שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ביקור בממלכה האשמית של ירדן - פברואר 2019

בתחילת החודש יצאה קבוצת ג'יפאים לסופ"ש של ג'יפאות ותיירות בשטח ובאתרי התיירות המפורסמים שבדרום ירדן - וואדי ראם ופטרה. הוותיק בקבוצת המטיילים כבן 70 והצעיר כבן 10 אך כשהקבוצה הגיעה לדיונות כולם חזרו לילדות...
תודה מיוחדת למשה כץ ולג'יפ רנגלר,
הדריך: וייזל עדי


השעה 07:30 וראשוני הזוכים מגיעים לרחבת הכניסה במעבר הגבול "יצחק רבין" שבערבה, מצפון לאילת.
רוב הג'יפאים העבירו את הלילה באילת ו"צימצמו טווח" לעבר מעבר הגבול הדרומי.
המרת כספים, ביטוחים, מכס, ביקורת דרכונים כשלב אחרון במעבר הגבול הישראלי ויאללה לירדן...
הבירוקרטיה הירדנית - שלמבקר בפעם הראשונה נחשבת למסורבלת ובלתי מובנת, עברה במהירות בזק וזאת בזכות הכנה טובה והפעלת כל המשתתפים במשימות - ביטוח, ביקורת דרכונים, רישיון רכב, החלפת מספר וסוף סוף - חדר 10 המיוחל שלאחריו אפשר לצאת מהשער המזרחי ולהיכנס לממלכה ההאשמית של ירדן.

הדיונות במדבר הדרומי של ירדן


בתחילת טיול הג'יפים לירדן - עקבה

עיר תיירותית, מאוד מזכירה את אילת, המוצא הימי היחידי של ירדן לים האדום ובכלל. הרבה מסעדות ובעיקר המוןןןן בתי מלון. את תחילת הביקור בעקבה התחלנו בנסיעה לכיוון דגל המרד הערבי - אותו מרד נגד האימפריה העותומנית בתקופת מלחמת העולם הראשונה. הדגל חובר לתורן בגובה 132 מטר, כזה שניתן לראותו ממצרים, ישראל וערב הסעודית, תורן ענק, ללא תמיכה של כבלים ודורג כחמישי בגודלו בעולם (ללא תמיכה). בסיסו מעל 2.6 מטר ובחלקו העליון יותר ממטר - שוקל יותר מ 170 טון - וכל זה כאמור לטובת ההצהרה של ניצחון הערבים על האימפריה העותומנית בתחילת שנות ה 20.
לצערנו הדגל הוסר לטובת שדרוג/החלפה עקב בלאי גבוה אבל את הסיפור אי אפשר היה לפספס...

שעת צהרים מוקדמת ,נכנסים למסעדה מקומית וטועמים אוכל אותנטי. ממשיכים בסיור בין חנויות העיר - לא מוותרים על חנות התבלינים הענקים בגב השוק, על חנות הפיצוחים, קצת כאפיות לצורך התאמת הלוק למקומיים, קצת נשנושים ושתייה להמשך הדרך ויאללה עולים על "דרך המלך" לכיוון המדבר הדרומי של ירדן.

עולים על הכביש הראשי בדרך לבירת ירדן - עמאן (רבת עמון), ונכנסים לתחנת דלק - כזו שניתן למצוא בא משאבות של אוקטן 95 - מצרך נדיר בתחנות הדלק ברחבי ירדן ושרק תחנות בודדות מחזיקות אותו. השיירה, שברובה ג'יפים עם מנועי בנזין, מילאה את המסלול המתאים בתחנה. דקות ספורות של נסיעה לאחר מכן ואנחנו בשטח! תוך רגע הדיונות מקיפות אותנו וההרים - הרי ענק מאבן חול נובית, צופים בנו מכל מקום.
החברים נפגשים עם הדיונה הראשונה ומהר מאוד מגלים שהיא לא קלה, אבל בהחלט אפשר ללמוד את רזי הנהיגה בדיונה. אחרי מספר ניסיונות רובם כובשים את הדיונה בכיוון העלייה וזה אחרי שמבינים שהסוד הוא - להוריד עוד אוויר אפילו עד 12 psi וכמובן להגיע במהירות המתאימה.
נכנסנו לעומק השטח ומלבד הדיונות פוגשים משטחים שטוחים ענקים - כאלו המזכירים קרקעית של ים, הקרואים בערבית "ק'ע", ימות מלח יבשות ושטוחות, אותן אנו מנצלים לנסיעה מהירה.

מליחות ענקיות במדבר הדרומי של ירדן

לקראת ערב, אחרי שוטטות של כמה שעות בדיונות, מגיעים למאהל - ארוחת הערב כבר מוכנה ואנחנו ר ע ב י ם ...
מתיישבים יחד בפינת הישיבהונכנסים לתוך הלילה - הבדיחות עושות את שלהם, האלכוהול שנרכש בעקבה ממנו לגמו בקטנה!! נותן אותותיו ולעת חצות אנחנו צוללים לאוהלים. סוף היום הראשון לטיול הג'יפים בירדן.

מהדיונות אל המאהל - סוף יום ראשון של טיול ג'יפים בירדן

היום השני לטיול ג'יפים בממלכה האשמית של ירדן

08:00 - ארוחת בוקר במאהל ומתארגנים ליציאה לשטח - היום היעד: וואדי ראם. נסענו לכיוון שער הכניסה במרכז המבקרים של וואדי ראם. עשרות ג'יפים וטנדרים מקומיים ממתינים להסיע את התיירים הרבים המגיעים באוטובוסים דרך הכביש לבקר בוואדי.
נכנסים בנסיעה לתוך הוואדי הרחב לביקור בחאז עלי - סדק ענק בלב ההר שעל קירות הנקיק ציורי קיר עתיקים ובסיסו גבים מלאים במים, מהשטפונות של השבועות שקדמו לבואנו. וואדי ראם ענק במיוחד - מוצאים נקודות תצפית, קפה טוב וממשיכים בנסיעה עד שעות הצהרים. שוב ארוחה טובה במאהל וממשיכים לחרז'ה - היא "ארץ הקשתות " המפורסמות מהתמונות של ירדן.
ארץ הקשתות מלאה באטרקציות וכל שנותר זה ליהנות בשטח עד רדת החשיכה - אז עולים על דרך המלך, מטפסים את ראס אל נקב ונוסעים על הכביש לכיוון הכפר ואדי מוסא, שמעל פטרה, למלון בו נעבור את הלילה.

וואדי ראם ואתרים - היום השני לטיול הג'יפים בירדן

היום השלישי לטיול ג'יפים בממלכה האשמית של ירדן

לאחר ארוחת בוקר במלון יצאנו לבקר באתר של פטרה. סיור מדהים בהדרכתו בעברית של מעמון, המדריך המקומי שאתנו. בתוך נקיק הסלע שוכן מחבואם של הנבטים - אחד מפלאי העולם, מעשי ידיהם של הבנאים הנבטים. לפני הכניסה לנקיק עוברים לצד קברים, ככול הנראה של מלכי הנבטים מהתקופה הרומית ובסיומו של הנקיק נמצא האוצר - החז'נה - הסלע האדום המפורסם!

פטרה - הסלע האדום


לסיום היום השלישי לטיול הג'יפים בירדן

זהו הסתיים...

לאחר הביקור בפטרה ואחרי ארוחת צהרים טובה במסעדה בכפר ואדי מסא - טיפסנו לציר המשקיף על מצוק ההעתקים, וואדי מוסא ועל פטרה הקטנה - ציר מדהים. הציר חיבר אותנו לואדי נמלה ולכביש המפותל היורד מפטרה לערבה - ציר שיש הסבורים כי הוא הוא חלק מדרך הבשמים הירדנית. תצפית על ישראל ועליה על כביש 65 - הוא כביש 90 הירדני עליו חזרנו דרומה עד מעבר הגבול הדרומי בין עקבה לאילת.

תודה על קבוצה מדהימה וניפגש בטיולים נוספים

המסלול הקלאסי: טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה
רק מדבר! רק דיונות!: מסע ג'יפים אתגרי בוואדי ראם
מסע אתגרי מזרחה: מסע מיוחד למדבריות של מזרח ירדן

קישור לכל טיולי הג'יפים של אתר השטח בארץ ובעולם

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - ג'ודי ויוסי אביטל

16 בפברואר 2019 ב 10:05

טיול מהמם מהרגע הראשון. שלושה ימים של חוויה מקסימה ונופים מאלפים!
המדריך, עדי וייזל, מהטובים שהכרנו מכל הבחינות, ידע, אירגון, מקצועיות, וגם גיבוש החברה.
מחכים לנסוע איתו שוב! וגם זכינו לקבוצה של אנשים נהדרים ונשארנו אם טעם לעוד!
אין מה להוסיף התמונות באמת אומרות הכל!!

2

ami7878

17 בפברואר 2019 ב 18:06

בהתחלה היו לי חששות לגבי הנסיעה לירדן אבל מיד כשהחל הטיול הכל נעלם כלא היה. עדי, המדריך הנפלא, וגם המדריך הירדני בתוספת לשוטר הירדני שליווה אותנו, השרו אווירה בטוחה בכל שלבי הטיול. הטיול עצמו היה חוויה צרופה של נופים ואתגרים. הארגון היה מעולה וגם המשתתפים תרמו לחוויה. תודה לעדי ולאתר השטח על המסע.