שטח 4X4 > כתבות > חדשות

ג'נרל מוטורס יוצאת למלחמה

חטיבת כלי הרכב הצבאיים של הקונצרן זכתה במכרז של צבא ארה"ב לאספקת רכב ניוד מהיר הבנוי על מכלולי טנדר הקולורדו

214 מיליון דולר – זהו שווי המכרז שבו זכתה GM Defense, חטיבת כלי הרכב הצבאיים של קונצרן ג'נרל מוטורס, לאספקת רכב ניוד לצבא ארה"ב. הרכב הקרבי מבוסס על מכלולי הטנדר הבינוני של ג'י. אם, הקולרדו ZR2, ו-90 אחוז מהחלקים שלו הם מוצרי מדף שנלקחו מהארנסל הרחב של החברה.

כפי שאפשר לראות מהתמונות, התפישה היא לא של רכב קרבי משוריין שמספק הגנה על יושביו ומאפשר להם ללחום מתוכו, אלא של רכב קל ומהיר שמיועד לסיורים או להבאת חיילי החי"ר לשדה הקרב, שם יפרקו וילחמו רגלית. תפישה דומה עמדה בזמנו בבסיס תכנונו של ההאמר.

הכלי החדש, שנקרא לעת עתה ISV (Infantry Squad Vehicle), מסוגל להסיע שמונה לוחמים בנוסף לנהג, עם סידור מושבים מעניין: נהג ונוסע לידו, שלושה במושב רוחבי רגיל, ארבעה מאחור במה שהוא בעצם הארגז של הטנדר, שניים עם הגב לכיוון הנסיעה ועוד שניים עם הפנים החוצה, אחד לכל צד. ייתכן שארבעת המושבים שמאחור ניתנים לפירוק, לטובת נשיאת מטען.

ה- ISV מצויד במנוע טורבו דיזל עם ארבע בוכנות בנפח 2.8 ליטר המספק 186 כ"ס. תיבת הילוכים אוטומטית עם שש מהירויות והנעה 4X4 משלימים את רכבת הכוח. המשקל הקל מאפשר לנייד את הרכב על ידי מסוקים כמו הבלקהוק (במתלה חיצוני) או הצ'יינוק (בבטן המסוק).

המכרז בו זכתה ג'י אם הוא לאספקת 649 כלים, מי שמעמיד את מחיר ה- ISV על כ-330 אלף דולר ליחידה, אך במחיר זה כלולה גם תחזוקה למשך זמן שלא פורסם. בעתיד, צבא ארה"ב צפוי להשלים את הרכישה ל-2065 כלים.

היות ומדובר בכלי שמיוצר כולו בארה"ב, תיאורטית אפשר יהיה לרכוש אותו בדולר סיוע, ואולי נראה אותו בעתיד צבוע בחאקי צה"לי.