שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2019: שנת הנשים

17 מתחרות, מספר שיא של נשים, ייקחו חלק בראלי של השנה כמעט בכל הקטגוריות. האם אחת מהן תוכל לשחזר את ההישג של יוטה קליינשמידט, שניצחה את הדקאר בשנת 2001?

534 מתחרים יזנקו לדרכם בתחילת חודש ינואר לראלי הדקאר, שייערך השנה בתחומי פרו בלבד. עבור 135 מהם זאת תהייה ההשתתפות הראשונה בתחרות. בין מאות המתחרים, יהיו גם 17 נשים, מספר שיא בכל שנות קיומו של הראלי. מאז הניצחון של יוטה קליינשמידט בשנת 2001 כשהיא נוהגת עבור קבוצת מיצובישי, לא היתה אשה נוספת שהגיעה לפודיום. האם המתחרות של השנה יוכלו לעשות זאת?

הבכירה מביניהן היא הרוכבת הקטלונית לאיה סאנז, שההישג הטוב ביותר שלה עד היום היה מקום תשיעי בראלי של 2015. בשנים שלאחר מכן, דורגה גבוה בעשירייה השנייה (12 ב-2018), אך לא ברור מה סיכוייה בראלי הקרוב, שכן בשנה החולפת סבלה ממחלה זיהומית שהשביתה אותו מאימונים ומתחרויות. סאנז, הרוכבת עבור קבוצת KTM, אמרה כי היא מגיעה לתחרות ללא שאיפות והיא מקווה שתוכל לסיים אותה בשלום.

הבכירה, לאיה סאנז

מתחרה נוספת על אופנועים היא אנסטסיה ניפונטובה מרוסיה, שלקחה חלק בראלי של 2017 בו סיימה במקום ה-75. היא תרכב על אופנוע מתוצרת הסקוורנה, ללא סיוע טכני, ולשם כך עברה הכשרה אינטנסיבית במכונאות כדי שתוכל לטפל באופנוע בעצמה. מצאנו בין רוכבי האופנועים גם את גבריאלה נובוטנה מצ'כיה, גם היא עם הסקוורנה, ואת שרה גרסיה מספרד על ימאהה.

צוות מעניין שיהיה כדאי לעקוב אחריו הן אנט פישר (נהגת) ואנדראה מאייר (נווטת) מגרמניה, שיתחרו עם מאבריק X3 של קאם-אם. פישר היא פיזיוטרפיסטית במקצועה, העובדת עם קבוצת X-raid במרוצי הראלי. בעשור האחרון היא החלה גם להתחרות במרוצים אלה, תחילה על אופנועים ואחר כך ב-SBS-ים. דרך סטפן פטרהנסל הכירה את אשתו, אנדראה מאייר, והשתיים חברו יחד להתחרות בראלי של השנה. למאייר רזומה עשיר מאוד בתחרויות ראלי, כרוכבת, נהגת ונווטת, והיא הרוכבת שהגיעה להישג הטוב ביותר בדקאר אי-פעם – מקום חמישי במרוץ של 2004. בעתיד היא מתכננת להשתתף בדקאר לצידו של בעלה...

שאיפות גבוהות. פישר

נשים נוספות שיתחרו השנה: סוואני מרטינז מבוליביה שתתחרה עם טרקטורון קאן-אם (השתתפה בשני הראלים האחרונים, אך את שניהם לא סיימה); קמליה ליפרוטי הבלתי נלאית מאיטליה תנהג בימאהה YXZ1000R כשלצידה הנווטת רוזה רומרו מספרד; אנדראה לפרז'ה מפארגוואי שתנהג בטויוטה היילקס; ועוד כמה ששמותיהן חמקו מאיתנו.

עיון ברשימת המשתתפים העלה גם את שמו של גי מוצקין, שנולד ברוסיה, גדל בישראל ומתגורר היום בניו-יורק. מוצקין בן ה-41 החל להשתתף בתחרויות ראלי על אופנוע לפני שש שנים בלבד. בדקאר יתחרה תחת דגל ישראל, עם הסקוורנה 450.

מאייר עם השותף העתידי