שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מסע אל הממלכה האשמית, חנוכה 2018

טיול גיפים בירדן בימי חג החנוכה הפך למסורת.
אתר השטח הישראלי יצא עם שיירת ג'יפאים שכללה 10 ג'יפים וכ-30 משתתפים ומשתתפות מקשת הגילאים כאשר הצעירה ביותר כבת 4 והוותיק ביותר כבן....לא משנה.....
חוויה מיוחדת ללא ספק
הדריך את המסע - וייזל עדי
צילומים - יניב אליאש

סרטון

מעבר יצחק רבין - עקבה

07:30 ואחרוני הג'יפים נכנסים לרחבת החניה במעבר הגבול.
למזלנו היינו קבוצת הרכבים הראשונה שעמדה בתור, אך תור התיירים שעמד בסמוך אלינו גרם למעט עיכוב בבירוקרטיה הישראלית.
לאחר תדריך לקראת החוויה והבירוקרטיה הירדנית, שרק למי שלא חווה את זה, נראה הדבר כטרטור לא הגיוני, מהר מאוד מוצא את העניין כחוויה.
אנשי המכס והבטחון של המעבר הירדני מבקשים באדיבות לפרוק את התיקים ולהעבירם בשיקוף, במקביל נבדק הרכב על מנת לוודא שלא הכנסנו דברים שאסורים. מהר מאוד נמצאו ברכבים מעט משקפות, שלא הוסתרו חלילה, אך מסתבר כי הכנסת משקפת, גם זו הקטנה פי 5 מעדשות המצלמות הענק שהכנסנו, אסורה. הירדנים לא עושים מהדבר עניין, מבקשים להתלוות לחדר, והמוצר מועבר לארון, מעין שמירת חפצים, ומחזירים כאשר חוזרים לארץ.
סיימנו את הבירוקרטיה הירדנית והמתנו יחד עם עשרות קבוצות תיירים אחרים לבואו של השוטר שבימים כתיקונם כבר ממתין לקבוצה במעבר הגבול. כפי הנראה לחץ של קבוצות והגעתם בעת ובעונה אחת, גרם למחסור. נכנסנו לעיר עקבה ומהר מאוד התיישבנו במסעדת "המוהנדס" לארוחה אותנטית.

סיור קצר בשוק המקומי, מספר רכישות של נשנושים לדרך, כמובן שתייה קרה ויאללה, יוצאים לדרך.
עקבה ממקומת בחלקה הדרומי של ירדן, בסמוך לעיר אילת. זהו האזור היחיד במדינה בו ניתן לרחוץ במימיו של הים האדום וליהנות מחופים מקסימים, החושפים את המבקרים בהם לשלל אטרקציות, שעיקרן הוא צלילות במימיו הצלולים של הים, המספקים הכרות נדירה עם עולם המים העשיר והיפהפה. עקבה, כמו ערים נוספות בירדן, מציגה את ההיסטוריה העשירה והארכיאולוגיה המספרת את סיפורו של האזור. בנוסף, מארחת העיר מדי תקופה תחרויות מרתון נחשבות, הנערכות ברובן בתחילתו של החורף (חודש דצמבר בד"כ), התקופה האידיאלית לביקור בה.
בעיר כ-100,000 תושבים והיא עיר החוף היחידה בירדן, קרי, המוצא הימי היחיד של המדינה. בשנות ה-60 נערכים חילופי שטחים בין ירדן לערב הסעודית במסגרתה העבירה ירדן לערה"ס 6000 קמ"ר של מדבר ובתמורה קיבלה ירדן 12 ק"מ של רצועת חוף. ברור לכל כי המדובר ברצון של ערבה"ס לסייע לירדן שכן שטחי מדבר אינם דבר שחסר לה.
עזבנו את העיר ויאללה, עולים על הכביש המהיר ולאחר תדלוק הרכבים מוצאים את עצמנו בשטח. מזג האוויר סגרירי, השמים אפרוריים וטפטופים קלים מרמזים על הקור הצפוי לנו בערב.
17:30 לערך מגיעים למאהל, התארגנות מהירה ואוכלים אוכל טובבבבבב - המדפונה.

היום השני נפתח ב 07:30 בארוחת בוקר שדיי מזכירה ארוחה ישראלי. סלטים, ביצים, תה אסלי ומתוק כמו שהבדואים אוהבים וכבר ב-08:15 הרכבים הקפואים מונעים לא לפני שעוברים על ציר הנסיעה במפה הירדנית. נסיעה קצרה ונכנסים לתא שטח מיוחד במינו, מתוייר במיוחד - ואדי ראם.
החול רטוב, קשה, עדות לטפטופים ולמזג האוויר הגשום שהקרקע ספגה בימים ובשבועות שקדמו להגעתנו.
ביקור בנקיקים מלאי גבים, מעט ציורי קיר והרבה הרבה מהנוף המאפיין את הואדי - הרים ענקיים שהמים, הרוח וסופות החול פיסלו בהם בצורה מדהימה.

ואדי ראם:
ואדי הממוקם בחלקו הדרומי של ירדן, בשנת 1998 הוכרז ע"י ממשלת הממלכה כ"איזור מוגן " ופותחה תוכנית שימור שמטרתה הגנה על ערכי טבע - הגנה מפני מטיילים, ציידים וכן איזון אקולוגי.
ואדי ראם הוכרז כאתר מורשת עולמית כבר ב-2011 ע"י אונסק"ו, ונמצאו בו ממצאים ארכיאולוגים המעידים כי כבר לפני 12,000 שנים היו בו בני אדם או איזשהי אינטראקציה אנושית.
מיי שמטייל בואדי, לא יכול שלא להתפעם מגובהם של ההרים, שאחד מהם הוא ג'אבל ראם שגובהו כ-1750 מ' ונחשב לשני בגודלו בירדן, ההרים, רובם מורכבים מאבן חול נובית וממש ניתן לגרד את ההר. הרוח והמים מפסלים בהרים ועם השנים יצרו בהרים צורות מדהימות. בואדי ניתן למצוא כתובות עתיקות, ציורי קיר, נקיקים, גבים והשיטוט בו פשוט חווייתי.
במקום יש טנדרים רבים, גמלים שלוקחים את התייירם הרבים, ומגיעים לשם המונים כאלה, במרחבים הבלתי נגמרים של הואדי. במרחבים אלו ניתן למצוא בכל פינה מאהל עם מספר אוהלים, מטבח מרכזי - חלקם מאהלים פשוטים וחלקם יקרים ויוקרתיים שלא יביישו אף מלון 5 כוכבים שנמצא בעקבה, פטרה או עמאן.


לקראת הצהריים נטשנו את ואדי ראם לטובת ארוחת צהריים טובה במאהל בו העברנו את הלילה. הפעם בתפריט - מג'לובה, תבשיל אורז עם הרבה עוף, סלטים ועוד שלל מאכלים טובים על השולחן. את חלקו השני של היום בילינו בחרז'ה - איזור המכונה "ארץ הקשתות" חוויה מדהימה ובטח אחרי הגשם בו האדמה/חול מהודק וההרים נקיים.

17:00 - כבר חושך מוחלט וצריך להגיע לואדי מוסא - לכפר הסמוך לפטרה. עולים על הכביש הראשי עקבה-עמאן, מנפחים את הצמיגים ברכב ויוצאים לנסיעה של כשעה עד הכפר. בבית המלון כבר ממתינים לנו, החניה של בית המלון ריקה, טוב הייתה ריקה עד שהגענו, והשיירה ממלאת את הרחבה.
מקלחת טובה, ארוחת ערב טובה, סיור קצר בכפר ויאללה - עייפים.

היום השלישי

אחרי ארוחת הבוקר יוצאים החברים לביקור קצר של כ-3.5 שעות בבירת הנבטים - הלו היא "פטרה".
סיור מודרך של שעה וחצי ולאחר מכן זמן חופשי בעיר המדהימה הזו שכל הזמן נמצאת בשלבי חשיפה נוספים. יודעי דבר אומרים כי יותר ממחצית מהעיר טרם נחשפה וקבורים מתחת לאדמה עוד דברים רבים.
בזמן שהקבוצה סיירה בפטרה, התפניתי לקניות של ארוחת הצהריים שתוכננה לפיקניק בואדי ערבה - מי שטייל איתי יודע שהתוכנית היא - שקשוקה.
תמונות ושלל חוויות מהסיור בפטרה, עולים במעלה הכביש בכפר, מתדלקים ויוצאים לכיוון ואדי ערבה וואדי נאמלה דרך כביש מיוחד במינו עם נוף מדהים על כל הכפר ועל פטרה. הדרך לואדי ערבה מאוד מעניינת, הצבע הירוק שולט בשל הגשמים הרבים, ותוצאות השטפונות ניכרים בכל פינה.
הגענו לנחל ערבה הירדני, פתחנו מטבח נייד מפואר, מחצלות, שתייה קרה ושעתיים של פיקניק מהמם.
נסיעה מהירה על הכביש המהיר עד עקבה וכבר בשעה 18:00 אנחנו במעבר הגבול הירדני.
חוויה של טיול.


המסעות הבאים של אתר השטח בירדן ובעולם:

המסלול הקלאסי בדרום ירדן: טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה
רק מדבר! דרום מזרח ירדן אתגרי: מסע ג'יפים אתגרי בוואדי ראם
מסע אתגרי הכי מזרחה והכי צפונה: מסע מיוחד למדבריות של מזרח ירדן

קישור לכל טיולי הג'יפים של אתר השטח בארץ ובעולם

תגובות

4 תגובות

1

eitansade56@gmail.com

24 בדצמבר 2018 ב 16:52

חוויות לאין ספור , צחוקים , מראות מרתקים , הסברים מעניינים ויופי שהעין לא שבעה מלראות !
עדי ויזל - אין עליך וסחטיין על החבר'ה שהפכו לקבוצה פעילה מצחיקה ומלוכדת.
ממליצים בחום על מסע שכזה!
איתן ורונית שדה

2

אורח/ת - שרון טמיר

24 בדצמבר 2018 ב 17:00

כל הכבוד לך עדי התותח
על החיוך
על הבדיחות והצחוקים
והכי חשוב על האופטימיות והסבלנות בלי קץ
גם כאשר הירדנים פרמו לנו את הצורה במעבר הגבול.
יאללה.. קדימה.. מה המסע הבא?

3

אורח/ת - אורן

24 בדצמבר 2018 ב 17:08

היה מדהים. יזכר לדורות!

4

lenay10846

24 בדצמבר 2018 ב 18:30

הטיול לירדן, מיוחד במינו היה הרבה מעבר למצופה. הנופים המדהימים, אנשי קבוצה נהדרים וכמובן המדריך, עדי וייזל, תרמו לחוויה בלתי נשכחת של פעם בחיים. 3 ימים עברו מהר מאוד והשאירו טעם של עוד. תודה רבה למארגנים ולעדי תודה ענקית בפרט.