שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה פתוחה - יער בן שמן 26/3/2021

הדרכת נהיגה פתוחה של סוף החורף ביער בן שמן התקילה אותנו בגשם אחרון לעונה שהביא עימו תנאים חלקלקים-משהו, וגם בהתנסות עם כלי רכב מקטגוריות שונות. היתה לנו הדרכה מהנה ובעיקר מועילה

החורף ברוך הגשמים שחווינו זו שנה שניה ברציפות ממאן להסתלק. כך חשבתי לעצמי כשהגעתי לנקודת המפגש בפאתי יער בן שמן ופרסתי את ערכת הקפה, כדי לקבל את פני הקבוצה עם פינג'ן קפה שחור מהביל. השמיים היו מעוננים ואפורים וכאילו על פי תזמון מדוייק, מיד כשהגיעו משתתפי ההדרכה ושמחו להתכבד בקפה – החל הגשם. ולא סתם גשם דקיק, מזרזף שכזה, אלא מבול סוחף! למזלנו, כדרכם של גשמי סוף החורף ותחילת האביב, הגשם הזה אולי ניתך בעוצמה, אבל נגמר מהר מאוד ואפשר לי להעביר את שיעור התיאוריה ללא הפרעה מיוחדת, אבל בידיעה (ואולי גם חשש מסויים) שקטעי שביל ומכשולים שאני מתכנן לדגום היום, יהיו רטובים וחלקלקים ואצטרך לתת על זה את הדעת.

image

להדרכה הפעם הגיעה חבורה שלא מפחדת ממטחי גשם, במגוון כלי רכב מסוגים וקטגוריות שונים שכולם יקבלו התייחסות מתאימה: טרופר ישן אבל משופר ומושקע, סובארו פורסטר ו-XV, סאנגיונג רקסטון, ג'יפ גרנד צ'רוקי WK2, וכרפרנס שמייצג את רכבי השטח של פעם – הסופה החבוטה שלי, שבעת מעללים והרפתקאות.

הגשם נחלש קצת, והתחלנו בהדרכה. אחיזה, משיכה, דיפרנציאלים, נעילות, ABS, בקרת משיכה, בקרת יציבות, תיבות העברה, הילוך כוח, הנעה כפולה קבועה או מזדמנת, זוויות מרכב, צמיגי שטח, מרווח גחון.... עולם רכבי השטח הוא עצום ורחב, אפשר לדסקס על זה שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים.... גם על נהיגת שטח – החל מאיך יושבים מאחורי הגה ואיך מסתדרים עם חגורת בטיחות כשצריך להסיט ראש אל מחוץ לחלון כדי לראות איפה מניחים גלגל, ועד לזוויות הספציפית בגישה למדרגה כזו או אחרת, ואיך לטפס ואיך לרדת ומה עושים בזווית צד ואיך מתגברים על הצלבה ועל חריץ.... את הכל אני צריך לדחוס לשעה וחצי של דיבורים ואז יוצאים לתרגל מעשי, "על רטוב" (והפעם באמת הכל היה רטוב. וחלק. מה שמוסיף לשמחה ולאתגר)

image

image

image

image

גשמים עזים עושים שמות בשבילים גם בשטח "תמים" כמו יער בן שמן. הכל חלק ובוצי. משטחי אבן גיר הופכים למשטחי החלקה, כלי רכב עלולים לסטות מהנתיב המתוכנן ונכון שמדובר כאן בנהיגת שטח במהירות של כמעט אפס, אבל לעתים הקו הנכון הופך ל"לא נכון" וכן בעייתי במחי גליצ' קל של כמה סנטימטרים אל תוך חריץ עמוק....

אז עלינו בעליה טרשית, עם הצלבות ומדרגות ממתינה לצמיגי חתך נמוך על מנת לשסע אותם. ירדנו במורד עתיר חריצים שמאתגרים שלמות של פגושים. תרגלנו עבודה מול מכוון חיצוני והתמודדות בשיפוע צד, וסקרנו את תכולת ארגז החילוצים. כל אחד הכיר את נקודות הריתום ברכב שלו והתוודע לרצועות, שאקלים, קומפרסורים וערכת תיקון פנצ'ר שתיאורטית אמורה לתת מענה לחלק מהתקרים בשטח....

היה טוב וכיף, מקווה לפגוש את כולכם בטיולים בהמשך.

1620033858238162003385912416200338596311620033860124

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

1620033860768162003386128816200338618011620033862294162003386287416200338633761620033863832

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1620033864338162003386474216200338658361620033866648162003386717416200338675841620033868193

1620118342686162011834344616201183440271620118344640162011834574716201183470051620118347822162011834866116201183493471620118350133162011835074416201183514721620118352083162011835265016201183533431620118354067162011835477316201183553511620118355940162011835654516201183571951620118358298162011835974116201183608181620118361862162011836346916201183640731620118365148162011836599216201183667511620118367629162011836857316201183691001620118370308162011837200916201183730941620118373990162011837505216201183759201620118376832162011837762216201183784161620118379303162011838029616201183812271620118381994162011838239116201183829631620118383847162011838470216201183852341620118385794162011838621616201183867191620118387211

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162003386872316200338691931620033869644162003387010416200338705671620033871423162003387229616200338728231620033873421162003387392216200338744631620033875000

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - מיכל

12 במאי ב 13:19

היה מאוד כיף!!!

2

אורח/ת - יעקב מ.

12 במאי ב 13:20

תודה רבה ענקית על חוויה מדהימה עם הסברים מעולים רחבים ומדויקים.. נפגש בשבילים🤞