שטח 4X4 > כתבות > שטח

רכב שטח עד 70,000 שקלים - חמישה דגמי שטח קשוחים

חמש הצעות לרכבי פנאי-שטח משומשים אך אמיתיים ובתקציב של עד כ- 70,000 (לשנת 2022) שייקחו אתכם עמוק לשטח - ובחזרה

נכתב ע"י איתי שטיינברג - מדריך באתר השטח ויועץ מלווה לקניית כלי רכב משומש

החורף הגיע ואתם רוצים לחוות מקרוב את השטפונות היפהייפיים, או המרבדים המושלגים של רמת הגולן? מסתכלים ברשתות החברתיות על חברים שיצאו לטיול שטח משפחתי, והרצון בוער בכם? כנראה שהגיע הזמן להחליף את הרכב המשפחתי ברכב שטח - ותתפלאו, אבל כלי רכב כאלו הרבה יותר נגישים לקנייה מכפי שנדמה.

בחרנו חמישה דגמי פנאי-שטח "אמיתיים" - כאלו שביכולתם להביא אתכם עמוק לשטח, ובחזרה. התקציב שנקבע - 70,000 שקלים - נשען על דרישה חוזרת מצד לקוחות הפונים אליי במסגרת שירות הייעוץ והליווי שלי. הדגמים שנבחרו שייכים לדור קדום של רכבי פנאי-שטח - מהתקופה שבה ניתן דגש לכושר נסיעה בשטח - וגילם בדרך כלל 15-20 שנה. הדגמים שנבחרו מאופיינים בעמידות גבוהה יחסית, במצאי גדול יחסית ובשוק שיפורים רחב (חשוב לטובת שיפורים, אבל גם לטובת איתור חלקים באופן כללי - עניין שהולך ומסתבך ככל שהרכב הופך וותיק יותר).

image

עם זאת, קנייה של רכב פנאי-שטח "אמיתי" אמנם מסוגלת להכניס אתכם לשטח תמורת מחיר נמוך יחסית, אבל יש לכך מחיר. מעבר לתחזוקה השוטפת, שהיא יקרה בבסיסה ביחס לרכב משפחתי רגיל (כמות שמן ונוזל קירור כפולות ביחס לרכב רגיל, צמיגים גדולים בהרבה) כלי רכב שכזה צפוי לתחזוקה מוגברת עקב בלאי טבעי של מכלולים שונים.

יתרה מזאת, ברוב כלי הרכב שיוצגו כאן כבר יש צורך לכל הפחות באישור תקינות בלמים לפני כל טסט, כשהחל מהשנה ה-20 לרכב נדרש לבצע לו שני מבחני רישוי בשנה (אגרת הרישוי מחולקת לשניים, לא באופן שווה) - וגם כאן נדרש אישור תקינות ("אישור רכב מיושן") ממרכז שירות מסודר (מורשה משרד התחבורה). כל זאת, ועוד לא הזכרנו רמת בטיחות מינימלית ביחס למקובל ברכבים משפחתיים עדכניים, או צריכת דלק גבוהה הנגזרת באופן טבעי מהממדים הגדולים, מהצמיגים הרחבים ומהמנועים עתירי הנפח. קחו בחשבון כי על גרסאות דיזל ישנות ישנה מגבלת תנועה בכניסה לאזורים מסוימים בערים מסוימות (ניתן לפתור את הבעיה באמצעות התקנת מסנן חלקיקים, DPF).

image

מצד שני, אין הרבה אפשרויות לכלי רכב שמסוגלים לטייל בעומק השטח, בוודאי לא במחיר של חמש ספרות. אלו כלים שילכו וייעלמו, עד שיהיה ממש קשה להשיג אותם - והמחירים יהיו בהתאם; הדגמים המופיעים כאן שמרו על ערכם בשוק לאורך העשור האחרון.

רוב רכב הפנאי-שטח הטובים - אלו שמסוגלים לנוע גם בשטח קשה, ולהישאר שלמים אחר כך - ומוגדרים כבר שנים כזן נכחד (ע"ע מיצובישי פאג'רו ואיסוזו טרופר, זכרם לברכה) ובעיקר הולכים ומתרככים עם כל דור חדש שיוצא (ע"ע ג'יפ צ'ירוקי וגרנד צ'ירוקי, סאנגיונג רקסטון; ניסאן פאת'פיינדר וקיה סורנטו כבר מזמן הפכו למיניוואנים מוגבהים). עבור רכבי פנאי-שטח טובים - כמו טויוטה לנד קרוזר, או ג'יפ רנגלר - נדרשים סכומי כסף הזויים כמשומשים, וחדשים יעלו כ-350,000 שקלים לפחות (וכך גם פורד ברונקו החדש).

image

שימו לב כי הדגמים מסודרים לפי מערך היכולות והתמורה של כל דגם, כפי שאנחנו מכירים ומעריכים. כמו כן, מיותר יהיה לבדוק את שווי כלי הרכב במחירון - המחירים נקבעים לפי רמת התחזוקה של הרכב הספציפי, כמו גם לפי יחס ההיצע והביקוש.

**********************************************

ג׳יפ גרנד צ׳ירוקי WJ

שנתונים 2004-1999
מנועים טורבו דיזל (מסילה משותפת, CRD) 2.7 ליטר (5 ציל׳) או בנזין 4.7 ליטר (V8). שני המנועים נחשבים עמידים ובעלי שפע חלקי חילוף
תיבות הילוכים שני המנועים מוצעים עם תיבות 5 הילוכים (שונות זו מזו) וגם הן נחשבות, כל אחת, עמידות ואמינות מאוד. המנוע והתיבה בדיזל, אגב, מגיעים ממרצדס (מהשנים הטובות). בשני המקרים יש גם יחס העברה נמוך (2.72:1 בשניהם) שמאפשר תנועה איטית ומבוקרת בשטח (יותר בדיזל, פחות בבנזין)
הנעה כפולה-קבועה, מבוססת דיפרנציאל מרכזי. בנוסף, בדגמים ששווקו כאן באופן סדיר, ישנה מערכת קוואדרה-דרייב 1 עם שתי נעילות נוספות (קדמית, אחורית). מדובר בנעילות מוגבלות-החלקה (מסוגלות להינעל עד 100%) אך מדובר במערכת מבוססת לחץ הידראולי שלרוב סובלת מתפקוד חלקי בלבד, ומומלץ להחליף אותה במערכת נעילות מלאות ונשלטות.
מרכב אחוד (ללא שלדת סולם), עם שני סרנים קשיחים

image

לנד רובר דיסקברי 2

שנתונים 2004-1998
מנועים טורבו דיזל (TD5) בנפח 2.5 ליטר, 5 צילינדרים. מנוע אמין מאוד, עם טכנולוגיית הזרקה המבוססת על יחידות הזרקה, שבכל אחת מהן יש משאבת הזרקה עצמאית. המשמעות - אין קו לחץ גבוה בין משאבת הלחץ הגבוה לבין מזרקי הדלק - וזה טוב לאמינות. יש גם כמה יחידות עם מנוע בנזין 4.0 ליטר (V8 עם שורשים עתיקים - במקור מתוצרת ביואיק, עוד משנות ה-60׳, שירת עוד בריינג' רובר הראשון)
תיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים, לא מהעמידות ביותר (ואחרי 15-20 שנה, כנראה כבר עברה לפחות שיפוץ אחד). גרסת הדיזל קיימת גם עם תיבה ידנית (5 הילוכים), בהיקף מצומצם מאוד (50 כלים הגיעו לארץ במהלך 2001-2002)
הנעה כבכל לנד רובר (לפחות אלו הקלאסיים) ההנעה היא כפולה-קבועה על בסיס דיפרנציאל מרכזי, עם יחס העברה נמוך (2.93:1). אממה, במקור הגיעו כלי הרכב לארץ עם הנעילה - אבל בלי מנגנון התפעול שלה (ידית תיבת העברה עם תנועה גם ימינה-שמאלה). בדגמים החדשים יותר (2003-4) כבר היה מבנה שונה לבית תיבת ההילוכים, אבל אין בעיה לבצע שינויים גם שם - זה נחשב קל ופשוט ליישום. חלק מדגמי 2004 כן הגיעו עם המנגנון ועם הידית.
מעבר לכך, אין נעילות רוחביות, אלא הישענות על עבודת בלמים - הן בקרת אחיזה (TC) והן בקרת ירידה במדרון (HDC) - לנד רובר היו מחלוצי השימוש בטכנולוגיה הזו
מרכב שלדת סולם, שני סרנים קשיחים. בשנים ההן השלדה שירתה את כל דגמי לנד רובר הקלאסיים, כולל דיפנדר וריינג' רובר
אבזור מותרות וותרו. לא קפיצי אוויר, לא ACE (מוטות מייצבים היראוליים אקטיביים, כבר לפני מעל 20 שנה!) לא גגות שמש… כל מכלול כזה מצריך תחזוקה פרטנית ושימוש בחלקים איכותיים. עזבו אותם, ותקבלו רכב שטח אמין וחסון

image

טויוטה לנד קרוזר פראדו (90)

שנתונים 2003-1999
מנועים טורבו דיזל 3.0 ליטר, או בנזין 3.4 ליטר (V6). מנוע הדיזל שונה בסוף שנת 2000 - הבלוק נותר דומה בבסיסו, אבל הראש, גלי הזיזים, מערכת הזרקה ושאר המכלולים ההיקפיים שונו לחלוטין, והותאמו לדור המתקדם דאז (הזרקה ישירה, 1KD; לפני כן 1KZ). מנוע הבנזין הוצע לפרק זמן קצר, מסוף 2002 ועד סוף 2003. לגבי הדיזל החדיש יותר - כבכל דיזל הזרקה ישירה, גם כאן יש בלאי למזרקים והם לא זולים להחלפה, אבל השד לא נורא כמו שחושבים
תיבת הילוכים בכל הגרסאות תיבה אוטומטית 4 הילוכים, יחס העברה נמוך (2.57:1)
הנעה הנעה כפולה-קבועה מבוססת דיפרנציאל מרכזי. הדיפרנציאל המרכזי ננעל, ויש גם נעילת דיפרנציאל אחורי מקורית! (נעילה חשמלית, נשלטת). המנגנון החשוב הזה נעלם מלנד קרוזר ב-2003 (עם תחילת שיווק סדרה 120) וחזר ללנד קרוזר בישראל רק בתחילת 2018, בגרסאות ׳סהרה׳ בלבד (מחודש יולי 2021 מוצע לנד קרוזר עם נעילה אחורית תקנית בכל גרסאות המרכב הארוך; כלי רכב אלו עלו לכביש בפועל החל מתחילת 2022).
מרכב שלדת סולם, סרן קשיח מאחור, מתלים נפרדים מלפנים.
כדאי לדעת כי מיכל הדלק בסדרה 90 ממוקם בירכתי הרכב, מה שמסייע לשמירה על המיכל לאורך זמן; החל מסדרה 120 ממוקם מיכל הדלק, בגרסה הארוכה, במרכז הרכב - ויש סיכוי גבוה יותר ״להתיישב״ עליו.
זמין בגרסאות מרכב שונות (קצר או ארוך). לגרסה הארוכה 8 מקומות ישיבה
שוק שיפורים נרחב, בעיקר באוסטרליה, אפריקה, אירופה

image

ג׳יפ ליברטי KJ

שנתונים 2007-2003
ממדים מדובר בדגם קומפקטי, ניסיון של ג'יפ להתחרות בטויוטה ראב4 ובלנד רובר פרילנדר. קטן ביחס לג׳אמוסים שפורסמו עד כה, ועדיין - הממדים הם בסדר גודל של קיה ספורטאז׳ עדכני
מנוע בנזין 3.7 ליטר (V6) או טורבו דיזל 2.8 ליטר (4 ציל׳). רוב מה שיש בשוק אלו גרסאות הבנזין
תיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים, לא מהעמידות ביותר. יש יחס העברה נמוך (2.72:1)
הנעה למרות שבליברטי מותקנת תיבת העברה - עם מצב בסיסי של הנעה אחורית לכביש ו-4x4 לשטח - יש גם אפשרות לשילוב 4x4 גם בכביש, באמצעות מצמד רב-דסקי. שימו לב כי ישנם כלי רכב שהגיעו בייבוא אישי ואצלם תתכן תיבת העברה שונה, או אפילו הנעה אחורית בלבד!
בשנים הראשונות (2003-2005) הגיע הדיפרנציאל האחורי עם מנגנון נעילה מוגבל-החלקה. בדגמים המחודשים (2006-2007) ישנה מערכת בקרת יציבות - כך שבבית הדיפרנציאל האחורי יש מספיק מקום לקליטת מנגנון נעילה ראוי
מרכב אחוד, סרן אחורי קשיח, מתלה קדמי נפרד
הערות מומלץ לבחור בדגם המחודשים (2006 ואילך, עם סבכה קדמית מצופה כרום, המחברת את יחידות התאורה הראשיות עם פנסי הערפל) בזכות מערכת ESP התורמת לבטיחות בנסיעת כביש, ומבנה הדיפרנציאל האחורי הנוח יותר לשיפורים

image

סאנגיונג אקטיון

שנתונים 2012-2006
ממדים אקטיון הינו רכב פנאי בינוני (D-SUV, קטגוריה מעל טויוטה ראב 4 ויונדאי טוסון, השייכים לקטגוריית C-SUV). עם זאת, תא המטען קטן במיוחד (320 ליטר) עקב מבנה הקופה
מנוע בנזין 2.3 ליטר (4 ציל') תוכנן במקור ע"י מרצדס ויוצר ברישיון ע"י סאנגיונג - תוצאה של שיתוף פעולה ארוך-שנים בין שתי הקבוצות
תיבת הילוכים בין 2006 ל-2009 תיבת 4 הילוכים, מ-2009 עד 2012 תיבת 6 הילוכים. בשני המקרים מדובר בתיבה של קבוצת DSI האוסטרלית (כיום בבעלות סינית)
הנעה אין נעילות כלשהן, אבל יש תיבת העברה המחברת את הסרן הקדמי, יש יחס העברה נמוך (2.48:1) ויש - מההתחלה - בקרת יציבות (ESP) ואפילו בקרת ירידה במדרון (HDC)
מרכב שלדת סולם, סרן אחורי קשיח, מתלה קדמי נפרד
הערות יכולת השטח של אקטיון מפתיעה לטובה. עם זאת, הסיבה העיקרית להיותו ברשימה הזו היא מחירו הזול - החל מ-15,000-20,000 שקלים לאקטיון תקין מהשנים הראשונות. עם מחיר שוק כה מגוחך, אני מוכן לסלוח לו על העיצוב המזעזע, על הביצועים העצלים ועל צריכת הדלק המוגזמת (7-8 ק״מ לליטר, כמו סוזוקי גרנד ויטארה אגב). רק תנו לטייל!

image

**********************************************
דברים שכדאי לדעת
קחו בחשבון כי נהיגת שטח מצריכה לימוד ומיומנות (גילוי נאות - הכותב גם מדריך באתר השטח הישראלי 4X4) וכי מומלץ לצאת לטיולים עם מדריך מוסמך ומנוסה. נהיגת שטח זו מיומנות, ויש להיערך בהתאם.

**********************************************
מחפשים רכב משומש? ייעוץ וליווי מקצועי בקניית רכב משומש מוזמנים לפנות אליי:
✅ חוסכים זמן
✅חוסכים כסף (בדיקות, תיקונים מפתיעים ויקרים)
✅ מבצעים קנייה מדויקת לצרכים, לרצונות ולתקציב

למה דווקא אני? חוץ מזה שאני הנדסאי רכב מוסמך ועיתונאי רכב לשעבר, מכוניות זה בדם שלי. אני מהבודדים בתחום כולו שמכירים את כלי הרכב גם מהצד הטכני וגם מצד המוצר - ככה שבחירת הרכב הבא שלכם תתבצע ברמות הדיוק והמקצועיות הגבוהות ביותר.
להזמנות - איתי, 0523-805705
IG: 2Berg.Cars.Pro

תגובות

29 תגובות

1

אורח/ת - אודי כרמיאל

25 בינואר 2022 ב 10:53

יבורך אתר השטח,וכמובן איתי,על היוזמה והרצון לעזור למיתלבתים בבחירת רכב.בדרך כלל זה הרכב השני בבית.שאו ברכה.

2

נתי בורה

25 בינואר 2022 ב 10:54

גם ניסן פת'פיינדר עולה על הקיטריונים...

3

אורח/ת - אלדד ידידיה

25 בינואר 2022 ב 13:23

שלום,
מה עם גראנד ויטארה?
ראיתי (סרטון) ביצועים שלה במעלה עשוש.

גם דאסטר עשוי להכנס לרשימה...

4

Ogash Ofer

25 בינואר 2022 ב 13:28

אורח/ת - אלדד ידידיה כתב/ה:
"

שלום,
מה עם גראנד ויטארה?
ראיתי (סרטון) ביצועים שלה במעלה עשוש.

גם דאסטר עשוי להכנס לרשימה...

"
הגראנד ויטארה הוא קנייה מעולה!
גם אמין וגם בעל יכולת לא מבוטלת בשטח.
תחליף צמיגים, הגבהה ומיגון ויש לך רכב שטח טוב מאוד.

5

אורח/ת - ניק

25 בינואר 2022 ב 14:10

טעות בכתבה: יחס ההעברה הנמוך (הילוך הכוח) בלנד רובר הוא 3.32 ולא 2.93 כפי שרשום בכתבה.

6

אורח/ת - יכין

25 בינואר 2022 ב 15:46

פראדו 90 ארוך עם נעילה אחורית הטןב ביותר, מי שמצליח למצוא עם מנוע בנזין אז בכלל זוכה בלוטו

7

אורח/ת - גרנד ויטרה מועמד ראוי לקטגוריה

25 בינואר 2022 ב 16:54

איך לא מופיע שם גרנד ויטרה
הכי אמין תחזוקה זולה

8

yaron.nahum385

25 בינואר 2022 ב 17:14

איך לא מופיע שם סוזוקי גימיני ?

יאפשר לטייל בקלות בכל הארץ ובתקציב הזה לרכוש גם שנתון הרבה יותר מתקדם

9

אורח/ת - דאסטרון

25 בינואר 2022 ב 18:34

איך לא מופיע דאסטר???4*4 דיזל רכב שטח לכל דבר...הילוך ראשון מחליף הילוך כוח...אז אין לו נעילת דיפרנציאל...אוקיי

10

אורח/ת - ליברטיפאן

25 בינואר 2022 ב 18:42

אחלה כתבה
תודה

11

אורח/ת - איתי שטיינברג

25 בינואר 2022 ב 19:35

שלום לכולם,


בתחילת הסקירה צוין במפורש כי התייחסתי לחמישה דגמים, כי כך בחרתי. זה לא אומר שג׳ימני או גרנד ויטארה או פאת׳פיינדר לא יעשו את העבודה. בחרתי חמישה.

יתרה מזאת, בחרתי בדגמים המשלבים כושר עבירות גבוה כבר במצבם הבסיסי (ולכן לא נכנסו גרנד ויטארה או דאסטר, עם כל הכבוד) כדי שיתאימו גם לנהגים פחות מיומנים (כן, רכב עתיר יכולות יהיה סלחן יותר לכישורי נהיגה בסיסיים). כמו כן, נבחרו כלי רכב שיהיו גם נוחים לנסיעת כביש משפחתית (ולכן לא ג׳ימני) וכאלו שיש להם מוניטין אמינות מבוסס (ולכן לא פאת׳פיינדר) וכן הלאה.

מקווה שתמצאו את סקירה זו כמועילה.

שלכם,

איתי

12

אורח/ת - ישן מאוד

25 בינואר 2022 ב 20:25

שנתונים מאוד ישנים

13

אורח/ת - אלי

25 בינואר 2022 ב 23:03

ואז מגיע רנגלר שצריך לגרור את כולם חחחח

14

אורח/ת - יוס.

26 בינואר 2022 ב 00:57

יש לי את האקטיון 2008. זיקית בשטח, אין מקום שלא עברתי.

15

אורח/ת - אורי רונן

26 בינואר 2022 ב 07:59

חסר אינפורמציה על סזוקי סמוראי+גימני ועל הויטרה הישנה. רכבי שטח שהוכיחו שהקטגוריה לא בהכרח שייכת לנוברישים.

16

אורח/ת - מיצובישי פאגרו ואיסוזו טרופר

26 בינואר 2022 ב 10:29

מה זאת אומרת ז'ל מיצובישי פאגרו יש באלפים בשטח וגם טרופר
מעניין שהכנסת את הליברטי והסנג יינג ולא אותם

17

אורח/ת - משה

26 בינואר 2022 ב 15:26

בחירות מעוררות תמיהה, שלא לומר מוזרות. להכניס את האקטיון, שנמכר בכמויות זעירות, ולא את הרקסטון? להגיד שלא הכנסת את הפת'פיינדר בגלל אמינות (והמנועים שם באמת בעייתיים) אבל לטעון שדיסקברי 2 רכב אמין?
כאמור, בחירות תמוהות...

18

אורח/ת - רועי

26 בינואר 2022 ב 19:53

רק גאון יקנה רכב בן 20 שנה יד 8 עם 500 אלף קמ יעשה פעמיים בשנה טסט , במקרה הטוב ירד פעמים למדבר ובשאר הזמן יבלה במוסך . פעם מנוע פעם גיר משבאת מים דרישפט .. ב70 אלף .. חחחח כנראה העולם השתגע .

19

אורח/ת - צביקה

26 בינואר 2022 ב 20:52

ניסאן טראנו

20

אורח/ת - ידי

27 בינואר 2022 ב 07:48

כתבה טובה!
כמי שמתגורר במרכז פארק השעשועים הכי גדול בארץ לפעילות כזו מושב באר מילכה בפיתחת ניצנה טבתור מי שהוא בחצי השנה האחרונה בעלים של פולסווגן טוארג יד8 בן 18 שנים. רוב הכלים בשוק הם גמורים ובגישה אני מוכר... אז אני לא אטפל להגיע לכלי משומש שיהיה נקי מתקלות ויספק אותך זה אתגר לא פשוט

21

אורח/ת - גמאל

27 בינואר 2022 ב 09:04

פספסת היונדאי טאראקאן מכל הבחינות

22

אורח/ת - אמיר

28 בינואר 2022 ב 09:05

לייבא את הניבה 1.9 דיזל ב 100000 שח. אפשר . יילך יופי אצל הרוצים להשתפר מעל חמשת בני ה 20 האלה . עדיף על הדאסטר . בייחוד בשטח .

23

אורח/ת - יניב

28 בינואר 2022 ב 11:49

פאג'רו זכרונו לברכה?
הצחקת אותי.
עדיין בועט ונושם.
חסר מקצועיות שכמותך

24

אורח/ת - איתי

28 בינואר 2022 ב 12:56

ליניב,

לפני שאתה קורא לי "חסר מקצועיות", פאג'רו לא מיוצר מזה ארבע שנים.

תתבייש לך.

25

אורח/ת - דוד

29 בינואר 2022 ב 20:41

סאנג יאנג אקטיון לא מסכים איתך עם על הכבוד ראיתי אחד כזהן המסלול בבקעה שטח לא מצליח להתגבר על מכשולים די פשוטים. המסלול אחרללא זוכר בדיוק איפוא היה בוץ ומים נכנסו מים למנוע . מזל שהיו חברים עם חוש טכני שפירקו המצתים וטיפלו במסנו אויר שהתמלא מים. בקיצור מזל שלא קניתי רכב כזה

26

אורח/ת - א.

01 בפברואר 2022 ב 18:22

אקטיון מעולה! כבר במצב מקורי הוא עז הרים, מערכת בקרת אחיזה מעולה, מכלולים ומבנה קשוח גורמים לכולם לשפשף תעיניים איפה שהוא עובר, דוד לא יודע מה ומי ראית בבקעה, בוא איתי סיבוב ואתה תמחק לבד את מה שכתבת, הגבהה קלה והרכב לא עוצר בשום מכשול!

27

אורח/ת - צדיק

03 בפברואר 2022 ב 07:47

מה עם הפגרו מודל 2000 דיזל גיר רגיל 2800 סמק? אחד המוצלחים ביותר...הדגם שלפני הקינג

28

אורח/ת - דרור

14 בפברואר 2022 ב 16:40

החל מ 2003 הלנד קרוזר מגיע עם נעילת דיפרנציאל מרכזי ומערכת הטרקשן קונטרול שעובדת על 4 הגלגלים שהיא מניסיון יעילה לא פחות מנעילה אחורית ואולי אף עדיפה עליו

29

אורח/ת - Adir zur

15 בפברואר 2022 ב 10:16

פאגרו v6 או 2.8 דיזל עד שנת 2000 עושה בית ספר לכל העגלות פה בשטח.