שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ירדן טיול ג'יפים משפחות פסח 2019

למסלול טיול ג'יפים במערב ירדן הכולל חולות, עתיקות ומים יצאנו בהרכב של 9 משפחות עם הרבה טף ונוער ולסיון חווינו מפגש תרבויות עם אירוח מקומי של ראש עיריית קארק באירוע של פעם בחיים!

תמונה קבוצתית בפתח בית השלטון האזורי של קארק

מה בתוכנית?

בתכנון המקורי טיול ג'יפים משפחתי המשלב ביקור באתרי תיירות, נסיעה בחולות, טיפוס דיונות ברכב (בעיקר הילדים), טיפוס דיונות בג'יפים (בשביל הנהגים), שינה באוהלים, שינה במלונות, פריסות בשטח, מסעדות מקומיות ולקינוח מים בוואדיות. כניסה לירדן בדרום לאחר לילה במאהל בשטח בארץ ויציאה בצפון והבייתה...
בפועל הצלחנו לבצע את שתוכנן, אך ביום הרביעי בירדן קיבל הטיול שלנו "טוויסט" מיוחד עת הצטרף אלינו לשיירה והוביל אותה ראש עיריית קארק, אשר החליט כי משימתו היא להתגבר על האיסור כניסה לוואדיות הזורמים.
כל הפרטים והקישורים לכתבות בתקשורת על האירוע של "פעם בחיים" במהשך הכתבה.

ראש עיריית קארק עם חלק מחברי הקבוצה

לטיול יצאנו - היום הראשון בירדן:

לאחר לילה בשטח יצאנו לעבר מעבר גבול של מסוף יצחק רבין מצפון לאילת.
היינו קבוצת הג'יפים היחידה במעבר וכך ההליך עבר עלינו במהירות (פחות משלוש שעות).
אספנו את הרכב השכור שנוסף לשיירה ונסענו למרכז עקבה לפלאפל אצל המוהנדס וקצת קניות שלא נהיה רעבים...
טיפסנו על דרך המלך עד המדבר הדרומי והתחלנו במשחקים בדיונות בהפרדה של קבוצת הילדים וקבוצת הג'יפאים.
לקראת הדיונה הגבוה האחרונה "נתקענו" עם הרכב השכור וממש באותו הזמן פגשנו את קבוצה הג'יפאים של אופיר ש"נמשכה" לעבר הדיונה "שלנו" (קישור ליומן מסע של אופיר).
לאחר ששתינו קפה, הבנו שאין דרך אלא לעבור לגרירה, המשכנו למאהל בגרירה מהירה של הרכב השכור והגענו בזמן לארוחת ערב ושינה טובה במאהל, למרגלות המצוק של אבן החול הנובית.

מעקבה לדיונות של המדבר הדרומי

בדיונות שמצפון לוואדי ראם

imageimageimage

וואדי ראם - היום השני לטיול ג'יפים בירדן

את הבוקר במאהל התחלנו ביום ההולדת של מעין ברקת. לאחר ארוחת הבוקר החלפנו את הרכב השכור התקול ונסענו בשטח לשער השמורה של וואדי ראם. עצרנו לתצפית על ג'בל ראם וג'בל אום עשרין ומשם דרך הכפר ראם (גבוה!) נכנסנו לוואדי ראם.
ביקרנו בכתובות העתיקות החרוטות בסלע שלחאז' עלי ונסענו לקפה במעיים המטפטף של עין אל קטאר. משכנו במשחקי דיונות ובארוחת צהרים מאולתרת למרגלות אחת הדיונות (בזכות הגגון של הדיסקברי...).
המשכנו צפונה לארץ הקשתות, עוד דיונות, סיבוב על גמל "של בדואי" ועוד קשת בהר חרז'ה לסיום.
לעת ערב ניפחנו אוויר בצמיגים ועל דרך המלך טיפסנו עד לוואדי מוסה - הכפר שמעל פטרה לארוחת ערב ולשינה בשני מלונות נפרדים, כשפטרה "מפוצצת" תיירים בערבו של חג הפסחא הנוצרי.

בוקר יום הולדת - מזל טוב למעיין ברקת

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

ציורים עתיקים ומעיין לאורכו של וואדי ראם

דיונות, חילוצים, קשתות וטיפוסים מצפון לוואדי ראם

פטרה ולקינוח וואדי חסה - איזה יום!

היום השלישי התחיל בסיור מודרך בתוך האתר המרשים של פטרה. סיור באתר של "הסלע האדום" מהאוצר / החז'נה ועד האמפיתאטרון הרומי - מלהיב לילדים ולמובגרים כאחד. ארוחת צהרים אכלו במרכז הכפר וואדי מוסא ומשם יצאנו צפונה על דרך הבשים וירדנו בכביש מדהים ומתפתל הוא וואדי נמלה לערבה הירדנית.
לאורכו של כביש הערבה הירדני ירדנו לים המלח בצד המזרחי ונכנסו לתוך הזרימה של וואדי חסה הזורם.
לעת ערב טיפסנו שוב את המצוק ההעתקים בכביש מתפתל עד לקראק - עיר המחוז הנמצאת בגובה של 900 מטרים.

imageimageimage

מים מים בששון - ואדי חסה

היום הרביעי - אירוח של ראש העיר בטיול לואדי איבן חמד

ביום הרביעי שלנו לטיול משפחות בירדן "נקלענו" לחוויה מיוחדת וליבה היא תרבות האירוח של הירדנים.

את הבוקר התחלנו בביקור במצודת של כרך - מצודה מדהימה בראש מצוק ההעתקים, שהשתמרה באופן מרשים למיקומה. שם פגשנו את מפקד משטרת התיירות באזור, שאני מכירים מזה כ-15 שנים עת ניהל את משטרת התיירות בגבול הדרומי. להפתעתו היה לנו אישור חתום להיכנס לוואדי איבן חמד. ובשביל להסביר: הכניסה לנחלים הזורמים בירדן אסורה לישראלים מזה למעלה משנה, לאחר ששוטר ירדני הופקר ע"י קבוצתו הישראלית וטבע למות בנחל (הטמבלים אפילו לא חשבו לחפש אותו ונסעו לגבול ללא שהשוטר איתם). אבל לנו היה אישור! מה עשה מפקד המשטרה? ב"שאלת קיטבג" התקשר ובדק עם מפקד משטרת התיירות הארצית היושב בעמאן את מהות האישור וזה הודיע לו שלא משנה מה הוא לא מאשר! והאישור בטל!!

אבל מכיוון שאנחנו לא מוותרים בכזו קלות, הזדמן למקום (אני "לא סגור" האם באופן אקראי או מכיוון שאיימתי לפנות לשר התיירות הירדני) ראש עיריית קארק - איברהים אל קראקי. האיש שמח מאוד על המצאות קבוצה ישראלית גדולה בעיר שלו והצטלם עם הקבוצה ומיד לאחר מכן אסף בתחנת המשטרה את כל קציני המשטרה שנמצאו במקום. אני כבר חשבתי שזה "הסוף" של העניין ותיכף הם יובילו אותנו לגבול ויודיעו על "סיום הטיול" אך להפתעתי בהרצאה נלהבת של כרבע שעה לכל השוטרים והקצינים הסביר ראש העיר לאנשיו מהיא הכנסת אורחים, מהיא דמוקרטיה, איך יש להתייחס לתייר, מדוע ישראלים מצליחים בכול העולם, איך היחסים של ארצות הברית - מצרים - ירדן וישראל קשורים יחד עם אינטרסים משותפים כלל עולמיים, איך קארק צריכה להיות מובילת התיירות של ירדן, ועוד "ציונות" מדהימה עם ראייה כלכלית וביטחונית כלל עולמית - אירוע מדהים!

ואז ראש העיר קארק - אברהים אל קארקי, התקשר לעמאן והודיע למפקד משטרת התיירות של ירדן, שהוא ראש העיר, נבחר הציבור ונציג המלך הירדני באזור קארק, מזמין את האורחים הישראלים לארוחה על גדת הנחל ושרק אלוהים יכול לעצור אותו!

וכך יצאנו בשיירה כשראש העיר מוביל אותה ברחובות כרך (קארק), כשהוא עוצר ומצטלם עם זקני העיר, הוביל אותנו לפרלמנט האזורי והציג אותנו לנציג קארק בפרלמנט הירדני וליו"ר מועצת העיר ולכל המכובדים בעיר. ואז המשיכה השיירה לנקודות נוף מסביב לעיר ולבסוף ירדה לנחל איבן חמד.

אחרינו נסעו כל קציני משטרת התיירות באזור וכשהגענו לנחל רץ ראש העיר לנחל, פינה אבנים בידיו ועזר לילדים להיכנס למים בזמן שהאנשים שלו מביאים אוכל ופורסים בשטח. בזמן הזה הרל"ש שלו דואג שהכול יצולם וישלח בזמן אמת לפקידים בעמאן. ובקיצור חגיגה שלטונית!

לסיום נפרדנו מכולם בעוד סבב של חיבוקים ונשיקות ומסתבר שלא!
ראש העיר ילווה אותנו עד לגבול (זה לפי התוכנית שלנו). וכאן אנחנו הפתענו את ראש העיר. הוא חשב שאנחנו נוסעים על "דרך המלך" אך להפתעתו המדריך הישראלי "המאג'נון" מכיר איזה שביל נידח היורד מראש ההר לבקעה. שביל שלא הוא ולא ראש המשטרה הכירו (הם התייאשו בדרך כי היו בטוחים שאנחנו מבורברים). כך שאנחנו ירדנו לנו בשביל המקסים מגובה 1,000 עד למינוס 400 לשפת ים המלח (קטע מלחיץ עבורי כי לא הייתי בטוח שהשביל פתוח עד סופו בגלל שיטפונות החורף).

ולהפתעתנו מי חיכה לנו בגבול עם מתנות לילדים ומדליות של העיר למבוגרים? נכון! זה שוב ראש העיר של קארק שהודיע בהתלהבות רבה שהיום נעשתה היסטוריה!

ובקיצור מאז 2005 - אז הגיע אלינו לשטח שר התיירות הירדני במסוק לבדוק את המסע אופנועים שקיבל אישור חריג לנסוע בירדן (מאז הספקתי לקבל עוד כמה כאלו אישורים - קישור לטיולי אופנועים בירדן) לא נתקלתי בכזה אירוע שבו ראש עיר, נבחר ציבור ירדני, דואג כך לתיירים ומוכן להילחם מול כל המערכת השלטונית על הכבוד שלטייל בארץ המיוחדת הזו. (מקווה מאוד שלא הרגזנו ופגענו בכבוד של אנשים חשובים אחרים בירדן).

קישורים מהתקשורת שסיקרה את האירוע המיוחד:

" ראש עיריית קרק, אברהים קרקי, שמע על ישראלים שרצו לטייל בנחל שהכניסה אליו נאסרה על ידי משטרת התיירות הארצית - והחליט לסייע להם: "אותם אנשים לא ישכחו שאני עמדתי בפני כל מי שניסה לסגור את כל הדלתות" " קישור לכתבה של ורד פלמן ורועי קייס בכאן חדשות

חדשות הלילה של כאן (בדקה ה-26:40)

בתקשורת הירדנית פחות פרגנו לראש העיר אבל סקרו זאת בהרחבה:

קישור לכתבה ברשת הירדנית

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

המדליה מעיריית כרך

ולסיום אנשי רשות שדות התעופה ואנשי המכס במעבר גשר הירדנים פתחו את ליבם ואת המסוף והכניסו אותנו לאחר שכבר נסגר - תודה רבה!