שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: קרופטון באג

רכב קטנטן שיוצר בארה"ב במשך שש שנים בסך הכל, אבל ייתכן שהיה ההשראה להתחלת ייצורם של הטרקטורונים

מרבית כלי הרכב עליהם אנחנו כותבים בסדרת "אגדות השטח" הם כלים מוכרים, שזכו בתהילת עולם. אבל מדי פעם צצים ועולים כאלה שלא הצליחו במיוחד בימי חייהם אבל היתה להם השפעה כזו או אחרת על עולם הרכב. אחד מהכלים האלה הוא הקרופטון באג (Crofton Bug), כלי עבודה זערורי עם יכולת שטח טובה למרות שהיה עם הנעה אחורית בלבד, והייחוד שלו היה בעצם היותו המבשר על בואם של הטרקטורונים למיניהם.

הבאג החל את חייו דווקא עם מותה של יצרנית רכב אמריקנית די עלומה, קרוסלי מוטורס (Crosley Motor). פאוול קרוסלי ייצר את המכונית הראשונה שלו כשהיה בן 15 בלבד, ומאוחר יותר הקים חברה שהרעיון שעמד בבסיסה הוא לייצר מכוניות קטנות וזולות, כאלה שכל תושב ארה"ב יוכל להרשות לעצמו (מזכיר קצת את הכיוון של הנרי פורד עם מודל T). החברה שרדה כמה עשורים, אך בתחילת שנות ה-50 הרים קרוסלי ידיים וסגר אותה, בשל קשיים כלכליים.

הבאג של קרופטון

קרוסלי אולי לא היה איש עסקים גדול, אבל הוא היה איש טכני מחונן. כדי לייצר מכוניות קטנות הוא גם פיתח מנועים קטנים, בנפח של פחות מאלף סמ"ק, שהיו מבוקשים מאוד כמנועים לגנרטורים, לסירות ועוד. כשהמפעל שלו נסגר, הזכויות לייצור המנועים האלה נרכשו על ידי איש עסקים מצליח מסן דייגו, ג'ון קרופטון. יחד עם תוכניות המנועים, הוא קיבל גם תוכניות לייצור רכב חדש שהכין קרוסלי, שקיבל את השם Farm-O-Road ויוצר במספרים מועטים לפני שקרוסלי סגר את העסק. הרכב נועד – כפי שעולה משמו - להיות רכב עבודה עבור חקלאים שישמש גם כמכונית הנוסעים שלהם.

ה-Brawny Bug

קרופטון שיפצר את התוכניות והתחיל לייצר רכב משלו שקיבל את השם באג. כאמור, זה היה רכב קטנטן, עם מנוע בנפח 750 סמ"ק ו-30 כ"ס, ששודרג בהמשך ל-35 כ"ס... ההנעה היתה אחורית, עם דיפרנציאל ננעל, ובשל משקל הזבוב יכולות השטח היו גבוהות מאוד. המהירות המקסימלית על הכביש עמדה על 65 קמ"ש.

בהמשך פיתח קרופטון דגם ייעודי יותר לשטח, ה-Brawny Bug, שקיבל מנוע מעט יותר גדול בנפח 900 סמ"ק עם 45 כ"ס, וצמיגי בוץ גדולים. היה גם דגם נוסף בתצורת טנדר זעיר, שקיבל את השם TUG. במשך שש השנים בהם יוצר הבאג (1958-1964), נוצרו בסך הכל 200 כלים מהדגמים השונים. זה אולי אפילו לא פסיק בהיסטוריה של המכוניות, אבל ייתכן שהבאג היה ההשראה להתחלת ייצורו של הטרקטורון, ששינה את היכולות שלנו לנוע בשטח.

Farm-O-Road של קרוסלי