שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

ימאהה פורשת מהדקאר ומאליפות ה-FIM

אחת מקבוצות מרוצי השטח המצליחות ביותר בתולדות האופנועים נסגרת – או לפחות מפסיקה להשתתף בכל המרוצים החשובים

השלוחה האירופאית של ימאהה, שמימנה לאורך כל השנים את קבוצת מרוצי השטח של היצרן, הודיעה על הפסקת פעילותה של הקבוצה, לפחות בכל מה שקשור לראלי הדקאר ולאליפות ה-FIM. המהלך מסיים את רצף ההשתתפות הבלתי נשבר של ימאהה בדקאר; החברה לקחה חלק בראלי מאז יומו הראשון, מבלי ל"פספס" אף שנה. אף קבוצת יצרן אחרת לא עשתה זאת.

מבחינה היסטורית, ימאהה היתה אחת הקבוצות המצליחות ביותר בשנים הראשונות של הדקאר. הראשון שניצח את הראלי עם ימאהה היה סיריל נבו, בשנה הראשונה של הדקאר, 1979, עם הימאהה XT500 האגדי. הוא חזר על ההישג גם בשנה שלאחר מכן, עם אותו אופנוע. סטפן פטרהנסל ניצח שש פעמים עם אופנוע של החברה היפנית בשנות התשעים לפני שעבר להתחרות במכוניות, ואדי אוריולי הוסיף עוד ניצחון בשנת 1997.

image

סיריל נבו עם ה-XT500 איתו ניצח את הדקאר הראשון והשני

אבל האליפות של פטרהנסל בשנת 1998 היתה הפעם האחרונה שימאהה זכתה בדקאר; רוכביה גם לא ניצבו על הפודיום מאז 2013, אז אוליבייה פאיין סיים במקום השלישי הכללי. בשנים האחרונות, הרוכבים של ימאהה תפסו מדי פעם את ההובלה, אבל כשלים מכניים או שגיאות ניווט או סתם מזל רע תמיד הרסו את סיכוייהם. בראלי האחרון, אדריאן ואן בוורן סיים במקום הרביעי; בשנת 2021, אף אחד מרוכבי המפעל לא סיים את המרוץ, רובם פרשו כתוצאה מתקלות מכניות.

image

אדריאן ואן בוורן עם הימאהה בדקאר האחרון

באליפות ה-FIM, שבה רוב האירועים קצרים בהרבה מהדקאר בן השבועיים, ימאהה הצליחה יותר. אבל זה לא הספיק כדי שימאהה אירופה תהיה מעוניינת להמשיך ולממן את הקבוצה. בניגוד לקבוצות של ק.ט.מ והונדה, שממונות ישירות על ידי המפעלים עצמם, המימון של קבוצת ימאהה נסמך כולו על השלוחה האירופאית, והוא היה נמוך יחסית לתקציב של הקבוצות האחרות (קישור לכל הכתבות על אופנועי ימאהה באתר).

אין ספק שזו בשורה קשה עבור האוהדים ועוד יותר עבור רוכבי הקבוצה. רוס בראנץ', אנדרו שורט ואדריאן ואן בוורן הם כולם רוכבים מוכשרים, אבל בהתחשב באופציות המצומצמות בקבוצות הדקאר המובילות, הם עשויים להתקשות לאתר מקום בקבוצה אחרת. אבל ייתכן שנפתחה עבורם אופציה חדשה, הנובעת מהקשרים שבין ימאהה לפנטיק, שהריצה בדקאר של השנה אופנוע אחד לניסיון (וסיימה במקום ה-72 עם רוכב בן 66...) ושוקלת להקים קבוצת מרוצים קבועה.

image

סטפן פטרנהסל על הימאהה בשנת האליפות האחרונה

הפרישה של ימאהה משאירה בעצם בזירה של הדקאר רק שתי מתחרות גדולות: מצד אחד הונדה ומהצד השני ק.ט.מ KTM המחזיקה בבעלות גם על הוסקוורנה - Husqvarna
ו- גאס גאס (קישור לכתבה על דגמי גאס-גאס הנמכרים בישראל). אם גם הונדה תעזוב את המרוץ (וזה תרחיש שעולה מדי שנה כמעט), קטגוריית האופנועים בדקאר תהפוך לתחרות פרטית בין רוכבי הקבוצה האוסטרית, שכן אין היום אף יצרן אחר שיכול להעמיד קבוצה שתאתגר את הכלים הכתומים ונספחיהם.

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - Yoram Lavee

26 בפברואר 2022 ב 12:00

והכל תוצאה עקיפה של חוק ה450 שהומצא בשביל הונדה.
כל עוד היו אופנועים גדולים שתאמו את ליין האדוונצ'רים של ימהה, היתה להם סיבה מצוינת להיות שם, אבל היום?
יבוטל חוק ה450 לאלתר, הקטגוריה הבכירה צריכה להיות פתוחה לכל סוג וללא הגבלה וזהו.

2

אורח/ת - Dror Kroitoro

26 בפברואר 2022 ב 12:02

אבל יש להם 450 שאוהבים דווקא, בעיקר אוסטרליה אבל קיים ובועט כבר הרבה שנים..

3

אורח/ת - Yoram Lavee

26 בפברואר 2022 ב 12:02


לימהה? יש, בטח שיש.
רק שההשקעה העצומה בדאקר לא מקדמת כמעט בכלום את הדגם הזה. עדיף לשים את אותו הסכום של דאקר בודד בעשרות מירוצים אחרים אחרים שיקדמו הרבה יותר