שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: דאף MC-139

רכב אמפיבי יוצא דופן שתוכנן עבור הצבא ההולנדי רגע לפני מלחמת העולם השנייה, והכלי היחיד שייוצר הושמד כדי שלא ייפול בידי הגרמנים

אסטרטגיית ההגנה ההיסטורית של הולנד לזמן מלחמה, נשענה במידה רבה על מכשולי מים. כשרבע משטחי היבשה של המדינה הם בגובה שמתחת לפני הים, התכנון היה להציף שטחים נרחבים כדי לבלום את התקדמות האויב. אסטרטגיה כזו מחייבת כמובן את הצבא להצטייד בכלי רכב אמפיביים, ורגע לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה, החלה הולנד לתכנן את אחד מכלי הרכב המוזרים והמורכבים ביותר של אותו זמן: דאף MC-139, תכנון שנעשה על ידי האחים ואן-דורן, בעלי חברת דאף (קישור לכתבה על אגדת שטח אחרת שתוכננה ויוצרה על ידי דאף בערך באותה תקופה).

image

הפנסים הראשיים מסגירים שזה הצד הקדמי של ה- MC-139

זה היה רכב סיור קטן, באורך כולל של 3.5 מטר בסך הכל, עם הנעה 4X4 והיגוי בכל הגלגלים. המנוע, ארבע בוכנות בנפח 1911 סמ"ק שנלקח מהסיטרואן טרקסיון אוונט, הותקן במרכז הרכב, והיה בו מקום לארבע נוסעים. וכאן מגיע החלק המוזר והמורכב: הנוסעים ישבו בזוגות, כשזוג אחד מביט לפנים והשני לאחור. בכל צד של הרכב הותקן הגה, ושני הסרנים היו ברי-היגוי. תיבת הילוכים ייחודית איפשרה לרכב לנוע לכל צד במהירות שווה!

בנסיעה רגילה, זוג הגלגלים שלא היה אחראי על ההיגוי היה ניתן לנעילה, כדי לאפשר נסיעה יציבה במהירות גבוהה. בתנאי שטח, אפשר היה לשחרר את הנעילה ולקבל תמרון טוב יותר ורדיוס סיבוב קטן. וכן, לא שכחנו – הרכב היה אמפיבי. ההתקדמות במים התבצעה באמצעות מדחף עם חיבור מהיר לציר שיצא מהדיפרנציאל האחורי והניהוג נעשה באמצעות הגלגלים. הדרך היחידה להבדיל היכן הצד הקדמי והיכן האחורי, היה לפי מיקום הפנסים הראשיים... מול כל נוסע היה מקום להתקנת כנה למקלע, ואפשר היה להוריד את השמשה הקדמית כדי לקבל זוויות ירי נרחבות.

image

הצד האחורי, עם המדחף ששימש להנעה במים

אבטיפוס של ה- MC-139 הגיע לסדרת ניסויים של הצבא בחודש מרץ 1940, ועל פי דו"ח שנכתב לאחר מכן, "תפקד מצוין" בחציית נהר האייסל הקפוא (ניתן לראות את הרכב בעת הניסויים בחלק האחרון של סרטון הווידיאו המצורף). באמצע חודש מאי של אותה שנה, חודשיים בלבד אחרי נסיעת המבחן, כבר נכנעה הולנד בפני הצבא הנאצי, מבלי להשתמש כלל באסטרטגיית ההצפה. האקזמפלר היחיד של הרכב הושמד כדי שלא ייפול לידי הגרמנים.

image

ה- MC-139 בניסויי בנהר האייסל (בחצי השני של הווידיאו)