שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מנזרים ומעיינות במדבר יהודה - יוני 2019

מנזרי מדבר יהודה, בעיקר אלו השייכים לזרם היווני אורתודוכסי, תמיד סיקרנו אותי. כל הזדמנות של טיול בצפון מדבר יהודה, אני משתדל לפקוד את אחד מהם. שילוב בין הרצון לטייל במדבר יהודה, במנזרים ובסוף חודש יוני, הביאו אותי לשלב מסלול של מנזרים ומעיינות במדבר יהודה
הדריך : וייזל עדי



image

09:00 , שבת, תחנת הדלק הנטושה הצמודה למצפה יריחו. שיירת הג'יפאים ממלאת את הרחבה המוזנחת, חלוקת מכשירי קשר, פתיחת מפה טופוגרפית ויוצאים לדרך. המסלול שילב בין רכבי הילוך כח לבין רכבים "רכים" ולכן הטיפוס לסכיני השומרוני היה בסימן שאלה - לא ידעתי אם רכבים רכים יעמדו במשימה.
ירדנו עם הרכבים לתצפית על מנזר סנט ג'ורג'

מנזר סנט ג'ורג, הקרוי גם "דיר מאר ג'ריס", או מנזר חוזיבה הוא מנזר יווני אורתודוקסי הבנוי בצלע ערוץ נחל פרת במדבר יהודה, בקירוב בגובה פני הים. ראשית ההתיישבות בו נעשתה על ידי חמישה נזירים סורים שלאחריהם, במאה החמישית נזיר בשם יוחנן מהעיר תבי התיישב במקום והקים מנזר מסוג קוינוביון. המנזר הורחב במהלך המאה השישית על ידי הנזיר גיאורגיוס מכוזיבא, שעל שמו נקרא המנזר. המנזר נהרס ונבנה מחדש מספר פעמים. הוא נהרס במהלך הכיבוש הפרסי, שוקם ונהרס מחדש על ידי הערבים. המבנה הקיים נבנה ברובו במהלך המאה ה-19. קומתו העליונה של המנזר היא מערה עתיקה, שסביבה נבנו שלוש כנסיות. הנזירים מאמינים כי זו המערה בה התגורר אליהו הנביא בהגיעו לנחל כרית, ובה ניזון מהלחם ומהמים שהביאו לו העורבים. כן מאמינים הנוצרים כי במערה זו בישר מלאך לסבו של ישו, יואכים, כי אשתו חנה תלד את מרים הבתולה.

הפסגות שסביב למנזר מוקפות בצלבים מברזל, שהוצבו על ידי הנזירים בשנת 1967. כן מצויים בצוקים כוכי התבודדות בהם מתבודדים הנזירים.

נכון לסוף 2011 חיים במנזר כעשרה נזירים, תשעה מהם מיוון ואחד מסרביה. למנזר זיקה עמוקה למנזר דיר חג'לה שליד יריחו ואב המנזר של דיר חג'לה נחשב גם כאב המנזר של סנט ג'ורג'.

image

סכיני השומרוני הטוב

ציר סכיני השומרוני הטוב, הינו ציר העולה מאיזור מצפה יריחו , לאורך כביש 1 מערבה עד שגולש לתחנת הדלק כפר אדומים - שמו ניתן לו על שם מוזיאון הפסיפס "השומרוני הטוב" שנמצא ממולו בצידו הדרומי של כביש 1.
ציר העולה לרמה עם תצפית מדהימה! על צפון מדבר יהודה עד - נוף ממנו ניתן לראות עד הסרטבא ואף צפונית ממנו.
כמובן שניתן לראות את חלקו הדרומי של המדבר, ים המלח ועוד. יש בו לא מעט מעלות ועליות הדורשות ריכוז רב ומבעלי הרכבים הרכים, הרבה נחישות. וכך היה - להפתעתי הצליחו הרכבים הכלים, עם הרבה עידוד ונחישות, לכבוש את כל העליות של הציר - כ"כ הופתעתי מיכולותיהם של הרכבים והנהגים שויתרתי על הביקור בנחל פרת, במעיין הראשון, לטובת האתגר.
בסיום הסכינים עצרנו לארוחת בוקר טובה.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

imageimageimage

image

עין פוו'אר

בסיום ארוחת הבוקר המאוחרת ולאחר שנרגע האדרנלין מטיפוס/כיבוש סכיני השומרוני הטוב, צללנו בכביש אלון לעבר עין פוו'אר - מעיין מדהים, צלול קר ועוד הרבה תיאורים שאף אחד מהם לא יכול להעביר את החוויה של לרחוץ בו ביום כ"כ חם כמו סוף יוני.
רט"ג שילטה את כל האיזור בשלטים האוסרים כניסה לנחל בשל חשש לזיהום אך כל מי שבאמת מכיר את המקום ומבין כי אין קשר בין המעיין לנחל, התעלם, ירד למעיין וזכה לרחוץ בו. נחל פרת ועין מבוע - הינם 2 מקורות מים נפרדים, עין מבוע, נובע במקום המעיין הנמצא סמוך לעין פרת לגבי יש סכנת זיהום - בילינו במקום כשעה וחזרנו בכביש אלון לכיוון דרום לכיוון כללי מנזר המרסבא.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

מנזר המרסבא

מנזר המרסבא

נכנסו לשטח ושעטנו לעבר הר מונטר -
הר מונטר (ג'בל מונטאר) המכונה גם הר העזאזל הוא הר במדבר יהודה מקובל לזהותו עם צוק העזאזל - ממנו היו משליכים מדי שנה את השעיר לעזאזל ביום הכיפורים, על-מנת לכפר על עוונות עם ישראל.

התצפית ממנו מרהיבה והוא בעצם הגבעה הגבוהה ביותר באיזור. מהר מונטר גלשנו לעבר ואדי קדרון שעל הגדה המערבית שלו בנו את המנזר - בדומה למנזר סנט ג'ורג' רב הרבה! יותר גדול.
לאחר ארוחת צהרים בתצפית המרסא - בשמש כי צל לא מצאנו, גלשנו לבקעת הורקניה ומשם נסענו צפונה עד לשיחת הסיכום בנבי מוסא.


היה כיף ומאתגר.

בירידה לבקעת הורקניה

בירידה לבקעת הורקניה

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

thaklay

14 ביולי 2019 ב 14:53

טיול מקסים עם מדריך מקצוען, נהננו מאוד!

2

אורח/ת - איציק

14 ביולי 2019 ב 19:48

עדי - הטיול היה חוויה מקסימה וכעת פנקת אותנו בסרטון מגניב - תודה ,
אתה מדריך - אליפות !!!
נהניתי ועדיין מחייך .
איציק