שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי - 22/11/19

סיכום הדרכת נהיגה בשטח של מועדון סוזוקי לנהגים שרכשו רכבי ג'ימני חדשים

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה
חברת סוזוקי מוטור היפנית החלה את דרכה כיצרן נולי אריגה בשנת 1920 בשם סוזוקי לום (loom באנגלית) מייסדה מיצ'יו סוזוקי. בשנת 1937 הגשים מיצ'יו את חלומו - נכנס לתחום הרכב והצליח לייצר אבטיפוס אחד של מכונית קטנה. מלחמת העולם השניה גרמה לסוזוקי כמו, הרבה מפעלים קטנים ביפן להרתם למאמץ המלחמה וסוזוקי חזרה לתחום הטקסטיל. עד 1960 דישדשה סוזוקי בעולם הטקסטיל עד אשר דבקותו במשימה של מייסדה החזירה אותו לעולם הרכב, שינה את שמו ואת הלוגו והתחיל לייצר גם אופנועים. שנתיים הציגה החברה דגמים לתחרויות ולבסוף בשנת 1962 באה הזכיה במרוץ ה-TT race שבאי מאן בקטגוריה 50cc. במשך השנים 1963 ו 1964 המשיכה סוזוקי לצבור נצחונות בתחרויות בקטגוריה 50cc ו-125cc.
סוזוקי היתה בעלת חזון טרם זמנה, בשנת 1970 הציגה את המכונית החשמלית L40V שעוצבה ע"י המעצב האטלקי האגדי Giurgetto Giugiaro שעיצב בין היתר את הפולקסוואגן, גולף הראשונה ואת רוב דגמי אלפא רומיאו. כאפיזודה עיצב ג'יוגטו גם את הדה-לוריאן הנוסעת בזמן לסרט "בחזרה לעתיד".
בשנת 1979, הרבה טרם זמנה ייצרה סוזוקי את מכונית המיימן הראשונה (פועל על מה שקרוי "תאי דלק".
ציון דרך נוסף 1985 - סוזוקי זוכה במירוץ לה-מאנס 24 שעות עם האופנוע GXR750.
משנת 1989 החלה סוזוקי לצבור נצחונות במרוצי הגראנד פרי.

בשנת 1970 הוצג דגם רכב השטח הראשון של סוזוקי הג'ימיני LJ10, הרכב (כמו היום) הצטיין במשקלו הקל ובעבירות המצויינת שלו ועבר במקומות שהרבה רכבי שטח גדולים נכשלו. 50 שנה לאחר פתיחת מפעל סוזוקי פתח הג'ימיני את העידן של פריצת סוזוקי גם לתחום הרכב.

סוזוקי 50CC מנצח את מרוץ TT

סוזוקי 50CC מנצח את מרוץ TT

המכונית החשמלית הראשונה בשנת 1970

המכונית החשמלית הראשונה בשנת 1970

1979 מכונית על תאי מימן

1979 מכונית על תאי מימן

הג'ימיני הראשון 1970 (מזכיר לכם מישהו)

הג'ימיני הראשון 1970

אז מה היה לנו בהדרכה?

כרגיל בהדרכות, נאספים ונוסעים אל עבר קרחת יפה ביער, שם מתארגנים במעגל סביב המדריך שמרביץ תורה. הפעם בגלל שכל הרכבים היו רכבי ג'מיני חדשים התמקד המדריך חיים בעקרונות הכלליים והמיוחד ברכבי הג'מיני. במשך שעה ארוכה למדו החברים את המיוחד שבנסיעת רכב מנועי גלגלי בשטח שאינו כביש אספלט.
אחיזת גלגלים, בעיות דפרנציאל פתוח לנסיעה בשטח שבו יש לגלגל או יותר סיבה לאבד אחיזה, הפתרונות הטכנולוגיים לבעיה, מערכות בטיחות חובה לכל רכב והשפעתם על הנסיעה בשטח, מכשולים והשפעתם על הרכב, זוויות גישה ונטישה, זווית גחון ואיך נוהגים.
לבסוף ניתן דגש מיוחד לשיפועי צד שכן הג'ימיני רגיש לשיפוע צר בהיותו יחסית צר ויחסית גבוה.

"הכיתה"

שימו לב ללומדים הולכי על 4

שלב ההדרכה המעשית

מחמת ריבוי משתתפים התפצלנו לשתי קבוצות. האחת עם המדריך חיים זרזר והשניה עם המדריך אמיר נחומי.
להלן סיפור ההדרכה של קבוצת אמיר:

תרגיל ראשון איבוד אחיזה בשטח

הבאנו את הרכבים לפינת טבע בה הקרקע נחרצת בערוץ ובסלעים הגורמים לאחד וגם לשני גלגלים צולבים לאבד אחיזה. החברים נוכחו שגלגל שמאבד אחיזה בטרם נכנסת לפעולה מערכה בקרת האחיזה (traction control), הגלגל החופשי ממגע "שואב" את כל התנע של המנוע והרכב פשוט עומד. נהיגה לא נכונה (אינסטיקטיבית) שקוראת לכל מי שאינו מכיר את תגובת המערכת גורמת לכך שלא מתקדמים. פעולה נכונה של התמדה בשמירה על סיבובי מנוע קבועים תאפשר למערכת ה-yraction להכנס לפעולה וראה זה פלא - נוסעים.

גלגל קדמי מאבד אחיזה

גלגל קדמי מאבד אחיזה

תרגול שני: מדרגה

השלב הבא בהתנסות - מעבר מדרגה. הודגם המצב ונלמדו הפתרונות: גישה נכונה באלכסון, בניית שיפוע מתון מאבנים שיש לרוב בשטח. ווידוא זווית גישה, זווית נטישה וזווית גחון למניעת נזקים מיותרים ובלתי הכרחיים.

מתנסים במעבר מדרגת סלע

מתנסים במעבר מדרגת סלע

תרגיל שלישי: שיפוע צד

שיפוע צד הוא מצב מסוכן שיש להימנע ממנו עד כמה שניתן ובאין ברירה לנהוג נכון ובזהירות. הבאנו את הרכבים למצב של שיפוע צד ולמדנו איך לנהוג, מה לעשות ומה לא לעשות, כולל עזרים חיצוניים.

הרכב בשיפוע צד של 22 מעלות לערך

הרכב בשיפוע צד של 22 מעלות לערך

תרגיל רביעי: מעלה תלול רצוף מכשולים

איך לנהוג נכון במעלה. הבאנו את הקבוצה אל "המעלה הלבן" של השמורה. המקום "שורץ ג'יפאים שמחפשים אתגרים. מצאנו פינה וזמן ששם ניתן ללמוד באין מפריע. תכנון המסלול, נסיעה רצופה, הכוונה ואופן היגוי נכון בעיקר במקום של סלעים ומדרגות.

תרגול מעלה

תרגול מעלה

הידד למצליחים

הידד למצליחים

תרגיל חמישי: ירידה במורד תלול

ניצלנו את התוואי של ה"מעלה הלבן" לתרגל ירידה במורד. תורגלה נסיעה בהכוונה, שימוש במערכת בקרת מורד, ובחירת ציר נכונה למניעת שיפועי צד או מכשול נטישה וגחון.

תירגול מורד

תירגול מורד

תרגיל שישי: מסכם

נבחר ציר המכיל מעלה, מדרגות קלות, קצת מהמורות ודרך טרשית שמוביל לראש גבעה המשקיפה על השמורה. טיפסנו בשיירה והחברים תרגלו נסיעה עצמאית בשיירה תוך יישום כל מה שלמדו. כולם עברו את ה"מבחן" בהצלחה מרובה.

במעלה הגבעה

במעלה הגבעה

החברה במבחן..

החברה במבחן..

ולסיכום שיחה על משקה בצל העץ

בשיחה דנו בנושאים שונים של ג'יפאות, רכבי שטח, צמיגים, חוקים, ציוד חיוני לטיולים.

שיחת סיכום

שיחת סיכום

תמונות מהקבוצה של חיים

כאמור, לאחר החלק העיוני יצאנו לתרגל ולהנות מהמיטב שיש לחורשן להציע. התחלנו עם הסבר והדגמה של שיפוע צד, הסכנה שבדבר ומה נכון לעשות במצב זה, המשכנו עם עוד כמה מעברים טרשיים הכוללים מדרגות סלע חביבות, וכיאה שמרנו את הטוב לסוף. ירידה ועלייה בתוואי בעל קוליסים מחורצים, שחייבו את הכלים היפנים להתאמץ ולא אחת להרים גלגל באוויר בהצלבה פוטגנית. לשמחתנו היה בחבורה גם גראנד ויטארה שדגמן כמה זויות יפות למצלמה, הג'ימינים התרגשו פחות כצפוי, אבל עדיין גרמו לנהגים לחייך לאורך כל הדרך.
תודה לקבוצה שלא הפסיקה להעלות חיוכים כפתיח מצויין לסוף השבוע.
ניפגש בשטח

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - גדעון מן.

27 בנובמבר 2019 ב 21:29

היה יפה והיה מעניין. תודות לאמיר ולחיים.

2

אורח/ת - סמי ל.

12 בדצמבר 2019 ב 10:46

תודה על יום מהנה ומעשיר.
המדריך היה איש נהיגת שטח מקצוען ובעל ידע רב ומעשיר.
העביר את ההדרכה במקצועיות ובסבלנות.
תודה.