שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ירדן - מסע לדרום הממלכה האשמית - מרץ 2019

פורים - מרץ 2019, בילתה קבוצה גדולה של ג'יפאים לסופ"ש מוטורי בדיונות ובאתרי התיירות המפורסמים שבדרום ירדן - וואדי ראם ופטרה.
מצעירי המשתתפים כבני שנתיים, הילדים בגילאי 8,10,12 ועד המבוגר כבן 60 כולם נהנינו והתלהבו, אך מה שברור הוא כי כשהקבוצה הגיעה לדיונות כולם חזרו לילדות...
הדריך: עדי וייזל

וידאו מדהים שצילם נועם בביוף

המרחבים של ואדי ראם מזכירים את אדמת המאדים

המרחבים בואדי ראם

צילם ירון רשף

היום הראשון לטיול ג'יפים בדרום ירדן

שעת בוקר מוקדמת והרכבים ממלאים את רחבת החניה במעבר הגבול רבין - מעבר ערבה.
32 משתתפים שהגיעו ב 8 רכבים מסוגים שונים, מרכבי שטח "רכים" בדמותה של סובארו פורסטר, דרך מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנד קרוזר והנסיכה - לנד רובר דיסקברי.
תהליך היציאה מישראל הוא דיי מהיר ולאחריו נכנסים לבירוקרטיה המעט מורכבת של הכניסה לירדן ועיקרה הטיפול בהכנסת כלי הרכב לירדן: החלפת מספר, ביטוח,רישיון רכב ועוד חותמות...
גם כיום, כמו בכל טיול וביקור בממלכה ההאשמית של ירדן אנו מתכבדים בצילום קבוצתי על רקע תמונתו של המלך עבדאללה השני ורק אז "מורשים" להתחיל את המסע ולנסוע לעקבה.
העיר הדרומית בירדן היא עיר נמל ובעצם המוצא היחיד של ירדן לים, היא גם עיר תירות המציעה ספורט ימי וכמות גדולה ומכובדת של בתי מלון וכ- 100,000 תושבים. עקבה משמשת גם כמרכז צלילה גדול ומכובד וגם מוקד מסחר חשוב בירדן.
עיר שאוצרת בחובה היסטוריה מכובדת ארוכת שנים ושרידי יישוב מלפני 4,000 שנים (!) שיש אומרים שהיא חלק מאום-רש רש. בחפירות ארכיאולגיות התגלה כי המקום שימש במרכז סחר בינלאומי - היישוב היה מקושר, באמצעות דרך המלך, אל פטרה ודמשק בצפון ואל מצרים בדרום. העיר שימשה גם את הסוחרים הנבטים, בהמשך את האימפריות הגדולת ובקיצור ניתן לכתוב ספר שלם על העיר המיוחדת הזו.
אחרי ארוחה במסעדה מקומית וסיור בשוק המקומי, יצאנו בטיפוס על דרך המלך לכיוון הדיונות הסמוכות לואדי ראם כדי להשתלם בנסיעה בדיונות.
בשלב ראשון הורדנו אוויר בצמיגים ללחץ של 15PSIוהתחלנו בנסיעה במטרה לצלוח את הדיונות הגבוהות ביותר של המדבר הדרומי.
לעת ערב נסענו למאהל שם חיכתה לנו ארוחת ערב שיצאה מתוך האדמה (מאטפונה) ואוהלים מסודרים לשים את הראש לשנת לילה טובה.



מעקבה אל עבר הדיונות של המדבר הדרומי - וואדי ראם

ממשיכים להשתעשע במרחבים העצומים לא רחוק מואדי ראם

היום השני לטיול ג'יפים בדרום ירדן

היום השני למסע יוחד לסיור עומק בואדי ראם - הנחל הארוך ביותר בדרום ירדן, שהוא אתר היסטורי משולב בשמורת טבע. איזור ואדי ראם נפרס על כ- 700 קמ"ר ובשנת 2011 הוכרז כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו.
המקום התפרסם בעיקר בזכות ספרו של תומאס אדוארד לורנס "לורנס איש ערב" שבעת שהותו במקום כתב את הספר האוטוביוגרפי שלו "שבעת עמודי התבונה" שלאחר מכן הפך לסרט הנושא את שמו.
סיירנו לצד קשתות, ציורי סלע, מעינות, דיונות אדומות, נופים מדהימים ומיוחדים המאפיינים את הואדי - הרים ענקיים בצורות שפיסל הטבע שרק התמונות יכולות להעיד על המיוחדות שלהם. ממצאים ארכאולוגים מעידים על התיישבות במקום עוד בתקופה פריהסטורית אך רוב העדויות מהואדי הינם מהתקופה בה סיירו ועברו במקום הנוודים הנבטים... בשל מיוחדותו של הואדי, הוא מושך אליו תיירים רבים המסיירים בו באמצעות גמלים או טנדרים של מקומיים. ברחבי הואדי פזורים עשרות מחנות אוהלים המלינים את מאות התיירים המגיעים לחוות את המדבר.
מואדי ראם המשכנו לכיוון "ארץ הקשתות" המכונה חרז'ה ומייד לאחר מכן טיפסנו על דרך המלך לואדי מוסא - העיירה שמעל פטרה .

דיונות, קשתות, מים וקפיצות - וואדי ראם במיטבו

היום השלישי לטיול ג'יפים בדרום ירדן - והיום: פטרה!

היום השלישי למסע יוחד לביקור בפטרה היא בירת הנבטים. ספרים שלמים נכתבו על העיר החצובה והמדהימה הזו אך בקצרה יסופר כי המדובר בעיר נבטית קדומה המתפארת בארמונות קבורה שבה החצובים באבן החול של הרי אדום, מכאן שמה "הסלע האדום" והיא נבחרה בשנת 2007 כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. מה שמדהים בעיר הזו, מלבד העניין ההסטורי שבה, היא העובדה כי כל החציבות בסלע נעשו ללא הכלים הטכנולוגים הקיימים כיום והן כולן מפולסת, מה שהופך את היצירה ללא פחות ממדהימה.העיר נבנתה עי האדומים ובמאה ה -9 לפנה"ס ובהמשך הפכה לבירת הנבטים. הקבוצה סיירה באתר כל הבוקר וחלקם אף המשיכו לביקור בפטרה הקטנה. יצאנו מפטרה בצהרים, ירדנו על "דרך הבשמים" החוצה את ואדי נמלה עד לערבה הירדנית, והמשכנו דרומה למעבר הגבול צפונית לאילת. נכנסנו לישראל אחרי כל הבירוקרטיה בשעה 19:30.
היה אחלה של טיול עם קבוצה נהדרת - תודה!


קישורים למסעות הבאים של אתר השטח בירדן:

המסלול הקלאסי: טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה

המסלול הקלאסי של 4 ימים במערב ירדן: טיול ג'יפים לפטרה, דיונות בואדי ראם ולמצודת כרך

רק מדבר! רק דיונות!: מסע ג'יפים אתגרי בוואדי ראם

מסע אתגרי מזרחה: מסע מיוחד למדבריות של מזרח ירדן

קישור לכל טיולי הג'יפים של אתר השטח בארץ ובעולם

תגובות

3 תגובות

1

Noamb1

29 במרץ 2019 ב 12:22

חוויה מפתיעה בעוצמתה. הנוף לא דומה לשום איזור בארץ - צוקים מיתמרים מעל ימים של חול במגוון צבעים. שלל ריגושים לאוהבי השטח - כל אחד לפי הגבולות שלו...

שאפו גדול לעדי התותח שמארגן ביד רמה ובהתלהבות רבה... מומלץ ביותר!!

2

אורח/ת - שרה

29 במרץ 2019 ב 16:55

טיול מהנה, נופים קסומים ומדריך מקצועי ומדהים. תודה עדי על מסע מופלא

3

אורח/ת - חנה

31 במרץ 2019 ב 19:59

תודה רבה על הטיול המהנה, נהננו מהנופים , מהנהיגה במרחבים העצומים ומהנהיגה בדיונות.
תודה עדי על ההדרכה הידע והסבלנות .