שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח למועדון Jeep ביער בן שמן - 28/12/2018

אתר השטח שלח ביום שישי ה-28/12/18 כמה וכמה מדריכים לכמה וכמה הדרכות בנקודות שונות בארץ. קיבלנו דגשים שיש להתנהל בזהירות כי הולך להיות חלק, מה זה חלק..? חלק מאד. אני קיבלתי את מועדון Jeep מה שאומר שמחכה לנו יום קשה ומאתגר, כמו שאני אוהב וכזה שהמודרכים שלי לא ישכחו. סיכום היום עמד בציפיות ואף חצה אותו שכן למרות הכל, כולם בריאים ושלמים ללא שריטה וה- Jeep-ים כולם מטונפים בבוץ כהלכה.

הפינה הקבועה שלנו ביער בן שמן כבר עמוסה בעשרות רכבים ועדיין לא 08:30 בבוקר. מטרים ספורים לידינו עומדות להן עוד כמה קבוצות של מותג "שכן" עם כמה מדריכים שלנו מאתר השטח הישראלי ובאופן כללי יש אווירת הפנינג מהסוג שאני הכי אוהב. החבר'ה שלי ממועדון Jeep נאספים בפינה שקבעתי עבורם וכולם מחנים בשורה במקביל אליי, עם הפנים ליציאה כמצופה מאנשי שטח רציניים. שלפנו כסאות ומטעמים שאנשי Jeep שלחו לנו, התחלה נהדרת לפתוח איתה את היום וכשאני אומר מטעמים, אני מתכוון לפינוק מהרמה הגבוהה ביותר, מה שהפך לדרך קבע אצל המותג הזה. ניכר על המשתתפים שלי שהם מופתעים ומעריכים את המחווה ויותר מזה, נראה שטעים להם לאללה.
פתחתי בהרצאה תיאורטית ובה דנו בנושאים רבים, חשיבות הצמיגים ולחץ האויר, אחיזת הקרקע שמשתנה בכל רגע נתון ושאינה אחידה בהכרח לכל ארבעת הצמיגים, הצלבות ומערכות דיפרנציאל מכאניות ואלקטרוניות עם דגש על אלו שקיימות אצלם ברכב. מהלכי המיתלים, מרווח גחון, זוויות גישה ונטישה, קריאת השטח ומבט רחוק קדימה ועוד מספר נושאים כמו אחריות הנהג, קבלת החלטות והבנה שמטרת העל של כל כניסה לשטח, היא קודם כל שמירה על כל הנוסעים בריאים ושלמים וכן, שמירה על תקינות הרכב ושלמותו. במקרה של Jeep הכל הולך להיות קל יותר ולכן אני הולך להקשות על החבורה שלי עד כמה שאוכל, בכל זאת, באנו לשחק בבוץ ובצעצועים של גדולים אבל באנו גם ללמוד, ואם ללמוד אז שיהיה מאתגר עד כמה שאפשר.
אנחנו יוצאים לדרך, אני בראש ואחרי שיירה יפהפיה ומסוקסת מסודרת עם מספרי ברזל ומאסף שהגדיר את עצמו בסבב ההכרות כבעל ניסיון רב בנהיגת שטח. תדריך קצר על שמירת מרחק, זה חשוב תמיד ובטח היום, ניהול תנועה מאחור למניעת נתקים בשיירה ויאללה. כבר בתחילת הנסיעה אפשר לראות שהשטח רטוב ובוצי והחיוכים המאופקים של כולם גדלים מרגע לרגע.
רגע לפני שמתחילים הסברתי מהי ישיבה נכונה ואחיזה נכונה של ההגה ומיד אחריה התחלנו בהסבר ותירגול של עליה מחורצת. מדהים לראות את התגובה של המשתתפים למראה העליה שלפניהם ודי ברור שהם בטוחים שנפלו על מדריך פסיכי וחסר אחריות. המשימה שלי היא לפרק להם את החששות אחד אחד, לגרום להם להבין מה צריך לעשות ובעיקר לתת להם לתרגל ולתרגל. מושגים כמו בחירה מראש של קו נסיעה נכון, התקדמות מתונה ורציפה ומבט רחוק קדימה הופכים למוחשיים וברורים ותוך זמן קצר כולם למעלה. עכשיו צריך לרדת וזו הזדמנות טובה להבין שירידה בשטח שכזה אינה פשוטה יותר מהעליה ולפעמים ההפך הוא הנכון.
התחנה הבאה היא תירגול של נסיעה בשיפוע צד תוך הסברים על הכוחות שפועלים על הרכב, על תגובות שגויות של הנהג הממוצע וחסר הניסיון במקרה שבו הרכב מחליק ועל ההתהפכות המובטחת מיד אחר כך. לאחר שהבהרתי מה אסור לעשות, החבר'ה קיבלו הסברים לגבי מה כן צריך לעשות ותירגלו בפועל כדי שיהיה סוף טוב ובטוח לרכב וליושבים בו.
עצרנו להפסקת אוכל ושתיה. מגשי פינוקים נוספים בחסות Jeep נפרשו על המחצלת, ערכות קפה נכנסו לפעולה והחבורה שלי מתנהגת כאילו הם מכירים כבר שנים.
המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח משתנה ובקרקע בוצית וחלקה מאד. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים את כולן במבט ובליווי הסברים, האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התירגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים שכשמבינים ויודעים מה צריך לעשות, ה- Jeep ישתף פעולה ביעילות מדהימה ובכיף גדול.

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק


נשאר לנו עוד קצת זמן עד לסיום ההדרכה, אז החלטתי לקחת את החבורה לטיול ברחבי יער בן שמן שהוא גדול ומגוון יותר ממה שהרוב חושבים. מסלול הטיול כלל שבילים צרים ובוציים ושבילים רחבים עמוסי שלוליות ענק שניסינו לרוקן ממים בעזרת שפריצים ענקיים ופוטוגנים, טיפוסים וירידות תלולות על בוץ ומדרגות סלע, כשבכל אחד מהם אני יורד מהרכב שלי כדי לכוון כל נהג בשיירה למעבר נכון ובטוח.
היה לי יום נהדר עם חבורה מצויינת של נהגים ורכבים,
תנאי שטח מאתגרים שרק תרמו להדרכה ולחוויה כולה.
פשוט תענוג.

מקווה לפגוש את כולכם בטיולים הבאים שלנו בארץ ובחו"ל.

להתראות,
קובי

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - רועי אלמגור

02 בינואר 2019 ב 14:30

קובי
הייתה הדרכה נהדרת
למדנו המון
העברת את זה בצורה מושלמת
ונשמח לפגוש אותך בעתיד
באחד הטיולים שאתה מוציא בארץ או בחו"ל


תודה רבה
רועי ורז אלמגור

2

אורח/ת - גיל קידר

02 בינואר 2019 ב 15:38

היה 10
המדריך קובי בצלאל (מומלץ ביותר), המון ידע וניסיון ויותר חשוב היכולת להעביר את הידע והניסיון בפשטות רוגע ונועם. העניק ליהרבה ביטחון והיה לעזר רב.
מאוד אשמח לטייל איתו בארץ ובעולם.
לחברת jeep תודה על יום מהנה ומלא סיפוק על הכרת הרכב הכרת תוואי השטח ובעיקר הענקת ביטחון אישי להשתמש ביכולות של הרכב.
תודה רבה
גיל קידר

3

boazshoval

02 בינואר 2019 ב 16:52

רק להגיד, תודה קובי!
אין ספק שהיה שווה לבוא וללמוד דברים חדשים בצורה מקצועית וברורה!

4

אורח/ת - דרור

02 בינואר 2019 ב 17:20

היתה חוויה נהדרת, למדנו הרבה ונהננו מהבוץ והנהיגה האתגרית
קובי, תודה על הידע והסבלנות
ולקבוצה על האוירה הטובה

היה ממש כיף !!!

5

אורח/ת - אריה

04 בינואר 2019 ב 09:15

לא השתתפתי בהדרכה שעל פי הכתבה והתגובות היתה נהדרת ומקצועית. הערה לגבי "שפריצים של מים ובוץ". הרכבים האלה (ובטח הגראנד) לא אוהבים מים בלשון המעטה. כניסה מהירה לשלולית או חציה של שלולית עמוקה עלולה לגמור את הרכבים האלה. יניקה של מים למנוע או הרטבה של המחשב יעלו הרבה כסף.

6

Ogash Ofer

04 בינואר 2019 ב 12:57

אורח/ת - אריה כתב/ה:
"

לא השתתפתי בהדרכה שעל פי הכתבה והתגובות היתה נהדרת ומקצועית. הערה לגבי "שפריצים של מים ובוץ". הרכבים האלה (ובטח הגראנד) לא אוהבים מים בלשון המעטה. כניסה מהירה לשלולית או חציה של שלולית עמוקה עלולה לגמור את הרכבים האלה. יניקה של מים למנוע או הרטבה של המחשב יעלו הרבה כסף.

"
גם להשפריץ יש לדעת!
ואהבה זה עניין יחסי.

7

אורח/ת - מאיר

04 בינואר 2019 ב 21:59

הדרכה נהדרת
מיקצועית
סבלנית.
מושלם.
תודה קובי

8

kobi Betsalel

04 בינואר 2019 ב 23:35

תודה רבה חברים

9

אורח/ת - אורי אונגר

06 בינואר 2019 ב 11:45

הדרכה מקצועית ברמה מובנת ומסקרנת, הדרכה המאפשרת הבנת יכולות הרכב.