שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – חורבת תנשמת וכנסיית בקחוס הקדוש

במרכז הארץ, במקום שלא מוכר כמעט, מסתתרים שרידיה של כנסייה ביזנטית עם רצפת פסיפס מדהימה
צילומים: דוד אלעזר

אחת מהמפות הקדומות ביותר המתארת את א"י היא מפת הפסיפס הנמצאת בעיר מידבא שבירדן. המפה מתוארכת למאה השישית לספירה, והיא נמצאה בכנסייה ביזנטית מאותה התקופה. אבל מי שרוצה לראות את המפה, אינו צריך להרחיק היום נדוד עד ירדן. בפארק יער שוהם, ליד שרידי כנסייה ביזנטית אחרת, נבנה עותק מדויק של מפת מידבא, הבנוי גם הוא פסיפס.

שרידי הכנסייה התגלו במקרה בשנת 1986 בסמוך לחורבת תנשמת, וב-1995 נערכו בה חפירות הצלה בראשות הארכיאולוג ד"ר עוזי דהרי, לימים סגן מנהל רשות העתיקות. בחפירות התגלתה כנסייה מהמאה הרביעית או החמישית, שהיתה ככל הנראה "כנסיית שדה" – כלומר כזאת שלא נבנתה בתוך יישוב אלא באמצע הדרך בין כמה יישובים. לכנסייה רצפת פסיפס מפוארת, עם דגמים גיאומטריים שונים ודוגמאות צמחים. שמה ניתן לה בשל כתובת שנמצאה בה המוקדשת לבקחוס הקדוש, שזהותו לא ברורה. לצד הכנסייה נמצא בית בד גדול ובור מים, וגם כמה קברים. בשטח פזורים שרידים רבים נוספים, כמו בכל יער שוהם.

הכנסייה ורצפת הפסיפס

ממצא מעניין וייחודי שהתגלה באתר היה מדליון עגול משיש בקוטר של 67 ס"מ ובעובי 5.5 ס"מ, שמגולפת בו דמותה של טיכה, אלת המזל שנחשבה לפטרונית של ערים רבות. הימצאותו בכנסייה היא עניין חריג משום שטיכה מייצגת את העולם האלילי, שהנצרות נלחמה בו. לראש הדמות כתר בצורת חומה ובו שלושה מגדלים וביד השמאלית אוחזת האלה את קרן השפע. בידה הימנית, הענודה שלושה צמידים, היא מחזיקה שרביט. על פי כתובות על המדליון, הסיקו החוקרים שהוא נעשה בשנת 582 לספירה. המדליון נמצא היום במוזיאון ישראל.

בתום החפירות כוסתה הרצפה כדי לשמר את הפסיפס, עד שבשנים 2013-2014 החלו עבודות להנגשת האתר לציבור, בשיתוף פעולה בין קק"ל, רשות העתיקות, מועצת שוהם וילדי בית הספר "יהלום" שביישוב. הפסיפסים נחשפו ותוקנו, נסללו דרכים מונגשות, הוצבו שלטי הסבר, ניטעו עצים להצללה ועוד.

בית הבד

ומדוע נבנה העותק של מפת מידבא? הארכיאולוגים מציעים לזהות את חורבת תנשמת עם "ביתו מלגזיס" – מקום המוזכר במפה, לצד יישובים רבים אחרים. פסיפס המפה מוקף בקורות עץ, שעליהן חצים המפנים ליישובים השונים שעל המפה. הפסיפס הוקם בעזרתם של ילדי בי"ס יהלום.

כיצד מגיעים: הגישה ליער היא מכביש מס' 444. פונים מהכביש מזרחה לתוך אזור התעשייה חבל מודיעין, נוסעים ברחוב הראשי (דרך החורש) כ-800 מ' מזרחה, וכשהכביש מתחיל להתעקל פונים ימינה לכביש אספלט צר (יש שלט חום המפנה לפארק יער שוהם). אחרי כ-200 מ' בכביש הצר פונים שוב ימינה לדרך כורכר המתאימה לכל רכב, המובילה לאתרי הפארק (גם כאן יש שלט חום).

עוד באזור: אפשר לשלב את הביקור בפארק באחד ממסלולי השטח היפים שבסביבה, כמו מסלול טיול סובב עמק שילה, טיול סביב נחל שילה - מראש העין עד רנתיס, מסלול טיול קליל מתל חדיד עד למאגר איילון, מסלול טיול מעגלי: יער בן שמן. המסלולים ברמות עבירות שונות.

מפת מידבא