שטח 4X4 > כתבות > טכני

שיפורי רכב שטח - כתבה ראשונה בסדרה

שיפורי-רכב שטח הפך למילה נרדפת לרכבי השטח עצמם. כל אחד משפר את רכבו בתוספות שונות ומשונות, לרוב ללא ידיעה מעמיקה על השפעתם האמיתית על רכבו...

שיפורי-רכב שטח הפך למילה נרדפת לרכבי השטח עצמם. כל אחד משפר את רכבו בתוספות שונות ומשונות, לרוב ללא ידיעה מעמיקה על השפעתם האמיתית על רכבו. ישנם ''שיפורים'', אפילו במסגרת החוק, שאינם בריאים לרכב, ועלולים להיות מסוכנים. כמעט לכל תוספת שהיא, ישנה השפעה על התנהגות הרכב - ולרוב השפעה שלילית. בסדרת כתבות זאת, ננסה ללמוד על השפעותיהם של ה''שיפורים'' השונים, מה לא לעשות ומה כן.

רכב השטח שאתה נוהג בו נבנה ותוכנן ע''י מהנדסים להיות רכב דו-שימושי, שיבלה את עיקר שעותיו בכביש. כאשר מתכננים רכב דו-שימושי, מוכרחים לעשות פשרות פה ושם, ואת עיקר הפשרות עושים ביכולת השטח. זה כמובן בנוסף למערכת הפשרות הרגילה שעושה כל יצרן רכב מסיבות של כדאיות כלכלית, מיתוג הרכב ועוד...

נתחיל ברשימת השיפורים הנפוצים ונלמד על הבעייתיות שלהם, וגם כיצד ניתן לפתור את הבעיות הללו בצורה הנכונה ביותר. אגב, לשפר רכב בצורה הנכונה עולה הרבה כסף, ולכן רוב רובם של הרכבים שתראו על כבישי ישראל לא בנויים נכון ומהווים אף סכנה בטיחותית לעיתים. בכוונה נתעלם בכתבות אלו ממה חוקי ומה לא חוקי, וננסה להתייחס יותר להשפעות שיש לשיפורים השונים על רכבנו.

אז איזה שיפורים נפוצים יש לנו : צמיגים בחתך ''קרבי'' יותר, צמיגים גדולים יותר, גלגלים (ג'נטים) מובלטים החוצה (אופסט), כננת, נעילות דיפרנציאל, מיגונים, הגבהות, פגושים יעודיים,מגיני חזירים, גגונים, פילטר אוויר פתוח

!!bb!! צמיגים בחתך ''קרבי'' יותר : !b! !!uu!! חסרונות !u! - אחיזת כביש לקויה, בלאי גבוה. !!uu!! יתרונות !u! - אחיזת שטח עדיפה. סכנות - איבוד שליטה על הרכב על כל מה שנובע מכך.

!!bb!! צמיגים גדולים יותר (קוטר) : !b! !!uu!! חסרונות -!u! האצה איטית יותר, היגוי פחות חד. !!uu!! יתרונות - !u! יכולת טיפוס מדרגה טובה יותר, מרווח גחון עדיף. !!uu!! סכנות -!u! עומס יתר על מערכת ההגה ומערכות ההנעה, שבר מכני בהגה או במערכת ההנעה.

!!bb!! צמיגים גדולים יותר (רוחב) : !b! !!uu!! חסרונות -!u!אחיזת כביש ושטח (למעט חול) לקוייה, היגוי קשה. !!uu!! יתרונות - !u! אחיזה בשטח חולי. !!uu!! סכנות - !u! עומס יתר על מערכת ההגה ומערכות ההנעה, שבר מכני בהגה או במערכת ההנעה.

הבלטת הגלגלים החוצה : !!uu!! חסרונות -!u! קוטר סיבוב נפגע במקצת. !!uu!! יתרונות- !u!הרכב יציב יותר. !!uu!! סכנות -!u!עומסים על מערכת ההגה ומערכות ההנעה, סכנת שבר באחת מהמערכות האלה.

כננות :

הכננת היא אביזר שניתן להתקנה במספר אופנים ולכן ניתן סקירה על כל צורת התקנה שקיימת.

כננות :

קבועה חיצונית (כמו בג'יפים) : !!uu!! חסרונות -!u! העמסת משקל רב על המתלה הקדמי באופן קבוע, חוסר אפשרות לחלץ את הרכב אחורה. !!uu!! יתרונות - !u! נוח להתקנה, זול להתקנה. !!uu!! סכנות -!u! שינוי התנהגות הרכב.

קבועה פנימית (כמו ברכבים עירוניים-בעלי שלדה):

!!uu!! חסרונות (נוספים להתקנה קבועה חיצונית) - !u! העמסת משקל רב ביותר על המתלה הקדמי (עקב הצורך להחליף פגוש), לעיתים קיימת פגיעה בזוויות הגישה, יש צורך לעיתים לכוון את כריות האוויר מחדש. !!uu!! יתרונות - !u!פגוש חזק יותר מהמקור. !!uu!! סכנות -!u! הסכנה ה''רגילה'' של שינוי התנהגות הרכב ובנוסף הסכנה שבפתיחה מוקדמת או אי-פתיחה כלל של כריות האוויר.

קבועה פנימית (ברכבים ללא שלדה - כמו פג'רו קינג) :

בעיקרון אותו דבר כמו אצל הכננות הפנימיות האחרות, אבל צריך להוסיף את הסכנה שבמתיחת הרכב תחת עומס, עד קריעה שלו בעומסים קיצוניים.

תגובות

4 תגובות

1

לרדו

16 בינואר 2002 ב 18:30

צודק

2

taki

15 בפברואר 2002 ב 21:54

rong name

we are missing an m in one of the name the name is moshe

3

אלחדיף סם

07 באוקטובר 2002 ב 18:10

התקנת כננת נשלפת קדימה\אחורה

צורת התקנה זו אשר לא התיחסתם אליה היא הטובה ביותר . היא אינה משפיעה על כריות האויר, המשקל הקבוע על האף נמדד בקג' בודדים, היא איתנו רק כאשר אנו בשטח והכי חשוב, היא לא מביאה לפגיעה גדולה יותר בהולכי רגל במקרה של דריסה, תאונה, חס ושלום

4

אורח/ת

24 באוקטובר 2008 ב 13:18

אתם בדרנים כולכם

לא שלו ולא שלו של התותח!!של גיא