שטח 4X4 > כתבות > חדשות

בולענים סביב ים המלח

בולען הוא שקע הנפער במהירות בקרקע ויכול לבלוע (להפיל) לתוכו אנשים וגופים גדולים עד כדי מכונית או אוטובוס. הבולענים סביב ים המלח הם תופעה מיוחדת ומוכרת עוד משנות השבעים של המאה ה-20.
אמנון זיו, צלם אומן, מפרסם תמונות והסברים על התופעה המסוכנת, החושפת את התוצאות הקשות של התערבות האדם בטבע והשינויים הנגרמים עקב התחממות מזג אוויר

הבולענים הם תופעה המוכרת עוד משנות השבעים של המאה ה-20. הסיבה להיווצרותם היא ירידת מפלס ים המלח, שמקורה בעיקר בהפחתת הזרימה בנהר הירדן. הסיבה העיקרית להפחתת הזרימה בירדן קשורה בסגירת סכר דגניה, שבדרום הכנרת, ובניית סכרים על רוב הנחלים הנשפכים לנהר הירדן ממזרח, מהחלק הירדני. סיבה נוספת לירידה במפלס מקורה בפעילות מפעלי האשלג של ישראל וירדן. בתהליך הפקת האשלג נשאבים מי האגן הצפוני של ים המלח ומועברים אל ברכות האידוי באגן הדרומי. פיזור מי הים בשטחי ברכות האידוי מגדיל את ההתאיידות מאגן ים המלח.

הבולענים מסכנים בעיקר את העוברים בכביש העובר לאורך ים המלח (כביש 90), בקיבוץ עין גדי ובמלונות שנמצאים בחלק הדרומי של האגם. עקב כך נסלל כביש חדש בשנים האחרונות באזור נחל דוד, העוקף את האזור המסוכן לבולענים. מידי תקופה נחשף בולען - בור עמוק, חדש, כשלרוב זה רק במזל שאין נזקים לנפש.

בולען בעולם

בעולם מוכרים סוגים שונים של בולענים הנפערים לרוב באדמה קרסטית - גירית, בה המים ממיסים את שכבת הגיר (סלע גיר) או המלח (בקרבת חוף הים) ויוצרים בורות ענק.
המקרה המפורסם של בולען בעולם - התרחש בפלורידה בשנת 2013 עת נעלם אדם ששכב במיטתו שבבית ולפתע האדמה בלעה אותו והוא לא נמצא גם אחרי מספר ימי חיפוש בבטן האדמה.

פתרון לבולענים

השיח בנושא תעלת הימים - כרגע מדובר על תעלה מים סוף בדרום צפונה לעבר ים המלח, מדבר גם על עליית מפלס ים המלח וחזרה לאיזון שלפני 50 ו-100 שנים, דבר שעשוי לגרום להתמתנות בעיית הבולענים. אך הפרויקט נראה רחוק באופק, אם בכלל... ולכשיצא לדרכו יקחו עשרות שנים עד שמפלס ים המלח יחזור לקדמותו.
יש הטוענים כי לאחר שתקרוס השכבה העליונה של הקרקע, אותה אנו מכירים כיום כפני הקרקע, נגיע לאיזון על פני קרקע חדשים ונמוכים יותר (אולי בהנחה כי הירידה החדשה כל שנה במפלס ים המלח תיעצר ???).