שטח 4X4 > כתבות > טכני

המכונה והמכונאות - טיפים קטנים שיחברו אתכם למכונית שלכם

גיתאי נווה - "סוויץ' בראש", נותן לנו 3 טיפים קטנים ופשוטים שקל ליישם ושיעזרו לנו לחלץ מהשטח, לתפעל תקלות ובעיקר יחברו אותנו למכונית / לג'יפ שלנו גם בהיבט המכונאות הטכנית

טיפ ראשון: חשמל – פתרון פשוט וזול לתקלת בלמים אלקטרונית

נהג המיניבוס שהחזיר את הבן שלי מהגן, שאל אותי אם אוכל לעזור לו – שתי נוריות אזהרה דלקו אצלו בלוח המחוונים: ABS ו-ESP (בקרת יציבות) - קישור לכתבה על מנורות לוח השעונים.

ניגשתי לאחורי המיניבוס וביקשתי מהנהג ללחוץ על דוושת הבלם, ואכן – אורות-הבלמים לא נדלקו כפי שהערכתי. מקור התקלה הוא בנורה אחת שרופה שמקצרת (5 שקלים), או במתג אור-בלם הממוקם בדוושת הבלם (40 שקלים). עכשיו, מצוייד במידע הקריטי הזה, יכול היה הנהג לגשת למוסך ולוודא שלא יחליפו מודול ABS וחלקים יקרים אחרים באלפי שקלים בגלל ש"קיבלנו קוד תקלה ABS"...

מסקנה:

לפני שרצים בחוסר אונים למוסך שיחייב אותנו על קריאת קודי-תקלה, ופעמים רבות (מדי) יפסוק להחליף מכלול יקר שלא בהכרח יפתור את הבעיה – כדאי לעבור על כל תפקודי הרכב שלנו בעצמנו בבית, ברמה הפשוטה ביותר, ולנסות לאתר סימנים חשודים גם אם הם נראים רחוקים ממקור התקלה.

כמובן שכדי לדעת לעשות את ההקשרים בין הסימנים לבין התקלה – יש להבין קודם את ההגיון ההנדסי של המכונית, ואז תגלו בעצמכם שאיתור תקלה יכול להפוך מנטל – לאתגר מחשבתי מגניב, ולסיפוק עצום על חסכון עצום.

טיפ שני: מכונאות – למה הדיזל שלי לא מתניע?

באחד מטיולי הג'יפים אליהם התלוויתי כמכונאי שדה, הרכב שלפניי נפל לתעלה עמוקה וכמעט השלים התהפכות.
קישור ליומן המסע של הטיול המדובר - חוצה ישראל אתגרי, סוכות 2019
לאחר כמה שניות במצב הזה, מנוע הדיזל שלו דמם מעצמו.

לאחר החילוץ התפניתי לטפל בבעיית ההתנעה; אבחון קצר העלה שהשיפוע החריף איפשר לאוויר להכנס למערכת הדלק, תופעה המשבשת את פעולת המנוע עד כדי השבתה. ברוב רכבי הדיזל קיימת משאבה ייעודית לניקוז אוויר, אולם בדגם הרכב המדובר היצרן לא מצא לנכון להתקין משאבה כזו.

מה עושים במצב כזה?

יש לנקז אוויר 'ידנית' מצנרת הדלק לפני הכניסה למשאבת ההזרקה, ולאחר מכן לפי הצורך גם מהצנרת שבין המשאבה למזרקים (בחלק ממערכות ההזרקה). הבעיה נפתרה והלנדרובר המשיך בטיול כרגיל, במקום להיגרר לכביש ולסיים בהנפה מבאסת על סיפונו של גרר כמו במצעד שבויים...

כל ג'יפאי שמכבד את עצמו חייב להכיר את מערכות הרכב ולדעת לפתור תקלות בשטח; ההבדל שבין קריאה לחילוץ, גרירה למוסך ועוגמת נפש על קטיעת הטיול בפתאומיות, לבין להמשיך בטיול כמתוכנן ולהוסיף עוד מורשת-קרב על תיקון תקלה בשטח, הוא ההבדל שבין סבל לבין כיף לא נורמלי.

אזהרה: כל התעסקות במערכת הדלק, במיוחד של מנועי דיזל, עלולה להיות מסוכנת. חובה לזהות את סוג המערכת ובהתאם להבין מה וכיצד יש לבצע. מנועי דיזל מודרניים פועלים בלחצים אולטרה-גבוהים!


טיפ שלישי: אחזקה – הידית החשובה (או הכפתור...)

למה חשוב לתפוס בלם-יד, ולא לתפוס את הרכב רק על מצב Parking או הילוך בחניה?

כדי למנוע שני נזקים, לרכב ולארנק שלנו;
הנזק הראשון הוא נזק מצטבר לתושבות המנוע, הבנויות כעין סנדביץ' של מתכת-גומי-מתכת. כאשר אנחנו לא מקפידים לתפוס את בלם-יד, כל מאסת הרכב נשענת על תושבות המנוע בלבד – והעומס הממושך עליהן גורם לבלאי מואץ של יציקת הגומי. ככל ששיפוע החניה גדול יותר – כך העומס גדול בהתאם.
תושבת 'גמורה' תורגש דרך רעידות בקבינה (תא הנוסעים) במקרה הקל, ובמקרים חמורים נגיע לקריסת תושבות ולנזקים למערכות ההיקפיות שבתא המנוע.

הנזק השני שעלול להיגרם מההרגל הזה לרכב אוטומטי הוא נזק רגעי – אבל יקר מאד.

נעילת התמסורות האוטומטיות הנפוצות במצב "P", מבוססת על שן אחת קטנה שתופסת גלגל שיניים. כאשר אנחנו לא מקפידים לתפוס את בלם-יד, כל מאסת הרכב נשענת על אותה שן – שבמצב של חניה בשיפוע תלול עלולה להישבר. שיפוץ גיר עקב שבר כזה יעלה לנו ביוקר.

כמו כן, במקרה שבו רכב סמוך פוגע בטעות ברכב שלנו – בלם-היד יגן על השן-הנועלת מגזירה, ובמכונית ידנית יגן על התמסורת הידנית מנזק.


סוויץ בראש

"סוויץ' בראש" מחבר את כולנו אל העולם המדהים של המכונה-שבמכונית, וכך מייסד תרבות חדשה-עתיקה של חזרת האדם לשלוט בכליו. החזון של "סוויץ' בראש" הוא לספק לכל אחד ואחת מאיתנו ידע פרקטי מעמיק יחד עם התנסות מעשית במכונאות רכב, כדי שנוכל להיות בטוחים בעצמנו בכל הנוגע לתחזוקת הרכב שלנו ולתיקון תקלות בעצמנו.

"סוויץ' בראש" מספק את הבסיס המקיף ביותר כדי לצאת ל'עצמאות מוטורית'.
קישור לאתר סוויץ בראש
לפרטים והרשמה לקורס מכונאות של גיתאי נווה: 054-7009119


טיפים נוספים לנהיגה וטיולים בשטח:

טיפ טכני | טיפ כללי | טיפ נהיגה | טיפ בטיחות

תגובות

3 תגובות

1

סוויץ' בראש - מכונאות רכב לחובבים

14 במרץ 2019 ב 11:06

הי יוסי
משאבת הפריימינג נמצאת לרוב על בית מסנן הסולר

2

אורח/ת - יוסי ק

14 במרץ 2019 ב 11:12

אחלה פינה.
שאלה לגבי הטיפ השני.
איפה נמצאת המשאבה שמנקזים ממנה אויר ?

3

אורח/ת - מור

14 במרץ 2019 ב 16:52

יופי של טיפים באמת יופי של חידוש