שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

סיכום ירדן - טיול ג'יפים לפטרה ולדיונות של ואדי ראם, סוכות 2018

יצאנו בחבורה גדולה של ג'יפאים שונים שהתגבשה מהר מאוד בלב המדבר הדרומי של הממלכה ההאשמית של ירדן. ביום הראשון והשני "חרשנו" ביום וגם קצת בליל את הדיונות, השבילים החוליים והאתרים של וואדי ראם וחרז'ה, היא ארץ הקשתות.
וביום השלישי ביקור בעיר הבירה של הנבטים היא פטרה, ולקינוח ירדנו את וואדי מסעודה בדרך שזכתה לכינוי הלונה-פארק של מצוק ההעתקים.

היום הראשון לטיול במדבר הדרומי של ירדן

את מעבר הגבול בין ישראל לירדן חצינו בקצת פחות מ-3 שעות של בירוקרטיה, החתמות, רישיונות והחלפת מספרי רישיון לג'יפים. נסענו לפלאפל של המוהנדס במרכז עקבה ונהנו מארוחה ב"קומת המשפחות". על דרך המלך טיפסנו מעקבה, שבגובה פני הים, למדבר הדרומי (ואדי ראם בשפתנו הישראלים) שבגובה של 800 מטרים.
המדבר הדרומי הדרומי בשיא הדרו חיכה לנו - שבילים מהירים, קע'ות (מליחות) שטוחות ויבשות, דיונות בצבעים שונים ושקט מדברי משכר. תרגול נהיגה על הדיונות, מעברי סכינים, עליות, ירידות, חילוצים, גרירות וגם קצת בכננת...
לעת ערב קצת לפני השקיעה הגענו לארץ הקשתות. כשהקשת הקטנה של חרז'ה מספקת לנו תמונות עם הגמלים ולאחר מכן שקיעה מרהיבה וקפה ותה עם חושך ראשון. יצאנו לדרך דרומה לכיוון המאהל כשרק חושך מסביב. ולאחר כשעה של נסיעה מהירה בשבילים החוליים ועוד כשעה של "חבירה" בשל נתק באמצע הקבוצה הגענו לכפר דייסה ונוסענו למאהל למרגלות מצוק אבן החול הנובית - מקסים! ארוחת לילה של מאטפונה, שהוציאנו עבורנו מתוך האדמה ולילה טוב ירדן...

היום השני לטיול בירדן - יום עמוס בשטח

בוקר במדבר... תה וארוחת בוקר ואנו בדרך לשער השמורה של ואדי ראם. בשער השמורה ''נבלענו'' עם רכבי הבדואים המקומיים וטיפסנו לתצפית על ג'בל ראם, ג'בל אום-עשרין ושבעת עמודי החוכמה של לורנס איש ערב. משם לתחנה הראשונה בתוך השמורה - חאז'עלי - ציורי קיר מרשימים בקניון הצר. מעיינות השכבה של עין אל קאטר מספקים לנו מים קרירים בלב המדבר. ומצוק אדיר ולמרגלותיו הדיונה מספקים לנו מקום אידיאלי להפקסת קפה / תה.
שבילים מהירים ודיונות גבוהות מחזירים את האדרנלין ואנחנו בדרך לקשת של ג'בל בורדה, לקפה שלפני הצהרים. ארוחת צהרים הכי מקומית שיש אצל המקומיים בדייסה - חוויה מיוחדת. לאחריה קטעי נהיגה מהירים בדיונות, טיפוסים ועליות ולקראת השקיעה יצאנו על השבילים החוליים אל דרך המלך. מילוי אוויר בצמיגים וכביש המטפס את ראס אל נקב (ראש המעלה) מביא אותנו לארוחת ערב במלון שבפטרה - יום ארוך וממצה מסתיים במקלחת חמה ושינה טובה.

היום השלישי לטיול בירדן - פטרה ומצוק ההעתקים

הבוקר נפתח בסיור רגלי בעיר העתיקה והנחבאת של פטרה - בירת הנבטים. סיור עם מדריך מקומי לעבר האוצר - הסלע האדום כשחלק מהקבוצה מטפסת לתצפית על החאזנה, חלק יורדת לעבר האמפיתאטרון הרומי וחלק נשארת במקום. עם כלי הרכב טיפסנו בוואדי מוסא, תדלוק, ביקור בעין מוסא וצהרים במסעדת תיירים טובה.
את מצוק ההעתקים משיא גובה של 1,600 מטרים ירדנו על הדרך של ואדי מסעודה, תצפית לערבה - מצוק ההעתקים, סוגי הסלעים, תצורת השבר וסיפור דרך הבשמים והופ... הגענו לערבה הירדנית. על כביש הערבה ירדנו
מעבר גבול לעת ערב ובמהרה אנחנו בארץ בדרך ארצה.

"מעבר להרים ולמדבר אומרות האגדות ישנו מקום..."

מעבר להרים ולמדבר אומרות האגדות ישנו מקום

"... שאיש ממנו חי עוד לא חזר והוא נקרא הסלע האדום"