שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מרד הנעורים - וולוו XC40

ה-XC40 אמור להוסיף הרבה למבחר של וולוו, ועם זאת להיות שונה משאר ההיצע של היצרן השבדי.
קרוס-אובר יוקרתי בעל הנעה כפולה.
צילומים: עזרא רפאל

במאי 2016 חשפה וולוו את ה-40.1 וה-40.2 – לכאורה מכוניות תצוגה עם שמות דגם כמו גרסאות משודרגות לתוכנת מחשב. בפועל, היו דגמי הקונספט האלה חלק ממסע התחייה של וולוו.

מרעיון לביצוע

מכוניות התצוגה האלה הציגו את הבסיס החדש לקו הדגמים הקטן יותר של היצרן, הפלטפורמה CMA. רצפה זו תשמש את הדגמים שיירשו את V40 הנוכחית ותיצור נתק סופי מעידן פורד, שזנחה את וולוו ב-2009. מאז שנות השבעים, עת רכשה את פעילות דגמי הנוסעים של דאף, וולוו התבססה בייצור דגמיה הקומפקטיים על מה שפיתחו אחרים: דאף בשנות השמונים, מיצובישי בשנות התשעים ופורד בשנות האלפיים. הפעם הובילו אנשיה פיתוח פלטפורמה עצמאית יחד עם בעלת הבית, יצרנית המכוניות הסינית ג'ילי. הבסיס הזה ישמש הן את הקבוצה הסינית – מכונית ראשונה של לינק אנד קו כבר הושקה – והן את וולוו ופולסטאר בצד השוודי.

שתי מכוניות התצוגה הפגינו גם שוולוו מכוונת לקו עיצוב שונה ובולט יותר לסדרה הקטנה. ה-40.1 הבהירה שהשוודים נכנסים לתחום הפנאי הקומפקטי הלוהט ממנו נעדרו עד אז, ואילו ה-40.2 הראתה אפשרות למכונית משפחתית עם חמש דלתות, ואולי אף לגרסה מוגבהת, כמו קרוס קאונטרי של S60.

באותה תצוגה נראתה ה-40.1 בשלה, לא היינו צריכים לחכות לה זמן רב, ואכן בסוף 2017 נחשף ה-XC40 הסדרתי. חשיבותו של דגם זה בשוק המקומי – רכב פנאי קומפקטי של מותג יוקרה – גדולה וכפולה; הן עבור היבואן (כמובן) והן עבור הצרכן, שזוכה להעשרת המבחר בתחום כה מבוקש.

הדגם החדש מוצע בישראל בגרסאות T4 ו-T5 – בשתיהן וכמו בכל שאר דגמי וולוו, מנוע 2.0 ליטר מוגדש – כאן בגרסאות 190 כ"ס או 247 כ"ס, לראשונה הנעה קדמית, לשנייה כפולה ובשתיהן תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. מאז ההשקה הצטרף להיצע גם מנוע 3 צילינדרים חדש בנפח 1.5 ליטר המייצר 156 כ"ס, ובהמשך צפויות גרסאות חשמליות והיברידיות נטענות.

מפגש ראשון

המפגש הראשון ביננו מתרחש בחניית היבואן, חמש קומות מתחת לפני הים – אבל לא קשה לזהות את הרכב בין שאר דגמי וולוו; הוא בולט בהרבה. מבחינת עיצוב שמרה ה-XC40 על ההופעה הכללית של ה-40.1, למעט פרטים קוסמטיים כמו ידיות הדלתות, וכבר במפגש זה ברור שה-XC40 אינו נראה כמו גרסה מוקטנת ל-XC60.

כן, ישנה כאן השבכה המוכרת, פטישו של תור ביחידות התאורה מלפנים, וקו פנסים אחורי הדומה לזה שב-XC60. אבל העיצוב חצוף יותר, עם קווי דופן בוטים באזור הקורה האחורית, וקו שמשת צד אחורית שמטפס מעלה. לוקח קצת זמן לעכל את המראה החדש אבל בסופו של דבר, בייחוד עם גג שחור, התוצאה מושכת.

מעודכן על הכביש: וולוו Volvo XC60

משנים אווירה

גם בתא הנוסעים האווירה שונה ביחס לדגמים הגדולים. זאת בייחוד כאשר מדובר בחומרי הדיפון ואותם חלקי קישוט שלרוב הינם מעץ או אלומיניום וכאן יש להם מרקם צבעוני יותר. לעיתים זה נראה כמו מאמץ-יתר להיראות צעיר בערך, כמו ההסברים המאולצים בתיק העיתונות על כך שההשראה לעיצוב פתחי האוורור והחלק הכסוף שביניהם הגיע מהארכיפלג של גוטבורג (העיר בה נמצא המרכז של וולוו) ומהגשרים שבין האיים; לפי השוודים, דיפון הדלתות המחוספס, שנראה כמו לבד אדום, עשוי מבקבוקים ממוחזרים כדי להגן על הים. למרות הכוונות הראויות להערכה, לא ממש התלהבתי מכך וגם לא משטיח הרצפה האדום; מצד שני, אם תרצו משהו רגוע יותר בדקו את רמת הגימור 'מומנטום'.

מבחן דרכים: אח קטן, סיכוי גדול - וולוו XC40

בוולוו מדברים על רוח צעירה בניהוג, והרכב אכן יוצר תחושה שהוא קליל משמעותית מאחיו הגדולים, ומתאפיין גם בהתנהגות טובה וצפויה

וולוו מאמצת בתא הנוסעים שפע פתרונות שימושיים כאילו הציצה לתדרוך של מהנדסי סקודה. זה בולט בפח אשפה מתפרק בין המושבים ובמגירות שמתחתם וגם במתלה השקיות הנשלף מתא הכפפות. ובזכות פינוי הדלתות מרמקולים גדולים לתאי האכסון שם נפח מרשים.

בסביבת הנהג שפע שימוש במאפייני וולוו, אבל כמו בעיצוב החיצוני גם כאן ההופעה הכוללת פחות מעודנת. שפע הצגים והמחוונים המוקרנים, שמאפשרים בחירה בין תצוגות שונות, יוצרים אווירה מודרנית. מאידך איכות החומרים אינה ברמת האחים הגדולים, והדבר בולט גם בכיסוי הדקיק לגג הזכוכית.

במרכז הרכב צג מולטימדיה אנכי וגדול וכרגיל בוולוו הוא שולט בשפע תפקודים; מבקרת האקלים, דרך מערכת השמע ועד מצבי הניהוג וניהול מערכות הבטיחות. וכרגיל הוא דורש הסתגלות והינו מעט סבוך, וכרגיל לא ממש ידידותי בזמן נהיגה. המיתוג בהגה שולט בתפעול מערכות המוצגות בלוח המחוונים אך גם בפרטים מסוימים בצג הגדול, וזה קצת מבלבל.

לחצן ההתנעה ממוקם היטב, ובורר ההילוכים הקטנטן נאה מזה הקריסטלי שבאחים הגדולים. חבל שתפעולו מסורבל והאפשרות הידנית שלו פועלת באופן מוזר (ימין שמאל); לא נורא מכיוון שמאחורי ההגה מותקנים פקד הילוכים נוחים לשימוש.

האבזור ב-R דיזין שלנו עשיר עם לד אדפטיבי, גג זכוכית, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מושבי ספורט עם תפעול חשמלי לכיוון. האבזור הבטיחותי עשיר וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט חכמה שמסייעת למקם את הרכב במרכז הנתיב (הייתה מעט פעלתנית מדי) ועוד; במפתיע אין ניטור שטחים מתים.

תנוחת הישיבה כיאה לרכב פנאי גבוהה, המושב כיאה לוולוו נוח, אך לרבים הפריעה משענת הראש הבולטת. לי הפריע יותר קו השמשה שמוטה מעלה כלפי הקורה הרחבה: זה פוגם בראות לאחור ויוצר הפרעה לעין שחשה שיש שם משהו שלא צריך להיות.

המרחב מאחור מספק, מרווח טוב ומרווח הראש סביר והנוסעים ישמחו שם ישמחו בפתח מיזוג. תא המטען גדול ושימושי ומנגנון הפתיחה שלו חשמלי.

האבזור עשיר ביותר, האווירה מקורית, אבל החומרים – למרות המסר האידאולוגי – אינם מרגשים למגע. תפעול המסך מסורבל והמושב משובח. מערכות הבטיחות מכובדות

תנועה מוכרת

עם 247 כ"ס שמייצר המנוע, ומועברים דרך התיבה לכל הגלגלים, מבטיח המפרט האצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות ומהירות מרבית של 230 קמ"ש. נראה מרשים, אך עם המעיכה הראשונה במצערת התחושה ב-T5 אינה עד כדי כך נמרצת; המנוע, בגלל המגדש, מעט משתהה עד שהוא נכנס לתחום האפקטיבי באשמת וגם התיבה אינה זריזה.

דווקא בחצי מצערת הרכב מצטיין ומייצר קצב מהיר מאוד ומבלי להידרש למאמץ. פעולת התיבה המעט איטית נעימה במצבים אלה, אך בידוד רעשי המנוע אינו מושלם והתנשפויות המגדש נשמעות לעיתים. מפריע יותר הוא שצליל המנוע אינו מזמין במיוחד תחת עומס. אבל בסופו של דבר, למעט העובדה שאופי הפעולה אינו מרגש, מדובר בחטיבת כוח מאוד אפקטיבית.

גרסת ה-T5 אינה חסכונית במיוחד וביום מבחן שכלל קטעים מאמצים גמעה 7.5 ק"מ/ל'. בנסיעה מתונה מחוץ לעיר הקצב עמד על 10.5 ק"מ/ל'.

בוולוו מדברים על רוח צעירה בניהוג, והרכב אכן יוצר תחושה שהוא קליל משמעותית מאחיו הגדולים, ומתאפיין גם בהתנהגות טובה וצפויה. בזכות ההנעה הכפולה הוא משתלט היטב על הכוח ולא מייצר דרמות, התגובות להיגוי די מדויקות והרכב יודע להדק קו קלות כשצריך. ועם זאת, הוא עדיין לא מייצר תחושה דינמית, במיוחד ביחס לגרסה עם כיול מתלים ספורטיבי יותר שמעוררת ציפייה. ולמרות שכיול המתלים אינו רך, המרכב נע מעט על כביש גלי. פעולת הבלמים בהחלט טובה.

גרסת ה-R מרגישה מעט נוקשה בעיר ביחוד על בורות, ונוטה להעביר גם מחוץ לעיר את חספוס הכביש. מחוץ לעיר המצב משתפר והנסיעה נעימה יותר. עם זאת רעשי כביש מורגשים.

בוולוו מתהדרים גם במרווח גחון מהטובים בקטגוריה, 21.1 ס"מ. עם זאת היבואן אסר עלינו לרדת לשבילים. ודרישה כזו, במבחן לרכב פנאי, משמעותה שחלק ניכר מייעודו לא נבחן – למרות היצרן, בגלל היבואן.


וגם:
מבחן דרכים: משלב כוחות - וולוו VOLVO XC60 T8

לא מתנצלת

וולוו אמנם הגיעה באיחור לקטגוריה החשובה, אבל מתייצבת לתחרות ללא רגשי נחיתות או התנצלויות, עם רכב פנאי שעיצובו החיצוני כמו-גם הפנימי בולט מזה של רוב המתחרים. כהרגלה בשנים האחרונות מציעה וולוו מנועים חזקים מהמקובל בקטגוריה, מציעה אבזור נדיב יותר וכל אלה יוצרים חבילה מאוד מושכת. התחושה שלנו שב-240,000 שקלים גרסת T4, שהגיעה מאוחר יותר, עשויה להיות מושכת יותר מ-T5 R דיזיין שמחירה 300,000 שקלים. אנחנו מקווים לבדוק זאת בקרוב.

נתונים טכניים: וולוו XC40 2.0 ליטר טורבו (247 כ"ס), 4x4

מנוע- טורבו בנזין 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1969 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד- 247 כ"ס/5500

מומנט/סל"ד- 35.7 קג"מ/1800-4800

תמסורת- אוט' 8 היל', הנעה כפולה קבועה (האלדקס)

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 11.4 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים- רב-חיבוריים, מוט מייצב

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/ דיסקים

מערכות עזר- בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל; גם בנסיעה לאחור), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית

צמיגים ק'/א'- 245/45-20

בסיס גלגלים- 270 ס"מ

אxרxג- 165x186x442.5 ס"מ

משקל- 1684 ק"ג

תא מטען- 460 ל'

מיכל דלק- 54 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 230 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 6.5 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)- 7.5 ק"מ/ל'

דרגת זיהום- 13

מחיר- 300,000 שקל

אחריות- 36 חודשים/ללא הגבלת נסועה

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)- טרם נבחן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - On

20 באוקטובר 2018 ב 15:09

הכתב שוכח לציין כי יש לו היסטוריה עגומה של החרבת מכוניות...ועצם זה שנותנים לו רכב זה סוג של נס...

2

Ogash Ofer

20 באוקטובר 2018 ב 17:52

אורח/ת - On כתב/ה:
"

הכתב שוכח לציין כי יש לו היסטוריה עגומה של החרבת מכוניות...ועצם זה שנותנים לו רכב זה סוג של נס...

"
חבל לקשקש ולהוציא דיבה, בטח שלא מזדהים!
אלי שאולי הוא כתב מוביל במגזין אוטו, עם רקורד מדהים בארץ עם הערכה רבה גם בקרב יצרני הרכב בעולם.
רק באתר השטח יש לו כמאה מבחני דרכים, ובטח במגזין אוטו כאלף...
ראה את הרקורד שלו בהקלקה על שמו שבראש הכתבה או בקישור הישיר:
https://www.4x4.co.il/pw/100