שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת דאצ'יה דאסטר 4X4 – הר חורשן 12/10/18

"ארמדה" גדולה של בעלי דאצ'יה דאסטר 4X4 הגיעו להדרכת נהיגת שטח בהר חורשן. הדרכה שלהבדיל מהדרכות נהיגת השטח הרגילות, הייתה קצת שונה – וגם מאוד מהנה



דאצ'יה דאסטר הוא רכב שהולך והופך לתופעה בישראל. המותג הרומני שבבעלות רנו הצרפתית משווק בישראל בהצלחה רבה זו השנה הרביעית מכוניות "Low cost" מובהקות לכאורה, שמתהדרות במחיר זול כתכונה העיקרית. האמנם?.... מה פתאום. דגם הדגל של דאצ'יה, הדאסטר דיזל 4X4, הוא אולי לואו-קוסט במחיר, אבל דווקא מצטיין בנוחות ובביצועים ובעיקר ביכולות השטח שלו. כל כך מצטיין, שקהילת אוהבי השטח ממקמת אותו בנישה משל עצמו – ג'יפון/קרוסאובר בגודל משפחתי, עם צריכת דלק של מכונית מיני, מחיר של כמעט סופר-מיני והעיקר - עם יכולות שטח שמדגדגות את האריות הגדולים, בעלי הילוך כוח ומנועים חזקים פי 2, שעולים פי 2-3 ממנו.... כל זה אסף סביב הדאסטר קהל יוצא דופן. חובבי שטח אמיתיים, אוהבי טיולים, עבירות והרפתקאות, אנשים שאוהבים לנהוג ולחפש את המגבלות ומאוד נהנים להתמודד עם אתגרים ולהפגין שוב ושוב את עליונותו המפתיעה של האנדרדוג הרומני על כלים גדולים ויקרים ממנו.



וכך נפגשנו בבת שלמה הישנה והופתעתי לא רק מהמספר הגדול של כלים שהגיעו להדרכה – לא פחות מ-24, אלא לגלות פרצופים מוכרים שאני מכיר מטיולי השטח של מועדון דאצ'יה ושל קבוצות הדאסטרים למיניהן – לפחות חלק מהנוכחים הם כבר שועלי שטח ותיקים ומנוסים, עם דאסטרים קשוחים למראה ומשופרים מאוד – מוגבהים 2 אינץ', ממוגנים מפגוש לפגוש, שנורקלים, סוללות זרקורי לד, צמיגי שטח בשרניים, חלקם כבר עם דיפרנציאל אחורי נעול בנעילה אוטומטית... החבר'ה הנחמדים האלה, מדגימים הלכה למעשה את האסכולה שגורסת שגם אם יש לכאורה מספיק נסיון, אנחנו לעולם לא מפסיקים ללמוד וחוץ מזה – בטוח יהיה כיף, אז באנו להינות...

קבוצה גדולה או לא, מכרים וחברים ותיקים משכבר הימים והטיולים, אבל סדר בדברים צריך להיות. אז בהתחלה מדברים – על אחיזה, על משיכה, על מערכות הנעה, דיפרנציאלים, נעילות, בקרות אלקטרוניות, ABS ו-ESP, מבנה של רכב שטח – הכל כמובן בדגש על כוכב היום - דאצ'יה דאסטר 4X4, מגבלותיו (המעטות) ויתרונותיו (המרובים מאוד). מדברים גם על כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק וגם עקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו, עבודה עם מכוון חיצוני וגם חשיבות ההכרה בעובדה שלעתים אין ברירה, צריך לצאת מהמזגן וללכלך את הידיים בעבודות המע"צ... כי לכל רכב שטח ולו הגיבור ביותר, יש בסוף גם מגבלות.



ואז יוצאים לשטח. לתרגל מעשית בתכל'ס את כל מה שדיברנו עליו. דאסטר הוא לכאורה רק ג'יפון, אבל ג'יפון אחר. כזה שיכול להעיז לנסות התמודד גם עם מכשולים שלכאורה מתאימים רק לגדולים וחזקים ממנו. אז אנחנו נכנסים לנקיק, יוצאים מהמכוניות ומנתחים את המעבר ואיך "להתקוטט" איתו בהצלחה ולצאת מזה בשלום. אני נכנס לדאסטר "שלי" (הלוואי שהיה שלי) ומדגים עליה בנקיק ואחרי הצגת התכלית, הנהגים והנהגות נכנסים אחד אחד למכשול. חששות ראשונים בנוגע למרווח הגחון ולנזקים אפשריים מתחלפים מהר מאוד בבטחון הולך וגובר ברכב וביכולותיו וכמובן גם יכולת הנהיגה הולכת ומשתפרת והחבר'ה מפגינים ביצועים יפים. כל הדאסטרים אשכרה "הולכים" על ההצלבות והמדרגות ללא קושי.



ציר "סובב פסגה" המטפס להר חורשן מציב בפנינו אתגרים בדמות פיתולים, בולדרים, חריצים, מדרגות, מעברים טכניים, טיפוסים וירידות. בהתחלה עדיין צריך להסביר על בחירת קו נכונה, אבל מהר מאוד כולם מבינים את הפרינציפ ומסתדרים לבד ללא קושי. לדאסטר יש הילוך ראשון קצר, מרווח גחון ראוי, זויות מרכב טובות ובקרת משיכה אלקטרונית מהירה ויעילה שמקלה את החיים במעברים טכניים. עבור הדאסטר 4X4, צירים מורכבים מעין אלה הם סתם שביל שעובר עלינו בניחותא וללא פחד או דאגה ועד מהרה אנחנו בפסגה, נכנסים לעוד מכשול לא פשוט בצורת ירידה ארוכה מלאה בורות עמוקים והצלבות קשות. אנחנו סוקרים את המכשול ברגל, מסבירים איך "לרמות אותו" בעזרת בנייה והכוונה מבחוץ ולומדים לעבוד בעדינות וזהירות מול מכוון. גם כאן לדאסטר יש יתרון מובהק על כל הג'יפונים האחרים – יש לו הילוך ראשון קצר יותר, זויות גישה ונטישה טובות יותר, מהלך מתלה ארוך יותר. גם המכשול הזה מתגלה ככזה שלא בדיוק גורם לו או לנהגים/ות להתרגש יותר מדי.

השלב הבא הוא מכשול שיפוע צד. מדברים על הסיטואציה, איך להתנהג ומה לעשות, וגם מתרגלים ירידה נכונה ובטוחה משיפוע צד. לסיום – סקירת ערכת ציוד חילוץ הבסיסית שכל רכב שטח צריך להצטייד בה - ושחרור הביתה עם הרבה יותר בטחון וידע ברכב, והרבה טעם של עוד. למרות שלכאורה זה "רק ג'יפון", מסתבר שבפועל דאסטר 4X4 הוא רכב שטח ראוי עם יכולת שטח גבוהה ואפשרות לטיולי שטח של ממש בכל תוואי. ויותר מזה – האינטראקציה עם הקהל שלו, שהוא קהל מיוחד ושונה. חובבי שטח אמיתיים, כאלה שבחרו בו בגלל היכולות המוכחות שלו, ולא רק כדי "לשבת גבוה" ולטפס על מדרכות. וזה כבר משהו שממש כיף לפגוש בשטח. נהניתי ללמד אתכם – להתראות בטיולים!

לסיכום: טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

image

imageimageimageimageimageimage

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

1 תגובות

1

bitfield

17 באוקטובר 2018 ב 14:23

הייתה אחלה הדרכה שגם נהגים מתחילים וגם ותיקי שטח קיבלו בה הרבה ערך מוסף.
שאפו!