סיכום טיול ממישור אדומים למנזר מרסבא ולוואדי קלט - 8/8/20

יצאנו לטיול מדברי בתחילת חודש אוגוסט הלוהט שהתחיל במישור אדומים והסתיים בטבילה במים הצוננים של מעיינות וואדי קלט...

בוקר שבת קייצי. תחנת הדלק במישור אדומים שוממה. אנחנו מכונסים בצל המבנה לתדריך. בנוהל הרגיל, גיבושון, מהלך הטיול, נוהלי שיירה, בטיחות נהיגה, ולנהוג בדרך ארץ. מכשירי קשר, בדיקת קשר, כולם שומעים ועונים והנה אנחנו כבר על דרך העפר היורדת מאזור התעשיה של מישור אדומים לעבר וואדי אבו הינדי.
עוקפים את הקניון העמוק של הנחל בדרך המתעקלת קרוב לישוב קדר, ופונים חזרה מזרחה לעבר הרכס של הר מונטר. 524 מטר גובהו ופרוש שמו הוא ה"צופה". ואכן גם מנקודה הקרובה לפסגה שאליה הגענו (שהטיפוס אליה מצריך הילוך כוח), נשקף נוף יפה וכל החלק הצפוני של מדבר יהודה פרוש לפני הצופה.
כמובן שעצרנו, צפינו בנוף ושמענו הרצאה קצרה על מדבר יהודה, איך נוצר, למה מדבר, מי היו יושביו, ומי הם יושביו היום.

בדרך להר מונטר

שומעים הסבר על מדבר יהודה ממרום הר מונטר

לתצפית על מנזר מרסבא

ממרומי הר מונטר גלשנו לעבר נחל קידרון שעל המצוק הצפוני שלו בנוי מנזר מרסבא על שמו של מייסדו הנזיר סבאס.
הדרך מתפתלת וחוצה יובלים רבים ובסופו של השביל עומדים על "מרפסת" וצופים אל המבנה היפה שראשיתו לפני 1,500 שנה, עבר הרס ובניה מספר פעמים, ושוקם לאחרונה בתקופת שלטון התורכים בארץ ישראל. המקום גם יאה להפסקת בוקר, ולכן פרסנו אל הצל המלאכותי, וזכינו מתחת הציילונית הגדולה גם למשבי רוח קרירים יחסית שהנעימו מאוד את ארוחת הבוקר.

צל במדבר

מנזר מרסבא בכל הדרו

ארוחת בוקר מול מנזר מרסבא

על דרך הנזירים לבקעת הורקנייה

לא רחוק מנקודת התצפית על מנזר המרסבא עוברת דרך עתיקת יומין שהובילה מהמנזר אל עבר בקעת הורקנייה. הדרך נקראת היום במפות "דרך הנזירים". הדרך עברה הרחבה לנסיעת רכבים ולאחרונה משמשת את הכלים ההנדסיים שמניחים את צינור השופכין שאמור לנקז את השפכים של מזרח ירושלים לעבר מכון הטיהור של נחל אוג. כך יתנקה נחל קידרון ויחזור להיות נחל שנעים לחצותו או ללכת לאורכו. הדרך כבושה ונעדרת כל סממן של דרך שטח לרכבי 4x4. ולפיכך ללא כל ארוע הראוי לציון "נחתנו" על הכביש המנדטורי שנסלל בבקעת הורקנייה בואכה אורחן הדרכים נבי מוסא.
דיאלוג קצר על הכביש ואנחנו ליד היישוב מצפה יריחו ממנו יורדת דרך שנסללה ע"י הירדנים עת שלטו באזור, לעבר אפיק נחל פרת או בשמו הערבי וואדי קלט. לאורך האפיק נבנתה אמת מים המוליכה את מי המעיינות הנובעים שבנחל הקרוב מביניהם עין קילת שמימו צוננים וצלולים. החברים התפרסו לאורך אמת המים ובתוך בריכה קטנה שנבנת לצידה לטבילה מרעננת במים הזכים והצוננים. שעה ארוכה בילו החברים במים עד שידעו שובע והדרך הביתה קרצה להם. הרחוקים מהצפון ביקשו לסיים את היום הנחמד במקום ולצאת לדרכם הביתה. הצטרפו אליהם עוד ונותרנו שלושה רכבים שביקשו להתנסות במעלה התלול אל סכין השומרוני הטוב. אחרי שהתחלנו בעליה, החליט המדריך כי המעלה לא מתאים וויתר על המעלה. הדרך על העוקף נוחה וקלה והביאה לסיום בצומת של כפר אדומים. כך הסתיים לו יום נחמד במדבר.