שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח - מועדון רקסטון, יער בן שמן 10/5/19

ושוב הרקסטונים נפגשים - הפעם ביער בן שמן כדי להכיר את הרכב ואת יכולותיו בהדרכת נהיגת שטח. מזג האויר שהאיר פנים, אוירה טובה והיכולות הגבוהות של המכוניות והנהגים חברו יחדיו ועשו לנו יום של כיף, מהנה ומלמד

יער בן שמן ביום שישי בבוקר הפך כבר מזמן למוקד לפעילות שטח ופנאי. רוכבי אופני הרים, רוכבי אופנועי שטח, טרקטורונים ו-SBSים, קבוצות של ג'יפאים, וגם לא מעט הולכי רגל ורוכבי סוסים. ועדיין בתוך כל ההמולה הזו נשאר מספיק מקום ומרחב לכולם, גם עבור הקבוצה שלנו - והיום אנחנו עם בעלי סנגיונג רקסטון החדש, SUV מודרני, גדול ומרווח, במחיר אטרקטיבי, שהולך ותופס מקום של כבוד בקטגוריית רכבי הכביש-שטח ה"אמיתיים". ומכיוון שאצל חלק לא קטן מהבעלים זהו רכב שטח ראשון, יש מה ללמוד עליו ועל יכולותיו המכובדות.

אחרי שכולם הגיעו, התמקמנו לנו בפינה נוחה, מספיק מוצלת, כדי לדבר. כלומר – כי ככה מתחילה ההדרכה שלנו: החבר'ה יושבים בניחותא ומקשיבים ואני עומד ומדבר. מדבר על איך אוטו נוסע, איך הוא מעביר את כוח לגלגלים ואיך הוא מייצר אחיזה ומשיכה ולמה 4X4 זה כל כך טוב ואיך זה עובד. ואז ערכנו היכרות עם הלב של מערכת ההנעה - הדיפרנציאלים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, עם הדרכים להתגבר על החסרונות הללו ועם מערכות עזר אלקטרוניות שפועלות דרך מערכת הבלמים ומסייעות לדיפרנציאל לעבוד נכון יותר ו/או עוקפות/"מתחמנות/מרמות" אותו. דיברנו גם קצת על היצרן ועל דגם הרקסטון עצמו, איך הוא בנוי ומהם יתרונותיו (הרבים) וחסרונותיו (המועטים, אבל צריך להיות מודעים להם, להתחשב ולנהוג בהתאם) וגם על נהיגת שטח. איך להתייחס למכשולים ואיך לגשת אליהם ולתקוף אותם נכון באופן שיבטיח מעבר חלק, ללא תקיעות וללא נזקים – הן לרכב והן לטבע.

image

אנשים שומעים "יער בן שמן" ומתפלאים – "יש ביער בן שמן איפה לתרגל מעבר מכשולים?..."לא תאמינו עד כמה. היער התמים לכאורה הזה מציע אינספור אפשרויות לתרגול נהיגת שטח, החל משבילי קק"ל מפולסים היטב עבור מכוניות כביש מובהקות ועד למדרגות ומכשולי אקסטרים שיספקו שעות ארוכות של הנאה גם למפלצות היפר-משופרות. אנחנו בקבוצת הרקסטונים דוגמים וטועמים מכשולים מסוגים שונים – מתחילים בעלייה אחת טרשית עתירת מדרגות, עוברים לירידה רצופת בורות והצלבות, מתרגלים שיפוע צד וטיפוס תלול עם אחיזה גבולית. בין לבין, לומדים לקרוא שטח ולתכנן נתיב התקדמות, לשמור על הצמיגים לבל יתפנצ'רו, לעבוד עם מכוון חיצוני, לומדים שעבודות מע"צ זה לא בושה ולא פגיעה באגו ושלפעמים אנחנו יוצאים מהרכב ומזיזים קצת אבנים (לא לשכוח כפפות על הידיים).

image

image

image

image

לסיום – אי אפשר לסיים הדרכת נהיגת שטח בלי כמה מילים על תקיעות ועל חילוצים ולכן אנחנו פותחים את ארגז החילוצים ומסבירים על רצועה ועל שאקל, על ערכת תיקון פנצ'רים ועל מדחס אויר, למה צריך שיהיו באוטו את חפירה מתקפל וערכת עזרה ראשונה והכי חשוב – ערכת קפה מדוגמת.... ומכיוון שאחרי יום שכזה התיאבון נפתח ורוצים עוד, אז לא שוכחים לדבר גם על הטיולים שלנו. היה לנו יום מצוין עם קבוצה ממוקדת וטובה וכמו בכל פעילות מהנה ומעניינת, גם כאן הזמן עף בלי להרגיש. היה לנו טוב וכיף, מעשיר ומלמד ואני מקווה לפגוש בכם שוב במהרה בטיולים שלנו!

imageimageimage

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

imageimageimage

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

imageimageimage

סיכום הטיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן