שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה פתוחה – הר חורשן, 9/8/2019

הדרכת נהיגה פתוחה בשטח טרשי (סלעים) היא הזדמנות מצויינת לפגוש בעלי רכבי שטח לא חדשים מדגמים שונים, ללמוד על ההבדלים ביניהם ולהיווכח שבנהיגה נכונה, גם אנדרדוגים מסוגלים להפתיע.

רוב ההדרכות הנהיגה שלנו הן עבור קבוצות הומוגניות - לקוחות של רכבי שטח חדשים. קבוצות של סובארו, של סוזוקי, של ג'יפ, של סנגיונג רקסטון. אבל להדרכה פתוחה מגיעים בעלי רכבי שטח מדגמים שונים שנרשמו להדרכה ביזמתם כדי להבין ולדעת לעומק את רכב השטח שלהם - והם מגיעים בדגמי רכב שונים בתכלית זה מזה.

גם להדרכה הפתוחה האחרונה התייצבו מדגם של כלים שונים זה מזה בתכלית במבנה ובייעוד – עירית וגלעד בצמד לנדקרוזרים 120 שמייצגים את רכב השטח הקשוח הקלאסי, בעל שילדה נפרדת וסרן אחורי חי, כאשר זה של גלעד גם משופר בטעם ומוכן לשטח – קיט הגבהה, צמיגי שטח וכננת, וזה של עירית סטנדרטי עד העצם. שרה וירון הגיעו בפאג'רו BK סטנדרטי שלמרות שאינו חדש, מייצג את תפיסת רכב השטח המודרני – מרכב אחוד, ארבעה מתלים נפרדים. אבל את האתגר של היום מספקת משפחת זמיר – אבא אלי ושני הבנים, שהגיעו בצמד דייהטסו טריוס.

טריוס הוא האנדרדוג הקלאסי – הוא קטן וצנוע, עיצובו עדין ולא מאיים, נפח מנועו צנום (בנזין, רק ליטר וחצי, לעומת מנועי הטורבו-דיזל בנפחי 3 ו-3.2 ליטר של הלנדקרוזר והפאג'רו) והעיקר – אין לו הילוך כוח. טריוס מקוטלג בקרב המבינים והמומחים מטעם עצמם כ"ג'יפון", "סופר-ג'יפ" – אוטו עירוני, כזה שהייעוד שלו הוא רק לשבת גבוה ושיכול מקסימום לטפס על המדרכה ליד הסופרמרקט. התדמית המוטעית הזו עושה עוול לרכב שאמנם קטן וחסר יומרות, אבל מנסיונם של רבים וטובים, יכול להפתיע ביכולותיו, אבל זה רק בתנאי שמי שנוהג בו, יבין את הרכב, את יתרונותיו ומגבלותיו - ויעשה זאת נכון.

וללמוד לעשות את זה נכון, זו מטרת היום הזה. לכן אנו מתמקמים ב"חניון הספסלים" בכניסה לשמורת הר חורשן. ספסלים ושולחנות כבר מזמן אין כאן, אבל המקום קלאסי לשיעור התיאורטי - יש כאן צל, ולנו יש כסאות וערכות קפה.

אז מה זה רכב שטח? איך הוא עובד? למה מה שהכי חשוב זה לא הכוח אלא האחיזה והמשיכה? איך עובד דיפרנציאל? ולמה יש כלי רכב בעלי 2 דיפרנציאלים בלבד כמו הסופה שלי, ובעלי 3 דיפרנציאלים כמו חמשת הכלים שהגיעו להדרכה?... ומה זה לעזאזל הילוך כוח?.... בקרת משיכה?... נעילת דיפרנציאל?.... זה המקום לשאול שאלות ולא להתבייש, וכל התשובות מסופקות במקום. בליווי הסברים טכניים על עוד כל מיני דברים כמו זויות מרכב, קטרי גלגלים, מערכות עזר לבטיחות ולעבירות כמו ABS, ESP ו- ETC שבתכל'ס עושות מניפולציה על מערכת הבלמים כדי "לרמות" את הדיפרנציאל ואפילו את חוקי הפיסיקה, ושאר פרטים טכניים שחלקם עלולים לעשות בלגן במוח למי שאינו בעל ראש טכני, אבל הם חשובים כדי להבין איך כל המכלול הזה שנקרא "רכב שטח" באמת עובד בתכל'ס.

ואז גם מדברים קצת על נהיגת שטח. יש עקרונות בסיסיים של בטיחות שלדעתנו ייהרג ובל יעבור, לא חורגים מהם – כמו לחגור חגורת בטיחות ולהחזיק את ההגה בשתי ידיים, כמו להסתכל רחוק קדימה ולנהוג באופן "מתוכנן", כמו לבדוק את המכשולים ברגליים ובעיניים לפני שמסתערים עליהם, וכמו לא להתבייש לשפר את הציר באמצעות אבנים, היכן שצריך ומתבקש והעיקר – גם אם העלייה שלפנינו נראית מה זה קלה, לא להתבייש להטיל ספק ולבדוק לפני שמסתערים. כי כשיש ספק אז אין ספק, ובטיחות לפני הכל.

image

image

ואחרי שדיברנ והרבה, הגיע הזמן לתרגל, ואנו פונים לעבר המכשול הראשון. "הנקיק". אני מתייחס למכשול הזה כאל "טיפול בהלם" עבור נהגי שטח טירונים. יש כאן מכל טוב – גם חריץ עמוק משולב בסיבוב חד של 90 מעלות שמאלה, עלייה, בורות הצלבה, מדרגות אבן – הכל ביחד בקטע אחד של 20-30 מטר בלבד. כאן יבואו לידי ביטוי כל הדברים שדיברנו עליהם ויכניסו את החבר'ה לעניינים. הייתי מאוד מופתע אם הלנדקרוזרים והפאג'רו היו מתקשים כאן – בכל זאת, יש להם גלגלים גדולים, מנועים עתירי כוח, בקרות משיכה יעילות ומרווח גחון מספק. הפאג'רו מנפנף קצת גלגלים באוויר אבל האלקטרוניקה מחפה על זה ביעילות ובמצבי קיצון ניתן לשלוף את נשק יום הדין – נעילת דיפרנציאל אחורי. בכלים ברמה הזאת, הדגש הוא על ביצוע חלק ואלגנטי, נטול קפיצות ועצירות. עירית, שרה וגלעד נותנים כאן ביצוע יפה מאוד לפי הספר וכפי שהזכרתי - לא מפתיע.

image

אבל עבור הטריוס המכשול אמור להיות יותר מאתגר. כאן אין הילוך כוח וגם לא כל כך הרבה כוח במנוע (בעיקר חסר מומנט), וגם בקרת המשיכה אינה משוכללת כמו של הכלים הגדולים. מה שיש זה נעילה לדיפרנציאל המרכזי, אבל העדר הילוך הכוח והמומנט הצנוע מחייב לגשת למכשול במהירות גבוהה ממה שהיינו מעדיפים, ועל כן הנהיגה צריכה להיות מתוזמנת ומדוייקת ובחירת קו נכון חשובה מאוד – אבל החבורה לבית זמיר מפליאה מאחורי ההגה וצמד האנדרדוגים היפניים מפרפרים קצת בהתחלה אבל מיד מתעשתים ועוברים חלק כמו גדולים! מבין כל חבורת הג'יפונים נטולי הילוך הכוח החדשים והמשוכללים שאנו מכירים מההדרכות, כנראה שרק דאצ'יה דאסטר יוכל לעשות את זה כך. כל היתר ישפילו פנסים מול הטריוס.

image

אחרי הנקיק, מטפסים לפיסגת ההר מהשביל האדום המכונה בפי המקומיים "סובב פסגה". גם כאן יש מכל טוב – עלייה ארוכה רצופה מדרגות ובולדרים ופיתולים וחריצים וקצת מדרונות, וגם צריך מעט כיוונים פה ושם כדי להניח גלגלים במקומות הנכונים, אבל החבורה שלנו לא מתרגשת. הירידה עם ההצלבות העמוקות לעומת זאת, כבר מצריכה יותר זהירות על מנת לא לתלוש חלקי פלסטיק. טריוס אחד עובר בקלות, אבל כאן מתקיל אותנו הטריוס השני בדיפרנציאל מרכזי שמסרב להינעל, בכל זאת לא מדובר באוטו חדש, מותר לו. עכשיו כולם מקבלים שיעור הלכה למעשה על איך דיפרנציאל מרכזי עובד ואיך הוא יכול להפריע במצבי עבירות קשה, כאשר כל המומנט עובר רק לגלגל אחד שמתנופף באוויר, וכל שלושת האחרים שאוחזים בקרקע, שובתים ממלאכה.... זה המקום לדחוף ולטלטל את הטריוס התקוע, אבל למה לעבוד קשה אם יש לנו כננת בפגוש הקדמי של גלעד?... זה המקום להסבר מדוע חילוץ באמצעות כננת הוא קל, מבוקר, נשלט ובטוח יותר ממשיכה ברצועה. הכבל הסינטטי נרתם לטריוס ומשיכה קלילה, לא יותר מחצי מטר, מספיקה כדי לשלוף את הממזר הקטן מהתקיעה. נסיון שני לעבור לא צולח... ועכשיו כבר נתנו לגמד היפני דחיפה קלה בידיים, הגלגל המסתחרר מצא אחיזה והוא נחלץ וירד בשלום. מסתבר שגם אם נתקעים, בהחלט יש יתרונות לרכב קטן וקל!

image

image

image

עוד הסבר על שיפוע צד, וכבר מאוחר. אבל אנחנו לא מוותרים על התמקמות נוספת בצל ופריסת אמצעי החילוץ הנדרשים בכל רכב שיוצא לטיול בשטח. הסברים על כל כלי וכלי, איך רותמים רצועה ושאקל ולהיכן, איך לתקן פנצ'ר, איך לשרשר רצועות, איך לשמור על בטיחות בזמן העבודה ואיך להתחיל נכון את החילוץ – קודם כל קפה!!!

היה לי כיף. כי הקבוצה היתה נהדרת. קבוצה קשובה, מהירת תפיסה. עם אווירה טובה ועזרה הדדית, הדרכה כיפית כזו עוברת מהר מדי ולא רוצים שתיגמר. פשוט תענוג. תודה לכולכם ואני מצפה לפגוש אתכם שוב בטיולים שלנו!

image

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

כתבות טכניות:

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

גלריה לסיכום הדרכת הנהיגה:

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - ירון

19 באוגוסט 2019 ב 12:05

קורס מלמד ומהנה. ממליץ מאוד!

2

irit180

19 באוגוסט 2019 ב 21:01

דרור הדהים
רכשתי את הרכב לפני כחודשיים
עם רצון עז להתנסות בנהיגת שטח
ולא היה לי האומץ לצאת לשטח
בזכותך רכשתי ידע רב ובטחון לנהוג
ובזכותך הצטרפתי לטיול לילה מדהים ומאתגר ( עם עדי וייזל)
שלא האמינו לי שזה הנהיגה השניה שלי בשטח
תודה דרור על הזכות להנות מנהיגת שטח

3

giladkav79

20 באוגוסט 2019 ב 11:02

דרור היקר
שנים אני מצלם רכבי שטח אך מעולם לא נהגתי באחד
לפני חודשיים רכשתי רכב עם הרבה תוספות שיכולות למאוד לעזור לכבוש כל עליה אך זה לא עוזר אם לא יודעים לנהוג ברכב שכזה.
בזכות החלק העיוני הבנתי סוף סוף את היסודות של איך רכב 4X4 עובד וזה מאוד עזר בחלק המעשי .
ההדרכה הזאת אוסיפה לי ביטחון רב בכניסה לשטח וללא ספק פתחה לי את התאבון לטיולים ולהדרכות נוספות כגון דיונות וחילוצים
תודה רבה