שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול לקוחות AVIS ליסינג פרטי

אוויס - חברת הליסינג והשכרת הרכב הגדולה הזמינה את לקוחותיה הפרטיים אשר משתמשים בשירות הליסינג הפרטי ומחזיקים SUV מסוגים שונים - רובם ג'יפונים בעלי הנעה בודדת, הנעה קדמית בלבד. אנחנו באתר השטח נרתמנו לאתגר והכנו מסלול טיול במעלה דרך בורמה בשילוב תצפיות, סיפורי מורשת ואף אתגר נהיגה קטן...
צילם: אליקו
הדריכו: חיים זרזר ועופר אוגש

image


שבת בבוקר... מצפה הראל

רכב ועוד רכב ועוד אחד מגיעים לחניון למרגלות מגדל התצפית של מצפה הראל המשקיף על עמק איילון ומסמן את תחילתה של דרך בורמה ההיסטורית והחשובה בתולדות הקמתה של מדינת ישראל והקרבות על שמירת ירושלים תחת מדינת ישראל, שזה עתה הוקמה. כיום נמצא מצפה הראל וכל דרך בורמה, כחלק מפארק גדול אשר קרוי על שמו של יצחק רבין ז"ל, ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, שבזמן מלחמת העצמאות פיקד על חטיבת הראל של הפלמ"ח בתחילה וצה"ל לאחר הקמתו, שלחמה באזור בתקופה חשובה זו. הפארק רחב הידיים מעניק למבקר אין ספור פינות חמד עם שולחנות פיקניק ומתקני משחק לילדים, לצד האזכורים לאירועים ההיסטוריים הרבים שהתרחשו בסביבה.

image

בוקר טוב אוויס - AVIS

24 כלי רכב שונים של AVIS נאספו יחד ולאחר ארוחת בוקר קלה ועוד הפתעות ומתנות של אוויס, התקבצנו בנקודת התצפית היפה של מצפה הראל אשר חולשת על הנוף היפה של שפלת יהודה ועמק איילון, לא רחוק מהעיר הקדומה אמאוס, היכן שהתרחש אחד הקרבות החשובים של החשמונאים נגד היוונים, אותו מרד אשר את תוצאותיו המוצלחות מבחינתנו אנו חוגגים בימים אלו, ימי חג החנוכה. לאחר מכן יצאנו לדרך כשמלפנים מוביל המדריך עם שברולט טראוורס ומאחור סוגר את השיירה הארוכה שברולט טרייל בלייזר חדש.

image

שביל הסרפנטינות

יצאנו מזרחה על השביל הכבוש היטב וחלפנו על פני חניון עינות סוסין- מקום מטופח של קק"ל שבעבר היה כאן ועל אדמות מושב תעוז כפר ערבי עוין שתושביו השתתפו בפרעות תרפ"ט ואשר נכבש במבצע בן נון לפתיחת הדרך לירושלים.
טיפסנו במעבה היער ועצרנו בראש שביל הסרפנטינות - קטע אמיתי שנשמר מדרך בורמה ההיסטורית ולאורכו מוצבים דמויות של ג'יפים, משאיות ולוחמי פלמ"ח וגם כמה "שפאלות" מקוריות משנת 1948 – סולם בהולנדית, לוחות ברזל אשר שימשו לפני 72 שנים לגישור על בורות ותעלות לגלגלי המשאיות שפרצו את הדרך לירושלים.

image

דרך בורמה

דרך בורמה" הישראלית היא הדרך החליפית לירושלים, אותה אתרו ופרצו סיירי הפלמ"ח.
לאחר שאיתרו את המסלול העוקף את הדרך העולה מלטרון לשער הגיא עד לירושלים, אשר נחסמה ע"י הלגיון הירדני והכוחות הערבים מהכפרים סביב ירושלים, החלו לוחמי הפלמ"ח בהכשרת הדרך ובאמצעות מכושים וכלי עבודה ידניים פרצו את השביל ואפשרו למשאיות של אז להוביל לוחמים ואספקה לירושלים הנצורה. בלילה של ה-10 ליוני 1948 עברה על הדרך שיירת האספקה הראשונה ולאחר מכן כמעט כל לילה ובמשך חצי שנה הייתה דרך בורמה "צינור האספקה" של ירושלים. לצד דרך בורמה הונח צינור השילוח - צינור המים הראשון לירושלים. את שמה קיבלה הדרך מהמעקף הבריטי-אמריקאי האדיר שחצה את בורמה ועקף את הצבא היפני, במטרה לאפשר אספקה לאזור סין במלחמת העולם השנייה.

image

דרך פארק רבין לאנדרטת מח"ל

המשכנו מזרחה דרך הכרמים היפים הגדלים בשטחים החקלאים שבפארק רבין, כשסביב יער אורנים מטופח של קק"ל.
חצינו את כביש 38 המחבר את כביש 1 - מחלף שער הגיא לבית שמש, ועצרנו באנדרטת מח"ל למרגלות דרך הג'יפים המטפסת את שלוחת המשלטים.

מח"ל - ראשי תיבות: מתנדבי חוץ לארץ, הוא הכינוי ליותר מ-3,000 מתנדבים שהגיעו לארץ ישראל במלחמת העצמאות 1948 על מנת לעזור לצה"ל שנלחם ובנה את עצמו במקביל. הישוב היהודי בארץ היה חסר כוח אדם מיומן, מקצועי ומנוסה בלחימה בעיקר בתחומים הטכנולוגים - טייסי קרב ותובלה, מפעילי נשק מיוחד, טנקיסטים, לוחמים ימיים וגם מפקדים בכירים בעלי ניסיון בפיקוד על כוחות גדולים בשדה הקרב. האנדרטה לצד כביש 38 ועל דרך בורמה היא לזכרם של הנופלים מקרב אנשי מח"ל אשר תרמו בנפשם להקמת מדינת ישראל.

image

הנעה קדמית עם הרבה הנאה

הדרך המטפסת לכיוון בית מאיר - בית מחסיר מהשיר "באב אל ואד", כוללת קטע טיפוס קצר ומעט מאתגר לבעלי ג'יפונים עם הנעה קדמית.
וכאן אפשר לתת כמה טיפים לטיפוס מאתגר:
1. בחירת נתיב טיפוס שיאפשר אחיזה מיטבית לגלגלים הקדמיים וכדאי שיהיה ישר ככל שניתן.
2. לנתק ESP (אם קיים כפתור כזה).
3. לנסות לטפס באופן רציף ובמהירות שאינה מקפיצה את כלי הרכב.
4. לשמור על גז "קבוע" במקרה של אובדן אחיזה על מנת לאפשר לאלקטרוניקה להתגבר על אבדן אחיזה של גלגל קדמי "מפרפר".
5. טיפ של אלופים למקרה חירום - טפסו ברוורס היה ואין אחיזה לשני הגלגלים הקדמיים.
6. ועוד טיפ לשעת חירום - הורידו עד 30% מלחץ האוויר בצמיגים הקדמיים כדי לשפר אחיזה.

image

דרך המשלטים היורדת לשער הגיא

דרך הג'יפים, אותו חלק של דרך בורמה אותו טיפסנו כולנו עם מכוניות הנעה קדמית כאמור (למעט סובארו פורסטר בודד בהנעתו הכפולה), מסתיימת סמוך לכניסה לבית מאיר. מה שחייב אותנו לעלייה קצרה על הכביש היוצא מבית מאיר דרך שמורת המסרק (שקיבלה את שמה משום שנראתה למביטים עליה מרחוק כמסרק עצים על שיא הגובה של השלוחה), לכיוון מחלף שואבה ומהדרך תחת כביש 1, למרגלות אנדרטת פורצי הדרך לירושלים לכיוון דרך דיפנבייקר אשר יורדת חזרה מערבה לכיוון השפלה, סמוך לרכס המשלטים שמצפון לכביש 1. בנקודת התצפית החל לטפטף עלינו מעט גשם שהפסיק כמעט מיד, אבל העיב מעט על הראות לכיוון מערב, עם עננות כבדה מעל כל מישור החוף. נקודת הסיום הייתה סמוך למצד הגנה עותמאני שנבנה כדי להגן על ההולכים בדרך לירושלים, הנמצא מאחורי תחנת הדלק של שער הגיא או באב אל וואד. המקום המתאים ביותר לסיום טיול אשר נסב כולו מלחמת השחרור הישראלית. נסיים עם מילות פזמון השיר של חיים גורי, על מקום חשוב זה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

באב אל וואד
לנצח זכור נא את שמותינו
שיירות פרצו בדרך אל העיר
בצידי הדרך מוטלים מתינו
שלד הברזל שותק כמו רעי

image

תודה ענקית למשתתפים ולאנשי אוויס ו-UMI על היוזמה והארגון

image

1607882049034160788205114816078820527301607882054654160788205653216078820677131607882071539160788207351816078820753521607882077812160788207953116078820809041607882082383160788208356316078820856751607882087487160788208943416078820915761607882094407160788209565716078820974651607882099548160788210218216078821037721607882105501160788210854416078821105551607882112620160788211434816078821160511607882148804160788215277916078821551141607882156690

1607942648118160794265465616079426561171607942657593160794265970816079426623681607942665313160794267022716079426739661607942678342160794268171116079426837521607942686462160794269035416079426931941607942696238160794269908316079427064981607943317640

1607943320427160794332633716079433312851607943335962160794334015116079433469561607943353575160794335775616079433620441607943365905160794337195716079433851701607943410093160794341441916079434184141607943423034160794342569816079434316301607943472255160794347570516079439284751607943933261

1607943935835160794393832316079439423771607943947412160794395077216079439536161607943956779160794396058816079439640971607943989473160794400133716079440045471607944006582160794400972516079440123801607944015128160794402490816079440278741607944041786160794404423716079440468841607944048683160794405095516079441895561607944192379

1607944194859160794419819216079442007301607944205031160794421468816079442174141607944220960


תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת - עומר

17 בדצמבר 2020 ב 08:20

היה ממש כיף ומהנה!
תודה רבה וניפגש בפעם הבאה 😊

2

אורח/ת - בני

17 בדצמבר 2020 ב 08:21

תודה על הטיול וההשקעה,
ופירגון מעומק הלב לעופר וחיים.

3

אורח/ת - רפי

17 בדצמבר 2020 ב 08:21

תודה על טיול מהנה

4

אורח/ת - ריקו

17 בדצמבר 2020 ב 08:21

היה ממש כיף!!
הילדים (והמבוגרים) נהנו מאוד!

5

אורח/ת - רפי

17 בדצמבר 2020 ב 08:22

תודה למדריכים
חיים ועופר אוגש התותח
עלייהם נאמר - מלח הארץ
וכמובן תודה גדולה למארגנים - Avis

6

אורח/ת - מוטי

17 בדצמבר 2020 ב 08:22

תודה רבה, היה בהחלט מהנה

7

אורח/ת - יערית

17 בדצמבר 2020 ב 08:23

תודה ענקית לעופר וחיים על טיול מהנה.
מכל צוות AVIS.
נפגש בפעם הבאה.

8

אורח/ת - זיגי

17 בדצמבר 2020 ב 08:23

תודה לכל צוות המארגנים.
ולמדריכי 4×4 וכמובן לצלם.
מחכים למרץ.
היה ממש כייף.

9

אורח/ת - יהודית

17 בדצמבר 2020 ב 08:24

תודה רבה לאוויס על היוזמה,
למדריכים המעולים.
היה ממש כיף.

10

אורח/ת - עמי

17 בדצמבר 2020 ב 08:24

תודה גדולה לצוות אוויס על הארגון המוצלח והמושלם יישר כוח🏆

11

אורח/ת - משה

17 בדצמבר 2020 ב 08:25

קודם כל תודה גדולה לאנשי ״אוויס״
אתם ממש מקצוענים ״משתדלים יותר״ לפי הסיסמה...
כל הכבוד לארגון , צוות המדריכים והלוגיסטיקה...

12

אורח/ת - עומר

17 בדצמבר 2020 ב 08:26

מהמם 😊

13

אורח/ת - שלי

17 בדצמבר 2020 ב 08:26

👍👍