שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

יומן הדרכה: הדרכת Jeep, הר חורשן, 19/10/2018

עוד קבוצה גדולה של Jeepים התייצבו להדרכת נהיגת שטח טרשי בהר חורשן. מזג אויר נפלא, כלי רכב רבי יכולת וקבוצה איכותית הפכו גם את ההדרכה הזו למלמדת ומהנה

הקיץ סוף סוף מאחורינו. כל מי שעוקב אחרי יומני ההדרכה שם לב שאני מקדיש תמיד כמה מילות-קיטורים למזג האוויר הישראלי – מה לעשות? החום בקיץ שלנו הופך כל יציאה לשטח למשימה מתישה, לוהטת ומאובקת, וכאשר הטמפרטורות נרגעות מעט אפשר סוף סוף להינות באמת – לצאת מהרכב, לנשום אוויר טוב, להתעייף פחות ולהינות יותר – וכך היה בהדרכת Jeep האחרונה בהר חורשן.

ה- Jeepים שהגיעו ליום הדרכת נהיגת שטח טרשי בסיסית בהר חורשן היו מדגמי גרנד צ'רוקי ורנגלר, כלים בתצורות מבנה, מערכות הנעה ומתלים שונות זו מזו, שבפרק התיאורטי חייבו התייחסות לכל דגם בנפרד. סקרנו את המבנה הכללי של רכב שטח: הסבר על אופן הפעולה של מערכות הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה כללי נהיגה נכונה ובטוחה – חשיבות חגירת חגורת בטיחות בכל מצב, ישיבה נכונה, אחיזת הגה נכונה, בלימה נכונה ושמירת מרחק. כמובן שהתייחסנו להבדלים בין הרנגלר – רכב שטח במבנה הקלאסי שמיועד קודם כל לשטח ומצטיין בו מעל ומעבר, אבל יודע גם לנסוע לא רע על כביש - מול גרנד צ'רוקי שהוא ההפך הגמור: נציג הדור החדש והמודרני של SUV שמיועדים קודם כל לכביש עם כל הביצועים, הנוחות והפאר של מכונית יוקרה, אבל יודעים גם לנסוע בשטח.

חלקו השני של הפרק התיאורטי עסק בעקרונות נהיגת שטח: קריאת שטח נכונה, שטחים מתים, דרכי התמודדות עם מכשולים שונים, התחשבות במרווח גחון ובזוויות מרכב, שימוש נכון בהילוך כוח, עבודה עם מכוון חיצוני, חשיבות עקרון התנועה הזורמת, שיפוע צד סטטי ודינמי ודרכי ההתמודדות עימו – כמקובל בהדרכות Jeep, את כל הפרק התיאורטי אנו מבצעים במהלך התירגול המעשי בתוך המכשולים עצמם.

אחרי הדיבורים, התחלקנו לקבוצת רנגלרים ולקבוצת גרנד צ'רוקים ויצאנו לתרגל מעשית את החומר שלמדנו. מתחילים ממכשול "עבה" – חריץ מרושע משולב בפנייה חדה שמאלה, עם הצלבות, מדרגות, דרדרת ושיפוע תלול – מלחיץ בהתחלה, אבל עד מהרה החבר'ה הבינו את הפרינציפ – תנועה זורמת בקצב קבוע ונשלט, כאשר בקרת המשיכה מתמודדת כלאחר יד עם ההצלבות ונפנופי הגלגלים באוויר. המכשול הבא – ציר מפותל המטפס לפסגת הר חורשן ומתקיל את הנהגים במגוון מכשולים – מדרגות, בולדרים, טיפוסים, ירידות, תמרון בין חריצים וסלעים, בו הם לומדים לבחור קו נכון ולהתמודד עם ציר מרובה מכשולים ואיטי ולעבוד מול מכוון חיצוני. לאחר מכן תרגלנו מעבר בשיפוע צד ולסיום – טיפסנו לפסגת נ.ג. 186, סקרנו את ציוד החילוץ הבסיסי ונפרדנו לשלום בחניון בת שלמה עם הרבה יותר ידע ובטחון ב- Jeep החדש וביכולות השטח הגבוהות שלו.

היה מוצלח וגם כיף. להתראות בהדרכות הבאות ובטיולים!

לסיכום: טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק



תמונות מהקבוצה של קובי בצלאל





























לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן