שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

יומן הדרכת נהיגת בחולות - חולות אשדוד 30/8/19

נהיגת חולות היא כיף גדול אבל גם אמנות. זה נראה קל ומענג ומאוד פוטוגני, אבל מצריך ידע, ניסיון והיכרות עמוקה עם הרכב – על מנת לקבל את הידע ולצבור ניסיון, התייצבו בבוקר יום שישי של סוף אוגוסט, כמה בעלי רכבי כביש-שטח מסוגים שונים בחולות אשדוד, מלאי מוטיבציה לכבוש את הדיונה

חולות וג'יפים הולכים ביחד מאז שהומצא רכב ה-4X4 הראשון. כולם אוהבים את החול הזהוב והרך. הוא חם ומחבק. ילדים אוהבים להשתולל עליו. הוא רך, לא קורה כלום אם נופלים. גם אוהבי המוטוריקה משתגעים על חולות – החול רך ושוקעים בו בקלות, זה מאתגר לצלוח אותו, לטפס על סכיני הדיונה, להעיף סילוני חול לכל עבר. נהיגת חולות היא מענגת ביותר – היא בדרך כלל מהירה יחסית ופונטציאל הנזקים המיידי כתוצאה מטעויות נהיגה הוא נמוך מאוד לכאורה. אבל החול גם מטעה – הוא דורש מהנהגים/ות עירנות גבוהה ומחייב הקפדה על הרבה מאוד כללים ומי שטועה – לא רק ישקע ויזיע רבות בחילוצים מתישים, אלא עלול לגלות שהחול הזהוב, הרך והתמים לכאורה, יודע גם לגרום נזקים כבדים.

image

image

ולכן אנו עורכים הדרכת נהיגה בחולות כהדרכה נפרדת, משלימה, להדרכת השטח הטרשי המקובלת. חולות הם עולם נפרד שיש להכיר אותו ואת ההתנהלות בו באופן ספציפי. ולצורך הזה מתייצבת בבוקר יום שישי, קבוצה "פתוחה" (כלומר, בעלי כלי רכב מסוגים שונים) בתחנת הדלק הסמוכה לפארק השקמים ולדיונה הגדולה באשדוד. סוף אוגוסט משמעותו שאנחנו בשיא הקיץ.... וזה אומר שגרגרי החול הגיעו לשיא של יובש ועצמאות והם טובעניים כהלכה... לא יהיה קל היום. ואולי טוב שכך, כי "יבש וטובעני" הוא המצב המייצג של דיונה ישראלית מצויה ברוב ימות השנה.

image

אז מי ומה יש לנו היום? רוב הקבוצה מורכבת מרכבי סובארו 4X4 –חנן, אריה, גיאורגי ושאול בשלושה פורסטרים, מהם אחד מהדור הקודם עם מנוע 2 ליטר (150 כ"ס) ושניים מהדור החדש עם מנוע 2.5 ליטר החזק (182 כ"ס), וב-XV חדשה אחת, עם מנוע 1.6 ליטר שעוצמתו גבולית (114 כ"ס) ביחס למשקל הרכב, כשמדובר בטיסה נמוכה על דיונות. מיכאל בטנדר מיצובישי טריטון (טורבו-דיזל עם 181 כ"ס והמון מומנט) ואריק בגראנד צ'רוקי 3.6 בנזין עם 280 סוסים זועמים, שוברים את ההגמוניה הסובארואידית להיום... ואהה, אנוכי בג'ימני - האוטו הכי קטן והכי חלש בקבוצה שלנו (רק ליטר וחצי, רק 101 סוסים רזים) אבל, וזה אבל גדול – הוא קליל והגיר שלו ידני. על יתרונות משקל הזבוב אין צורך להרחיב, אבל כשהמנוע לא חזק במיוחד, גיר ידני הוא יתרון של ממש כאשר כל סוס וסוס נדרש להתגייס למשימה.

image

רוב המשתתפים כבר עברו את הדרכת נהיגת הטרשים ומכירים את הרכב שלהם, מי פחות ומי יותר. לכן פרק התיאוריה קצר יותר מהרגיל. מדברים על מה שבאמת חשוב – על כלי הרכב הספציפיים להיום, יתרונות וחסרונות בדגש מיוחד על סגנון הנהיגה שנדרש בחולות שצריך להיות אגרסיבי, מהיר וזורם והעיקר - עם הרבה תכנון מקדים – הפחתה מסיבית של לחץ האוויר בצמיגים, שמירה על תנופה, בחירה בקו נכון וזוית נכונה ב"ריצת ההמראה" לתוך דיונה תלולה, צמצום ככל האפשר של שימוש בבלמים, שמירת מרחק בין כלי הרכב ותנועות היגוי עדינות ומתונות, כי כל הפניית הגה קלה בעצם בולמת את הרכב.

image

ואז יצאנו אל הדיונה. היא מתנשאת מעלינו, גבוהה, מאיימת. מהר מאוד המודרכים מגלים כמה חשיבות יש לכל פרט ופרט – הפחתת לחץ אוויר שרבים נלחצים ממנה אבל מחוייבת המציאות. בחירת הקו הנכון בהיבטי זוית הכניסה לסכין, שיפוע הסכין ואורכו, למה, האם ומתי אפשר לשבור ל"טיפוס באלכסון", איך יורדים דיונה בצורה נכונה. אחרי טיפוס הדגמה שאני מבצע בג'ימני (שלמרות מנועו הקטן, טס עד למעלה ללא שום קושי) אחד אחד החבר'ה מתחילים לטפס, מי בהצלחה רבה (הגרנד והטריטון בעלי המנועים החזקים) ומי קצת פחות (הסובארואים), ואז יורדים ברוורס, מתקנים שגיאות ומצליחים בגדול. אפילו ה-XV 1.6 שבהתחלה לא הצליחה לעלות אפילו רבע מהשיפוע, לאחר הפחתה נוספת של לחץ האויר, ו"ריצת המראה" ארוכה יותר, העפילה לראש הדיונה די בקלות, עם חיוך גדול של שביעות רצון והכי חשוב – ללא שום נזק.
בדרך כלל, לצורך הלימוד אנחנו גם מביימים שקיעה בחולות כהלכתה, עד הגחון, כדי ללמוד איך לחלץ רכב ששקע בחול בצורה נכונה ובטוחה – הן לאנשים והן לכלי הרכב ובכלל לדבר על חילוצים בהקשר של חולות ולהכיר את האביזרים הנחוצים. אבל כאיל ובהזמנה, אריק בגרנד-צ'רוקי החזק, אולי הרכב האחרון בקבוצה שחשבתי שיעשה לנו צרות ובושות דווקא בשטח הביתי לכאורה שלו, שקעו עד הגחון – זה לא תרגיל ולא בכאילו, זו שקיעה על אמת!

image

image

זו היתה ההזדמנות להסביר על חילוצים ואיך אנחנו שולפים את ה-2 טונות+ של הגרנד צ'רוקי מהתקיעה. דיברנו על כיוון נכון לחילוץ, על רצועות, על שאקלים, על חיבור נכון ועל ניהול חילוץ, החבר'ה הזיעו ופינו חול מלפני הגלגלים וקצת מתחת לגחון על מנת להקל על המשיכה ואז ניגשנו לתכל'ס – הטריטון שלף את הגרנד צ'רוקי במשיכה קלה. אין כמו תרחיש אמת על מנת ללמוד ולהתנסות.

יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר נורא מהר. גם הקפה שאחרי משאיר טעם של עוד. עוד לא התחלנו והופ – כבר כמעט 3 אחר הצהריים. כמו תמיד, נהניתי לחלוק את הידע עם קבוצה טובה וקשובה.
מקווה שניפגש שוב בשטח בקרוב!

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן