שטח 4X4 > כתבות > חדשות

ארוך או קצר - מה עדיף לטיול שטח?

שאלת השאלות בדיון שכפי הנראה לא יסתיים במהרה, גם לא כאן בטיפ-שטח המפרט יתרונות וחסרונות של קצר או ארוך בשטח, ואין הכוונה לאספרסו, אלא לרכב שטח - ג'יפ בשפה המקובלת...


ג'יפ רנגלר קצר מול ארוך

רכב קצר מול רכב ארוך בטיול ג'יפים בשטח

בבואנו לתת תשובה מה עדיף לשטח ג'יפ קצר או ג'יפ ארוך עלינו לפרט את יתרונותיו וחסרונותיו של כל מרכב (השימוש במילה ג'יפ היא מתוך נוחות וכשם הגנרי לכל סוגי רכבי השטח 4X4). לצערנו כיום רק חלק קטן מהדגמים הנמכרים באולומות התצוגה מציעים דגם ארוך או קצר ועם צמצום ההיצע של רכבי שטח (עם הילוך כוח) הצטמצמה גם הפאשרות לבחור את תצורת המרכב, אם כי היצרן צמצם את האפשרות הזו או אם בגלל היבואן שחוסך ומביא רק את גרסת המרכב הנמכרת יותר (רמז: זו בדרך כלל הגרסה הארוכה של המרכב).

טויוטה לנדקרוזר קצר קל, חזק ויכול לעוף טוב יותר

רכב קצר מול רכב ארוך בנסיעה בכביש

רכב שטח, אפילו למטייל שנוסע הרבה לשטח, נוסע רוב הזמן על הכביש. ואם זה הרכב העקרי במשפחה אז יש לכך משנה חשיבות.
לרכב עם מרכב ארוך יש (לרוב) 5 דלתות, תא מטען גדול ובחלק מכלי הרכב גם 7 מושבים. לעומתו רכב קצר הוא בעל 3 דלתות, הכניסה לספסל האחורי מחייבת קיפול כסאות קדמיים ותא מטען לרוב צר וקטן.
כ"רכב הסעות" משפחתי, בטח במשפחה בה ילדים לרוב, ברור שהרכב הארוך מנצח ולפעמים הוא גם האפשרות היחידה!
עם זאת רכב קצר יעיל יותר בחנייה ברחוב או בחניון קטנים, ולגרים באזורים צפופים (משהו אמר: תל אביב) יש לכך משמעות במציאת חנייה. לרכב ארוך יש גם לרוב סרח ארוך לאחור (זה התא מטען הגדול) המפריע בתמרונים ובחניות צפופות.
רכב קצר בעל יכולת תמרון טובה יותר - נכון למרחבים צפופים ופניות פרסה בצמתים עירוניים.
רכב ארוך לרוב נוח יותר בשל מרחק סרנים גדול ולכן פחות מקפץ בתחלואי הכביש העירוני.
רכב קצר קל יותר, מקבל לרוב את אותו המנוע של המרכב הארוך ומשכך זריז יותר, מאיץ טוב יותר, עוקף טוב יותר, ונוסע מהר יותר, אך בהתאם רשאי לסחוב פחות משקל בתוכו וגם מורשה לגרירה של נגרר קל יותר מהגרסה הארוכה של המרכב.
רכב קצר בטוח יותר מבחינת מרחק הבלימה / העצירה. בהנחה שלשני הכלים אותה מערכת בלימה, רכב קצר קל יותר ומשכך יעצור טוב יותר.
לרכב שטח ארוך כושר גרירה גבוה יותר וזאת בשל משקלו.

טויוטה לנדקרוזר ארוך "על הסכין"

רכב קצר מול רכב ארוך בנסיעה בשטח

לרכב קצר זווית נטישה ולפעמים גם זווית גישה טובות יותר משל רכב ארוך. לרוב לרכב ארוך תא מטען ארוך היוצר מגבלה בזווית הנטישה, כזו הגורמת לקצה האחורי של הרכב לשפשף את הקרקע בעת עזיבת המכשול, בא לידי ביטוי בחציית ערוץ נחל, בכניסה לטיפוס עלייה, בסיום ירידה חדה וכו'.
זווית הגחון (זווית בטן) של כלי קצר טובה באופן משמעותי מכלי ארוך ומאפשרת חציית מכשולי עבירות מסוג "סכין" בצורה טובה יותר. זה נכון לתלוליות עפר, סלעים זקורים, סוללות (בזהירות על פסי רכבת), מדרגות ולסכיני דיונות.
מרכז כובד של רכב קצר לרוב גבוה יותר ממרכז כובד של רכב ארוך וזה חיסרון בשטח טכני ואף בנהיגה מהירה בשבילים מפותלים שבהם נדרשת העברת משקל.
רכב קצר יותר קל יותר ועם אותו המנוע של הגרסה הארוכה ולכן חזק יותר ביחס הספק/משקל, טוב יותר היכן שצריך כוח - בטיפוס עלייה ארוכה וקשה, בדיונות, בבוץ ובכלל בתאי שטח הדורשים יותר כוח.
רכב קצר יותר קל יותר ונשלט יותר טוב בירידות ובחילוצים.
רכב קצר בעל יכולת תמרון טובה יותר, אפשר לתמרן איתו בנוחות במעברים צרים, בין סלעים, בפניות הדוקות ובקטעי העבירות.
עם זאת רכב ארוך עם בסיס גלגלים ארוך לפעמים עביר יותר בשל המרחק בין הסרנים שמאפשר הפרדה בין המכשולים - בזמן שהסרן הקדמי מתמודד על המכשול, הסרן האחורי עדיין על קרקע עם אחיזה טובה ולהיפך. לעומת רכב קצר שנכנס עם כל ארבעת גלגליו לתוך המכשול המורכב.
התמודדות עם הצלבה תלויה בתוואי השטח - לפעמים הקצר יותר בכלל לא יכנס להצלבה היכן שהארוך יסבול ממנה ולהיפך. בהתמודודת עם שיפוע צד - עדיף לטעמי כלי רכב ארוך, אך גם כאן יש מקרים שבהם הקצר כלל לא יסבול משיפוע צד, שוב תלוי בתוואי השטח.
במקרה של הזקרות - רכב שטח קצר יכול להתהפך קדימה או אחורה בשל מרחק סרנים קטן, במקומות שרכב שטח ארוך כלל לא יגיע לסיכון המדובר.

לנד-רובר דיפנדר ארוך לצד קצר - מי יפה יותר?

אז מה אתם מעדיפים?

רגע לפני ההחלטה זכרו כי לרוב מחיר הגרסה הקצרה זול יותר, לפעמים אפילו באופן משמעותי מהגרסה הארוכה. ולמה הפער לפעמים כה גדול? רק כי היצרן רוצה להציע רכב זול יותר לקהלים נוספים.
מבחינת צריכת דלק - הקצר חסכוני יותר (כי קל יותר) לעומת הארוך הכבד.
ויש גם את נושא הנראות. לרוב הקצר סקסי ונראה טוב יותר. אך זה עניין של טעם וריח וכאן ממש אין על מה להתווכח!
כל מה שתענו זה נכון וטוב וטרם ניתנה התשובה החד משמעית. ההחלטה שלכם צריכה להתבסס על אופי השימוש והצרכים שלכם מכלי הרכב.

סוזוקי גרנד ויטרה קצר ועביר

פורד אקונוליין ארוכה 4X4 מטפסת בקלות יחסית את מעלה ורדית:

לנד-רובר דיפנדר 90 - קצר וטוב בקטע טכני:

סוזוקי גרנד ויטארה ארוך ונמוך ובעל זוויות גישה ונטישה בעיתיות

פעם שהתחילו הג'יפים - לנדרובר (עוד לפני שקראו לו דיפנדר) היה קצר