שטח 4X4 > כתבות > טכני

כמה זמן מחזיקה סוללה של רכב חשמלי

כמה זמן מחזיקה סוללה? מה עלות ההחלפה? ועוד כמה טיפים טובים לשמירה על אורך החיים של הסוללה... (החלופה המודרנית לכך שיש לאפשר לטורבו להתקרר ולרדת בסל"ד בטרם מדוממים את המנוע).
אלמוג קינן מאתר evenergy עוזר בעניין החשמל

imageמתוך הכתבה גם לנד רובר עוברת לחשמל, צילום: יצרן

שוק הרכבים החשמליים פרץ לחיינו בשנים האחרונות וחולל מהפכה. מוזר להסתגל למחשבה שלא צריך לתדלק יותר את הרכב שלנו ובמקום זאת האנרגיה מתקבלת מסוללה. מדובר במהפכה ירוקה שתורמת לאיכות הסביבה ומצמצמת זיהום אוויר הנוצר כתוצאה מרכבים מונעים בדלק. אם גם אתם מעוניינים לרכוש רכב חשמלי ורוצים לקבל מידע לגבי אורך חיי הסוללה שלו, תוכלו לקרוא על כל המידע שחשוב לדעת במאמר זה.

אז כמה זמן מחזיקה סוללה של רכב חשמלי? ממספר מחקרים שנעשו בתחום זה, התגלה שאורך חיים של סוללה ממוצעת ברכבים חשמליים חדשים יכול לעמוד על 12 שנים, עד שיהיה צורך להחליף אותה ולרכוש סוללה חדשה. מבחינת זמן טעינה, לאחר טעינה מלאה סוללה אמורה להחזיק לנסיעה באורך כמה מאות קילומטרים – בדרך כלל בין 300-400 ק"מ.

imageמתוך הכתבה חדש בישראל: וולוו XC40 Recharge Pure Electric, צילם: רונן טופלברג

כמה עולה סוללה לרכב חשמלי

לא רבים יודעים שאחד המרכיבים הכי יקרים ברכב חשמלי הוא הסוללה שלו. מחירים של סוללות של רכבים חשמליים עלולים לנוע בין אלפי שקלים למאות אלפי שקלים, ולעיתים לעלות ממש כמו המחיר של הרכב עצמו. להלן מפורט מדגם מצומצם של סוג הרכב החשמלי, שנות האחריות שיש עליו, והמחיר של סוללה חדשה המתאימה לרכב זה:

סוג הרכב החשמלי

שנות אחריות

מחיר סוללה

MG VS EV

8 שנים

40,000 ₪

אאודי e-TRON

8 שנים

בין 100-200 אלף ₪

יגואר i-Pace

8 שנים

כ-300,000 ₪

כפי שניתן לראות ממדגם מצומצם זה, מחירי סוללות לרכבים חשמליים אינם נמוכים כלל. אם יש נזק כלשהו לסוללה לאורך 8 השנים הראשונות לאחר רכישת הרכב, תוכלו להחליף אותה בתנאי האחריות ללא תשלום נוסף. אם הנזק יתרחש לאחר תום תקופת האחריות, תצטרכו לשאת בעלות רכישת סוללה חדשה.

עלות החלפת סוללה לרכב חשמלי

לעלות הסוללה עצמה שפורטה למעלה מצטרפות עלויות החלפת הסוללה והטיפול במוסך. מספר שעות העבודה שנדרשות להחלפת סוללה צריכות גם הן להילקח בחשבון, יחד עם חלקים מסוימים שייתכן שגם אותם יהיה צריך להחליף בנוסף לסוללה.

imageמתוך הכתבה E.V. Motors – יבואן רכב חשמלי חדש בישראל, צילום: יח"צ

האם יש אחריות על הסוללה של רכב חשמלי

כאשר רוכשים רכב חשמלי חדש הוא מגיע עם מספר שנות אחריות על הסוללה לפי החלטת היצרנים, בדרך כלל מדובר על 8 שנים. במקרים אחרים האחריות ממומשת עד הגעה לקילומטרז' מסוים: 150 או 160 אלף ק"מ, תלוי יצרן. במסגרת שנות האחריות ניתן יהיה לקבל בעלות אפסית תיקונים שונים ואף לבצע החלפת סוללה במקרה הצורך על חשבון החברה, כתלות בבלאי הסוללה או אם הגיעה לכשל מוחלט וחוסר תפקוד.

כיצד לשמור על חיי הסוללה של הרכב החשמלי שלכם

משום שמדובר בעסק יקר חשוב לדעת איך לשמור על חיי הסוללה של הרכב החשמלי שלכם. נפרט מספר טיפים חיוניים לשמירה על חיי הסוללה ולצמצום פגיעה ביכולות שלה:

1. צמצום של משך הזמן לאורכו הסוללה של הרכב טעונה באופן מלא: מומלץ לבצע הגבלה של טעינת הסוללה לקיבולת של-80% ואף 90% מסך הקיבולת המלא שלה. רק אם אתם מתכננים לצאת לנסיעה ארוכה במיוחד מומלץ לטעון אותה עד למלוא הקיבולת, אך בכל מקרה אחר, הטענת יתר של הסוללה פוגעת בחייה לטווח ארוך.

2. נהיגה בצורה שחוסכת אנרגיה: נהיגה באופן שחוסך אנרגיה חיונית לשמירה על אורך חיי הסוללה שלכם. מומלץ להימנע מתאוצות מהירות, זינוקים, ותחרויות מהירות עם רכבים אחרים. באופן כללי נהיגה רגועה וזהירה מומלצת לא רק כדי לשמור על חיי הסוללה אלא גם לשמור על החיים שלכם כנהגים ושל מי שנמצא איתכם ברכב.

מתוך סיכום סקייוול בטיול חשמליות ראשון, צילום: דויד סעד

3. שימוש מחושב באפשרות הטעינה המהירה: אם אין צורך דחוף לבצע טעינה מהירה, מומלץ לא לעשות זאת. שימוש תכוף מדי באפשרות הטעינה המהירה משפיעה לרעה על אורך חיי הסוללה ולכן כדאי לעשות זאת רק כשבאמת צריך. לכן מומלץ לרכוש עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי אשר בעזרתה תוכלו לבצע את מרבית הטעינה של הרכב שלכם.

4. צמצום חשיפה של הרכב החשמלי לטמפרטורות קיצוניות: קור או חום קיצוניים וממושכים יפגעו ביעילות הסוללה של הרכב החשמלי, ממש כפי שיפגעו בסוללה של סמארטפון או כל מכשיר חשמלי אחר. לכן, מומלץ לטעון את הרכב בצל ולדאוג לתנאי חימום או קירור מאוזנים של הרכב.

לסיכום, אמנם המחיר של סוללה לרכב חשמלי יכול להגיע לטווח גבוה מאוד ולעיתים לעלות כמו הרכב עצמו, אך חשוב לדעת שלאחר רכישת הרכב ישנה אחריות מלאה על כל חלקיו למשך מספר שנים, ובנוסף יש דרכים לשמור על חיי הסוללה כך שלא תצטרכו לדאוג להחליף אותה בשנות השימוש הראשונות. עולם הרכבים החשמליים מבטיח מהפכה ירוקה וצמצום נזקים לסביבה, ועל ידי שימוש נכון בסוללת הרכב ניתן לקחת חלק במהפכה זו.

לאתר evenergy הקליקו כאן

imageמתוך הכתבה טסלה סייברטראק: לנוע כמו סרטן, צילום: יצרן

תגובות

31 תגובות

1

אורח/ת - אתר השטח הישראלי

10 ביוני ב 14:15

או שמקדים את העתיד…
עד 2030 כנראה שיהיו רק חשמליים

2

אורח/ת - Amit Godinger

10 ביוני ב 14:15


והכי פשוט וקל.
רכב בנזין הישן והטוב!

3

אורח/ת - Amit Godinger

10 ביוני ב 14:15


כל מי שקונה רכב חשמלי, זורק כסף לפח.

4

אורח/ת - Amit Godinger

10 ביוני ב 14:16

לא יהיה, אין מספיק חומר לייצר כמות כזו של בטריות, והמחיר של כול המחצבים שמשמשים ייצור רכבים חשמליים רק עולה (ליטיום, אלומיניום, ועוד).
כמו כן אין מספיק מתקני הטענה, למליוני רכבים. כך שרבים יתקעו בכבישים.

5

אורח/ת - Nathan Greanfeld

10 ביוני ב 14:16

בנוסף:
כמה תחנות כוח לייצור חשמל יצטרכו להקים רק כדי לטעון מצברים בו זמנית .
כבר היום המצב גבולי בנקודות השיא העונתיות

6

אורח/ת - Nathan Greanfeld

10 ביוני ב 14:17

יש כבר היום גנרטורים ניידים מונעים במנועי דיזל לטעינת מצברים בייתית .

7

אורח/ת - Amit Elyosef

10 ביוני ב 14:17

לדעתי רכב חשמלי הוא דור ביניים . סוגשל אפיזודה חולפת בין רכבי הבנזין לרכבים מימניים .

8

אורח/ת - Amir Zaid

10 ביוני ב 14:18

אמת גם אני חושב שזה יהיה העתיד הידרוגין

9

אורח/ת - Avi Versano

10 ביוני ב 14:18

כמה צודק,כמה חכם.גם אני ממתין לרכב בהנעה מימנית

10

אורח/ת - Amit Elyosef

10 ביוני ב 14:19


הקטע של חשמלי זה נחמד אבל עדיין מצריך את אותן תחנות כח מזהמות בשביל ייצר את החשמל (אפשר כמובן לדבר על חשמל ממקורות מתחדשים אבל יקח עוד כמה עשורים עד שנגיע לשם ) ומצד שני הנושא של נפח אדיר של ליתיום שיצטבר ומצריך טיפול מיוחד למיחזור ..לא רומז על עתיד ירוק .

11

אורח/ת - Amit Elyosef

10 ביוני ב 14:19

ועוד דבר קטנטן ..
https://www.calcalist.co.il/local_news/car/article/sjiuwimpf

12

אורח/ת - עדי פחראלדין

10 ביוני ב 14:20


המחיר של סוללה עוד 8 שנים יעלה 40 עד 300 אלף .. אתם חולמים .
המחיר של הסוללה ירד .. וגם יהיה ניתן לשפץ אותה . ויש רכבים שנסעו כ 500 אלף עם ירידה של 8 אחוז בטווח הנסיעה ..

13

אורח/ת - Fawaz Fahoum

10 ביוני ב 14:20

מחיר הסוללת יירד ויהיה מרכיב זול.
הסוללות החדשות יהיו מחומרים זולים ולא כאלה של היום.

14

אורח/ת - Eden Azulay

10 ביוני ב 14:43

רק טורבו בנזין וגיר ידני

15

Ogash Ofer

10 ביוני ב 14:44

אורח/ת - Eden Azulay כתב/ה:
"

רק טורבו בנזין וגיר ידני

"
ברור!
לכן יש לשמור על הכלים הידניים עם מנוע בנזין כמו על אתרוגים.
עוד מעט כבר לא יהיו כאלו!

16

ronenh187

10 ביוני ב 17:14

מתי שקר החשמל יתגלה ???

17

אורח/ת - מיכאל

11 ביוני ב 18:07

הסוללות האלה לא מתפוצצות ?
מה יהיה עם יתחיל יצור סוללות חלופיות עוד 5 10
שנים מי יפקח על איכותם ?

18

shugibugi84738

12 ביוני ב 08:42

זה תלוי בסוג הסוללה של איזה חברה, ולפעמים זה גם קשור לחוזק של הסוללה ולכרטיס שלה, לא כל הסוללות יתנו לך אותו תפוקה ותאוצה, לפעמים זה 5 שנים לפעמים זה 10 שנים !!

19

אורח/ת - בן

12 ביוני ב 08:51

למה שמישהו יקנה רכב חשמלי יד שניה לאחר 6 שנים? הוא צריך לקחת בחשבון פוטנציאל נזק של 40 עד 200 אלף אם יצטרך להחליף סוללה, מטורף. לכן בחשמליות תהיה צניחה עצומה בערך הרכב כיד 2 ..

20

אורח/ת - קובי

12 ביוני ב 09:05

למי שדואג לייצור החשמל - אפשר להקים שדות סולריים במקום מפעלים פטרוכימיים. וגם בים לא חסר מקום. זה יתרום להורדת התחממום האוקאנוסים. פשוט עניין של החלטה.

21

אורח/ת - אריה

12 ביוני ב 10:32

מה עם מכירה של רכב חשמלי לאחר מספר שנים איך יתומחר בגלל הסוללה המשומשת איך ידעו מה מצבה ואורך חייה העתידים

22

אורח/ת - אתה מנותק מהמציאות קצת

12 ביוני ב 15:36

12 המחיר ירד????? אתה חי בסרט. אין דבר כזה בעולם הרכב וודאי בישראל. המחירים רק עולים.

23

אורח/ת - מיקי

12 ביוני ב 18:31

בקשר לאנרגיה ירוקה.
אז נכון בעיר איו פליטת גזים של מנוע בעירה פנימית.שזה סבבה .
אבל באיזור תחנת הכח יש פליטה מוגברת של גזים רעילים משום שצריך לייצר יותר חשמל.ואז כמובן שכבת האוזון נפגעת יותר.
שלאלדבר על האנרגיה שמתשמשים בה ליצור הסוללות.
ושאלה אחרונה מה עושים עם הסוללות המשומשות ,טומנים אותם באדמה כמו כל שאר הסוללות שבשימוש יום יומי בחיינו היום?
הפתרון מנוע מימן .

24

אורח/ת - ש.

12 ביוני ב 19:45

מעניין לאן זורקים את הסוללות הםגומות ואיזה זיהום סביבתי הן יוצרות
ותחשבו על זה...

25

אורח/ת - כתבה לא אמינה

12 ביוני ב 20:16

חברת וולוו הודיעה לפני כחצי שנה, שייצור רכב חשמלי מזהם את העולם בשווה ערך ל-9 (תשע !) שנים של נסיעה ברכב מזהם. מכאן שלא מנענו שום זיהום אלא אף הגדלנו אותו וההסבר לכך הוא פשוט:
אם הייצור הוא כל כך מזהם (מדובר במרכיבי הסוללה שהפקתם מזהמת בצורה קשה את האויר ואת האדמה), ואחרי כעשר שנים (במקרה הטוב, ולא כפי שנכתב כאן 12 שנים), נצטרך להחליף סוללה, אז בעצם לא חסכנו כלום בזיהום האויר (זוכרים שייצור הסוללה שווה לתשע שנות מנוע שריפה פנימית ?) , ובנוסף לכל אלו, אם מישהו חושב שהרכב החשמלי שלו נטען מהשמש או מהרוח, אז אני מצטער לגלות לו שהוא יכול להמשיך לחלום, כי מדובר בכמויות שאנרגיות ירוקות רחוקות מאד מהיכולת לספק, ז"א בפשטות, תחנת הכח שסיפקה את האנרגיה זיהמה גם היא את האויר (ומדובר הרי בכמות אנרגיה אדירה שיכולה להניע את הרכבים החשמליים הכל כך כבדים בשל משקלה העצום דל הסוללה). בקיצור, הרכב החשמלי הוא שיגעון אופנתי שכרגע לא יודעים איך לעצור אותו, כי כולם מושקעים בו כלכלית ומילולית.

26

אורח/ת - דןד

13 ביוני ב 04:43

דבר אחד וחשטב לא נלקח בחשבון. החום בארץ יגרום לסוללות להתנפח ולסיים את דרכם מהר מאוד

27

אורח/ת - י

13 ביוני ב 10:20

שכנעתם אותי להישאר בבנזין.
רכב חשמלי יקר מאוד לקניה. חיי מדף קצרים. חרדת טווח ומסתבר שהסוללה מזהמת לא פחות מבנזין.

28

אורח/ת - רן

13 ביוני ב 11:45

הפגיעה בסביבה היא יותר גרועה במהלך ייצור הסוללות...

29

אורח/ת - אליעזר

13 ביוני ב 15:57

לפני שאפתח, אני רוצה לומר תודה על האתר המדהים עם כל התכנים שעולים בו!

ולעניין: ראשית, השאלה כמה זמן מחזיקה סוללה. הכתב טוען שזמן ממוצע עומד על 12 שנים ו-300-400 אלף ק"מ. חשוב לציין ש-
א. מה הכוונה מחזיקה? האחריות ניתנת בדרך כלל על ירידה לקיבולת של 70% מהסוללה המקורית (כלומר דעיכה של 30%), אך גם לאחר מכן ניתן להמשיך ולנסוע במכונית. אם ניקח לדוגמא רכב שבתור חדש נסע 400 ק"מ על סוללה מלאה, גם כשהיא תדעך ב-50% הוא יוכל לנסוע 200 ק"מ שזה מספיק בהחלט לרוב השימושים היומיומיים.

בנוסף, המספר של 300-400 אלף ק"מ, לא ברור מאיפה הוא מגיע. אולי מדובר בסוללות בלי מערכת קירור אקטיבית, אבל היום לרוב ככל הרכבים יש סוללות מודרניות עם מערכת קירור אקטיבית מבוססת נוזל והן אמורות להחזיק מיליון ק"מ. אגב, בחו"ל יש רכבים מדגמי טסלה מודל S שעשו חצי מיליון ק"מ ועדיין נוסעים על הסוללה המקורית.

דבר שני- עלות הסוללה. הכתב טוען כי "מחירים של סוללות של רכבים חשמליים עלולים לנוע בין אלפי שקלים למאות אלפי שקלים, ולעיתים לעלות ממש כמו המחיר של הרכב עצמו." לגבי החלק הראשון של המשפט, אכן מחיר הסוללות עומד על עשרות אלפי שקלים, לגבי המאות אני לא יודע להגיד נתונים מדוייקים. אולי סוללות ממש גדולות כמו שיש במרצדס EQS בקיבולת של קרוב ל-110 קוט"ש עולה יותר מ-100 אלף שקלים, אך לרוב הרכבים יש סוללות בקיבולת של 50-80 קוט"ש.

בכל אופן, החלק השני של המשפט, "ולעיתים לעלות ממש כמו המחיר של הרכב עצמו" הגיוני בהחלט. הרי ממש סביר להניח שיצרני הרכב מוכרים לנו סוללה, ואת כל "המסביב" מעניקים לנו בחינם...

בנוסף, הכתב התעלם מהעובדה שהסוללה מחולקת לתאים רבים וגם כשיש כשל ברוב המקרים מספיק להחליף את התאים הפגומים בעלות של אלפי שקלים בודדים ולא צריך להחליף את כל הסוללה במחיר של עשרות אלפי שקלים. כמו כן, הוא לא התייחס לכך שמחירי הסוללות לא מפסיקים לרדת.

30

אורח/ת - רמו

13 ביוני ב 20:35

ומה יקרה שכמה טילים ייפלו בסבב הבא מעזה או לא משנה מאיפה......ברחובות שחונות שם מכוניות חשמליות....חשבתם על זה???? פה זה לא אירופה

31

Ogash Ofer

14 ביוני ב 07:10

אורח/ת - רמו כתב/ה:
"

ומה יקרה שכמה טילים ייפלו בסבב הבא מעזה או לא משנה מאיפה......ברחובות שחונות שם מכוניות חשמליות....חשבתם על זה???? פה זה לא אירופה

"
פה הרבה יותר טוב מאירופה!
וגם לנושא הזה ינתן פתרון ישראלי חכם
(שאחר כך יימכר בכול העולם - כי לכל מקום הצרות והבעיות שלו)