שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ נהיגה

טיפים לנהיגה בכביש דו-סטרי ללא גדר הפרדה

למעלה מ-33,600 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מאז קום המדינה ו-17 הרוגים בשבועיים האחרונים על כביש 90, שחסר בגדר הפרדה, מביאים את אייזיק דוידוביץ - עיתונאי ומורה לנהיגה, לכתוב עשרה טיפים לנסיעה שיכולים להציל חיים בכביש דו-סטרי

תאונות חזיתיות במהירות גבוהה בכביש דו-סטרי, שאין בו גדר הפרדה, גובה מחיר מחריד. תאונה שכזו בעלת עצמה ואנרגיה אדירה מועברת לנוסעי הרכב ומשאירה סיכוי קלוש לצאת ממנה ללא פגע, ופעמים רבות עם סיכוי קלוש לצאת בחיים.

תאונה חזיתית קטלנית בכביש 90

כמה טיפים לנהיגה נכונה בכבישים דו-סיטריים:

1. בכביש דו- סיטרי שימרו על ימין הנתיב ככל שניתן. לפעמים, סנטימטרים בודדים חורצים את הדין וכשרוחב הנתיב עומד על כ-3-3.5 מטרים, שמירה על ימין הנתיב תאפשר מרווח טעות של כ- 2 מטר לפחות. שימרו על הימין גם ובמיוחד בעקומות. אל "תחתכו" סיבובים. היזהרו מאלה שעושים זאת מולכם, במיוחד כשהעיקול לפניכם פונה לימין.

2. צפו רחוק ככל שניתן להמשך הכביש. רכב המנסה לצאת לעקיפה, רכב מזגזג, רכב הנוסע קרוב למרכז הכביש - ככל שתגלו זאת מוקדם, כך תוכלו להאט, לרדת לשול הימני, ו"להתארגן" (להתכונן) לקראת הסכנה המתקרבת. סמנו לרכב בצפצוף ובאורות גבוהים וגרמו לו ל"התעורר" ולחזור לנתיבו.

3. כל דבר חשוד שנע לקראתכם, חישבו על "תכנית ביצוע למילוט" - נסו לדמיין כיצד אתם מסיטים את הרכב לכיוון השול הימני, מעקה הבטיחות מימין, או אפילו התעלה, בכדי להימנע מהגרוע מכל - תאונה חזיתית. הכנה נפשית שכזו, תחסוך לכם בזמן התגובה. כל שנייה קובעת! (ובמהירות של כ-90 קמ"ש כל שנייה זה 25 מטרים!).

4. כמעט כל דבר שימנע תאונה חזיתית, יניב תוצאה חמורה פחות. גם סטייה והתהפכות לצד הדרך עדיפה על פני התנגשות עם כלי הרכב המגיע מולכם.

5. במקרה ואין דרך מילוט לימין, בלימה חזקה תפחית את עצמת הפגיעה ואולי גם תמנע אותה. בלימה חזקה - לחיצה בכל הכוח בדוושת הבלם. לא משנה אם הכביש יבש או רטוב. במקרה שכזה, רכב מודרני יעצר ללא שום איבוד שליטה של הנהג ועם המשך יכולת היגוי (בזכות מערכת ה- ABS הקיימת כמעט בכול רכב).

6. בכביש דו-סיטרי אל תיצרו האטה מעצבנת לתנועה מאחור. סעו במהירות המותרת כשהתנאים מאפשרים זאת. נסיעה איטית מדי תגרום לעצבנות ועקיפות נהגים שמאחוריכם. היו רגישים לתנועה מלפני ומאחור, ואם נדרש רדו לשול הדרך ופנו דרך למי שרוצה לעקוף אתכם או למי שמעוקף מלפנים (היו חכמים ולא דווקא צודקים).

7. שימרו מרחק! במיוחד בכביש דו סיטרי ששמירת המרחק תתרום לשדה ראיה טוב יותר, זמן תגובה גדול יותר, נהיגה רגועה יותר ומקום מספק לרכב שעקף אתכם. (גם אם מדובר ברכב ארוך מאוד כמשאית פול טריילר).

8. נעקפתם? הצמדו לימין, אל תגבירו מהירות, אבל גם אל תאטו. הנהג העוקף קיבל החלטה, אל תשנו לו את המהירות - הישארו צפויים וברורים. רק במידה והוא מתקשה לחזור לפניכם חזרה לימין, האטו ואפשרו לו כניסה חזרה.

9. הימנעו מעקיפות בדו-סיטרי. זו פעולה הדורשת מיומנות גבוהה, וטומנת בחובה סכנה גדולה. כדאיות עקיפה היא כשהפרש המהירות בין עוקף לנעקף היא לפחות 20 קמ"ש. אחרת זמן השהיה בנתיב הנגדי ארוך מדי. ההחלטה לצאת לעקיפה חייבת להיות רק שמשוכנעים מעבר לכל ספק שאין סיכון - שדה ראיה למרחק, לא לפני עקומה, לא לפני צומת, לא לפני מעבר חציה. במידה והחלטתם לצאת לעקיפה, צמצמו את זמן העקיפה למינימום ע"י האצה חזקה, גם אם נדרש לסחוט מהמנוע את שארית אונו. ע"פ החוק אין לעבור את המהירות המרבית המותרת גם בעקיפה, אך כשאין ברירה במהלך העקיפה - זו כבר בעיה משנית. אם יש צורך, ציפרו קלות לנעקף שיבחין שאתם עוקפים אותו.

10. בלילה - נהיגה בכבישים שכאלה מסוכנת יותר. הימנעו מלסנוור את הבאים ממול. במידה ואתם מסונוורים האטו והפנו מבט אל מחוץ לאלומת הפנסים המסנוורת. רצוי להפנות את המבט לעבר הפס הצהוב מימין. עקיפה בתנאי חשיכה מאוד מסוכנת! אומדן המהירות והמרחק של הרכב ממול מטעה ביותר. סעו לאט יותר בתנאי חשיכה קשים.

קישור לאתר של אייזיק דוידוביץ

נהיגת לילה מחייבת זהירות יתרה!

סעו בשלום! וחזרו בשלום!