שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה של סובארו דרייב ביער בן שמן, 2/7/21

יצאנו להדרכת נהיגה בשטח טרשי של סובארו דרייב - המועדון הרשמי מטעם חברת סמלת. יצאנו לעבור את מחסום הפחד

כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר למשתתפים מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט, באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול. לא פחות חשוב – הסברנו גם מה הן היכולות, לצד המגבלות, של רכבי סובארו לדגמיהם השונים, לכשיורדים לשבילי ארץ ישראל לטיולים.

במשך כשעה ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול, ואף יותר מכך, מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים – לפעמים קרקע סלעית וטרשית, לפעמים רכה וטובענית, משופעת, עולה, יורדת, ועם כל אלו צריך הנהג להתמודד, עם רכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים.

image

נסקרו גם מערכות הבטיחות המחויבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית -ABS, ESP, TRC, נשמעו לרוב. הניסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי, לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעות של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח אל רגבי וסלעי האדמה החשופה.

הדרכה מעשית - תרגול מצבים

לצורך ביצוע ההדרכה המעשית יצאנו להתנסות בין "תחנות", בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.

אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה:

1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפועי צד
6. נסיעה בשבילים ליישום הנלמד תוך ביצוע עצמי כשבמקומות הבעייתיים המדריך שוב חונך כמו בתרגול מצבים בבודד.

ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה באחרים, תוך קבלת הסברים של המדריך "בגוף הסרט".

תחנה ראשונה - תרגול אובדן אחיזה של גלגל בקרקע

פני הקרקע בשטח, הן התבליט והן סוג הקרקע, יגרמו בהרבה מקרים למצב בו אחד הגלגלים מאבד את המגע עם הקרקע ובהיותו חופשי באוויר אין עליו התנגדות לתנועה. במצב זה, מפאת המבנה שלו, הדיפרנציאל מעביר לגלגל החופשי את כל התנע של המנוע, ויתרת הגלגלים שיכולים להניע את הרכב עומדים דומם ללא כל תנע.

image

על בעיה זו ניתן להתגבר אך ורק באמצעים טכנולוגיים – ולשמחתנו, כל הרכבים המודרניים מצוידים בהם. נותר, אם כן, שהנהג ינהג "נכון" והמערכת הזו – בקרת אחיזה (ESP) – תעשה בשבילו את העבודה.

תחנה שניה - תרגול מעלה עם בעיות קרקע

בהגיענו לתרגול מעלה, אנו "פותחים" מיני-הדרכה תיאורטית ומסבירים את שצפוי לנו בטיול, בהגיענו למעלה.

1. זווית הטיפוס
2. סוג הקרקע
3. מבנה הקרקע
4. מכשולים לפני, באמצע ובסוף המעלה.
5. אורך המעלה (10 - 20 מטר = קצר, 100 מטר - 2 ק"מ = ארוך).

לאור כל הפרמטרים הללו אנו נותנים את תדריך הנהיגה – "עשה" ו"אל תעשה".

לדגמי סובארו, משיקולי היצרן, אין "הילוך כוח". מה זה אומר? שיהיו בשטח מעלות בזווית שלא לאפשר למנוע של הרכב עם יחס העברה סופי של הילוך רגיל (אפילו נמוך ככל שיהיה) למשוך את הרכב בעליה. אנו מדגימים בהדרכות סובארו מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה.

כאשר טיב הקרקע תחוח ודרדרתי, אנו מסבירים את שיש לעשות. כאשר יש מכשול באמצע המעלה - אנו מסבירים מה ראוי לעשות.

image

תחנה שלישית - מורד משולב בבעיות קרקע

בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז בטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה בבחירת נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות ו/או שימוש מושכל בבלמים. לדגמי סובארו החדשים מערכת בקרת ירידה במדרון (כחלק ממצב X-Mode) יעילה, המסייעת במצב זה.

תחנה רביעית - נסיעה בשיפוע צד

שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.

שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תרגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש".

image

אופן התרגול: בחרנו דרך שלצידה קרקע בשיפוע של כ-25 מעלות. אנו מעלים את המתרגלים לשיפוע ונותנים להם להתרשם ו"להרגיש" לא נוח בשיפוע, תוך פתיחת "מיני שיעור" בו לומדים את כל העקרונות, השיטות וה"טיפים" של נהיגה בשיפוע צד, לרבות הגברת הבטיחות.

תחנה חמישית - מעלה תלול ומחורץ, עלייה וירידה

מורד תלול טומן בחובו שני סיכונים עיקריים:
1. אובדן בלימה והתדרדרות במורד הגורמת לפגיעות ברכב ובגחונו
2. אובדן בלימה ואובדן היציבות האורכית - התהפכות

המשתתפים תורגלו בטכניקה הנכונה לירידה במורד תלול 38 מעלות ועברו את התרגיל בהצלחה.

ולסיום, כתמיד – נסיעה קצרה בשבילי היער להתנסות בשיירה ומפגש בצל העצים לשיחה

אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בענייני צמיגים, מבנה, חוקי מדינת ישראל, "טיפים" לרכישה, לחצי אוויר בהתאם לקרקע, שדרוג - מיגון והגבהות, חילוצים וגרירות, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מניסיונם של רבים: הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי).

הרשם לדיוור מועדון

image

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

162595601411316259560154071625956016372162595601725816259560182191625956019321162595602003316259560209601625956022030162595602506416259560228071625956028735

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

16259560239221625956026350162595602761416259560296311625956030681162595603144016259560326701625956033431162595603492916259560357841625956036882

מערכות הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

162595603805616259560390421625956040387162595604126116259560424891625956043501162595604491416259560457941625956047106

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - נאור

22 ביולי ב 09:55

היה תענוג. תודה רבה!

2

אורח/ת - יוסי פ.

22 ביולי ב 09:55

תודה לצלמים ותודה גדולה לאיתי האלוף נתראה בטיולי שטח.

3

אורח/ת - לאה וגידי

22 ביולי ב 09:56

איתי החמוד , תודה על היום המאתגר מבחינתינו את ההדרכה שלך עשית בחן רב במקצועיות, עם הרבה ריצות בחום הגדול.
תודה לך