שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח טרשי ביער בן שמן - 26/6/2020

שישי בבוקר ביער בן שמן, מאות רוכבי אופניים ואופנועים מסביב ולנו יש הדרכת בוטיק. אני מוצא את עצמי מול 3 רכבים גיבורים על נהגיהם. תענוג של יום

אנחנו רגילים באתר השטח הישראלי, להעביר הדרכות גדולות לרוב רובם של יבואני הרכב, המשתתפים מגיעים בעשרות, אנחנו מחלקים אותם לקבוצות קטנות יותר ולכל אחת מהן מוצמד מדריך שלוקח אותה תחת חסותו לכמה שעות. כשמגיעה לפתע הדרכה קטנה ומצומצמת זה נתפס כהפתעה חגיגית משהו. כזו היתה לי הפעם, עם 3 רכבים בלבד, Jeep Rubicon אחד ושני מיצובישי פג'רו, ללא ספק רכבים חזקים שיהיה הרבה מה לעבוד איתם. את ההרצאה התיאורטית העברתי בסגנון שיעור פרטי ואינטימי, דיברתי על נושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, ABS ו- ESP, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. נתתי הסבר מפורט על ישיבה נכונה ועד כמה היא חשובה, רלוונטית ומצילת חיים.

תרגול עליה וירידה תלולה

התחנה הראשונה שתרגלנו היא עלייה תלולה, מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז. תכל'ס, בעליה הספציפית הזו יש חריץ בריא שהולך ומתרחב ככל שמטפסים מעלה, הבטחתי לחבורת הבוטיק שלי שלמרות שנעבור ונלמד מהו הקו הנכון ביותר לעליה הזו, אני אבקש מהם גם לטפס בכל קו אחר שיבחרו, כדי שיראו עד כמה הרכבים שלהם מוצלחים ועד כמה מערכת 4X4 בריאה, יודעת להתקדם גם אם יש אחיזה לשני גלגלים בלבד.
החלק השני של התחנה הזו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ, וזה המקום לתרגל ולהרגיש את עצמת ה-Low, שיודע "להחזיק" את הרכב בקצב ירידה איטי מאוד למרות זווית הירידה התלולה ומשקל הרכב. הנהגים תרגלו ירידה ללא נגיעה בדוושת הבלם ובכל זאת ירדו בפאסון איטי, בטוח ומשכנע. בדרך כלל, זוהי ירידה שבה רכבי ה-4X4 השונים מניפים גלגל ושניים באויר, אבל הפעם, עם הרכבים האלו שיעודם הוא נהיגת שטח, זה היה קצת יותר קשה בשל מהלכי מתלים ארוכים מאוד.

תרגול שיפוע צד

התחנה הבאה היתה תרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם.

​​​​​​​עצרנו להפסקת קפה ונשנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא?

יצאנו לטייל קצת..

​​​​​​​מאחר וזה היה קל מידי וכל נהג תרגל פעמיים-שלוש עליה וירידה, יצאנו לטיול קצר ומעשי ברחבי יער בן שמן, הבאנו לידי ביטוי וקצת מעבר, את כל מה שתרגלנו וכבונוס, הכל הצטלם נורא יפה.

היה תענוג של הדרכה,
להתראות בטיולי השטח.

159413743209715941374330871594137434242

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1594137436421

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

159413743869315941374400221594137441552

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

15941374436541594137451528159413745363115941374560881594137458709159413746086915941374629461594137466519159413747061515941374717511594137472495159413747322915941374749771594137476704159413747768515941374793571594137480313159413748140915941374823821594137483142159413748419915941374852871594137486726159413748798415941374894761594137491094159413749297215941374946971594137495841159413749759815941374987431594137499811159413750221215941375063991594137507449159413750870215941375104701594137512192159413751340715941375145201594137516665159413751787315941375194901594137520456159413752214115941375250911594137527096159413752813515941375294091594137530285159413753181715941375331741594137534341159413753551815941375362771594137538684159413753973115941375411151594137542258159413754381015941375457071594137547186159413754823715941375492731594137550680159413755202515941375532581594137554485159413755513215941375565591594137560963159413756436015941375661061594137568907159413757142815941375722311594137573229159413757422215941375753451594137576599159413757736215941375792771594137580542159413758264115941375845921594137585452159413758680015941375876951594137589075

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן