתשעים, וחיפשנו איך לעשות זאת עם האסתטיקה, השימושיות והנוחות שהופכים רכב לסיטרואן. היה לנו אמנם C4 איירקרוס, אבל זו הייתה מכונית ישנה ועל בסיס מיצובישי.

"אני חושב שהיום האיכות והיכולת של הכלים בשוק דומה, והאישיות מגיעה מהסיפור. מותג צריך להיות כמו מפיק סרטים שמספר סיפור נכון שמתאים לזמן. מה שיפה הוא שאנחנו מציעים כאן טכנולוגיה חדשה כדי לקבלת נוחות נסיעה ברמה גבוהה הקשורה להיסטוריה של סיטרואן. תמיד טוב לשמור על קשר להיסטוריה, זה נותן משמעות למוצרים".

מה יוצר את ההבדל העיקרי בעיצוב ביחס לזה של ה-C3 אייקרוס?

"הנקודה הראשונה היא הארכיטקטורה. הרכב מבוסס על הפלטפורמה הגדולה והמתקדמת יותר, ודרכה ניתן לקבל החלטות על פרופורציות, מידות וציוד. זו פלטפורמה רחבה המאפשרת רכב גבוה יותר, ולכן הרכב מצליח לייצר תחושה קומפקטית למרות ממדיו, ולכן הוא בולט.

"בטיפול במשטחים ובגרפיקה יש דמיון, אבל שינינו את משחקי הנפח כדי לקבל מראה יותר יוקרתי וחסון. אנחנו מנסים לשחק עם 'ערכת המרכיבים' שלנו ולמצוא את הדרך בין דמיון מוגזם, מה שנקרא בתעשייה 'בובות בבושקה', לבין עיצוב שונה מדי".

האם איכות הפנים טובה יותר בגלל הביקורת שהושמעה ביחס לזו שב-C3 איירקרוס?

"לא. הכלים פותחו יחד. זו הייתה בחירה מודעת לצייד את ה-3 בדיפון פלסטי שנראה נחמד אבל יוצר תחושה שונה. כאן זה שוק שונה ולכן החומרים עדיפים וגם העיצוב שונה. אלה החלטות שצריך לקבל מוקדם כי לא ניתן לעשות כל צורה עם כל חומר".

שוב וויתרתם על הכריות הרכות בדפנות. מדוע?

"אנחנו שומרים כאן על תחושה מגוננת עם פלסטיק רגיל. החומר הרך הרבה יותר יקר, וכשבונים מכונית תמיד עולות השאלות היכן להשקיע. אנחנו יודעים שהפסדנו לקוחות בקקטוס בגלל שהחלון מאחור לא נפתח. אז מה עדיף?"

לאן תתפתחו בעיצוב?

"אנחנו מאמינים בעקביות ובאבולוציה. המכונית הבאה שייכת לפלח שוק אחר, אבל תתמקם היטב במבחר הדגמים ותהיה קשורה אליו בעיצוב".

מבחן דרכים השוואתי סיטרואן קקטוס טורבו - בנזין מול דיזל

על העולם

הזמן רץ ואני בעקבותיו, והפעם לאוהל הבא שם נמצאת לינדה ג'קסון, יושבת הראש הכריזמטית של סיטרואן, וכהרגלה נכונה לענות על כל שאלה באופן זורם ומעניין. "הרעיון הוא שמעתה כל דגם חדש יושק בכל העולם, אך נבצע בו עדכונים לפי המקום" היא מספרת, "למשל, C3 איירקרוס שיושק בסין יהיה קצת יותר ארוך (5.5 ס"מ; א.ש) כי הלקוחות שם רוצים כלים גדולים; ל-C5 איירקרוס שאנחנו משיקים באירופה יש שלושה מושבים נפרדים מתכוונים מאחור, כי הלקוח כאן רוצה מודולריות רבה יותר.

"מבחינה היסטורית, נוחות הנסיעה מאוד חשובה לנו וללקוח שלנו, ולכן החלטנו לבדוק אם אנחנו יכולים להציע משהו שונה בתחום. המערך הפניאומטי מיושן, כבד ויקר ורצינו משהו שיהיה זמין בכל מבחר הדגמים. הכריות ההידראוליות בבולם הזעזועים הן תוצאה של מחקר בתחום שהחל במכוניות הספורט (לפי סיטרואן, כבר ב-ZX שהשתתפה בדקאר 1994; א.ש)".

האם יש מקום ל-MPV ול-SUV במבחר הדגמים?

"אנחנו מאמינים שברכב החדש נציע את הטוב בשני העולמות, ועם זאת נמשיך עם C4 ספייסטורר, חמישה ושבעה מקומות, עד שנרגיש שאין דרישה. כרגע ייצורם נמשך, אבל זה לא אומר שזה לא ישתנה. עם זאת, אפשר להציג גרסת שבעה מקומות לאיירקרוס, אבל כרגע יש לנו ספייסטורר וצריך לשמור עליו".

מדוע החלפתם את שמם?

"כי רצינו להכניס מודרניות לסיפור. סיטרואן קשורה לפיקאסו כבר שנים אבל כיוון שהצגנו משפחת פנאי חדשה זו הייתה הזדמנות לשינוי ולתת תחושה יותר מודרנית למשפחת ה-MPV".

מה מצב הדיזל?

"הכל תלוי בלקוח. אנחנו לא נוביל את מות הדיזל אלא נעקוב אחרי הביקוש. האסטרטגיה היא שיש לנו דיזל מאוד נקי, בנזין ובקרוב יהיה גם היברידי נטען וחשמל. איני יודעת מתי ואם בכלל סיפור הדיזל יסתיים אבל יש לנו את כל האלטרנטיבות הנדרשות".

למה שיניתם את הקקטוס ומתי נראה מחליפה אמיתית ל-C4?

"היינו בסוף הדרך עם ה-C4 הרגילה ובאמצע החיים עם הקקטוס. הדרך הקלה להתגבר על המחסור הייתה למתן את הקקטוס כדי שימשוך אם את לקוחות C4 ועדיין ימשוך לקוחות המחפשים דברים יותר מיוחדים".

האסטרטגיה

המפגש נמשך, ואני משוחח עם סביה פיג'ו, האחראי על אסטרטגית הדגמים, שהיה בתפקיד דומה בפיג'ו בימי פיתוח ה-3008. פיג'ו מסביר שבפיג'ו נבחר כיוון יותר דינאמי, ובסיטרואן הלכו על נוחות ושימושיות, כמו שמצהיר בסיס הגלגלים הארוך יותר. "למדנו שכאשר יוצרים משהו מקורי, יש יותר אוהבים מלא אוהבים" ומספר על המסע של סיטרואן: "עד 2023, יהיו 80% מהמבחר שלנו עם אופציה מחושמלת ועד 2025 כולו". C5 איירקרוס יהיה ב-2019 היברידי-נטען ראשון של סיטרואן, וב-2020 תוצג מכונית חשמלית שתהיה קטנה.

זהו דגם שני אחרי הקקטוס המיישם את "תפיסת הנוחות המתקדמת וההיקפית של סיטרואן". במסגרת זאת, בין השאר, מושבים עם שלוש שכבות דיפון ברמות קושי שונות ואותם בולמי זעזועים שכוללים "כריות הידראוליות". ניקולאס ברלינגר, האחראי על מערך המתלים, מספר שהכיול קשיח מזה שבקקטוס, ובעתיד ניתן יהיה לשלב בהם שליטה אלקטרונית.

טעימה קצרה

וממושב הנהג? עיצוב הסביבה שלו ממשיך את בכיוון החדש של סיטרואן, עם קווים אופקיים מערך מולטימדיה ניצב ומושבים דמויי כורסה. כל זה זו לביצוע איכותי ואלגנטי מזה שב-C3 איירקרוס. המחוונים מוקרנים, החומרים נעימים יותר והתחושה שהפנים חסון יותר, המרחב גדול ומושב הנהג גדול ומרווח.

אנשי סיטרואן אפשרו נסיעה קצרצרה בפארק השופע שבילים וכיכרות מעוצבים, כמתאבן לקראת ההשקה האמיתית שתיערך בנובמבר. אני שמח לפגוש מרכיבים מוכרים מ-3008, ורושם שעבורי המושב רחב ורך מדי. בסיטרואן טוענים שזה הרכב הנוח בקטגוריה ועל השבילים המשובשים התחושה שכיול המתלים רך והרכב אכן נוח. פעולת המתלים אינה שקטה, אבל הצרפתים מבטיחים שזה "קדם ייצור". כן, אלו עדיין אבות טיפוס, ואפילו מנוע ה-1.6 ליטר טורבו הוא עדיין בגרסת ה-165 כ"ס ולא ממהדורת ה-180 כ"ס שתוצע באירופה.

קצת פרטים

בסיס הגלגלים, 273 ס"מ, ארוך ביחס למקובל ברכבי פנאי קומפקטיים, ושאר הממדים – אורך, 458 ס"מ; רוחב, 184 ס"מ – אינם שונים. בסיטרואן טוענים לתא המטען הגדול

סיטרואן C5 איירקרוס

מנוע- טורבו בנזין, 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1598 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

תמסורת- אוט' 8 היל', הנעה קדמית

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/ דיסקים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה נתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים, צילום היקפי, מצלמת דרך

צמיגים ק'/א'-215/55-17

בסיס גלגלים-273 ס"מ

אxרxג-450x184x167 ס"מ

תא מטען- 580 ל'

מיכל דלק- 53 ל'

צריכת דלק (ממוצע יצרן)- – ק"מ/ל'

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)- טרם נבחן