שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

הדגל של העם - פולקסווגן טוארג

מבחינות רבות דווקא הטוארג הוא מכונית הדגל של פולקסווגן, והדור החדש מחזק את מעמדו. השקה בעשר נקודות

1. מורשת
שנת 2002 הייתה אחת המשמעותיות עבור פולקסווגן. זו הייתה השנה בה הבשיל המהלך של השליט הבלתי-מעורער בקבוצה, המנכ"ל דאז פרדיננד פייך, להקפיץ את מותג פולקסווגן בסולם היוקרה. שש שנים לאחר הפאסאט ההיא שבישרה שפולקסווגן מכוונת גבוה, הוצג טוארג, רכב פנאי גדול שפותח עם פורשה קאיין, ונחשפה פאטון, מכונית פאר שהתיימרה לקרוא תיגר על מרצדס S. לא פחות. שני הדגמים החדשים הביאו גם לזירה מנועים שהיו לא פחות ממרתקים – דיזל V10 כפול-מגדשים בנפח 5.0 ליטר, ובנזין W12 בנפח 6.0 ליטר – והדגישו עוד יותר כמה יומרנית התוכנית של פולקסווגן. אחרי שני דורות ברור שהטוארג היה החלק המוצלח בתוכנית, והמספרים מעידים על כך: במשך עשור וחצי נמכרו קרוב למיליון טוארגים לעומת 84,000 פאטונים. התוצאה: התכנית להציג יורשת לפאטון, שיוצרה עד לפני שנתיים, הוקפאה, ואילו היצע רכבי הפנאי של פולקסווגן התעשר והתרחב, וטוארג זכה לדור שלישי שלו.

2. נחיתה
כאשר אני נוחת בזלצבורג אני לא נזכר בסרט "צלילי המוזיקה" שחלקו צולם כאן לפני 54 שנים (אתה כן, עובדה שציינת זאת; העורך), אלא בכך שלפני שנתיים קיבלנו מפולקסווגן "בקרוב" ברור לדור השלישי לטוארג. T פריים, רכב תצוגה שנחשף בביג'ין, הפגין אז עיצוב שונה משמעותית. בכל אופן, כבר במפגש ראשון, המתרחש בהאנגר חשוך בשדה התעופה, ומאפשר לחזות בתאורת הלד הנאה והחכמה, הטוארג החדש נראה טוב בהרבה מקודמו. בזכות שבכה, שקוויה האופקיים מתמזגים עם יחידות התאורה ויוצרים חזית ענקית, הרכב נראה רחב משמעותית, והעובדה שהוא מעט נמוך מאשר קודמו מוסיפה לפרופורציות המוצלחות. האחוריים לעומת זאת מדברים בשפה שונה: הם נקיים, מעודנים ונראים קצת יותר אודי או פורשה.

3. דבר המעצב
בסוף הערב, כשכמעט כולם ישנים, אני פוגש בארנולדו קרוזירו סילבה, האחראי לעיצוב הרכב. הוא נראה כמו תלמיד תיכון, אבל סילבה נמצא בפולקסווגן כבר חמש עשרה שנים, והספיק לעבוד על הטיגואן הראשון ועל מתיחת הפנים לטוארג II לפני שעבר ל-T פריים.

"עבורי הדורות הראשונים היו מקור השראה כי אהבתי את ההיסטוריה של הרכב" הוא מספר בהתלהבות, "בדור השלישי רצינו להיות יותר אלגנטיים וספורטיביים וקיבלנו יותר חופש. בדורות הראשונים חלקנו דלתות עם הקאיין, הפעם לא – ולכן יכולנו להיות 100% פולקסווגן והם 100% פורשה. אנשים לא מודעים שלדלתות השפעה רבה על קווי המכונית, וזה דבר מגביל. שמרנו על קשר לדור הקודם דרך 'תחושת השרירים' באזור בתי הגלגלים, ושני הקווים בדופן יוצרים תחושת דיוק, אך גם מגדירים סוג של אלגנטיות בזכות משחקי אור וצל היוצרים תחושה יותר אמוציונלית. לטוארג תמיד היה מראה גאה וניסינו לשמור עליו גם כאן בעזרת השבכה.

"זה אותו רעיון כמו בארטיאון עם תרגום שונה. בגלל שהארטיאון היא קופה, הכל קרוב יותר לאספלט. בטוארג השבכה מאוד גבוהה כי זה רכב פנאי והוא צריך ליצור תחושה חסונה ומגוננת. הרעיון יופיע גם בדגמים עתידיים אבל בתרגום שונה.

"המכונית רחבה יותר ובעיצוב השתמשנו בהרבה טריקים כדי להדגיש זאת. למשל, בקווי הרוחב של השבכה או כונסי האוויר בפגוש שדוחפים הכל 'החוצה'. אנחנו מאמינים שעם רוחב גדול מתקבלות הפרופורציות הטובות ביותר".

פולקסווגן טוארג - אשת חיל מי ימצא
התוספת שתופסת - פולקסווגן אמארוק Volkswagen VW AMAROK

4. והאחוריים?
"הייתי אומר שהחזית היא 60% אלגנט ו-40% ספורט, ואילו האחוריים הם ההפך. אם תביט מהצד תראה חרטום מאוד אופקי שנותן תחושה ייצוגית. מאחור הרכב נראה יותר דינמי, כאשר הקורה גולשת באופן יותר ספורטיבי. אבל שני החלקים שייכים זה לזה".

5. סגנונות
כמנהג הימים אלה, טוארג מוצע בשלושה סגנונות גימור: 'אטמוספיר' ו'אלגנט' – עם דיפוני עץ או מתכת ואווירה "קלסית" או "טכנולוגית" – וכמובן 'R ליין', עם קוסמטיקה ספורטיבית ועיצוב שונה לחישוקי ה-"20 . "...ל-R יותר חלקים וקווים בצבע המרכב, והדבר יוצר אשליה שהוא קרוב יותר לכביש. בגרסאות הרגילות, החלקים הנמוכים שצבועים בשחור 'מרחיקים' את הרכב מהכביש ויוצרים תחושה גבוהה" מסביר קרוזרו.

עבור מי שהחזית הכסופה הגדולה רעשנית מדי עבורו, תוצע 'R בלק' בה ההופעה הבוהקת בחזית ובחישוקים מוחלפת בשחורה. במכוניות בהן נהגנו עיקר ההבדלים בתא הנוסעים הורגש במושבים (נוקשים יותר וללא עיסוי ב-R) ובדיפון, אבל אפשרויות הגימור רבות.

6. טכנולוגיות
כמו אחיו למבנה – רכבי הפנאי הגדולים המבוססים על פלטפורמתMLB של אודי, בנטלי, למבורגיני ופורשה (וגם מכוניות הנוסעים התואמות) – לטוארג מפרט טכנולוגי ברמה גבוהה ביותר, וזה כולל קפיצי אוויר, היגוי אחורי ומייצבים אקטיביים; התפריט דומה, הביצוע שונה.

וכך, לטוארג החולק אותו אורך בסיס גלגלים עם קאיין (289 ס"מ) ודומה לו בממדים, קפיצי אוויר עם שני תאים לעומת שלושה בקאין – ביצוע שונה משיקולים של נוחות ועידון. כמובן שניתן להגביה את הרכב ב-7 ס"מ בשטח טכני, או להנמיכו ב-4 ס"מ לפי הנהיגה. בפולקסווגן מציינים שהיגוי האחורי מכוון בניגוד לכיוון הפנייה עד 37 קמ"ש (50 קמ"ש בקאיין), גם כאן כדי שהנהג ירגיש בנוח יותר.

המפתחים של טוארג גאים בקוטר סיבוב הגדול רק במעט מזה של גולף – 11.19 מטרים לעומת 11 מטרים (קטן במטר מהגרסה נטולת ההיגוי האחורי). אבל למעט ההנעה הכפולה שמסוגלת להעביר עד 80% מהכוח לאחור ועד 70% לפנים כל השאר אינו ציוד תקני.

הטוארג קל מקודמו בכ-105 ק"ג בזכות העובדה ש-48% מהמרכב בנוי מאלומיניום. להשקה התייצב הדגם החדש עם מנוע דיזל 3.0 ליטר V6 שמייצר 286 כ"ס, ובהיצע גם גרסת 231 כ"ס. בקרוב יצטרפו 3.0 ליטר בנזין (340 כ"ס) ו-4.0 ליטר V8 דיזל (421 כ"ס), ובסין משווקת גם גרסה היברידית נטענת (367 כ"ס), ולגביה אין החלטה עדיין אם לשווקה באירופה.

קליפורניה, סיפור אהבה - פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה

7. אינוויז'ן
בכניסה לטוארג צד את העין צג "15 מרכזי ענק הכולל מחוונים מוקרנים המשמשים את ראיית הלילה, תצוגה עילית למערך שמכונה "אינוויז'ן". הצג הענק פותח גם עבור הדור הבא של הפאטון, אבל כעת הוא אקסקלוסיבי של רכב הפנאי, ואילו לגרסאות הפחות יקרות תהיה מערכת שונה. ולמרות שאנשי פולקסווגן טוענים שהאינוויז'ן קל לתפעול, לוקח לי זמן להסתגל.

ולמרות השינויים הרבים ברור שסביבת הנהג היא של פולקסווגן. החלק העליון ממשיך את קווי העיצוב של החזית, עם קווים אופקיים שמסתירים פתח אוורור נוסף מול הנוסע ותורמים לתחושת גודל וחוסן, כמו הקונסולה הרחבה שבין המושבים. שתי החוגות לבחירת מצבי הניהוג שעליה מזכירות את אלה שהיו במקור. המושבים, בכל הגרסאות נוחים, שופעי כיוונים ותמיכות ותנוחת הנהיגה טובה. מאחור המרחב מצוין, האווירה נעימה ותא המטען שגדל לנפח של 810 ליטר פשוט ענק.

8. גוררים
ב-2006 השתמשה פולקסווגן בדיזל V10 בנפח 5.0 ליטר כדי לגרור ג'מבו של אייר פראנס ולהדגים כך את כוחו של הטוארג; 313 כ"ס נראו אז אימתניים, ממש כמו האצה של 6.9 שניות ל-100 קמ"ש. לטוארג שלנו 286 כ"ס – והוא מאיץ ל-100 ב-6.1 שניות. מה שלא השתנה מאז הוא החשיבות של יכולת הגרירה עבור הלקוחות של הטוארג, ובפולקסווגן גאים ביכולת לגרור 3.5 טון ובוו גרירה חדש שהביאו להדגמות. אבל מכיוון שסוסים אין במערכת (רק חמורים) החלטתי לוותר ולמהר לאספלט.

כיאה לדיזל מודרני ה-V6 נעים ומייצר ביצועים טובים בקלות וללא מאמץ או רעש. מזל שהמצערת מסמנת ברעד קרבה לאזורים מוגבלי מהירות. אבל המנוע אינו מושלם, בעיקר בגלל שביציאה מהמקום, ויותר מכך בהאצה מזחילה, לוקח לו זמן להיכנס לתחום האפקטיבי. לפעמים, התיבה על שמונת הילוכיה גם איטית בהורדות הילוכים. זה לא נורא אבל מורגש, ממש כמו הרעש הפחות מחמיא שבוקע לעיתים מהמנוע באזור ה-2000 סל"ד.

מבחן דרכים: פולקסווגן אמארוק - VW AMAROK
שיגעון גדלות - פולקסווגן טיגואן TSI במבחן דרכים

9. סולידי
אופיו של הטוארג מתאים לנוף הפסטורלי ולתנאי התנועה המוגבלים. בפולקסווגן כיוונו לרכב נינוח והדבר בולט בהתנהגות; היכולת גבוהה, הניהוג סולידי והתחושה היא שהרכב קטן מאשר הוא באמת – והוא, כמובן, פחות ספורטיבי מהקאיין. חבל עם זאת שההיגוי קל מדי והוא אינו מדויק מספיק. מאידך, נוחות הנסיעה טובה, וזו, עם רעשי רוח וכביש חלשים, משתלבת באופי הנינוח. נוחות הנסיעה טובה גם על שבילים מהירים שמצאנו פה ושם.

10. השאלה
אין ספק שהטוארג החדש השתפר ביחס לקודמו. הוא נאה בהרבה, תא הנוסעים מהודר, איכות הנסיעה והנוחות טובות, והוא שופע טכנולוגיות מתקדמות.

ויש לו יתרון נוסף. בניגוד למצב הרגיל, בו מוצרי פולקסווגן יקרים מאחיהם לפלטפורמה – כאן המצב הפוך. הטוארג יהיה זול מדגמים המקבילים של אודי ופורשה, שלא לדבר על בנטלי ולמבורגיני.

והשאלה הכפולה היא מה מכל זה יגיע לישראל, וכמה זה יעלה. התשובה אחת: נדע בסוף השנה.

פולקסווגן טוארג 3.0 ל' דיזל, 4x4

מנוע- טורבו דיזל, V6, קדמי, אורכי, 2967 סמ"ק; מערכת חשמל משנית 48V

תזמון- 24 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 286 כ"ס/ –

מומנט/סל"ד- 61.2 קג"מ/2250-3250

תמסורת- אוט' 8 היל', הנעה כפולה קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 12.2 מ' (11.2 מ' עם היגוי אחורי)

מתלים ק'/א'- רב-חיבוריים, מוטות מייצבים אקטיביים, קפיצי אוויר

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/ דיסקים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל (גם בחשיכה), התרעת סטייה נתיב עם תיקון, בקרת שיוט אדפטיבית (כולל מצב לפקקי תנועה), ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, זיהוי תמרורים וסימני דרך

צמיגים ק'/א'- 235/65-18

בסיס גלגלים- 290.5 ס"מ

אxרxג- 488x198.5x172 ס"מ

משקל- 2070 ק"ג

תא מטען-810 ל'

מיכל דלק- 75 ל' (90 ל' – תוספת ב'חבילת שטח')

מהירות מרבית (יצרן)- 235 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 6.1 שנ'

צריכת דלק (ממוצע יצרן)- 14.5 ק"מ/ל'

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)- טרם נבחן