שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – בית הראשונים בביתן אהרון

בית היסטורי מראשית התיישבות החדשה בא"י, מערת קבורה מהתקופה הביזנטית, שמורת טבע קטנה המעוטרת בשלל פרחים, וכל זה ב"צנטרום" של המדינה

בית גדול הבנוי בסגנון ערבי, שניצב על רכס נמוך ליד מושב ביתן אהרון, מושך את עיניהם של כל העוברים בכביש 5710, המקשר בין כביש החוף לכביש 4. הבית היה רכושו של אנטואן טאיאן, נוצרי מרוני מלבנון, שהיה בעלים של מרבית אדמות עמק חפר. כשנרכשו האדמות על ידי חנקין ב-1927, עבר גם הבית לבעלות הקק"ל ולפני 90 שנה בדיוק התיישבו בו 20 החלוצים הראשונים שהקימו את מושב כפר ויתקין.

בהמשך, ישבו בו גם ראשוני מושב ביתן אהרון עד שהקימו את בתי הקבע שלהם, ולפני קום המדינה פעלה במקום נקודת נוטרים שבחסותה התנהלו אימונים וקורסים של "ההגנה". במשך עשרות שנים עמד הבית שמם ופרוץ, עד שהוחלט להחיות אותו. יזמים שונים ניסו להפעיל בו עסקים בעשורים האחרונים, חלקם בהצלחה וחלקם הרימו ידיים. לפני כשנתיים, ניטש הבית שוב והוא מחכה לתוכניות חדשות שיפיחו בו שוב חיים.

הבית נבנה על רכס הכורכר השני של מישור החוף, וצמודה אליו שמורת טבע קטנה, "שמורת ביחן אהרון". זוהי שמורה המוגדרת כ"שמורת כיס", שמורות קטנות שנועדו לשמר צמח מסוים (כמו שמורת איריס ירוחם) או אזור ייחודי (דוגמת שמורת אחו נוב). בביתן אהרון מנסים לשמר את הצומח האופייני לרכס הכורכר ותוכלו לצפות בימים אלה בפריחת הנרקיסים, תחילת הפריחה של הרקפות ובהמשך גם במרבדים מרהיבים של כלניות אדומות.

רשות הטבע והגנים הכשירה שביל החוצה את השמורה, שמתחיל ב"מצפור רמי כהן" הצמוד ממש לבית הראשונים. מהמצפור, תצפית נפלאה על מרחבי עמק חפר, גם לכיוון מזרח וגם למערב, אל הים. השביל עובר ליד עץ חרוב קשיש וגדול, והוא מוביל אל מערת קבורה החצובה בסלע ומתוארכת לתקופה הביזנטית (מאה שלישית-שישית לספירה). ברכס נמצאות מערות נוספות, חלקן משמשות כאתרי מגורים של עטלפים רבים.

מבט מהמצפור מזרחה אל מרחבי עמק חפר



איך מגיעים: מכביש החוף פונים במחלף חבצלת לכיוון ביתן אהרון, נוסעים על כביש 5710 כק"מ והבית והשמורה מימין. ניתן לשלב את הביקור במקום באחד ממסלולי השטח שבאזור כמו "מסלול טיול לאורכו של נחל אלכסנדר", "נחל אלכסנדר בעלייה".

ערך מוסף: בימים אלה מוצגת בבית הראשונים תערוכת צילומים לרגל 90 שנות התיישבות בעמק חפר. בתערוכה מוצגים תצלומים של 90 של אנשי ההווה בעמק, מהפעילים והמשפיעים שבהם.
ניתן להתעדכן בשעות הפתיחה אצל יוזמת ואוצרת התערוכה, עדי אדר, בטל' 055-9979280