שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול בחירות 9/4/19 - ממצוקי דרגות למרסבא

​​​​​​​שני ימי בחירות ושבתון מאונס תוך חצי שנה – מה צריך יותר כדי לצאת לטיול? מזג האויר הנפלא, הביקוש והפופולריות של המסלול ממצוקי דרגות למרסבא ומישור אדומים מביאים אותנו לצאת אליו שוב ושוב – מסלול מרהיב ומענג של מדבר יהודה שליחו לא נס לעולם

באוקטובר האחרון, ביום הבחירות לרשויות המקומיות, נסענו למדבר יהודה. ממצוקי דרגות למרסבא. עברה חצי שנה ושוב בחירות, הפעם לכנסת. ושוב יום שלם של שבתון לכבוד שלשול מעטפה לקלפי שלוקח בדיוק חצי דקה... אבל לא באתי לקטר כאן על בזבוז הכספים והנזק למשק אלא על דברים שמחים – ניצול היום החופשי לטובת טיול כהלכתו.

את המסלול הקלאסי ממישור אדומים למרסבא כולם מכירים, לכן החלטנו להוסיף לו עניין ו"פלפל" ולא רק להאריך אותו עד למצוקי דרגות אלא גם לבצע אותו הפוך – להתחיל ממצוקי דרגות ולהתעמת עם המעברים המפורסמים בעלייה – סיבוב המוות ("מעלה סיבוב"), מעבר טור, נהיגה טכנית בנחל תמרים, ציר המצוק, חציית ערוץ נחל קדרון, ארוחת צהרים בתצפית ראש צוקים ואחר כך חציית הכביש של בקעת הורקניה לכיוון מרסבא, עליה ב"מעלה המרסבא" ותצפית על המנזר, ולסיום – תצפית מהר מונטאר לאור השמש השוקעת וסיום באיזור התעשיה מישור אדומים. מסלול מגוון ומאתגר בטוב-טעם עבור משפחות ברכבי שטח סטנדרטיים בעלי הילוך כוח.

וכך, ביום שלישי בבוקר, מתאספים כולם בכניסה לכפר הנופש מצוקי דרגות. מדגם מייצג של רכבי כביש-שטח בעלי הילוך כוח: לנדקרוזרים ארוך וקצר, פאג'רו, רקסטון, גרנד צ'רוקי. והסופה הקשישה אך גיבורה של המדריך שכהרגלה בקודש בחודשים האחרונים, מוכרחה להתקיל במשהו – הפעם זה לא צחוק: נזילה ממשאבת בלם אחורי שמאלי. כלומר, הברקסים שאינם כשרון גדול במיוחד של סופה גם בימים כתיקונם, עכשיו סמליים עוד יותר... לאורך כל היום אנהג בדחילו ורחימו ואבלום באמצעות הורדות הילוכים...

את היום מתחילים בתדריך קצר, חלוקת מכשירי קשר, ניקוז מעט אויר מהצמיגים על מנת לשפר נוחות נסיעה ולשפר אחיזה (לא בגרנד צ'רוקי אוברלנד בעל חישוקי 20' מוגזמים), ואז יוצאים לנסיעה קצרה לאורך נחל דרגה והתמקמות באחד הערוצונים לארוחת בוקר וקפה שחור מהביל. רצוי להרגיע את הבטן לפני היום הגדוש שממתין לנו ואחרי שכולם התעוררו כל כך מוקדם על מנת להגיע בזמן...

image

אחרי שאכלנו, שתינו ונרגענו, הגיע הזמן להתחיל לתת עבודה. "סיבוב המוות"/"מעלה הסיבוב" מתנשא גבוה מעלינו, מצפון לערוצו של נחל דרגה. הטיפוס אליו תלול למדי ודרדרתי אבל לא מהווה שום בעיה לאף רכב שטח עם הילוך כוח. הבעייתיות של המקום נעוצה בסיבוב ההדוק שמחייב תמרון ותיקון אחורה-קדימה על מנת להתייצב בזוית הנכונה מול המדרגה. הסיבוב הזה כל כך הדוק וצפוף, עד שגם כלי רכב קטנים וקצרים כמו ג'ימני נזקקים כאן לתמרוני רוורס. הנוף עוצר נשימה, אבל לנהגים אין את הפריבילגיה להתבונן בו, כי התהום אורבת מעבר לסוללה הסמלית שהוקמה כאן על מנת לצמצם סיכוי להתדרדרויות... אבל העבירות כאן בפועל קלה יותר ממה שמרמז שמו המאיים של המעלה - כולם מתמודדים בקלות עם הטיפוס במדרגה ואנו יכולים להמשיך בדרכנו ללא עיכובים.

image

"מעבר טור" קצת יותר טריקי לטעמי, אבל גם הוא לא מערים קשיים מיותרים על הקבוצה. צריך רק הכוונה מבחוץ מפני שהנתיב הרצוי הוא צר ותהום תלולה בצידו. חיש קל אנו פונים ימינה לציר המסומן בירוק של נחל תמרים שהוא אחד מהשבילים היפים ביותר שמדבר יהודה יודע להציע, קצר יחסית, לא באמת קשה, אבל כזה שלא תרצו שייגמר משום שאין בו רגע אחד משעמם – מעברים טכניים, עליות, ירידות, חציית ערוצים, ירידת ועליית מדרגות – מכל טוב.

אחרי נחל תמרים, ציר המצוק וחציית ערוצו הרחב והמטונף של נחל קדרון, אנו פונים ימינה לציר הגישה לתצפית ראש צוקים. ירידה קצרה ותלולה עם הצלבות עמוקות (שיעסיקו אותנו עוד מעט) וגלגלינו עומדים ליד הסככה (שבאופן די נדיר מצאנו אותה ריקה וכולה עבורנו בלבד) לתצפית על ים המלח וארוחת צהרים. בתאבון!

image

image

הטיפוס בהצלבות העמוקות ביציאה מראש צוקים מספק תמיד תמונות דרמטיות של גלגלים באויר וענני אבק אבל יש לו מעקף משמאל וגם המכשול עצמו לא מעכב אותנו. גם ל"מעלה המרסבא" היו ימים אחרים בהם שירג שרירים, אבל היום אינו מהווה קושי רציני לקבוצה שלנו. קצת גז איפה שצריך, בחירת קו נכון וכולם למעלה.

image

image

תצפית על מנזר מרסבא מרשימה תמיד עבור כל אחד, בכל פעם מחדש, ומכאן אנו פונים לכיוון תצפית מראש הר מונטאר ואחר בין עדרי עיזים ומיליוני פרפרים שנשארו איתנו בדרכם מאפריקה לאירופה, אנו שבים לציביליזציה בתחנת הדלק במישור אדומים.

היה לנו יופי של טיול-בחירות שזרם כמתוכנן ובהתאם לזמנים מדוייקים, ללא תקיעות או בעיות. נהניתי להוביל אתכם, נתראה בטיולים הבאים!

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן