שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מיני-חוצה מדבר יהודה – ממישור אדומים למצוקי דרגות 11.9.18

טיול שבת למדבר יהודה עם תצפית על מנזר המרסבא הוא אחד המסלולים האהובים על רבים – אז שדרגנו אותו והוספנו לו עוד קצת אטרקציות בקטע נוסף של חציית המדבר לרוחבו בכיוון דרום-מזרח עד למצוקי דרגות, שכולל נופים מרהיבים ומעברים טכניים מענגים לנהיגה.


"טיול למרסבא" הוא אחד המסלוליים האהובים ביותר על רבים – קסמיו של מדבר יהודה עם תצפיות מרהיבות על נופים רבי עוצמה ונהיגת שטח מהנה – וכל זה קרוב יחסית למרכז הארץ. הפופולריות הגדולה של המסלול הביאה אותנו להוסיף לו עוד מקטע שינוע בכמה צירים עוצרי נשימה ביופיים, ויסיים את היום במצוקי דרגות שעל מצוק ההעתקים, מעל לים המלח.

לטיול התייצבו חמישה כלי רכב, מה שהבטיח לנו שיירה קצרה וקלת תנועה שתוכל לגמוע את המסלול בזריזות ולאפשר לנו הפסקות מנוחה ארוכות וכיפיות, בלי לחץ.

image

המפגש נקבע לתחנת "פז" באיזור התעשיה של מישור אדומים. אחד אחד מגיעים המשתתפים ואנו עורכים תדריך על המסלול, דגשי בטיחות ותנועה בשטח, נוהל שיירה וכללי הכוונה מבחוץ, סקירת המסלול על המפה וחלוקת מכשירי קשר ואפשר לצאת לדרך. הציר חולף על פני היישוב קידר ומטפס להר מונטר, הוא "הר העזאזל" המפורסם – שפירושו בערבית הוא "הצופה", שם מתאים ללא ספק להר הגבוה ביותר באיזור. כאן נערך בימי קדם טקס הקרבת "שעיר העיזים", תיש בעברית צחה, לפני יום הכיפורים. את התיש היו משליכים במדרון אל "ארץ הגזירה" והוא היה מתגלגל לואדי שלמטה, מה שטבע את הביטוי הנפוץ בשפה העברית "שעיר לעזאזל". במקום, גם שרידי מנזר ותצפית היקפית מרהיבה על ים המלח, הרי מואב, ירושלים, בית לחם ועד להרודיון ולחברון.

image

מכאן אנו יוצאים בציר שנע על קו הרכס לכיוון דרום – היעד הבא שלנו הוא התצפית המהממת מה"מרפסת" על מנזר מרסבא. מנזר יווני-אורתודוקסי גדול שהוקם על ידי הנזיר סבאס לפני כ-1500 שנה, הבנוי על מצוקו המערבי של נחל קדרון. ניתן עדיין לראות את המערות בקיר המצוק בהן התגוררו הנזירים (ועד היום, כשנחה עליהם הרוח, הם יוצאים להתבודדויות במערות הללו) ולאחר הביקור במקום אנו יוצאים מזרחה, יורדים ב"מעלה המרסבא", חוצים את כביש בקעת הורקניה ונכנסים לשביל השחור ליד כרם א-סמרא. זהו ציר טכני יפה ומעניין לנהיגה שמוביל אותנו לחציית הציר הראשי של מצוק ההעתקים לכיוון התצפית בראש צוקים. כאן יש מרפסת תצפית יפה עם סככה מסודרת ומקום להפסקת צהרים ארוכה.

image

צהרים. בחוץ כבר חם מאוד, והצל בתצפית ראש צוקים נעים וקצת קשה לצאת ממנו אל השמש הקופחת אבל עדיין דרך לא קצרה לפנינו. אחרי שאכלנו ונחנו קצת, ואחרי שחלק מהכלים התאמצו קצת בעליות המוצלבות שביציאה מהתצפית, ממשיכים בדרך דרומה לאורך המצוק. הציר מזמן לנו מעברים טכניים וחריצים לרוב ועל מנת לתת תבלין של מראות נוף דרמטיים ואתגרי נהיגה אנו פונים ימינה לציר המדהים ביופיו של נחל תמרים.
נהיגה טכנית בציר לא ארוך אך מענג לנהיגה שמזכיר "רכבת הרים" עם עליות וירידות תלולות בנתיב שמתפתל בקניון הנחל. בסוף הקטע הזה (שלא רצינו שייגמר) פונים שמאלה לציר השחור לכיוון דרום, דרך אל-עוזלנייה, מעלה עוזלניה וירידת "מעבר טור" הסלעי לכיוון "סיבוב המוות" (או כפי שמופיע בעמוד-ענן בשם "מעלה הסיבוב"). כאן ממתינה לנו ירידה תלולה ומפחידה עם מדרגת אבן, סיבוב צפוף ימינה ביותר מ-180 מעלות, והכל אל מול תהום עמוקה ונופו עוצר הנשימה של נחל דרגה שמסיח את הדעת... המשטח עליו אנו מסתובבים קטן וצר מלאפשר סיבוב חלק. אף אחת מהמכוניות, כולל הגרנד-ויטארה הקצרה והקטנה של דודו, לא יכולים לבצע את הסיבוב הזה בלגימה אחת בלי לתקן אחורה ברוורס – נדרשת כאן עירנות מוחלטת של הנהגים על מנת לעבור בשלום והכוונה חיצונית היא עזרה מבורכת כאן ואפילו חובה. מלבד הנהגים, כל היתר יכולים לרדת מכלי הרכב, להתפעל מהנוף ולצלם את האקשן. יהיה מאוד מעניין להגיע לכאן בעליה....

image

image

לאחר שכולם ירדו בשלום, תנועה לאורך נחל דרגה לכיוון מצוקי דרגות וסיום במנחת המסוקים אל מול נופו של ים המלח, כבר לפנות ערב, השמש השוקעת צובעת את הים והמדבר בגוונים רכים ומטמטמי חושים. הטיול הסתיים בהצלחה ובשלום וכעת נשארה הירידה המפותלת (על כביש) ממצוקי דרגות לכביש 90 והדרך הארוכה הביתה....

היה לנו טוב וכיף. להתראות בטיולים הבאים!

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן