סיכום מסע אל חבל לכיש - 10/4/21

יצאנו לטיול ג'יפים מיוחד ובו שבילים בלכיש, היסטוריה, נוף ומרחבים עד האופק

כשנפגשנו בבוקר בכניסה לשטח מזג האוויר היה אפרורי וקריר. כבר בהתחלה עם חלוקת מכשירי הקשר וברכות הבוקר הטוב, הבנתי שמדובר בקבוצה שבאה לנשום אוויר וליהנות ולא תיתן לדבר לעצור אותה, וכך היה!

התחלנו בנסיעה לכיוון מערות סמך, לא הרחק בינות עצי השקד עמוסי הפרי על העשב הלח של הבוקר, מראה מרחיב לב של עדר איילות והעופרים הקטנים שנולדו לא מזמן.

הגענו אל המערה, כבר 1800 שנה שבדרך זו או אחרת המערות משמשות בני אדם. סלע הקירטון הרך שמאפיין את האזור איפשר חפירה מלמעלה ולמטה (פעמון) וליצור מרחב פנימי לצורך גידול יונים ובעלי חיים, ואף מגורי אדם.

להקות הקאקים המאכלסות את האזור כאילו שומרות עליו ואכן המקום שייך להן.

בהמשך על גבעת שיח' עבדאללה עצרנו לקפה וממתקי העל העשויים ביד אמנית שנשארו מהמימונה – אי אפשר להפסיק איתם..

ממשיכים בנסיעה בין שדות השלף שלאחר הקציר וכמובן שאי אפשר שלא לעצור לצילומים, המראה מרהיב!

בהיעדר בוץ הנסיעה נוחה לכל כלי הרכב בשיירה שלנו מה BMW X3 נהוגה במיומנות ועד ההונדה CRV.

הרנגלר, הטיוטה והסובארו למיניהם כמובן שזורמים בהנאה בתוואי השטח הזה.

המשכנו ועלינו לגבעת שיח עלי, אחת התצפיות המרהיבות בארץ. אפילו ענני יום הסגריר לא הצליחו לכסות על הנוף המשתרע למרגלותיו.

משם החלטנו שאת ארוחת הצהריים נאכל במקום מעט נמוך ומגן מפני הרוח, ומצאנו לנו פינה בכניסה לאחד הגאיות שהכילה את השיירה בנוחות.

לאחר המנוחה והאכילה (והקפה והמתוקים) עלינו לחורבת בית לויה - אתר ארכיאולוגי יוצא דופן שמקורותיו אינם מוזכרים בכתובים ולכן הממצאים הפיסיים הם שמעידים על המקום. רצפת הפסיפס המרהיבה מהתקופה הביזנטית ומערכות החיים כמו בית בד, מערכות הובלת שמן וחדרי חדרים חצובים בסלע, המעידים על חשיבות וגודלו של האתר. כפי שהבטחתי לחברים, הם קיבלו אותו לגמרי לעצמם ללא כרטיסי כניסה וחניית אוטובוסים סואנת.

נציין שבני הכת המורמונית ניכסו לעצמם איזו זיקה למקום וקבעו כי הוא למעשה השלישי בקדושתו, מבחינתם. סמיכותו של האתר לשטחי האש של צה"ל עושים חלק ניכר מעבודת השימור.

הנהיגה המשיכה עד לבריכת צאנן והקור היחסי חסך מאתנו את הרצון לקפוץ למים, לא נורא.

תמונות סיום ופרידה מחבורה מלאת חן, רב גונית ומעניינת. לא אנקוב בשמות מחשש כי אשכח מישהו, אבל כל אחת ואחד מכם הזכיר והזכירה לי מדוע אני כל כך אוהב להדריך ולטייל.

נתראה בשטח,
גיא זילברמן

1618224773286161822473589816182247385431618224740514161822474409616182247471081618224750071161822476150516182247645291618224767841