שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

נקודה בשטח: הר דבורה

דרך נוף יפה מובילה אל ההר, עם תצפיות לכל רוחות השמיים, ובפסגתו מחכה לכם הפתעה לא צפויה

אחת מדרכי הנוף היפות ביותר בארץ, לפחות לטעמי, היא דרך הנוף של יער בית קשת. תחילתה בקצה רחוב "דרך הגליל" בנצרת עלית - ששמה הוחלף ל"נוף הגליל" – וסיומה על כביש 77, סמוך לטורען. הדרך מתפתלת מסביב להר כסולות, חולפת על פני מצפור שלידו אנדרטה המנציחה את וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה. מכאן יש תצפית יפה אל בקעת כסולות, גבעת המורה וחלק מעמק יזרעאל.

הדרך ממשיכה לאורכו של נחל אבינועם בן ברק, עד לצומת בה היא נפגשת עם הדרך העולה להר דבורה. בנקודה זו נבנה עיגול מאבן, שבמרכזו נטוע עץ. בחורף, מימיו של הנחל זורמים בעוז ומציפים חלק מהדרך, מסביב פריחה עשירה ומגוון של עצי יער: אלון מצוי ואלון תבור, אקליפטוס, חרוב, אורן ירושלים ואורן קנרי, וגם כמה עצי פרי כמו רימון וזית.

image

הכיכר בחוף. המים זורמים מכל עבר

הדרך להר מקיפה אותו סביב-סביב, ומאפשרת תצפית לכל עבר. תחילה דרומה, אחר כך למזרח וסמוך לפסגה גם מבט מרחיב נפש צפונה. פורצי הדרך, מתוך כוונה לפנק את הנוסעים בה, הקימו באחת הנקודות הפונות מזרחה רחבת תצפית יפה בצורת חצי גורן, שדפנותיה בנויות אבן, ממש אמפי קטן. מכאן, אמורים לראות את הר תבור, אבל דבר אחד שכחו הבונים: העצים שנטעו יערני קק"ל ברוב מרץ במדרונות ההר, עשו מה שעצים יודעים לעשות: הם גדלו. והיום הצמרות שלהם חוסמות את כל הנוף מנקודת התצפית הזו. אך אל דאגה: ניתן לראות את התבור מפסגת ההר.

ואם כבר הגעתם למעלה, לפסגה המתנשאת לגובה של 437 מ' מעל פני הים, צפויה לכם הפתעה מעניינת. במקום זה בחרה קהילת יהודי בריטניה, שבתרומותיהם ניטע היער הסובב את ההר, להקים קיר המוקדש לחתונת הכסף (25 שנה) של המלכה אליזבת ובעלה, הנסיך פיליפ!

image

ההקדשה על הקיר

ואם כבר בריטניה, במורדות הצפוניים של ההר, ממש בצמוד לדרך הנוף, נמצא היער המנדטורי: חורשה של עצי אורן שנטעו הבריטים עוד בשנת 1926, אז גם הכריזו על הר דבורה כשמורת יער. מרבית העצים המקוריים ייבשו בעקבות שנות בצורת, אך כאן נשמרו כמה מהם, בגודל מרשים. בסמוך, נמצאת גם חלקה של עצי ארז, שלמרות שזה אינו אזור הגידול הטבעי שלהם, הם צומחים ומשגשגים.

כיצד מגיעים: ניתן להיכנס לדרך הנוף מכמה כיוונים. הראשון, כאמור, מתוך העיר נוף הגליל. השני מתוך דבורייה, השלישי מקיבוץ בית קשת והרביעי מכביש 77. ניתן לשלב את הביקור בהר דבורה באחד ממסלולי השטח באזור: נחל תבור (קישור), מעיינות ברמת סירין (קישור) וגם לקפוץ לכנסיית ההשתנות בהר תבור (קישור).

image