שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיול ארוכים בארץ

יומן מסע סובב נגב - שבועות 2020

בפרוס חג השבועות, במזג אויר נפלא, חדורים תשוקה לצאת לאויר החופשי ולמרחבים, יצאנו לטייל במרחבי הנגב
צילמו: אורן כימגר, אלון ענתבי, תמי גרופר, אתי שוורץ ואמיר נחומי

הנגב, עוד מדבר בארץ ישראל שאינו ממוקם ברצועת המדבריות של כדור הארץ. (זו שנראית היטב כחגורה צהובה סביב הכדור, בקווי הרוחב שמעט מעל רצועת המשוון הירוקה, כאשר פותחים google earth, ומסתכלים על הכדור שעליו אנו חיים).

מסלול הטיול

מסלול הטיול כלל את אזור החולות של הנגב המערבי, כאשר נקודת הזינוק היתה בחורבות העיר הנבטית חלוצה. שם גם ערכנו את התדריך המפורט למסע תחת עץ שיטה גדול ושולחן פתוח. בים החולות יש הרבה מאוד דרכים. אנחנו בחרנו באלו המובילות אותנו מערבה ודרומה לעבר מקבץ היישובים שעל נחל לבן. נחל לבן תוחם את ים החולות וממנו ודרומה מתחיל אזור צחיח למדי בו זורמים מספר נחלים גדולים המנקזים את גוש הרי הנגב המרכזי לעבר הים התיכון. אנו בחרנו לטפס במעלה נחל ניצנה עד צומת הנחלים עם נחל עקרב שמעט דרומית לבאר שנחפרה ע"י הבריטים עבור הבדואים שוכני האזור בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל, הלו היא באר חפיר.
במעלה נחל עקרב הזרוע אבנים וחריצי ערוצים קיפצנו עד להיבלעות הנחל בכמה ערוצים קטנים בין מורדות ההר. שם בחניון הלילה של נחל עקרב נטינו אוהלינו לקראת הלילה הראשון. התמונות תספרנה את קורות היום הראשון, ביניהן גם תקר לא פשוט בדופן הצמיג של אחד מרכבי הסובארו שעקב גלגל ספייר לא נאות לשטח נאלצנו לתקן את הקשה ביותר והוא נקב בדופן. הסוף טוב - הכל טוב.

שטים בים החולות

שטים בים החולות

נערכים לתדריך בוקר על ארוחת בוקר

נערכים לתדריך בוקר על ארוחת בוקר

מכינים את הרכבים למסע ארוך

מכינים את הרכבים למסע ארוך

אי ירוק בים החולות

אי ירוק בים החולות

בודקים את הצלחת התיקון של נקב בדופן

בודקים את הצלחת התיקון של נקב בדופן

מסלול הטיול - המשך

הדרך בנחל ניצנה עברה חלפה ללא אירועים, מסלול החוצה מדי פעם את הנחל הרחב הזה, ומזמן מעל אבני נחל עגולות וגדולות שנדרש להתחמק מהן או לדלג מעליהן. המפגש עם נחל עקרב זימן צל שאפשר לנו לפרוס שולחן ומחצלות להפסקת קפה ומאפה (את התיאבון שמרנו לארוחת הערב בחניון הקרוב).
נחל עקרב מטפס מתונות במעל ההר והינו רווי מכשולים שהאריכו מעט את הזמן המתוכנן לצליחתו. הגענו לחניון עם פרוס החשיכה. חיש התמקמנו בערוץ הנחל על האפיק הלבן והרך ונטינו אוהלים.
ארוחת הערב העשירה בחניון הראשון כבר נמוגה אל רחשי הלילה, והקור החל מזדחל אל ערוץ הנחל.

היום השני

גיבורינו צלחו את הלילה והתעוררו לבוקר חדש וזוהר שפיזר את הערפילים ויבש את הטללים. בנחת סיימנו ארוחת בוקר, ארזנו את המטלטלים ויצאנו לטפס במעלה נחל דורבן אל עבר פסגת הר הנגב בואכה כביש 171 שם המתינו לנו עופר ואתי והרוביקון הדנדש להצטרף להמשך הטיול.
נחל דרבן טומן בחובו מספר מעברים לא קלים מהמורות, סלעים שיפועי צד וגולת הכותרת - מדרגה בדופן אפיק הנחל היכן שהשביל יוצא מן הערוץ. בהכוונה מדוייקת וצמודה עברנו את המכשולים אך נכנענו למדרגה עליה נאלצנו לדלג בעזרת גרירה.
התמונות מספרות את סיפור המסע בנחלים ניצנה, עקרב וביום למחרת נחל דרבן.

המסע בנחלים

המסע בנחלים

יושבים בצל ללגום קפה ולשוח על דא ועל הא

מצטופפים בצל ללגום קפה ולשוח על דא ועל הא

בנחל עקרב לעת ערב

בנחל עקרב לעת ערב

חניון הלילה

חניון הלילה

במעלה נחל דרבן

במעלה נחל דרבן

מעברים מאתגרים בנחל דרבן

מעברים מאתגרים בנחל דרבן

מדרגה אתגרית בנחל דורבן

צליחת המכשול בנחל דורבן בסיוע גרירה

הירידה ממרום רכס רמון המשך המסלול

לאחר החבירה המוצלחת עם אתי ועופר על כביש 171, פנינו מערבה לעבר מפער ערוד. חלק זה של נחל ערוד בהחלט "ידידותי לנוהג". עפ"י דרגת הקושי שהוגדרה לטיול, פרשנו מנחל ערוד מעט לפני הנקודה בו הוא הופך לאתגר טכני שאינו מתאים לרכבים שעמנו, ולאחר הפסקת צהרים בארץ חשופה צחיחה וללא צל טבעי פנינו לנחל נקרות החוצה את מרכז הנגב ממערב למזרח.
את בעיית הצל פתרנו בעזרת "ציילונית" 6x5 מטר הקשורה לארבע רכבים הפרוסים בארבע קודקודיה והמספקת 30 מטר רבוע של צל, שאפילו על פי חוקי ה"ריחוק החברתי", מאפשרת צל נאות לשבע משפחות.
המשך המסלול בין הקמרים של הר עודד ורכס לוץ, לעבר מפער פיטם הוא השער המרכזי שבקיר הדרומי של מכתש רמון. ואז בתוך המכתש זה קרה - רכב המדריך חווה תקלה פטאלית. תושבת מוט "פנארד" מוט מייצב הרוחב, נגזרה והרכב איבד את ההגוי. תקלה שלא ניתן לתקנה בשטח להמשך נסיעה תקינה, אלא ב"חבישה" זמנית של השבר בעזרת רצועה עם מותחן (רצ'ט), ניתן היה להשיג יכולת הגוי מוגבלת ליציאה מן השטח (מהלך 15 ק"מ), לעבר כביש 40, שם ניתן להביא את רכב הגרר. לצערנו תקלה זו לא אפשרה להמשיך את הטיול כמתוכנן.

מפער ערוד (המכתש מצד ימין)

מפער ערוד (המכתש מצד ימין)

על מגבלת מרווח גחון

על מגבלת מרווח גחון

בצל ה"ציילונית"

בנחל נקרות

בנחל נקרות

מפער פיטם

מפער פיטם

התקלה

שלוש תמונות שמספרות את סיפור התקלה וההיחלצות ל"חוף מבטחים" של כביש 40

השבר בתושבת

השבר בתושבת

תהליך החבישה של השבר עם רצועת מותחן

תהליך החבישה של השבר עם רצועת מותחן

מוכנים לנסיעה אל הכביש

מוכנים לנסיעה אל הכביש

סיום בטרם עת...

לאחר שנחלצנו לכביש, נאלצנו בצער לסכם את הטיול באמירה שנשלים את החסר בהקדם האפשרי. כולם העירו בהסכמה שמה שהיה היה מרתק, מלמד, מהנה, ועם טעם של "עוד".

159108326473715910832665961591083268928159108327087615910832724381591083274170159108327594315910832779911591083279960159108328226815910832838071591083285702159108328708715910832889591591083291104159108329382515910832957271591083297720159108329941115910833017701591083303533159108330545915910833077871591083310123159108331248815910833147511591083316854159108331968915910833211711591083323668159108332527215910833272671591083329350159108333162415910833337121591083335473159108333703915910833392541591083341592159108334879115910833501351591083352467159108335530515910833637121591083366367159108336912115910833726581591083375545

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

6 תגובות

1

אורח/ת - אתי ועופר שוורץ

02 ביוני ב 14:17

תודה אמיר, נעמי וכל הקבוצה הנהדרת. היה כיף איתכם

2

אורח/ת - דוד נוח

02 ביוני ב 16:18

היי אמיר- רכב המדריך האם לנדקרוזר?

3

אורח/ת - בדואי מאוולד סעיד

02 ביוני ב 19:13

נשמע מעולה.
2 הארות.
1. הנגב הוא חלק מרצועת המדבריות של קו רוחב 30.
2. חלוצה היא עיר רומית ביזנטית, לא נבטית.

תמשיכו להנות.

4

אורח/ת - המדריך

02 ביוני ב 23:24

לשאלה לגבי רכב המדריך - הרכב הוא רנגלר.
להארות לגבי הנגב:
רצועת המדבריות העולמית לא מגיעה לקו רוחב 30. אלא לקו רוחב 28. הנגב הוא בין קוי רוחב 32 ל 30.
לגבי חלוצה. חלוצה היא אחת מהערים הנבטיות שהוקמו בתקופת האורבניזציה של הנבטים עת הרומאים הרסו ושרפו להם את מערכת המיצדים והאורחנים שלאורך דרך הבשמים. האורבניזציה הפכה את הנבטים מנוודים העוסקים ברעיית צאן ליושבי קבע העוסקים בחקלאות וגידול סוסים(ממשית). תחת שלטון הרומאים הנבטים הפכו לפרובינקיה רומית. לאחר הפיכת הנצרות לדת הרשמית של האימפריה הרומאית, היא נכפתה גם על הנבטים והחלו להיבנות בערים הנבטיות כנסיות תיאטראות, ועוד סממנים רומיים. אבל מקור העיר היה נבטי. לבסוף כמו כל הפרובינקיות הרומיות במזרח התיכון, למעט יהודה, הם התבוללו ונעלמו. מההסטוריה. זה קרה בכל הערים הנבטיות שבנגב עבדת, חלוצה, רחובות בנגב, ניצנה, שיבטה וממשית.

5

אורח/ת - מדריך

02 ביוני ב 23:35

בנגב, בניגוד למדבריות העולמיים שם לא יורד גשם כלל, יורדים 100 מ״מ גשם בשנה. זה לא מאפשר חקלאות וגידולי שדה. ברם, זה איפשר לנבטים שהיו בעלי תושייה, להקים מערכת טרסות ותעלות בנגב במשולש עבדת חלוצה שיבטה ולהקים מערכת חקלאית מופלאה שבה החלקות המושקות קיבלו מים מהגבעות סביבן, בהיקף השווה ל משקעים של 300 מ״מ, כמות שאיפשרה להם גידולי שדה כמו באזור אשקלון וחבל לכיש שם יורדים כ 300 מ״מ גשם בשנה.

6

אורח/ת - הארות למדריך - הנגב הוא לא מדבר יהודה

03 ביוני ב 19:28

רצועת המדבריות העולמית(מכונה גם חגורת המדבריות העולמית) היא כינוי לרצועתמדבריותבקוי הרוחב 20-30. הסיבה לכך היא שבקו המשווה השמש נמצאת תמיד מעל הראש ותמיד חם באזורים אלה. האוויר מתקרר ונושא עימו אדי מים רבים מהים. הוא מוריד גשמים כבדים, שאופייניים לאזורי קו המשווה, אבל כשהמים יורדים בגשם נותר האוויר יבש והוא מתפשט לצפון ולדרום ושוקע כאוויר חם ויבש במדבריות שלחוג הסרטןוחוג הגדי - אותן רצועות מדבר גדולות, שמצפון ומדרום לקו המשווה בו ממוקמים בין היתרהנגבומדבר סהרה. תופעה זו היא גורם עיקרי למצב האקלים בשטח הנגב והוא הגורם המרכזי לחום וליובש השרוי בו. זוהי הסיבה לכך שהנגב הוא אזור מדברי על אף קרבתו היחסית לים התיכוןאשר אמורה לגרום לכך שתנאי האקלים בו לא יהיו מדבריים.