שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

יומן הדרכת נהיגה של סובארו דרייב ביער בן שמן - 17/1/20

במסגרת הדרכות הנהיגה של יבואן סובארו שמבצע אתר השטח הישראלי, התקיימה ב-17 ינואר 2020 הדרכת נהיגת שטח לנהגים בעלי רכבי סובארו, ביער בן שמן. את ההדרכה העבירו המדריכים קובי בצלאל ואמיר נחומי

כדרכנו, אנו מקיימים במסגרת ההדרכה שני חלקים, הראשון הוא מבוא תיאורטי הנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. והחלק השני הינו חלק מעשי, בו מתנסים הנהגים שלחלקם הגדול זו הפעם הראשונה שהם נוהגים ברכבם (החדש והנוצץ) בדרכי שטח ("בתנאי מעבדה" - קרי בשליטה מוחלטת של המדריך) במאפיני קרקע שונים שבהם נתקלים בשבילים בהם מטיילים בארץ וגם בעולם.

ההדרכה של התאוריה

ההדרכה של התאוריה

הפרק התיאורטי

בפרק זה אנו לומדים מדוע רכב היורד מהכביש מתנהג אחרת ומתקשה למלא את ייעודו - לקחת את הנהג והנוסעים למטרתם.
ההסברים כוללים את המבנה המכני של כלי רכב, איך כוח המנוע מתורגם בסופו של דבר לתנועת הרכב קדימה, איזה כוחות פועלים על הרכב ואיך הם משפיעים על התנהגותו. אנו מסבירים מהן המערכות שנוספו לרכבים שהיצרנים הועידו לנוע גם בדרכי שטח לאורך השנים, על מנת לאפשר להם לנוע במצבים שהצמיגים אינם אוחזים בקרקע כפי שהם אוחזים בכביש. ולבסוף אנו מתמקדים במערכות הייעודיות ובמבנה המיוחד של רכבי הסובארו כהכנה לקראת החלק המעשי.

הפרק המעשי

על מנת לאפשר לימוד יחידני (אחד על אחד), אנו מתפצלים למספר קבוצות קטנות ומבצעים את ההדרכה המעשית באתרים המיוחדים להדגמת מצבי נהיגה בשטח בשיטת ה"תחנות". להלן תאור ההדרכה המעשית שהנהגים "החדשים בשטח", עוברים:
1. תחנה שבה הקרקע מחורצת עם מעלה מתון מעט דרדרת שמצריך את הנהג לחפש תוואי הכי מתאים ל"הנחת הגלגלים" ולהפעלה נכונה של דרישת הכוח שהוא דורש מהמנוע. 2. אתר שבו ניתן באופן סינתטי לחלוטין להביא את הרכב לשיפוע צד ממשי (27 מעלות), ובו מקבלים הנהגים את התחושה המרתיעה של שיפוע צד, ומאפשר לפרוש את האפשרויות שעומדות בפנינו בהתקלות במצב כזה בשבילים בטיולים. 3. אתר שבו מתנסים במעלה תלול (יחסית, המותאם לרכבים כמו סובארו), שבו מתנסים ומתרגלים נהיגה נכונה במעלה תלול. לרבות "מעלה שנכשל" - מה המצב ואיך נוהגים והחשוב מכל - איך לא נוהגים.

מעלה שנכשל

4. תחנה רביעית היא מבנה קרקע המביא את הרכב למצב ששני גלגלים נגדיים מאבדים אחיזה - או בשפת הג'יפאים "הצלבה". שם צריך לנהוג נכון ולתת למערכות הרכב "לפתור" את הבעיה. 5. לבסוף מבוצע מעין "תרגיל מסכם" בו אנו נוסעים בשיירה, לומדים את עקרונות הנסיעה בשיירה, ועוברים במספר תוואי שטח לא קשים בו הנהג מתמודד לבדו עם המכשול. לסיום הפרק המעשי מתכנסים בקרחת יער לשיחה בנושאי טיולים, הכנת הרכב לטיולים, הוראות החוקים במדינת ישראל בכל הנוגע לשיפורי רכב, צמיגים, נסיעה בשמורות טבע וציוד מומלץ (שאפשר אגב לרכוש את כולו בחנות של אתר השטח).

נלמד הלקח

סימולציה של מעלה תלול

סימולציה של מעלה תלול

מורד תלול עם מדרגה - מצב נוסף שמתרגלים

מורד תלול עם מדרגה - מצב נוסף שמתרגלים

וכמובן שיפוע צד

וכמובן שיפוע צד

תרגיל מסכם

תרגיל מסכם

תלמידים מצטיינים

157942598273215794259847551579425986697157942598829615794259899841579425992140157942599571015794259978361579425999142157942600173015794260036301579426005368157942600641315794260076251579426009965157942601194715794260136321579426014947

157942788584215794278881831579427891063157942789398115794278960551579427898149157942789985515794279021471579427903935157942790565315794279073091579427909402157942791042015794279126811579427914010157942791526515794279166601579427918174

157942797431515794279759571579427977849157942797926315794279811251579427982554157942798472515794279865551579427988485

לבסוף תורם של הנהגים לסכם

באנו, למדנו המון, וגם נהננו מיום של כיף.

תמונות עם הקבוצה של קובי בצלאל

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1579530808615157953081086815795308123141579530814069157953081494915795308158181579530816540157953081863915795308252961579530824323

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

1579530826013157953082709215795308289011579530830167157953083124015795308319591579530833637157953083422315795308356541579530835082

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1579530836863157953083777015795308388391579530839924157953084047215795308412371579530842052157953084277215795308436211579530844254157953084487615795308454491579530846299157953084692015795308487291579530849581157953084797615795308506481579530851903157953085293515795308536201579530854328157953085536715795308582531579530859268157953086007315795308615391579530862713157953086362115795308669001579530867686157953086851815795308700831579530871187157953087274715795308740511579530875029157953087636515795308773521579530878016

הרשם לדיוור מועדון

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - ערן קופמן

22 בינואר 2020 ב 10:28

הדרכה מצוינת. החלק הראשון שהעביר אמיר נחומי היה מעניין וחשוב. החלק השני המעשי שהעביר קובי בצלאל היה גם הוא מקצועי ומהנה גם יחד. תודה רבה גם לקובי וגם לאמיר על הדרכה מקצועית ומהנה. רואים שיש לשניהם ידע רחב ושעות שטח. היה כייף אשמח להצטרף להדרכות וטיולים.

2

אורח/ת - רמוס אלוני

22 בינואר 2020 ב 11:27

הדרכה עיונית והדרכה מעשית מעולות !!!

3

אורח/ת - אוריה

22 בינואר 2020 ב 13:38

ההדרכה היתה מעולה ונעימה הודות למדריכים המעולים. תודה

4

אורח/ת - עמיר ישפה

22 בינואר 2020 ב 13:48

כל דקה בהדרכה היתה חשובה. למדנו את עקרונות הנהיגה בשטח ואת מגבלות הרכב שלנו. עכשיו ארגיש בטוח להצטרף לטיול שטח של מועדון סובארו.